Ατελείς μελέτες, αιώνιοι διαγωνισμοί, έλλειψη χρηματοδότησης, χρόνιες διαμάχες και προσφυγές, αποτελούν έννοιες άρρηκτα συνυφασμένες με την ελληνική πραγματικότητα και στον τομέα των υποδομών, με αποτέλεσμα πολλοί να μιλούν για τη «χώρα της μακέτας». Ενας χαρακτηρισμός ολίγον τι υπερβολικός, ωστόσο τα παραδείγματα έργων που εξαγγέλθηκαν άλλα δεν ξεκίνησαν ή έργων που ξεκίνησαν αλλά δεν τελείωσαν είναι πολλά.
Για ποιο κτήριο στην Ελλάδα έριχναν επί 40 ώρες μπετά
Η υποθαλάσσια αρτηρία Θεσσαλονίκης
Με αφορμή την υποθαλάσσια αρτηρία Θεσσαλονίκης όπου πριν από λίγες ημέρες έγινε γνωστό πως το Δημόσιο θα πρέπει να καταβάλει αποζημίωση ύψους 85 εκατ. ευρώ στην κοινοπραξία «Θερμαϊκή Οδός», το «Βήμα» καταγράφει εμβληματικά project που πέρασαν από… 40 κύματα και μέχρι σήμερα «στολίζουν» κάποιο συρτάρι.
Η ζεύξη του Μαλιακού Κόλπου
Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά έργα – μακέτες, που μάλιστα οι αρμόδιοι φορείς επεξεργάστηκαν σε αρκετές εκδοχές (υποθαλάσσια σύνδεση, γέφυρες), ήταν και η ζεύξη του Μαλιακού Κόλπου, με στόχο να μειωθεί απόσταση της διαδρομής Αθήνα – Θεσσαλονίκη και να αυξηθεί η ασφάλεια των μετακινήσεων.
Ο σχεδιασμός του έργου που αφορούσε την κατασκευή υποθαλάσσιου δρόμου άρχισε να συζητείται από τη δεκαετία του ’80 και η υλοποίησή του μπήκε σε «τροχιά» το 1993. Ο διαγωνισμός προκηρύχθηκε τον ίδιο χρόνο, με προϋπολογισμό 60 δισ. δραχμές. Το 1995, και ύστερα από πολλές διαφωνίες και αντιδράσεις από εκπροσώπους φορέων της Φθιώτιδας, επελέγησαν 7 όμιλοι και στη συνέχεια όλα σταμάτησαν. Ακολούθησε σωρεία προσφυγών στο ΣτΕ και στην ΕΕ για θέματα που άπτονταν της προστασίας του περιβάλλοντος, οι οποίες απορρίφθηκαν, και αφού άλλαξαν τα τεχνικά χαρακτηριστικά, το 1998 δόθηκε το «πράσινο φως» με το κόστος να αγγίζει τα 200 δισ. δρχ.
Το καλοκαίρι του 2000 δόθηκαν τα τεύχη δημοπράτησης για τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση και λειτουργία της ζεύξης στους 7 ομίλους. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, το έργο προβλεπόταν να ολοκληρωθεί το 2005, μειώνοντας την απόσταση Αθήνας – Θεσσαλονίκης κατά 45 χιλιόμετρα. Το 2001 ωστόσο μπήκε «ταφόπλακα», με επιχειρήματα το υψηλό κόστος και τα γεωλογικά εμπόδια.
Την ίδια μοίρα είχε και το project της διπλής ζεύξης με την κατασκευή γεφυρών στους διαύλους Κνημίδας και Ωρεών. Αυτό, σύμφωνα με τις μελέτες του ΤΕΕ, θα μείωνε κατά 70 χιλιόμετρα την απόσταση Αθήνας – Θεσσαλονίκης. Η λύση, τελικά, που υλοποιήθηκε αφορούσε στην ανακατασκευή της Εθνικής Οδού.
Ο Δυτικός Σιδηροδρομικός Άξονας
Το έργο του λεγόμενου Δυτικού Σιδηροδρομικού Άξονα χρονίζει ήδη από την δεκαετία του 1920 και στόχος ήταν να συνδεθεί η δυτική Ελλάδα με το δίκτυο που ένωνε την Πάτρα με την Αθήνα. Αρκετές δεκαετίες αργότερα, ο ΟΣΕ δαπάνησε δεκάδες εκατ. ευρώ για τις μελέτες της Σιδηροδρομικής Εγνατίας και του Δυτικού Άξονα. Το μεγαλύτερο πρόβλημα ήταν η σύνδεση με το κυρίως δίκτυο. Στις αρχές του 2000, όταν χτιζόταν η γέφυρα «Χαρίλαος Τρικούπης» έγιναν προσπάθειες συνεννόησης μεταξύ των πρώην υπουργείων Μεταφορών και ΠΕΧΩΔΕ και του παραχωρησιούχου της Γέφυρας προκειμένου να χωρέσει ο σιδηρόδρομος σε αυτό το εμβληματικό έργο. Ο ΟΣΕ ζητούσε μονή γραμμή με χωρητικότητα 7 τρένων ανά ώρα, όμως το ΥΠΕΧΩΔΕ έβλεπε αρνητικά την πρόταση και έτσι οι συζητήσεις σταμάτησαν.
Στη συνέχεια, έπεσε στο «τραπέζι» η κατασκευή υπόγειας σήραγγας, είτε η χρήση σιδηροδρομικού φέρι, που θα ένωνε Ρίο και Αντίρριο. Η κρίση ανέστειλε για μία ακόμη φορά τις επεκτάσεις, καθώς θεωρήθηκε ότι ήταν πια εκτός της οικονομικής πραγματικότητας.
Οι σήραγγες του Σκαραμαγκά
Είχαν χαρακτηριστεί ως οι τρύπες που «κατάπιαν» 22 εκατ. ευρώ. Ο λόγος για τις μισοτελειωμένες σήραγγες, λίγο έξω από την Αθήνα, στο ύψος της λίμνης Κουμουνδούρου, δίπλα από την εθνική οδό.
Η δημοπράτηση του έργου έγινε το 1997 και η παράδοσή του είχε προβλεφθεί για το 2001. Ωστόσο, οι ελλιπείς μελέτες, τα προβλήματα χρηματοδότησης και ένας κάτοικος που είχε σπίτι στο σημείο και δεν ήθελε να αποχωρήσει οδήγησαν στην εγκατάλειψή του, με ανυπολόγιστη περιβαλλοντική καταστροφή και το ελληνικό Δημόσιο να δαπανά πάνω από 20 εκατ. ευρώ.
Μοναδικός αστερίσκος στο συγκεκριμένο «στοιχειωμένο» έργο είναι η πιθανή αναγέννηση του project, στο πλαίσιο της σύνδεσης της Δυτικής Περιφερειακής Αιγάλεω με την Εθνική Οδό Αθηνών-Κορίνθου. Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών περιλαμβάνεται και η ολοκλήρωση του τριπλού κόμβου Σκαραμαγκά, ωστόσο, όπως λένε κάτοικοι και εργαζόμενοι της περιοχής, δεν πιστεύουν τίποτα αν δεν το δουν ολοκληρωμένο.
Το στέγαστρο στο ανοιχτό κολυμβητήριο του ΟΑΚΑ
Τις τελευταίες ημέρες το ΟΑΚΑ και το περίφημο στέγαστρο Καλατράβα ήρθαν και πάλι στο προσκήνιο, με αφορμή τα προβλήματα στατικής επάρκειας και την απόφαση που ελήφθη για κλείσιμο τόσο του Ολυμπιακού Σταδίου, όσο και του ποδηλατοδρομίου.
Όμως αυτό που δεν ξέρουν πολλοί, είναι πως όταν ξεκινούσαν τα έργα ανάπλασης για του Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας είχε προβλεφθεί και η κατασκευή στεγάστρου στο ανοιχτό κολυμβητήριο, το οποίο -αν και δημοπρατήθηκε- δεν τοποθετήθηκε ποτέ.
Συγκεκριμένα, παρουσιάστηκε πρόβλημα διότι ο ανάδοχος δήλωσε αδυναμία εφαρμογής της τεχνικής λύσης που είχε επιλεγεί. Η τότε κυβέρνηση είχε παραδεχθεί ότι για τη σκίαση θα καταλήξει στην επιλογή μιας άλλης εφικτής λύσης, η οποία θα ολοκληρωθεί πριν την Τελετή Έναρξης των Αγώνων. Αλλη εφικτή λύση δεν βρέθηκε και το Ολυμπιακό Κολυμβητήριο έμεινε… άστεγο.
Zoom στο Βήμα
Συντονισμός: Άγγελος Σκορδάς
Γράφουν: Ηλιάνα Δανέζη, Πέτρος Κωνσταντινίδης, Χρήστος Λογαράς, Γιώργος Μουρμούρης, Παναγιώτης Σωτήρης, Γιώργος Φωκιανός
Πηγή: Έντυπη Έκδοση ΤΟ ΒΗΜΑ
Latest News
Έπεσαν οι υπογραφές για την υδροδότηση του Ρεθύμνου από το φράγμα Αμαρίου
Το έργο έχει ζωτική σημασία για το Ρέθυμνο και τον Μυλοπόταλο καθώς προβλέπεται να καλύψει τις ανάγκες της 20ετίας σε πόσιμο νερό
Daniel: Σε ΤΕΡΝΑ, AKTOR, AVAX και ΜΕΤΚΑ τα έργα αποκατάστασης 1,357 δισ. – 15 μήνες μετά τις καταστροφές
Το υπουργείο Υποδομών 15 μήνες μετά την κακοκαιρία Daniel δημοσίευσε τις προσκλήσεις για τα έργα αποκατάστασης στο σιδηροδρομικό και οδικό δίκτυο
Πώς προχωρά το έργο χάραξης της Γραμμής 2 του Μετρό προς Αχαρνές
Αμεσα ξεκινάει ο σχεδιασμός και η μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας του έργου χάραξης της Γραμμής 2 του Μετρό προς τον Δήμο Αχαρνών
Σε δημόσια διαβούλευση η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το IRC στο Ελληνικό
Το «IRC ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ» θα αποτελέσει έναν διεθνή προορισμό αναψυχής, προσφέροντας στους επισκέπτες του ένα συνδυασμό εμπειριών ψυχαγωγίας, εστίασης και διαμονής
Στο 66,35% η πρόοδος του E65 στο τμήμα Καλαμπάκα – Εγνατία Οδός
Η «Κεντρική Οδός» παρουσιάζει την πορεία των έργων της ΤΕΡΝΑ για τον αυτοκινητόδρομο Ε65 στο τμήμα Καλαμπάκα – Εγνατία Οδό
AKTOR: Εκδήλωση στα εγκαίνια του Μετρό Θεσσαλονίκης με το περιοδικό «Σχεδία»
ΑΚΤΟR: O Μπάνε Πρέλεβιτς και ο Ντίνος Κούης φόρεσαν τα κόκκινα γιλέκα της «Σχεδίας»
Στο 23,01% το μερίδιο της AVAX στην Ολυμπία Οδό - Οι παραχωρήσεις και τα ΣΔΙΤ
Ο Όμιλος AVAX στοχεύει σε παραπάνω από 25 νέους διαγωνισμούς για συμβάσεις ΣΔΙΤ, με εκτιμώμενη αξία άνω των €4 δισ.
Ελληνικό: Αλλαγές στο σχεδιασμό της παραλίας του Αγίου Κοσμά
Τι προβλέπει νέα υπουργική απόφαση για το παράκτιο μέτωπο της επένδυσης της Lamda Development στο Ελληνικό
Μιτζάλης (AVAX): Απαιτείται εθνικός σχεδιασμός για τα έργα υποδομών του μέλλοντος
Ο CEO της AVAX, Κ. Μιτζάλης τόνισε ότι υπάρχει ανεκτέλεστο 3,3 δισ. ευρώ και ότι η εταιρεία τρέχει πολλά μεγάλα έργα αυτό το διάστημα
Άλμα 55,5% για τα EBITDA της Alumil – Τι δήλωσε ο Μυλώνας
Ο επικεφαλής της Alumil σημείωσε ότι το εννεάμηνο του 2024 αναδεικνύει την ALUMIL ως πρωταγωνιστή στον κλάδο