Οι Φιλιππίνες εγκατέλειψαν τα έργα που «έτρεχαν» στο πλαίσιο του παγκόσμιου προγράμματος υποδομών της Κίνας, λέγοντας ότι θα αναζητήσουν άλλες πηγές μετά την αποτυχία του Πεκίνου να παράσχει χρηματοδότηση.

Κίνα: Ανησυχία εξαιτίας του αποπληθωρισμού

Η αποχώρηση έρχεται εν μέσω εντάσεων στη Νότια Σινική Θάλασσα. Οι Φιλιππίνες στα τέλη Οκτωβρίου έγιναν η τελευταία χώρα που αποχώρησε από την Πρωτοβουλία Belt and Road (BRI) της Κίνας, με τον υπουργό Μεταφορών Τζέιμι Μπαουτίστα να λέει στους δημοσιογράφους ότι η ξαφνική απόσυρση έλαβε χώρα αφού το Πεκίνο δεν απάντησε σε αιτήματα χρηματοδότησης για σιδηροδρομικά έργα.

Η Κίνα είχε δεσμεύσει σχεδόν 5 δισεκατομμύρια δολάρια για την κατασκευή τριών σιδηροδρομικών γραμμών – δύο στο νησί Λουζόν και μία στο Μιντανάο – στο πλαίσιο του BRI.

Ωστόσο, η Κίνα και οι Φιλιππίνες έχουν εγκλωβιστεί σε μια πολυετή διαμάχη για το ύδατα στη Νότια Σινική Θάλασσα, την οποία η Κίνα διεκδικήσει στο σύνολό της.

Στο πιο πρόσφατο περιστατικό, ένα πλοίο της κινεζικής ακτοφυλακής εμπόδισε ένα φιλιππινέζικο αλιευτικό σκάφος σε διεκδικούμενα ύδατα κοντά στον ύφαλο Second Thomas Shoal.

Ωστόσο, οι Φιλιππινέζοι αξιωματούχοι δεν ανέφεραν την εδαφική ένταση ως τον λόγο πίσω από την αποχώρηση από το πρόγραμμα.

Ο Ντον Μακλέιν Γκιλ, γεωπολιτικός αναλυτής και λέκτορας διεθνών σπουδών στο Πανεπιστήμιο De La Salle στη Μανίλα, είπε στη Deutsche Welle ότι παρατηρούνται επίσης καθυστερήσεις στη χρηματοδότηση για έξι ακόμη έργα.

«Η απόφαση να αποσυρθεί από αυτά τα έργα μπορεί να θεωρηθεί ότι υποκινείται από ζητήματα που επικεντρώνονται στη βιωσιμότητά τους και τις αυξανόμενες ανησυχίες που προκαλεί η απροθυμία του Πεκίνου να ενεργήσει ως υπεύθυνος γείτονας», είπε.

Εντάσεις στη Νότια Σινική Θάλασσα

Οι εντάσεις έχουν αυξηθεί πρόσφατα μεταξύ των Φιλιππίνων και της Κίνας στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας, ιδιαίτερα κοντά στο Second Thomas Shoal ή το Ayungin Shoal, όλα μέρος των αμφισβητούμενων νησιών Spratly.

Η Κίνα διεκδικεί σχεδόν όλη τη Νότια Σινική Θάλασσα και για χρόνια κατασκευάζει στρατιωτικές εγκαταστάσεις σε βραχονησίδες και υφάλους.

Το 2016, διεθνές δικαστήριο τάχθηκε στο πλευρό των Φιλιππίνων και αποφάσισε ότι οι εδαφικές διεκδικήσεις της Κίνας στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας δεν είχαν βάση στο διεθνές δίκαιο.

Οι εντάσεις έχουν αυξηθεί μετά την εκλογή του προέδρου Φερντινάντ Μάρκος του νεότερου, ο οποίος έχει υιοθετήσει μια στάση λιγότερο φιλική προς την Κίνα από τον προκάτοχό του, Ροντρίγκο Ντουτέρτε, και έχει έρθει πιο κοντά στις ΗΠΑ.

Τον Φεβρουάριο, η Ακτοφυλακή των Φιλιππίνων κατηγόρησε την αντίστοιχη κινεζική αρχή ότι «στόχευσε» πλοίο της με λέιζερ στρατιωτικών προδιαγραφών κοντά στον αμφισβητούμενο ύφαλο, προκαλώντας προσωρινή τύφλωση στο πλήρωμά της.

Η Κίνα αρνήθηκε ότι αυτό έγινε σκόπιμα. Πλάνα βίντεο τον Αύγουστο έδειξαν την ακτοφυλακή της Κίνας να στοχεύει με κανόνι νερού την Ακτοφυλακή των Φιλιππίνων και να την εμποδίζει να παραδώσει προμήθειες στους στρατιώτες που σταθμεύουν στο πλοίο Sierra Madre.

Το πλοίο Sierra Madre

Εναλλακτικές λύσεις

Ο Φιλιππινέζος γερουσιαστής Σέρβιν Γκατκαλιάν δήλωσε στα τοπικά ΜΜΕ ότι οι εντάσεις στον αμφισβητούμενο ύφαλο μπορεί να είναι ο λόγος που καθυστερούν τα έργα της Κίνας στις Φιλιππίνες.

Ωστόσο άλλοι υποστηρίζουν ότι η στασιμότητα των έργων που χρηματοδοτούνται από την Κίνα θα μπορούσε να βοηθήσει τη Μανίλα μακροπρόθεσμα να συνεργαστεί με άλλες χώρες, όπως η Ινδία και η Ιαπωνία.

Παρά την αποχώρηση της Μανίλα από το BRI, οι Φιλιππίνες και η Κίνα έχουν στενές οικονομικές σχέσεις εδώ και χρόνια. Το Πεκίνο ήταν ο κορυφαίος εμπορικός εταίρος της Μανίλα τα τελευταία χρόνια και η δεύτερη μεγαλύτερη εξαγωγική οικονομία της, μόνο που ηττήθηκε από τις Ηνωμένες Πολιτείες, σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα.

«Όπως έχουν τα πράγματα, οι κινεζικές άμεσες ξένες επενδύσεις δεν είναι τόσο σημαντικές. Η διακοπή των επενδύσεων [στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας] BRI δεν θα επηρεάσει ουσιαστικά τις επενδύσεις στις Φιλιππίνες», δήλωσε στην DW ο Τζαν Κάρλο Πουνονγκμπαγιάν, Φιλιππινέζος οικονομολόγος και επίκουρος καθηγητής στο University of the Philippines School of Economics..

«Όσον αφορά το εμπόριο, η Κίνα είναι μεταξύ των μεγαλύτερων εταίρων των Φιλιππίνων. Αλλά όσον αφορά τις επενδύσεις, οι Φιλιππίνες δεν είναι σημαντικός προορισμός των κινεζικών επενδύσεων», πρόσθεσε.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή