Οι ιδιώτες και οι επιχειρήσεις οφείλουν να περάσουν στην ηλεκτρική ενέργεια στις μετακινήσεις τους για να μειωθούν οι εκπομπές στην ατμόσφαιρα αερίων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου, όμως μόνο 13 κράτη, μεταξύ των οποίων η Ελλάδα, έχουν δημόσιες πολιτικές για να προτρέψουν προς αυτή την κατεύθυνση σε τέσσερις τομείς προτεραιότητας, προειδοποιεί σήμερα το δίκτυο έρευνας REN21.
Κόντρα στις ελπίδες που δημιουργήθηκαν με τα σχέδια στήριξης τα οποία υιοθετήθηκαν μετά την κρίση της Covid και την ενεργειακή κρίση, το έτος 2023 καταγράφηκε «μια επιβράδυνση της τάσης σε όρους πολιτικών που υιοθετούνται, καθώς ορισμένες χώρες βάζουν νερό στις φιλοδοξίες τους», παρατηρεί σε έκθεσή του το REN21.
Bloomberg: Πρόστιμα από ΕΚΤ στις τράπεζες για μη συμμόρφωση με τους πράσινους κανόνες
Ανάμεσα στα απαραίτητα μέτρα, ο οργανισμός επικαλείται το τέλος των επιδοτήσεων για τα ορυκτά καύσιμα, τις προδιαγραφές για τις οικοδομές, τους στόχους μηδενικών εκπομπών (για παράδειγμα για τα λεωφορεία, όπως στο Λονδίνο ή το Πεκίνο), τις επιδοτήσεις για την αγορά αντλιών θερμότητας (ο όγκος της εγκατάστασης των οποίων στην Ευρώπη αυξήθηκε κατά 38% το 2023 σε ετήσια βάση), αγροβολταϊκών ή βιοαερίου, η ανάπτυξη σταθμών φόρτισης…
Οι 13 χώρες που ενεργούν για να ενισχύσουν τη ζήτηση προϊόντων και υπηρεσιών χαμηλών εκπομπών άνθρακα σε τέσσερις τομείς κρίσιμους για την ενεργειακή μετάβαση (μεταφορές, οικοδομές, βιομηχανία, γεωργία) είναι η Ελλάδα, η Πορτογαλία, η Ισπανία, η Ιρλανδία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ιταλία, οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Αίγυπτος, η Κίνα, το Βιετνάμ, η Γαλλία, η Γερμανία και η Ινδία, σύμφωνα με την έκθεση.
Είκοσι άλλες έχουν δράσεις σε τρεις από τους τέσσερις τομείς. Όμως 84 χώρες δεν έχουν λάβει κανένα μέτρο για να αυξήσουν τη ζήτηση σ’ αυτούς τους τομείς.
Ο στόχος της μετάβασης, η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη, είναι να μειωθεί το συντριπτικό σήμερα μερίδιο του πετρελαίου, του άνθρακα και του αερίου στη συνολική κατανάλωση ενέργειας για να μετακινηθούμε, για να ζεσταθούμε ή για να λειτουργήσουν τα εργοστάσιά μας, εξηλεκτρίζοντας καθέναν απ’ αυτούς τους τομείς.
Σύμφωνα με την ανάλυση του REN21, η Κίνα είναι πράγματι «η μόνη χώρα στην οποία το μερίδιο του ηλεκτρικού στην κατανάλωση ενέργειας αυξάνεται συνεχώς», περνώντας από το 20% στο 30% στο σύνολο των τομέων ανάμεσα στο 2011 και το 2021.
Όμως στην ίδια περίοδο, οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ευρωπαϊκή Ένωση είδαν τη χρήση της ηλεκτρικής ενέργειας να παραμένει στάσιμη γύρω στο 23%.
Ο εξηλεκτρισμός δεν είναι αρκετά γρήγορος τόσο στις μεταφορές, όσο και στις οικοδομές και τη βιομηχανία. Εξαίρεση αποτελεί η γεωργία, η εξηλεκτρισμός των επιχειρήσεων της οποίας πέρασε από το 20% στο 27% από το 2011 μέχρι το 2021.
«Είναι ξεκάθαρο, οι κυβερνώντες είναι μπλοκαρισμένοι στο ‘business-as-usual’», υπογραμμίζει η διευθύντρια του REN21 Ρανά Αντίμπ. «Η ενεργειακή μετάβαση δεν είναι μόνο αύξηση της προσφοράς ανανεώσιμης ενέργειας: χωρίς διαρθρωτικές πολιτικές προορισμένες να αυξήσουν τη ζήτηση και να επιταχύουν τον εξηλεκτρισμό των χρήσεων, αυτή η μετάβαση δεν θα υπάρξει».
Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ
Latest News
Υβριδικά και ηλεκτρικά οι μισές νέες ταξινομήσεις στην ΕΕ - Τι αγοράζουν οι Ελληνες
Η Ελλάδα είναι πολύ ψηλά στην κατάταξη των κρατών της ΕΕ στις νέες ταξινομήσεις σε υβριδικά ντιζελοκίνητα-ηλεκτρικά οχήματα
Τεράστιο το ετήσιο αποτύπωμα άνθρακα του TikTok - Μεγαλύτερο και από της Ελλάδας
Το TikTok φαίνεται να έχει μεγαλύτερες ετήσιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ακόμα και από κάποιες ολόκληρες χώρες
ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση
Οι συγκεκριμένες λύσεις του ΗΡΩΝΑ αφορούν τόσο το πανελλαδικής εμβέλειας αναπτυσσόμενο δίκτυο φορτιστών HΡΩΝ PULSE όσο και τη νέα, καινοτόμο υπηρεσία επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων «Φόρτιση Καθ' οδόν»
Η Σεβίλλη δίνει τον δικό της αγώνα ενάντια στην κλιματική αλλαγή
Με συγκροτημένη στρατηγική και ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση η πρωτεύουσα της Ανδαλουσίας προσπαθεί να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής - Δεν είναι εύκολο
Με άλλο EV θα αντικαθιστούσαν 9 στους 10 ιδιοκτήτες EV το όχημά τους
Οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων είναι συντριπτικά πιο πιθανό να παραμείνουν πιστοί στην ηλεκτροκίνηση αντί να επιστρέψουν σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο
Δράση ενημέρωσης για την κυκλική οικονομία στο Νότιο Αιγαίο
Η δράση αυτή αποτελεί μέρος της ευρύτερης προσπάθειας των φορέων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης και της ενεργής συμμετοχής των πολιτών στη βιώσιμη ανάπτυξη
Η ΔΕΗ ξεκινά την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ στην Ιταλία
Ο Όμιλος ΔΕΗ ενισχύει το πράσινο χαρτοφυλάκιο του με την προσθήκη των σταθμών Carcarello και Luxenia, ισχύος 20 MW και 12 MW αντίστοιχα
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Μεγάλο deal Stellantis - κινεζικής CATL για εργοστάσιο μπαταριών EV στην Ισπανία
Η συμφωνία Stellantis - CATL έρχεται σε μια εποχή που τα ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη αντιμετωπίζoυν μια «τέλεια καταιγίδα» προκλήσεων
Κ. Μαύρος (Όμιλος ΔΕΗ): Από νέο σημείο εκκίνησης οι ΑΠΕ το 2025
Η επόμενη τριετία είναι η τριετία των ΑΠΕ στην παραγωγή, της πλήρους απολιγνιτοποίησης και των ευέλικτων μονάδων, είπε ο Κ. Μαύρος