Ο Διαχειριστής Ελληνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ) είναι το μονοπώλιο στο εθνικό σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου.
Εδώ και κάποια χρόνια, όχι 100% κρατικό. Ελέγχεται κατά 66% από ευρωπαϊκά επίσης μονοπώλια, Διαχειριστές φυσικού αερίου.
Οπότε ο ΔΕΣΦΑ έχει και το μαχαίρι και το πεπόνι… στις χρεώσεις διέλευσης του αερίου, αφού βέβαια δώσει το «ΟΚ» η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ).
Το παράδοξο
Γιατί σας κάνω αυτήν την εισαγωγή;
Ο ΔΕΣΦΑ ανάρτησε τα ετήσια οικονομικά αποτελέσματα για το 2023. Και πραγματικά εντυπωσιάστηκα! Σχεδόν θαύμασα το ιταλικό μάνατζμεντ υπό τη Μαρία Ρίτα Γκάλι αφού πέτυχε έκρηξη εσόδων και κερδών, την ώρα που ο όγκος των ποσοτήτων αερίου που διακινήθηκαν πέρυσι έπεσαν σε σχέση με το 2022…
Διπλάσια
Προχώρησα, λοιπόν, και διάβασα αναλυτικά την ετήσια οικονομική έκθεση. Τα έσοδα για το 2023 εκτινάχθηκαν στα 573,1 εκατ. ευρώ από 295,2 εκατ. ευρώ.
Τα κέρδη για τη χρήση επίσης σχεδόν διπλασιάστηκαν στα 156,7 εκατ. ευρώ από 81,6 εκατ. ευρώ το 2022.
Και αυτές οι επιδόσεις κατεγράφησαν όταν για την ίδια χρονιά, το 2023, η ζήτηση έπεσε κατά 21,56%, οι εξαγωγές βούτηξαν πάνω από 43% και η εγχώρια κατανάλωση ήταν χαμηλότερη πάνω από 10% σε σχέση με το 2022.
Αυξήσεις
Βέβαια, τα έσοδα και τα κέρδη ήρθαν από τις αυξήσεις των τελών χρήσης του συστήματος και άλλων ρυθμιζόμενων εσόδων του ΔΕΣΦΑ.
Για παράδειγμα η αύξηση κατά 278 εκατ. ευρώ των εσόδων προήλθε κατά ένα μεγάλο μέρος από το τέλος ασφάλειας εφοδιασμού που επέβαλε ο ΔΕΣΦΑ στους εμπόρους αερίου και ηλεκτροπαραγωγούς κι εκείνοι με τη σειρά τους το μετακύλισαν στους καταναλωτές προκειμένου να έχουν αποθέματα αερίου στη διάρκεια της ενεργειακής κρίσης. Αποθέματα τα οποία τηρήθηκαν και σε εκείνο το περιβόητο FSU.
Ο λογαριασμός….
Ποσότητες αερίου, οι οποίες όπως επίσης τόνιζαν οι παίκτες της αγοράς πριν την μίσθωση του δεν χρειαζόταν να τηρηθούν και ιδίως στο πλωτό δεξαμενόπλοιο.
Το πληρώσαμε λοιπόν με 198 εκατ. ευρώ, όταν το σχετικό τέλος το 2022 ήταν μόλις 16 εκατ. ευρώ.
Προφανώς και για το μονοπώλιο του ΔΕΣΦΑ δεν υπάρχουν ουρανοκατέβατα κέρδη… Όταν τα προσφέρει απλόχερα το κράτος…
—-
Ο ΟΤΕ
Κάποτε υπήρχε και το μονοπώλιο του ΟΤΕ.
Εδώ και δεκαετίες η αγορά έχει ανοίξει και ο όμιλος παίζει ανοιχτά στην αγορά.
Και χθες η διοίκηση του ανακοίνωσε τα οικονομικά αποτελέσματα για το πρώτο εξάμηνο, τα οποία και θα διαβάσατε στον ΟΤ.
Ο CEO Κώστας Νεμπής, στη διάρκεια της τηλεδιάσκεψης με τους αναλυτές έδωσε τους άξονες πάνω στους οποίους θα κινηθεί η στρατηγική του ΟΤΕ: Επιτάχυνση επενδύσεων, συνεχής ανάπτυξη δικτύου οπτικής ίνας και ψηφιοποίηση μοντέλου λειτουργίας.
Η οπτική ίνα
Ιδιαίτερη μνεία πάντως έγινε και για τη μείωση στις τιμές χονδρικής στο δίκτυο οπτικής ίνας. Μια συμφωνία που ενδεχομένως να βελτιώσει και τις τελικές τιμές για τον τελικό καταναλωτή. Εκκρεμούν, σύμφωνα με τον ΟΤΕ, λεπτομέρειες ώστε να καταρτιστούν συμφωνίες με τους άλλους δύο παρόχους (Vodafone και Nova) και να τεθεί επίσημα σε λειτουργία υπό τη μορφή νέου κανονισμού. Πάντως, υπάρχει και άλλος πάροχος χονδρικής στην οπτική ίνα, η ΔΕΗ μέσω της FiberGrid, με την οποία ακόμη δεν υπάρχει κάποια συμφωνία…
Και κάτι στον τόνο της φωνής του Νεμπή όταν έκανε το προαναφερόμενο σχόλιο, οδήγησε τους αναλυτές στο να πιστεύουν πώς η αγορά κάτι περιμένει από τη ΔΕΗ… Και δεν εννοώ τη συμφωνία με τον ΟΤΕ….
—-
Αλλαξε partner
Ο ΟΤΕ συνεχίζει να διαπρέπει στην Ελλάδα, υπάρχουν όμως και ελληνικοί όμιλοι οι οποίοι διακρίνονται στις ξένες αγορές. Και αναφέρομαι στον όμιλο Green Beverages Group.
Μαθαίνω ότι η διοίκηση του ξεδιπλώνει σχέδιο στρατηγικής ανασυγκρότησης και «λειτουργικού συμμαζέματος».
Η τελευταία κίνηση του ομίλου είναι – όπως ανακοινώθηκε – η συμφωνία με την Al Rabie Saudi Foods και αφορά την εξαιρετικά δυναμική αγορά της Σαουδικής Αραβίας. Να σας ενημερώσω ότι ο ελληνικός όμιλος είναι από χρόνια στη Σαουδική Αραβία – όχι μόνο αυτό, αλλά έκανε από εκεί και εξαγωγές στην … Υεμένη! Απλώς στη συγκεκριμένη περίπτωση άλλαξε τοπικό partner. Δεδομένου ότι ο νέος συνεργάτης έχει και την δυνατότητα της εμφιάλωσης, την οποία η διοίκηση του ομίλου, την «βλέπει» σε δεύτερη φάση….
Σε περισσότερες από 30 χώρες
Σας υπενθυμίζω ότι το μοντέλο ανάπτυξης του ομίλου είναι σχεδόν αντιγραφή του μοντέλου της αμερικανικής Coca Cola. Δηλαδή τοποθετεί τα προϊόντα της σε μία αγορά – με εξαγωγή – και εν συνεχεία συνεργάζεται με κάποιον τοπικό εμφιαλωτή. Το «ρευστό μίγμα» το στέλνει από την Ελλάδα. Και εκτός από την εξαγωγή της βασικής συνταγής, εισπράττει και τα royalties. Μέχρι τώρα ο ελληνικός όμιλος εμφιαλώνει σε περίπου 10 χώρες, συνεργαζόμενος με 12 – 13 τοπικούς εμφιαλωτές – υπάρχουν χώρες, όπως πχ η Αίγυπτος, που συνεργάζεται με δύο εμφιαλωτές – και εξαγωγή τελικού προϊόντος πραγματοποιεί σε περίπου 20 χώρες!
Στις ΗΠΑ
Μεγάλο asset στο γεωγραφικό χαρτοφυλάκιο της Green Beverages Group είναι η αγορά των Ηνωμένων Πολιτειών.
Χαρακτηριστικό στοιχείο της σημασίας που έχει για την ανάπτυξη του ομίλου είναι το γεγονός πως ο Γιάννης Χήτος είναι εγκατεστημένος ουσιαστικά στις ΗΠΑ «τρέχοντας» την ανάπτυξη του ομίλου. Δεδομένων των δυνατότητων της συγκεκριμένης αγορά, των προτεραιοτήτων, αλλά και του κόστους της ανάπτυξης του ομίλου, η παρουσία του στις ΗΠΑ βρίσκεται σε στρατηγική ανασυγκρότηση.
Η διοίκηση του ομίλου επανασχεδιάζει το πλάνο ανάπτυξης στη συγκεκριμένη αγορά….
Στα χρόνια της κρίσης
Να σας υπενθυμίσω ακόμη ότι η εταιρεία Green Cola – η οποία εν συνεχεία ενσωματώθηκε μαζί με την Χήτος ΑΒΕΕ στον προαναφερθέντα όμιλο – είναι «παιδί» της μακρόσυρτης οικονομικής κρίσης που έπληξε την ελληνική οικονομία από το 2009, όπως κι άλλες ελληνικές επιχειρήσεις. Δημιουργήθηκε το 2012 – στο πιο σκοτεινό σημείο αυτής της περιόδου – από τον κ. Περικλή Βενιέρη, όταν εξαγόρασε την ΕΠΑΜ στην Ορεστιάδα. Κι έχει ενσωματώσει στην λειτουργία της όλες τις δυσκολίες και τις αντινομίες των τελευταίων 12 χρόνων. Κι είναι από τις πιο ενδιαφέρουσες επιχειρηματικές περιπτώσεις!
—
Το κοστούμι του… «βασιλιά»…
Επιχειρηματική δραστηριότητα έχουμε και στη Μύκονο, σε πιο luxuries κατηγορίες προϊόντων.
Όπως μαθαίνω τρίβουν τα χέρια από ικανοποίηση οι άνθρωποι που φέρνουν στην Ελλάδα τα χειροποίητα κοστούμια Kiton. Θυμίζουμε πως ένα από αυτά φορούσε περύσι και ο πρωτότοκος γιος του τέως βασιλιά Κωνσταντίνου, Παύλος στην κηδεία του πατέρα του.
Πληροφορούμαι πως οι πωλήσεις τόσο στη Μύκονο, όσο και στη Χαλκιδική και συγκεκριμένα στο ξενοδοχειακό συγκρότημα Sani Resort του ομίλου Ανδρεάδη, όπου διαθέτει παρουσία το brand πηγαίνουν αρκετά καλά.
Μάλιστα, στο «νησί των Ανέμων» η ζήτηση εξελίσσεται πολύ καλύτερα από πέρυσι, αλλά παραμένει χαμηλότερα από τις προσδοκίες συνολικά για όλα τα διάσημα brands.
… και ποιοι κούνησαν το μαντίλι στη Μύκονο
Και αυτό για ένα πολύ συγκεκριμένο λόγο: η απόφαση των τουριστών με σχετικά υψηλά εισοδήματα να βγάλουν «κόκκινη» στο νησί λόγω των κρουσμάτων αισχροκέρδειας (θυμάστε τον σάλο που ξέσπασε διεθνώς με τα «χρυσά καβουροπόδαρα»…).
Μπορεί να έχει πολύ κόσμο στα σοκάκια της Μυκόνου, ωστόσο όπως λέει στη στήλη άνθρωπος που γνωρίζει καλά το νησί λείπουν οι καλοί πελάτες που συντηρούσαν τα συγκεκριμένα καταστήματα. Δεν αρκούν, τονίζει, οι 10 και 15 κροίσοι (βλ. Μπέζο, Ηilfinger) που περνάνε μερικές ημέρες στο νησί, διανυκτερεύοντας στις πολυτελείς θαλαμηγούς τους… Δυστυχώς, καταλήγει, το νησί πληρώνει τα σπασμένα των προηγούμενων σεζόν και ο λογαριασμός είναι βαρύς…
—-
Το ριζικό λίφτινγκ στο «σπίτι» των εμπόρων…
Σε πλήρη εξέλιξη, παρά των καύσωνα, η ανακαίνιση του ακινήτου που στεγάζει τον Εμπορικό Σύλλογο Αθηνών στην οδό Μητροπόλεως. Πολύ σύντομα θα ολοκληρωθούν και οι εργασίες που γίνονται στο εσωτερικού του κτηρίου. Πληροφορούμαστε πως η διοίκηση του ΕΣΑ υπό τον Σταύρο Καφούνη επιδιώκει να «γιορτάσει» το ανακαινισμένο σπίτι των εμπόρων με κάποιου είδους εγκαίνια. Τα οποία θα σηματοδοτήσουν την πρόθεση του εμπορικού κόσμου να παίξει δυναμικότερο ρόλο στα οικονομικά δρώμενα. Αυτό σχεδιάζεται να γίνει την 22α Σεπτεμβρίου, η οποία συμπίπτει με την «ημέρα του ελληνικού εμπορίου».
… και η πρόσκληση στον Μητσοτάκη
Μαθαίνουμε πως έχουν σταλεί ήδη προσκλήσεις σε όλους τους φορείς της αγοράς αλλά και στο Μέγαρο Μαξίμου. Η παρουσία του Κυριάκου Μητσοτάκη, ακριβώς μετά την… ΔΕΘ είναι κάτι που θέλουν πολύ οι έμποροι, αφού θα δώσει το κάτι παραπάνω και θα υπογραμμίσει τη σημασία του χώρου. Το ερώτημα βεβαίως είναι εάν θα αποδεχθεί ο πρωθυπουργός την πρόσκληση…
Latest News
Το μήνυμα Αράπογλου για την Κύπρου, τι ετοιμάζει η Eurobank, ο Ρέτσος στον ΙΟΒΕ και προσοχή… κατεδαφίζεται
Η μεγάλη επιστροφή
Αλλάζει ρότα ο Μητσοτάκης, πέφτουν οι προσδοκίες από τη Moody’s, ο μετρ των παραχωρήσεων, η μείωση του χρέους μέσω… Αττικής Οδού
Στους διαδρόμους του Μαξίμου
«Τρέχει» ο Ξιφαράς… «τρέχει» και ο Σακελλάρης, πού φυτρώνουν data centers, άστραψε και πάλι ο Ευάγγελος Μυτιληναίος και το… support της JP Morgan
«Τρέχει» ο Κώστας Ξιφαράς
Μητέρα των μαχών για το καλώδιο της Κύπρου, 16 εκατ. για γιατρούς, πακέτο Bwin στην εφορία και η διαφορά των Στασινόπουλων
Όλοι στο τραπέζι
Επίθεση με 100 νέα μέτρα, τα μυστήρια της Θεσσαλονίκης, οι Ισραηλινοί στα θερμοκήπια, το ρουά ματ της Attica Bank
Τα προβλήματα
Ο ΟΤ πρωταγωνιστής στη ΔΕΘ, τι φοβάται το Μαξίμου, έχουν μήνυμα στην Κύπρο και ο τζόγος με την Εθνική
O ΟΤ στον παλμό της 88ης ΔΕΘ
Η… αναβάθμιση που λείπει, τι περιμένει το Μαξίμου, το κυνήγι στο ράφι, το «δώρο» Βακάκη, η Lactalis και η φέτα
Μπαράζ αναβαθμίσεων στις τράπεζες
Χοντραίνει η κόντρα ιδιωτικών κλινικών – ασφαλιστικών, η «καμπάνια» Σκέρτσου, η «πρώτη» του Θεοδωρόπουλου, αδειάζει η κλεψύδρα της Avramar, γράφει νέο business plan το ΘΕΣ Γάλα
Κλάδος κατά κλάδου…
Σκάει deal στα τυχερά παιχνίδια, ποιο fund πουλάει Ελλάδα, το μήνυμα Κουμέττη της Coca Cola, «θάβει το τσεκούρι» ο Sir Stelios, η Κρι Κρι στο Τέξας
Εξαγορά
Το δις εξαμαρτείν των short του Millennium, αρχίζει τις υπογραφές η κυβέρνηση, έρχεται Τειρεσίας (;) ενοικιαστών, ο σεισμός της Θουριγγίας, ετοιμάζει εφόδους ο Θεοδωρικάκος
Το δις εξαμαρτείν...