Με πολλαπλές προκλήσεις βρίσκεται αντιμέτωπος ο κατασκευαστικός κλάδος, ο οποίος καλείται να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στην ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια. Η εκτόξευση του κόστους των οικοδομικών υλικών, η άνοδος των επιτοκίων και η έλλειψη του ανθρώπινου δυναμικού συνθέτουν ένα εκρηκτικό κοκτέιλ που δυσκολεύει το έργο των εταιρειών.
Δια χειρός Καλατράβα: Τα πληρώνουν χρυσάφι και τους βγαίνουν προβληματικά σε όλο τον κόσμο
Το ρίσκο εκτέλεσης όπως παραδέχονται άνθρωποι του χώρου έχει αυξηθεί κατακόρυφα, καθιστώντας αναγκαία την επανεξέταση των projects που βρίσκονται ακόμη σε φάση σχεδιασμού. Χαρακτηριστική είναι η αναφορά της διοίκησης της Prodea στις οικονομικές καταστάσεις για τα αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου: «Η Prodea είναι σε φάση αναμονής και αξιολόγησης πριν προβεί στην έναρξη εργασιών».
Πρόκειται για δήλωση από την μεγαλύτερη εταιρεία ακινήτων της χώρας, που αποτυπώνει την κατάσταση σήμερα στην εγχώρια κτηματαγορά. Ανάλογος προβληματισμός εκφράζεται και από άλλους μεγάλους παίκτες του real estate, όπως η Dimand πηγές της οποίας αναγνωρίζουν τις δυσκολίες που υπάρχουν.
Το κατασκευαστικό έργο φτάνει και περισσεύει για όλους, δήλωσε στο Forum που διοργάνωσε ο «ΟΤ» στο πλαίσιο της 87ης ΔΕΘ ο Γιώργος Τσαπρούνης, εκπρόσωπος Τύπου της Intrakat, επισημαίνοντας πως «αυτή τη στιγμή τρέχουν στην Ελλάδα πολλά έργα με το ανεκτέλεστο του κατασκευαστικού κλάδου να ξεπερνά τα 16 δισ. ευρώ».
Ωστόσο, όπως είπε υπάρχει κίνδυνος από την τεράστια έλλειψη εργατικού δυναμικού, όχι μόνο εργατών αλλά και επιστημονικού προσωπικού. Υποστήριξε ότι ο κατασκευαστικός κλάδος χρειάζεται άμεσα πάνω από 10.000 άτομα, τονίζοντας μάλιστα πως για να επιλυθεί το πρόβλημα αυτό θα πρέπει να γίνουν διακρατικές συμφωνίες και να δοθούν φορολογικά κίνητρα.
Όροι στα συμβόλαια
Στην έλλειψη του ανθρώπινου δυναμικού εστίασε και ο Απόστολος Ζαφόλιας Chief Strategy & IR Officer της Lamda κατά την πρόσφατη παρουσίαση της εταιρείας σε αναλυτές. Ο κ. Ζαφόλιας υπογράμμισε ότι η εταιρεία παρακολουθεί το θέμα σε εβδομαδιαία βάση και αποκάλυψε ότι προσπαθούν να βάζουν όρους στα συμβόλαια για την έγκαιρη εκτέλεση των διαφόρων έργων που αναθέτουν.
«Βλέπουμε το ρίσκο, το έχουμε εντοπίσουμε και αναζητούμε τρόπους να το λύσουμε», είπε χαρακτηριστικά.
Φωτιά στα οικοδομικά υλικά
Πέρα από την αδυναμία εύρεσης προσωπικού, λόγω και της μαζικής μετανάστευσης αλλοδαπών τεχνιτών από την χώρα τα προηγούμενα χρόνια προς τις ευρωπαϊκές χώρες, πραγματικό πονοκέφαλο αποτελούν οι ανατιμήσεις των οικοδομικών υλικών.
Αποκαλυπτικά της κατάστασης που επικρατεί είναι και τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τις ανατιμήσεις στα οικοδομικά υλικά.
Για παράδειγμα, τα τούβλα έχουν αυξηθεί κατά 14,3%, τα θερμαντικά σώματα κατά 11,9%, το τσιμέντο κατά 6,2%, τα πλακίδια κατά 8,1% και όλες αυτές οι αυξήσεις μέσα σε ένα χρόνο! Η σύγκριση με το 2021 είναι ακόμη πιο αποκαλυπτική του άλματος στο κόστος της οικοδομής, καθώς ο γενικός δείκτης τιμών των υλικών έχει αυξηθεί κατά 19,6%.
Στα επιμέρους υλικά, το κόστος των μαρμάρων έχει αυξηθεί κατά 18,1%, της ξυλείας κατά 17,8%, των υλικών ύδρευσης κατά 15% ενώ τα ηλεκτρολογικά υλικά έχουν σημειώσει μέσα σε μια διετία αύξηση της τάξεως του 24,4%!
Έρχονται έργα 40 δισ. ευρώ
Να σημειωθεί ότι ο κατασκευαστικός κλάδος καλείται να υλοποιήσει το μεγαλύτερο πρόγραμμα υποδομών στη σύγχρονη εποχή, ύστερα από μια δεκαετία κρίσης και περιορισμού των επενδύσεων. Υπολογίζεται πως στα υφιστάμενα έργα θα προστεθούν άλλα επιπλέον 40 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος της δεκαετίας, κάτι που σημαίνει ότι οι κατασκευαστικές θα έχουν δουλειά για τα επόμενα 10 με 15 χρόνια.
Latest News
Στην Ελλάκτωρ το 96,06% της REDS - Ολοκληρώθηκε η συναλλαγή με τους Ολλανδούς μετόχους
Στις 22 Μαίου η έκτακτη γενική συνέλευση των μετόχων της REDS για την έξοδο από το Χρηματιστήριο Αθηνών
Νέο κτήριο στην Πάτρα για το Ερευνητικό Κέντρο «Αθηνά»
Η Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του ΤΑΙΠΕΔ, ως Διενεργούσα Αρχή, ανέλαβε την ωρίμανση και την ολοκλήρωση των μελετών και τευχών δημοπράτησης
Το μεγαλύτερο πρόγραμμα δημιουργίας κοινής εταιρικής κουλτούρας «τρέχει» σε Intrakat - Ακτωρ
Η CHRO το ομίλου Έλενα Στάσση εξήγησε πώς το συγκεκριμένο πρόγραμμα σκοπεύει να φέρει κοντά τους 5.800 εργαζομένους
Ξεκινάει η αξιοποίηση του πρώην εργοταξιακού χώρου του έργου ζεύξης Ρίo – Αντίρριο
Το ακίνητο βρίσκεται σε κομβικό σημείο
Παραχωρήσεις και κατασκευές γιγαντώνουν τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Ο νέος πήχης για τα οικονομικά μεγέθη
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Αύξηση 10% στα προ φόρων κέρδη το 2023 - Πάνω από 25% η επιστροφή κεφαλαίου
Στα 5,3 δισ. το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των έργων
Στο 80% η πρόοδος εργασιών στον αυτοκινητόδρομο Πάτρα-Πύργος μέχρι το τέλος του 2024
Οι υφυπουργοί Μεταφορών και Υποδομών επισκέφτηκαν τα τρία εργοτάξια του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος
Σταϊκούρας: Η Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου είναι σημείο αναφοράς της σύγχρονης Ελλάδας
Στα 20 χρόνια λειτουργίας της γέφυρας έχουν πραγματοποιηθεί 77 εκατ. διελεύσεις οχημάτων
Επανεκκίνηση εργασιών για τον Flyover στη Θεσσαλονίκη – Το ΣτΕ απέρριψε την αίτηση αναστολής
Το ΣτΕ απέρριψε την αίτηση αναστολής των εργασιών που είχε καταθέσει ο Σύνδεσμος Κατοίκων Συνοικισμού Κωνσταντινουπολιτών και άλλοι φορείς
Χρήστος Σταϊκούρας: 15 παρεμβάσεις για τους σιδηροδρόμους
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ενημέρωσε την επιτροπή παραγωγής και εμπορίου της Βουλής