Πρόστιμα

Δεν γνωρίζω αν το έχετε παρατηρήσει, αλλά σε διάστημα μικρότερο των δέκα ημερών, το υπουργείο Ανάπτυξης, δημοσιοποίησε σε τρεις δόσεις πρόστιμα σε βάρος επιχειρήσεων για διάφορους λόγους. Χθες ήταν η τελευταία παρτίδα και αφορούσε στην πώληση «μαϊμούδων» και μάλιστα σε υψηλές τιμές! Μπερδεύτηκα όμως λίγο όμως από την ανακοίνωση του υπουργείου, οι εμπορικές επιχειρήσεις καταδικάστηκαν γιατί πουλούσαν τις «μαϊμούδες» ή γιατί τις πουλούσαν σε υψηλές τιμές – δηλαδή … αισχροκερδούσαν! Εν πάση περιπτώσει….

Επικοινωνία

Αυτή η «καταιγίδα» των προστίμων εντάσσεται στο πλαίσιο της επικοινωνιακής στρατηγικής που αφορά στην αντιμετώπιση της … ακρίβειας! Θέλει δηλαδή να πει ο … «ποιητής» πως «κάνουμε ότι μπορούμε»! Προς τους καταναλωτές….

Προσωρινό;

Αλλά και ο υπουργός Ανάπτυξης, ο κ. Κώστας Σκρέκας μιλώντας προχθές στο συνέδριο για το λιανεμπόριο δεν ήταν σαφής ποια από τα μέτρα που έλαβε η κυβέρνηση είναι προσωρινά και ποια είναι μόνιμα. Επί παραδείγματι η μείωση των παροχών κατά 30% στους επτά κλάδους των μη τροφίμων είναι μόνιμη ή προσωρινή;

Ο κ. Κυριάκος Μητσοτάκης

Το ερώτημα το θέτω, διότι μου είπαν πως ο ίδιος ο πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης προ ημερών ρώτησε συνομιλητή του – όχι άσχετο του θέματος… – πώς θα του φαινόταν αν το προαναφερόμενο μέτρο επεκτεινόταν και στις κατηγορίες των τροφίμων. Ο συνομιλητής του, αφού λίγο έλειψε να … λιποθυμήσει, ακούγοντας την ερώτηση, του απάντησε περίπου ότι αυτό θα ήταν καταστροφικό για τις επιχειρήσεις. Κι ότι οι κατηγορίες των τροφίμων δεν έχουν την ίδια εμπορική συμπεριφορά με τις κατηγορίες των μη τροφίμων!

Προβληματισμός του … «τριγώνου»

Σας ενημερώνω, λοιπόν, για να γνωρίζετε ότι στο «τρίγωνο» που αποτελείται από την πλατεία Κάνιγγος, την πλατεία Συντάγματος και το Μέγαρο Μαξίμου υπάρχει σχετικός προβληματισμός επί του συγκεκριμένου θέματος. Περιττό βέβαια να σας πω πως αν συμβεί κάτι τέτοιο πρώτον, προμηθευτές και λιανέμποροι θα «σκοτωθούν» μεταξύ τους για το αν θα μειωθούν τα μικτά κέρδη των αλυσίδων – και κατά συνέπεια και το καθαρό κέρδος, που είναι μικρότερο του 1,5% – και δεύτερον, αν δεν μειωθούν την επιβάρυνση θα την «φορτωθούν» οι προμηθευτές. Πράγμα που σημαίνει ότι θα επιβαρυνθούν με μεγαλύτερο κόστος πωλήσεων. Και πάει σκοινί κορδόνι….

Πράσινη ενεργειακή μετάβαση

Η πράσινη μετάβαση καθώς και οι ευκαιρίες και προκλήσεις που τη συνοδεύουν ήταν στο επίκεντρο των πάνελ για την ενέργεια που είχαν στηθεί χθες στη δεύτερη ημέρα του 9ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών.

Όλοι οι ομιλητές κατέληγαν στην αναγκαιότητα της μετάβασης, χαρακτηρίζοντας μάλιστα κι ως μονόδρομο την πορεία προς την εδραίωση της πράσινης ενέργειας ως κυρίαρχη στο ενεργειακό μίγμα της χώρας.

Βέβαια, υπάρχουν και οι δυσκολίες προς την επίτευξη του συγκεκριμένου στόχου, ενώ απαιτούνται και επενδύσεις πολλών δισεκατομμυρίων τόσο σε Ευρώπη όσο και σε Ελλάδα.

Οι καμήλες…

Όσοι εκπρόσωποι της αγοράς ή και στελέχη ενεργειακών εταιρειών συμμετείχαν στο Φόρουμ επιχείρησαν να αναπτύξουν τους προβληματισμούς τους σε σχέση με τον τρόπο της μετάβασης στην εποχή της κλιματικής ουδετερότητας.

Άλλοι με ευφάνταστο τρόπο και αρκετή διάθεση για χιούμορ έδωσαν το στίγμα των προθέσεων των επιχειρηματικών συμφερόντων που εκπροσωπούν.

Για παράδειγμα, ο CEO της HELLENiQ ENERGY κ. Ανδρέας Σιάμισιης στη διάρκεια της τοποθέτησής του κι όταν ρωτήθηκε για το ζήτημα των ερευνών που διενεργεί ο όμιλός του για τον εντοπισμό πιθανών κοιτασμάτων φυσικού αερίου σε Κρήτη και Ιόνιο σχολίασε: «Είναι πιθανόν του χρόνου να έρθουμε στους Δελφούς με καμήλες και φορώντας κελεμπίες…»

Λίγο νωρίτερα ο κ. Σιάμισιης περιέγραφε την ανάγκη για στροφή στο ρεαλισμό ως προς τη μετάβαση στην κλιματικά ουδέτερη εποχή τονίζοντας τη σημασία των υδρογονανθράκων και των ορυκτών καυσίμων στο ενδιάμεσο στάδιο.

Το βενζινοκίνητο Ι.Χ. με κλιματιστικό

Στο ίδιο μήκος κύματος, με χιουμοριστική διάθεση, επιχείρησε να απαντήσει και ο αναπληρωτής CEO της ΔΕΗ και CEO της ΔΕΗ Ανανεώσιμες κ. Κωνσταντίνος Μαύρος, όταν ρωτήθηκε για το αν υπάρχει αρκετός αριθμός φορτιστών ηλεκτροκίνητων ΙΧ, αλλά και για το αν επαρκούν τα δίκτυα για τη μεταφορά πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας προκειμένου να κινούνται τα ηλεκτρικά οχήματα. Η ερώτηση που του ετέθη είναι αν όποιος επισκεφθεί τους Δελφούς μετακινούμενος με ηλεκτρικό ΙΧ θα μπορεί να έχει και το κλιματιστικό του ανοιχτό. «Να απαντήσω ότι εγώ θα ερχόμουν με το συμβατικό αυτοκίνητό μου και το κλιματιστικό του;» διερωτήθηκε ο κ. Μαύρος χαμογελώντας…

Κι στη συνέχεια παρουσίασε τα δεδομένα που υπάρχουν διεθνώς και δείχνουν την αναγκαιότητα δρομολόγησης τεράστιων επενδύσεων για την ανάπτυξη δικτύων μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, συστημάτων αποθήκευσης αλλά και φορτιστών.

Η ΔΕΠΑ Εμπορίας

Νέα σενάρια κυκλοφόρησαν ξανά για την τύχη του 35% της ΔΕΠΑ Εμπορίας.

Σενάρια τα οποία βγαίνουν ανά τακτά διαστήματα στο προσκήνιο λόγω της επιδίωξης της HELLENiQ ENERGY να αποχωρήσει από την εταιρεία και συγκεκριμένα να πουλήσει το 35% που κατέχει στη δημόσια επιχείρηση φυσικού αερίου. Το 65%, να σας θυμίσω ότι ανήκει στο ελληνικό δημόσιο (ΤΑΙΠΕΔ).

Το δημόσιο

Σύμφωνα με τα σενάρια, λοιπόν, το 35% της HELLENiQ ENERGY φέρεται ότι θα αποκτήσει το ελληνικό δημόσιο. Ο αγοραστής θα είναι είτε το ΤΑΙΠΕΔ είτε το Υπερταμείο, σύμφωνα με τα σενάρια που θέλουν μάλιστα να έχουν ληφθεί και κυβερνητικές αποφάσεις.

Ωστόσο, πηγές μου αναφέρουν ότι η κυβέρνηση δεν έχει λάβει ακόμα καμία απόφαση.

Κι αυτό επειδή αφενός απαιτούνται κεφάλαια δεκάδων εκατομμυρίων για την απόκτηση του 35% και το δημόσιο προσώρας δεν τα διαθέτει. Αφετέρου υπάρχουν δύο σοβαρές εκκρεμότητες: Η πρώτη έχει να κάνει με τη διένεξη της εταιρείας με τη Gazprom (οι Ρώσοι διεκδικούν 400 εκατ. ευρώ από τη ρήτρα take or pay) και η δεύτερη με την άλλη δικαστική διαμάχη με τα ELFE (πρώην Βιομηχανία Φωσφορικών Λιπασμάτων).

Συνεπώς, τέτοιες αποφάσεις δεν παίζουν…

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Inside Stories