Με πολλαπλές προκλήσεις βρίσκεται αντιμέτωπος ο κατασκευαστικός κλάδος, ο οποίος καλείται να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στην ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια. Η εκτόξευση του κόστους των οικοδομικών υλικών, η άνοδος των επιτοκίων και η έλλειψη του ανθρώπινου δυναμικού συνθέτουν ένα εκρηκτικό κοκτέιλ που δυσκολεύει το έργο των εταιρειών.
Δια χειρός Καλατράβα: Τα πληρώνουν χρυσάφι και τους βγαίνουν προβληματικά σε όλο τον κόσμο
Το ρίσκο εκτέλεσης όπως παραδέχονται άνθρωποι του χώρου έχει αυξηθεί κατακόρυφα, καθιστώντας αναγκαία την επανεξέταση των projects που βρίσκονται ακόμη σε φάση σχεδιασμού. Χαρακτηριστική είναι η αναφορά της διοίκησης της Prodea στις οικονομικές καταστάσεις για τα αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου: «Η Prodea είναι σε φάση αναμονής και αξιολόγησης πριν προβεί στην έναρξη εργασιών».
Πρόκειται για δήλωση από την μεγαλύτερη εταιρεία ακινήτων της χώρας, που αποτυπώνει την κατάσταση σήμερα στην εγχώρια κτηματαγορά. Ανάλογος προβληματισμός εκφράζεται και από άλλους μεγάλους παίκτες του real estate, όπως η Dimand πηγές της οποίας αναγνωρίζουν τις δυσκολίες που υπάρχουν.
Το κατασκευαστικό έργο φτάνει και περισσεύει για όλους, δήλωσε στο Forum που διοργάνωσε ο «ΟΤ» στο πλαίσιο της 87ης ΔΕΘ ο Γιώργος Τσαπρούνης, εκπρόσωπος Τύπου της Intrakat, επισημαίνοντας πως «αυτή τη στιγμή τρέχουν στην Ελλάδα πολλά έργα με το ανεκτέλεστο του κατασκευαστικού κλάδου να ξεπερνά τα 16 δισ. ευρώ».
Ωστόσο, όπως είπε υπάρχει κίνδυνος από την τεράστια έλλειψη εργατικού δυναμικού, όχι μόνο εργατών αλλά και επιστημονικού προσωπικού. Υποστήριξε ότι ο κατασκευαστικός κλάδος χρειάζεται άμεσα πάνω από 10.000 άτομα, τονίζοντας μάλιστα πως για να επιλυθεί το πρόβλημα αυτό θα πρέπει να γίνουν διακρατικές συμφωνίες και να δοθούν φορολογικά κίνητρα.
Όροι στα συμβόλαια
Στην έλλειψη του ανθρώπινου δυναμικού εστίασε και ο Απόστολος Ζαφόλιας Chief Strategy & IR Officer της Lamda κατά την πρόσφατη παρουσίαση της εταιρείας σε αναλυτές. Ο κ. Ζαφόλιας υπογράμμισε ότι η εταιρεία παρακολουθεί το θέμα σε εβδομαδιαία βάση και αποκάλυψε ότι προσπαθούν να βάζουν όρους στα συμβόλαια για την έγκαιρη εκτέλεση των διαφόρων έργων που αναθέτουν.
«Βλέπουμε το ρίσκο, το έχουμε εντοπίσουμε και αναζητούμε τρόπους να το λύσουμε», είπε χαρακτηριστικά.
Φωτιά στα οικοδομικά υλικά
Πέρα από την αδυναμία εύρεσης προσωπικού, λόγω και της μαζικής μετανάστευσης αλλοδαπών τεχνιτών από την χώρα τα προηγούμενα χρόνια προς τις ευρωπαϊκές χώρες, πραγματικό πονοκέφαλο αποτελούν οι ανατιμήσεις των οικοδομικών υλικών.
Αποκαλυπτικά της κατάστασης που επικρατεί είναι και τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τις ανατιμήσεις στα οικοδομικά υλικά.
Για παράδειγμα, τα τούβλα έχουν αυξηθεί κατά 14,3%, τα θερμαντικά σώματα κατά 11,9%, το τσιμέντο κατά 6,2%, τα πλακίδια κατά 8,1% και όλες αυτές οι αυξήσεις μέσα σε ένα χρόνο! Η σύγκριση με το 2021 είναι ακόμη πιο αποκαλυπτική του άλματος στο κόστος της οικοδομής, καθώς ο γενικός δείκτης τιμών των υλικών έχει αυξηθεί κατά 19,6%.
Στα επιμέρους υλικά, το κόστος των μαρμάρων έχει αυξηθεί κατά 18,1%, της ξυλείας κατά 17,8%, των υλικών ύδρευσης κατά 15% ενώ τα ηλεκτρολογικά υλικά έχουν σημειώσει μέσα σε μια διετία αύξηση της τάξεως του 24,4%!
Έρχονται έργα 40 δισ. ευρώ
Να σημειωθεί ότι ο κατασκευαστικός κλάδος καλείται να υλοποιήσει το μεγαλύτερο πρόγραμμα υποδομών στη σύγχρονη εποχή, ύστερα από μια δεκαετία κρίσης και περιορισμού των επενδύσεων. Υπολογίζεται πως στα υφιστάμενα έργα θα προστεθούν άλλα επιπλέον 40 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος της δεκαετίας, κάτι που σημαίνει ότι οι κατασκευαστικές θα έχουν δουλειά για τα επόμενα 10 με 15 χρόνια.
Latest News
Μετρό Θεσσαλονίκης: Με ολοκληρωμένο σχέδιο η απομάκρυνση των επιβατών
Με βάση το πρωτόκολλο η απομάκρυνση των επιβατών στο μετρό Θεσσαλονίκης – Η ανακοίνωση της THEMA
Έπεσαν οι υπογραφές για την υδροδότηση του Ρεθύμνου από το φράγμα Αμαρίου
Το έργο έχει ζωτική σημασία για το Ρέθυμνο και τον Μυλοπόταλο καθώς προβλέπεται να καλύψει τις ανάγκες της 20ετίας σε πόσιμο νερό
Daniel: Σε ΤΕΡΝΑ, AKTOR, AVAX και ΜΕΤΚΑ τα έργα αποκατάστασης 1,357 δισ. – 15 μήνες μετά τις καταστροφές
Το υπουργείο Υποδομών 15 μήνες μετά την κακοκαιρία Daniel δημοσίευσε τις προσκλήσεις για τα έργα αποκατάστασης στο σιδηροδρομικό και οδικό δίκτυο
Πώς προχωρά το έργο χάραξης της Γραμμής 2 του Μετρό προς Αχαρνές
Αμεσα ξεκινάει ο σχεδιασμός και η μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας του έργου χάραξης της Γραμμής 2 του Μετρό προς τον Δήμο Αχαρνών
Σε δημόσια διαβούλευση η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το IRC στο Ελληνικό
Το «IRC ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ» θα αποτελέσει έναν διεθνή προορισμό αναψυχής, προσφέροντας στους επισκέπτες του ένα συνδυασμό εμπειριών ψυχαγωγίας, εστίασης και διαμονής
Στο 66,35% η πρόοδος του E65 στο τμήμα Καλαμπάκα – Εγνατία Οδός
Η «Κεντρική Οδός» παρουσιάζει την πορεία των έργων της ΤΕΡΝΑ για τον αυτοκινητόδρομο Ε65 στο τμήμα Καλαμπάκα – Εγνατία Οδό
AKTOR: Εκδήλωση στα εγκαίνια του Μετρό Θεσσαλονίκης με το περιοδικό «Σχεδία»
ΑΚΤΟR: O Μπάνε Πρέλεβιτς και ο Ντίνος Κούης φόρεσαν τα κόκκινα γιλέκα της «Σχεδίας»
Στο 23,01% το μερίδιο της AVAX στην Ολυμπία Οδό - Οι παραχωρήσεις και τα ΣΔΙΤ
Ο Όμιλος AVAX στοχεύει σε παραπάνω από 25 νέους διαγωνισμούς για συμβάσεις ΣΔΙΤ, με εκτιμώμενη αξία άνω των €4 δισ.
Ελληνικό: Αλλαγές στο σχεδιασμό της παραλίας του Αγίου Κοσμά
Τι προβλέπει νέα υπουργική απόφαση για το παράκτιο μέτωπο της επένδυσης της Lamda Development στο Ελληνικό
Μιτζάλης (AVAX): Απαιτείται εθνικός σχεδιασμός για τα έργα υποδομών του μέλλοντος
Ο CEO της AVAX, Κ. Μιτζάλης τόνισε ότι υπάρχει ανεκτέλεστο 3,3 δισ. ευρώ και ότι η εταιρεία τρέχει πολλά μεγάλα έργα αυτό το διάστημα