
Φόβους για ευρύτερη σύγκρουση στη περιοχή που θα μπορούσε να πυροδοτήσει αύξηση τιμών, την ώρα που η μάχη της παγκόσμιας οικονομίας με τον πληθωρισμό αρχίζει να αποδίδει, έχουν πυροδοτήσει οι επιθέσεις κατά των ανταρτών Χούτι στην Υεμένη. Και αυτό εξαιτίας της αναγκαστικής εκτροπής των εμπορικών πλοίων από την Ερυθρά Θάλασσα για λόγους ασφάλειας.
Αν και οι οικονομολόγοι περίμεναν ότι ο αντίκτυπος θα ήταν σχετικά περιορισμένος, τώρα υπάρχουν ανησυχίες ότι οι αρνητικές επιπτώσεις για τα εμπορεύματα θα είναι σημαντικότερες, εάν οι ΗΠΑ εμπλακούν ακόμη περισσότερο στην κρίση της Μέσης Ανατολής, θεωρούν οι Financial Times.
Η κατάσταση δεν φαίνεται να είναι ακόμη επικίνδυνη για την παγκόσμια οικονομία, αλλά ο αντίκτυπος στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού θα μπορούσε να γίνει πιο σοβαρός εάν η κρίση συνεχιστεί πέρα από το πρώτο εξάμηνο του 2024.
Οι επιπτώσεις των επιθέσεων των Χούτι μέχρι στιγμής;
Από τις 19 Οκτωβρίου, η διέλευση από την Ερυθρά Θάλασσα μειώθηκε κατακόρυφα.
Ο τελευταίος μηνιαίος δείκτης εμπορίου από το Ινστιτούτο του Κιέλου, που δημοσιεύθηκε την Πέμπτη, έδειξε ότι μετά την έναρξη των επιθέσεων των Χούθι, οι ροές εμπορευματοκιβωτίων μέσω της Ερυθράς Θάλασσας μειώθηκαν πάνω από το μισό τον Δεκέμβριο και έπεσαν κάτω από το 70% του συνήθους όγκους στις αρχές Ιανουαρίου.

Η παράκαμψη γύρω από την Αφρική αυξάνει τους πλόες κατά 7-20 ημέρες, και αυτό έχει αυξήσει τους ναύλους για κοντέινερ που μεταφέρεται από Κίνα στη Βόρεια Ευρώπη από περίπου 1.500 δολάρια τον Νοέμβριο σε περισσότερα από 4.000 δολάρια, επισημαίνουν οι FT.
Οι επιχειρήσεις αναφέρουν επίσης προβλήματα. Το γερμανικό εργοστάσιο της Tesla σταμάτησε την παραγωγή του μέχρι τις 11 Φεβρουαρίου, επειδή του λείπουν εξαρτήματα εξαιτίας των μεγαλύτερων χρόνων αποστολής γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας.
Πόσο σοβαρή είναι η διαταραχή στη ναυτιλία για την παγκόσμια οικονομία;
Από τις 7 Οκτωβρίου, οι υπεύθυνοι χάραξης οικονομικής πολιτικής έχουν επισημάνει μια ευρύτερη σύγκρουση στη Μέση Ανατολή θα ενέχει αυξανόμενο κίνδυνο ανόδου του πληθωρισμού, την ίδια στιγμή που φαίνεται να «ξεφουσκώνει» στις μεγάλες οικονομίες.
Αλλά, οι κεντρικοί τραπεζίτες ακούγονται σχετικά αισιόδοξοι σχετικά με τις ευρύτερες μακροοικονομικές επιπτώσεις των συνθηκών ως έχουν. Ο διοικητής της Τράπεζας της Αγγλίας, Άντριου Μπέιλι, δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι βλέποντας και την τιμή του πετρελαίου, μεγάλο μέρος του οποίου διακινείται από την περιοχή, η κατάσταση δεν είχε στην πραγματικότητα το αποτέλεσμα που φοβόταν.
Οι ναύλοι εξακολουθούν να είναι πολύ κάτω από την κορύφωση των 14.000 δολαρίων κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Εξάλλου το κόστος μεταφοράς αποτελεί μικρό ποσοστό της τελικής αξίας ακριβότερων αγαθών, όπως τα ηλεκτρονικά είδη ευρείας κατανάλωσης.
Και, ενώ η πολύ μεγαλύτερη αύξηση των ναύλων spot εμπορευματοκιβωτίων κατά τη διάρκεια της πανδημίας ελάχιστη επίπτωση είχε στον παγκόσμιο πληθωρισμό, αυτήν τη στιγμή, όμως, που οι καταναλωτές περιορίζουν τις δαπάνες τους μετά την άνοδο των επιτοκίων, είναι πιο δύσκολο να μετακυλίσουν οι επιχειρήσεις την αύξηση του κόστους τους στις τελικές τιμές.
Μπορούν να χαλαρώσουν οι κεντρικοί τραπεζίτες;
Η εταιρεία συμβούλων Oxford Economics ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα, πριν οι ΗΠΑ «απαντήσουν» στους Χούθι, ότι εάν η Ερυθρά Θάλασσα παραμείνει κλειστή για τα πλοία για αρκετούς μήνες, οι υψηλότεροι ναύλοι θα μπορούσαν να προσθέσουν 0,7 ποσοστιαίες μονάδες στον ετήσιο ρυθμό πληθωρισμού μέχρι το τέλος του 2024.
Σε ένα τέτοιο σενάριο, ο παγκόσμιος πληθωρισμός θα μπορούσε να συνεχίσει να επιβραδύνεται -καθώς δεν είναι μεγάλη η επιβάρυνση των ναύλων- και οι κεντρικές τράπεζες θα είναι σε θέση να αρχίσουν να μειώνουν τα επιτόκια από τα μέσα του έτους, ανέφερε η Oxford Economics. Ωστόσο, τα επιτόκια μπορεί να μην πέσουν τόσο πολύ όσο περίμεναν οι επενδυτές.
Η παγκόσμια ναυτιλία βρίσκεται επίσης υπό πίεση από την πτώση της στάθμης της θάλασσας στη Διώρυγα του Παναμά. Η πληθωριστική απειλή αυξάνεται καθώς δύο από τα σημαντικότερα ναυτιλιακά περάσματα επηρεάζονται ταυτόχρονα διατηρώντας τις τιμές των ναύλων ψηλά.
Ο μεγαλύτερος οικονομικός κίνδυνος
Ο σοβαρότερος κίνδυνος για τον πληθωρισμό, λένε οι αναλυτές, είναι ότι οι αγορές πετρελαίου και φυσικού αερίου τρομάζουν με την προοπτική μιας πολύ ευρύτερης σύγκρουσης στη Μέση Ανατολή. Η τιμή του πετρελαίου υποχώρησε το τελευταίο τρίμηνο του 2023, ακόμη και ενώ μαινόταν η σύγκρουση Ισραήλ-Γάζας.
Μέχρι στιγμής τα υψηλά επίπεδα πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας, η επιβράδυνση της ζήτησης και οι ισχυρές προμήθειες εκτός ΟΠΕΚ+ έχουν περιορίσει τις ανησυχίες για διακοπή του εφοδιασμού πετρελαίου.
Ωστόσο, ένα άλμα στην τιμή του πετρελαίου στα τέλη της περασμένης εβδομάδας στον απόηχο των πληγμάτων εναντίον των Χούθι, που ανέβασαν το Brent κατά 4% στα 80,50 δολάρια το βαρέλι, ενέτεινε τους φόβους των αγορών ότι η απόκριση υπό την ηγεσία των ΗΠΑ θα μπορούσε να είναι οιωνός κακών μαντάτων και μεγάλων προβλημάτων στο μέλλον.
Η πτώση του ενεργειακού κόστους στάθηκε καθοριστική για τη μείωση του πληθωρισμού, επομένως οποιαδήποτε αλλαγή σε αυτή την καθοδική πορεία θα απειλούσε τη μάχη κατά του πληθωρισμού. Μια αύξηση της τιμής του πετρελαίου κατά 10% μπορεί να αυξήσει τον πληθωρισμό της ευρωζώνης κατά 0,4% εντός ενός έτους, ανέφερε πηγή των FT.


Latest News

Η Boeing απειλεί να σταματήσει να κατασκευάζει αεροσκάφη για την Κίνα
Ο εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ-Κίνας επισκιάζει τα καλύτερα από τα αναμενόμενα οικονομικά αποτελέσματα της Boeing

Άνοδος της μετοχής της Alphabet λόγω της αύξησης των εσόδων το α' τρίμηνο
Η Alphabet είχε έσοδα 90,23 δισ. δολάρια έναντι προβλέψεων για έσοδα 89,12 δισ. δολαρίων, ενώ τα κέρδη ανά μετοχή ανήλθαν στα 2,81 δολάρια έναντι εκτιμήσεων για 2,01 δολάρια

Από «αόρατη» σύζυγος αντιπροέδρου... celebrity - Ποια είναι η δεύτερη κυρία των ΗΠΑ Ούσα Βανς
Ως δεύτερη κυρία, η Ούσα Βανς έχει κρατήσει χαμηλό προφίλ στην Ουάσιγκτον, αλλά έχει σχέδια

Πόσο πιο πλούσιες έγιναν οι 19 πλουσιότερες οικογένειες των ΗΠΑ πέρυσι
Οι πλουσιότεροι από τους πλούσιους στην Αμερική ελέγχουν τον πλούτο του έθνους σε επίπεδα ρεκόρ

100 ημέρες χάους και ελάχιστα αποτελέσματα από το DOGE του Μασκ
Αδηλο το μέλλον του υπουργείου αποτελεσματικότητας μετα την αποχώρηση Μασκ - Η κριτική για έλλειψη διαφάνειας και τα πενιχρά αποτελέσματα

Από τα τρένα στα... τανκς - Η ιστορική στροφή της Γερμανίας που γεννά ευκαιρίες
Τι αναφέρει δημοσίευμα των FT για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει αυτό το διάστημα η μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης

Τραμπ: Ο πόλεμος με την Fed και το βαθύ πλήγμα στην αγορά ομολόγων
Στο κάδρο η ανεξαρτησία της Fed που προστίθεται στις ανησυχίες των επενδυτών για το χρέος, τον εμπορικό πόλεμο και τους τριγμούς στο καθεστώς του ασφαλούς καταφυγίου

H μεγάλη αντεπίθεση της Volkswagen στην Κίνα
Τρία καινούργια μοντέλα σχεδιασμένα ειδικά για την κινεζική αγορά παρουσίασε η γερμανική εταιρεία στη Σανγκάη

Η Nestle παγώνει τις τιμές για να μη χάσει καταναλωτές
Οι δασμοί πυροδοτούν σενάρια ύφεσης και πτώσης της κατανάλωσης - Σε άνοδο τα προϊόντα private label
![Φιλίπ Λέιν [ΕΚΤ]: Οι δασμοί Τραμπ είναι απίθανο να οδηγήσουν σε ύφεση την ευρωζώνη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/08/lane-ecb-600x432.jpg)
Λέιν: Οι δασμοί είναι απίθανο να οδηγήσουν σε ύφεση την ευρωζώνη
Ο Φιλίπ Λέιν εμφανίστηκε αισιόδοξος - Τι ανακοίνωσε για τα επιτόκια