Οι συνεχώς αυξανόμενες ανάγκες για μεταφορά, αποθήκευση και διανομή των λεγόμενων καθαρών –κλιματικά ουδέτερων στην παραγωγή- καυσίμων αυξάνουν σημαντικά τις επενδύσεις στον τομέα αυτό. Πρόκειται μεταξύ άλλων για εγκαταστάσεις αποθήκευσης και διανομής σε βιοκαύσιμα, καθαρά αεροπορικά καύσιμα, υδρογόνο, πράσινη αμμωνία και μεθανόλη.

Δίκτυα υποδοχής πλοίων, αγωγοί, αλλά και μεγάλες δεξαμενές έχουν αρχίσει να κάνουν όλο και περισσότερο την εμφάνισή τους σε λιμάνια –και ειδικά σε λιμάνια της βορείου Ευρώπης σε αυτή τη φάση. Πρωταθλητής στις επενδύσεις αυτές που ήδη ανέρχονται σε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ είναι το λιμάνι το Ρότερνταμ, το μεγαλύτερο της Ευρώπης, αλλά και αυτό το Άμστερνταμ. Μαζί με την Αντβέρπη στο Βέλγιο, αυτά αποτελούν τον αποκαλούμενο κόμβο ARA (Amsterdam-Rotterdam-Antwerp) που τροφοδοτούν τη βιομηχανική καρδιά της Γερμανίας και άλλων ευρωπαϊκών χωρών.

ΟΛΗ: Πώς το Ηράκλειο θα μετατραπεί σε «έξυπνο» λιμάνι

Καθώς όλο και μεγαλύτερες ποσότητες από τέτοια πράσινα καύσιμα αρχίζουν να ρέουν προς την Ευρώπη, οι ανάγκες για τη διαχείρισή τους έχουν δημιουργήσει πολλές νέες εταιρείες που προσελκύουν επενδυτές οι οποίοι θέλουν μερίδιο από την πίτα. Η τάση αυτή είναι ιδιαίτερα αισθητή στην Ολλανδία όπου συναντώνται όλο και περισσότεροι παίκτες της αγοράς καθαρών καυσίμων.

Το παράδειγμα του Ρότερνταμ

Με «σημαία» τη θέση του ως το μεγαλύτερο λιμάνι της Ευρώπης, το Ρότερνταμ έχει ήδη ξεκινήσει την κατασκευή υποδομών διακίνησης και αποθήκευσης υδρογόνου με στόχο να γίνει στο πολύ κοντινό μέλλον ο βασικός κόμβος υδρογόνου για όλη την Ευρώπη. Το λιμάνι έχει παρουσιάσει πλάνο με βάση το οποίο μέχρι το 2030 θα μπορεί να εισάγει 4 εκατομμύρια τόνους υδρογόνου. Επίσης οι αρχές εκεί σχεδιάζουν να παράγουν επιπλέον 0,6 εκατομμύρια τόνους υδρογόνου. Μεγάλες εταιρείες ενέργειας, συμπεριλαμβανομένων των Shell, BP, E.ON και Engie, έχουν ανακοινώσει εννέα διαφορετικά έργα για υποδομές στον τομέα της εισαγωγής, αποθήκευσης και διανομής υδρογόνου μέσω του Ρότερνταμ.

Η δυνατότητα εισαγωγής υδρογόνου ταπό το λιμάνι του Ρότερνταμ αναμένεται ότι θα εξυπηρετήσει επίσης τη γερμανική αγορά, η οποία θέλει να επενδύσει 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ στο υδρογόνο, δείχνουν στοιχεία της Ντόιτσε Βέλλε.

Την ίδια στιγμή, καθώς η μόνη εταιρεία που εισάγει επί του παρόντος αμμωνία στο Ρότερνταμ είναι η εισηγμένη στο Ολλανδικό χρηματιστήριο OCI Global και επειδή η αγορά αμμωνίας αναμένεται να τριπλασιαστεί μέχρι το 2050, έχουν ήδη ξεκινήσει εργασίες υποδομών και κατασκευών για να αυξηθεί η σχετική διακίνηση στον τερματικό σταθμό της OCI Global στο Ρότερνταμ στους 1,2 εκατομμύρια τόνους ετησίως, σημειώνεται.

Στην κούρσα και το Άμστερνταμ

Άλλο παράδειγμα αποτελεί το λιμάνι του Άμστερνταμ το οποίο έχει προσελκύσει επενδύσεις από οντότητα του Πανεπιστημίου του Erlangen, την Hydrogenious. Η εταιρεία αυτή από κοινού με την εταιρεία που ειδικεύεται στην αποθήκευση με τη χρήση δεξαμενών Evos και την ίδια την Αρχή του Λιμένα του Άμστερνταμ, θέλουν να κατασκευάσουν μεγάλες εγκαταστάσεις εισαγωγής υδρογόνου στο λιμάνι, αναφέρουν στοιχεία της Ντόιτσε Βέλλε. Τον Μάρτιο, η εξειδικευμένη στο υδρογόνο εταιρεία Electriq Global και ο ειδικευμένος όμιλος στην αποθήκευση, Zenith Energy Terminals, ανακοίνωσαν σχέδια για τη δημιουργία στο λιμάνι μονάδας παραγωγής ενέργειας με τη χρήση υδρογόνου, αναφέρουν οι ίδιες πηγές.

Έργα σε σπήλαια αλατιού στο Γκρόνινγκεν

Από την πλευρά της η ολλανδική εταιρεία φυσικού αερίου Gasunie θέλει να επαναχρησιμοποιήσει άλλες υπάρχουσες υποδομές για αποθήκευση καθαρών καυσίμων –και ειδικά σε υπόγεια σπήλαια αλατιού. Το έργο HyStock στην επαρχία του Γκρόνινγκεν σχεδιάζει να ετοιμάσει έως το 2028 το πρώτο από τα τέσσερα σπήλαια για αποθήκευση υδρογόνου που έχει στα σκαριά.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Λιμάνια
ΟΛΘ Α.Ε.: Αυξημένες επιδόσεις το 2023 με ρεκόρ διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων
Επιχειρήσεις |

Αυξημένες επιδόσεις το 2023 για τον ΟΛΘ - Σε «ΜΕΤΚΑ - ΤΕΚΑΛ» το έργο του 6ου προβλήτα

Στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, σημειώθηκε αύξηση άνω του 12% (στα € 59,8 εκατ.), ενώ στους τομείς εκμετάλλευσης χώρων και επιβατικής κίνησης σημειώθηκαν αυξήσεις 18,2% και 31,3% αντίστοιχα