Σε νέα άνοδο του πληθωρισμού στη Βρετανία απειλεί να οδηγήσει η κλιμακούμενη κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, προειδοποίησε σήμερα ο γνωστός οικονομολόγος, πρόεδρος του Queens’ College του Cambridge και επικεφαλής οικονομικός σύμβουλος στον κολοσσό χρηματοοικονομικών υπηρεσιών Allianz, Μοχάμεντ Ελ Εριάν.

Ερυθρά Θάλασσα: Τα πλήγματα κατά των Χούθι οδηγούν δεξαμενόπλοια στον περίπλου της Αφρικής

Μιλώντας σε εκπομπή του BBC, ο Ελ Εριάν υπογράμμισε ότι αν και η διαταραχή στο θαλάσσιο εμπόριο δεν είναι τόσο σοβαρή όσο την περίοδο των lockdowns για τον κορωνοϊό, είναι ωστόσο ικανή να οδηγήσει σε αύξηση των τιμών και να επιφέρει πλήγμα στην οικονομική ανάπτυξη.

Υψηλότερος πληθωρισμός, επιτόκια και χαμηλότερη ανάπτυξη

Σε σύγκριση με τις εξελίξεις που αναμενόταν να λάβουν χώρα εάν δεν είχε εκδηλωθεί η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα «θα δούμε υψηλότερο πληθωρισμό, υψηλότερα επιτόκια στεγαστικών δανείων και χαμηλότερη ανάπτυξη» ανέφερε ο κορυφαίος οικονομολόγος, διευκρινίζοντας πάντως ότι «σε απόλυτους όρους [οι εξελίξεις αυτές] δεν είναι τίποτα σε σύγκριση με αυτό που είχαμε το 2021 και το 2022».

Σημειώνεται ότι η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, που ξέσπασε ότι οι αντάρτες Χούθι της Υεμένης ξεκίνησαν επιθέσεις κατά πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που συνδέονταν με ισραηλινά συμφέροντα σε ένδειξη αλληλεγγύης στην Παλαιστίνη, κλιμακώθηκε μετά τα πλήγματα των ΗΠΑ και της Βρετανίας κατά θέσεων των ανταρτών.

Μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες αναδρομολογούν πλέον τα πλοία τους, στέλνοντάς τα από την Ασία προς την Ευρώπη (και αντιστρόφως) όχι μέσω της Ερυθράς Θάλασσας και του Σουέζ, αλλά μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας στη Νότια Αφρική.

Όπως σημειώνει το BBC, ο πληθωρισμός μειώθηκε απότομα στο Ηνωμένο Βασίλειο από το υψηλό του 11,1% τον Οκτώβριο του 2022 σε 3,9% τον Νοέμβριο του 2023, σε ετήσια βάση.

Η σημασία της Ερυθράς Θάλασσας

Σύμφωνα με την S&P Global Market Intelligence, σχεδόν το 15% των αγαθών που εισάγονται στην Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική αποστέλλονται από την Ασία και τις χώρες του Κόλπου δια θαλάσσης. Στα αγαθά αυτά περιλαμβάνονται το 21,5% του διυλισμένου πετρελαίου και περισσότερο από το 13% του αργού πετρελαίου.

Το αργό πετρέλαιο Brent, το διεθνές σημείο αναφοράς για τις τιμές του πετρελαίου, έφτασε τα 80 δολάρια το βαρέλι την περασμένη εβδομάδα αφού οι ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο ανέλαβαν στρατιωτική δράση κατά των Χούθι στην Υεμένη, αλλά έκτοτε υποχώρησε στα 77,75 δολάρια. Αυτό οφείλεται εν μέρει στην ήπια ζήτηση και την υπερπροσφορά πετρελαίου, λόγω των χαμηλότερων ρυθμών οικονομικής ανάκαμψης της Κίνας μετά την πανδημία του κορωνοϊού.

Η Ερυθρά Θάλασσα αποτελεί ωστόσο έναν σημαντικό θαλάσσιο διάδρομο και για τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG). Σύμφωνα με το Bloomberg πλοία που μετέφεραν υγροποιημένο φυσικό αέριο από το Κατάρ διέκοψαν τον πλου τους μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, λόγω της όξυνσης της κρίσης στην περιοχή.

Ένας ακόμη κίνδυνος στον ορίζοντα

Κατά τον Ελ Εριάν, ακόμα μεγαλύτερη αναταραχή στην παγκόσμια προσφορά αγαθών θα μπορούσε να προκληθεί από τη διακοπή λειτουργίας των εργοστασίων στην Κίνα για την κινεζική πρωτοχρονιά, στις 10 Φεβρουαρίου.

«Είμαι πραγματικά ανήσυχος», είπε ο Ελ Εριάν. «Αντιμετωπίζουμε σημαντικούς αντίθετους ανέμους και ζούμε σε μια νέα πραγματικότητα όπου η πλευρά της προσφοράς της παγκόσμιας οικονομίας είναι πολύ πιο εύθραυστη, πράγμα που σημαίνει ότι οι πληθωριστικές τάσεις είναι μεγαλύτερες από ό,τι ήταν παλιά».

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή
Γαλλία: Ο τομέας των καλλυντικών «επενδύει» στην επίσκεψη του Κινέζου προέδρου
Διεθνή |

Ο τομέας των καλλυντικών «επενδύει» στην επίσκεψη του Κινέζου προέδρου στο Παρίσι

Στόχος η ελαχιστοποίηση των επιπτώσεων στις γαλλικές εταιρείες από τους νέους αυστηρούς κινεζικούς κανόνες εισαγωγής που απαιτούν την ανταλλαγή τύπων και τεχνογνωσίας παραγωγής