
Ένας στόλος του NATO που παρομοιάζεται με την «κάμερα ασφαλείας στη Βαλτική» συγκεντρώθηκε στα ανοικτά των ακτών της Εσθονίας, καθώς το ΝΑΤΟ προσπαθεί να προστατεύσει τα ευρωπαϊκά υποθαλάσσια καλώδια και αγωγούς από σαμποτάζ.
NATO: Η Ευρώπη συζητά την αύξηση των αμυντικών δαπανών στο 3% του ΑΕΠ
Σε μια κίνηση που εντείνει τη μάχη με τη Ρωσία για τον θαλάσσιο βυθό, η οποία παρέμενε σε μεγάλο βαθμό κρυφή μέχρι τώρα, μια ολλανδική φρεγάτα και ένα πλοίο ναυτικής έρευνας, καθώς και ένα γερμανικό ναρκαλιευτικό έφτασαν στο Ταλίν κάτω από την πυκνή ομίχλη του Ιανουαρίου.
Αναμένεται ένα γαλλικό ναρκαλιευτικό και περισσότερα σκάφη του ΝΑΤΟ βρίσκονται καθ’ οδόν για την υποστήριξη μιας κοινής προσπάθειας, με την ονομασία Baltic Sentry, που συμφωνήθηκε στο Ελσίνκι την περασμένη εβδομάδα.
Καθ’ οδόν τα πλοία του ΝΑΤΟ στη Βαλτική
Αναμένεται ένα γαλλικό ναρκαλιευτικό και περισσότερα σκάφη του ΝΑΤΟ βρίσκονται καθ’ οδόν για την υποστήριξη μιας κοινής προσπάθειας, με την ονομασία Baltic Sentry, που συμφωνήθηκε στο Ελσίνκι την περασμένη εβδομάδα.
«Η ομάδα θα μεγαλώσει στο εγγύς μέλλον, με άλλα πλοία που θα ενταχθούν σε εμάς, οπότε στο τέλος θα είμαστε περίπου έξι, επτά πλοία», δήλωσε ο αντιπλοίαρχος Erik Kockx, ο Βέλγος επικεφαλής μιας ομάδας αντιμετώπισης ναρκών που έχει ενταχθεί στο Baltic Sentry.
«Σε πρώτη φάση το NATO θα λειτουργεί ως οι κάμερες ασφαλείας της Βαλτικής Θάλασσας, πράγμα που σημαίνει ότι κανείς δεν μπορεί να προβεί σε ενέργειες εναντίον κρίσιμων υποβρύχιων υποδομών χωρίς να τις έχουμε δει και να μπορούμε να αντιδράσουμε με τον κατάλληλο τρόπο».
Γιατί αντιδρά το ΝΑΤΟ
Το τελευταίο περιστατικό που προκάλεσε την αντίδραση του NATO έλαβε χώρα την ημέρα των Χριστουγέννων, όταν το καλώδιο ηλεκτρικής ενέργειας Estlink 2 μεταξύ Φινλανδίας και Εσθονίας, καθώς και τέσσερα καλώδια δεδομένων υπέστησαν ζημιά, σύμφωνα με τις φινλανδικές αρχές, από ένα πετρελαιοφόρο, το Eagle S, που έσερνε την άγκυρά του κατά μήκος του βυθού για 100 χιλιόμετρα μέχρι που πιάστηκε στα καλώδια.
Το Eagle S διατάχθηκε να εισέλθει στα φινλανδικά χωρικά ύδατα, επιβιβάστηκε από ειδικό κλιμάκιο της αστυνομίας που κατέβηκε από ελικόπτερα και τώρα κρατείται στα ανοικτά του μικρού λιμανιού του Πόρβοο, ανατολικά του Ελσίνκι.
Από το πλοίο διαπιστώθηκε ότι έλειπε μια άγκυρα, η οποία περισυλλέγη αργότερα από τον βυθό της θάλασσας, όπου φαίνεται να έχει αποκολληθεί από τις αλυσίδες της, ενώ εννέα μέλη του πληρώματος απαγορεύτηκε να εγκαταλείψουν τη Φινλανδία όσο διαρκεί η έρευνα.
Το Eagle S ενσαρκώνει τον γκρίζο χαρακτήρα της τεταμένης κατάστασης σε αυτή τη γωνιά της Βαλτικής, όπου είναι δύσκολο να διακρίνει κανείς μεταξύ ενός ατυχήματος από αμέλεια και μιας σκόπιμης πράξης υβριδικού πολέμου.
Το πλοίο φέρεται να κατευθυνόταν από το ρωσικό λιμάνι Ust-Luga με 35.000 τόνους βενζίνης με προορισμό την Τουρκία.
Το ΝΑΤΟ και οι φινλανδικές αρχές πιστεύουν ότι αποτελεί μέρος του «σκιώδους στόλου» της Ρωσίας, που αποτελείται από πλοία από όλο τον κόσμο, τα οποία η Μόσχα ανέθεσε αθόρυβα για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου, αψηφώντας τις κυρώσεις που επιβλήθηκαν μετά την εισβολή του Βλαντιμίρ Πούτιν στην Ουκρανία.
Η ανάμειξη κινεζικών πλοίων
Όπως προέκυψε, το Eagle S ενεπλάκη επίσης σε ένα περιστατικό στα ανοικτά των ολλανδικών ακτών τον Νοέμβριο, κατά το οποίο φέρεται να παρατηρήθηκε να πλέει πέρα δώθε πάνω από το Atlantic Crossing 1, ένα τηλεπικοινωνιακό καλώδιο που συνδέει τις ΗΠΑ με τη Βρετανία, τις Κάτω Χώρες και τη Γερμανία.
Ο ναυτιλιακός ιστότοπος Lloyd’s List επικαλείται ανώνυμη πηγή που δήλωσε ότι το δεξαμενόπλοιο βρέθηκε «φορτωμένο με κατασκοπευτικό εξοπλισμό», συμπεριλαμβανομένων αισθητήρων που είχαν πέσει από την πλευρά του πλοίου.
Σύμφωνα με τις φινλανδικές αρχές, ωστόσο, δεν βρέθηκε ασυνήθιστος εξοπλισμός όταν επιβιβάστηκε τον Δεκέμβριο.
Το περιστατικό με το Eagle S είναι η τρίτη φορά τους τελευταίους μήνες που κρίσιμες υποδομές στο βυθό της Βαλτικής υφίστανται ζημιές υπό σκιερές συνθήκες.
Τον Οκτώβριο του 2023, ο αγωγός φυσικού αερίου Balticconnector μεταξύ Φινλανδίας και Εσθονίας «κουρεύτηκε» από την άγκυρα ενός πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με σημαία Χονγκ Κονγκ, του Newnew Polar Bear.
Η κινεζική κυβέρνηση διεξήγαγε έρευνα και παραδέχθηκε ότι το πλοίο ήταν υπεύθυνο, αλλά ισχυρίστηκε ότι επρόκειτο για ατύχημα.
Το περιστατικό Yi Peng 3
Στις 20 Νοεμβρίου, ένα άλλο κινεζικό πλοίο μεταφοράς φορτίων, το Yi Peng 3, κατηγορήθηκε ότι έσυρε την άγκυρά του πάνω σε δύο καλώδια οπτικών ινών επικοινωνίας.
Και πάλι η κινεζική κυβέρνηση διεξήγαγε τη δική της έρευνα, αλλά παρά την υπόσχεση συνεργασίας, το Πεκίνο δεν επέτρεψε στους Σουηδούς ερευνητές να επιβιβαστούν στο πλοίο και το Yi Peng 3 έφυγε από τη Βαλτική ενώ η σουηδική έρευνα βρισκόταν ακόμη σε εξέλιξη.
Τα δύο περιστατικά έθεσαν ερωτήματα σχετικά με το κατά πόσον η Κίνα είχε γίνει και αυτή πρωταγωνίστρια σε υβριδικό πόλεμο στη Βαλτική.
Η διακοπή του Estlink 2 την ημέρα των Χριστουγέννων δεν οδήγησε σε άμεσες διακοπές ρεύματος, καθώς η τροφοδοσία εκτρέπεται από άλλα σημεία του δικτύου, αλλά η επισκευή του θα διαρκέσει μήνες, κατά τη διάρκεια των οποίων η ηλεκτροδότηση της περιοχής θα είναι σημαντικά πιο εύθραυστη.
Φόβοι για υβριδικό πόλεμο
Η παραβίαση ήρθε σε μια περίοδο αυξανόμενης έντασης ενόψει της 8ης Φεβρουαρίου, όταν τα τρία κράτη της Βαλτικής, η Λιθουανία, η Λετονία και η Εσθονία, θα αποκόψουν ένα από τα τελευταία απομεινάρια του μακρινού σοβιετικού παρελθόντος τους και θα αποσυνδέσουν τα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας από το ενεργειακό δίκτυο της Ρωσίας, συγχρονιζόμενα με το ευρωπαϊκό δίκτυο μέσω μιας σύνδεσης με την Πολωνία.
«Η Μόσχα θα ενδιαφερόταν σίγουρα να διαταράξει τη διαδικασία του αποσυγχρονισμού μας (ίσως ακόμη και να την αποτρέψει), να αυξήσει το κόστος της και να δυσφημίσει τις κυβερνήσεις της Βαλτικής προκαλώντας χάος, σύγχυση και φόβο», δήλωσε ο Jermalavičius. «Η προοπτική των διακοπών ρεύματος είναι ανατριχιαστική».
Ο Ολλανδός επικεφαλής της ναυτικής ομάδας του ΝΑΤΟ που έχει αναλάβει την προστασία των υποδομών του βυθού, αντιπλοίαρχος Arjen Warnaar, είχε λίγες αμφιβολίες για το ποιος ήταν υπεύθυνος για τη ρήξη του Estlink 2.
«Αυτό είναι κάτι που εξακολουθεί να αξιολογείται και έχουμε πάντα κατά νου αυτή την πιθανότητα», δήλωσε ο Warnaar του NATO την Παρασκευή, μιλώντας στη γέφυρα της ολλανδικής φρεγάτας Tromp, που είναι αγκυροβολημένη στο Ταλίν.
Ερωτηθείς αν υπάρχει και άλλη πιθανότητα, απάντησε: «Ναι – οι εξωγήινοι».
Πηγή in.gr


Latest News

Οργιάζουν τα σενάρια για την τύχη του Ζελένσκι
Εν μέσω ασφυκτικής πίεσης βρίσκεται ο Βολοντίμιρ Ζελένσκι που καλείται να λάβει κρίσιμες αποφάσεις για τη χώρα του.

ΒΗΜΑ της Κυριακής: Έρχεται στις 27 Απριλίου με συναρπαστικές προσφορές
Το ΒΗΜΑ κυκλοφορεί την Κυριακή 27 Απριλίου μαζί με το ΒΗΜΑ στην Ιστορία «1939-1945 Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος», το περιοδικό Vita, τη μαθητική εφημερίδα της Νάξου και φυσικά, το ΒΗΜΑGAZINO

Το ReArm της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας – Το παρασκήνιο της σύσκεψης στο Μαξίμου
Οι εκπρόσωποι της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας που συμμετείχαν στη σύσκεψη στο Μαξίμου και οι στόχοι που τέθηκαν

Τι αλλάζει στις συναλλαγές με το Δημόσιο – Ποια «δημοφιλή» πιστοποιητικά καταργούνται
Κοινό Δελτίο Τύπου των Υπουργείων Εσωτερικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης

Μητσοτάκης: Συνάντηση με εκπροσώπους εταιρειών της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας
Συζητήθηκαν οι δυνατότητες συνεργειών και οι προοπτικές συμμετοχής των ελληνικών εταιρειών αμυντικής τεχνολογίας σε εγχώρια και ευρωπαϊκά αμυντικά προγράμματα

Συναντήσεις Τζιτζικώστα με Airbus και Boeing
Αντικείμενο των συναντήσεων ήταν η νέα πολιτική της ΕΕ για τις αερομεταφορές και τη νέα Στρατηγική για τις Αερομεταφορές

Παράταση μέχρι 15 Ιουνίου για τα ακαθάριστα οικόπεδα - Πώς θα κάνετε τη δήλωση
Την παράταση ανακοίνωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος τόνισε ότι ο καθαρισμός των οικοπέδων προστάτεψε πέρυσι περιουσίες και βοήθησε την Πυροσβεστική.

Πρέπει να ανησυχεί η Ελλάδα μετά τον σεισμό στην Κωνσταντινούπολη; - Τι απαντούν σεισμολόγοι
Ο σεισμός στην Κωνσταντινούπολη προκάλεσε πανικό, ενώ ξύπνησε άσχημες αναμνήσεις – Σεισμολόγοι απαντούν για το εάν θα επηρεαστεί η Ελλάδα

Τραμπ: Νομίζω έχουμε συμφωνία με τη Ρωσία – Πρέπει να καταλήξουμε σε συμφωνία με τον Ζελένσκι
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ δήλωσε το βράδυ χθες Τετάρτη (τοπική ώρα) στον Λευκό Οίκο πως θεωρεί ότι έχει κλείσει «συμφωνία με τη Ρωσία»

Απλώνοντας μέχρι εκεί που αντέχει η τσέπη
Η μεγάλη υπόθεση ωστόσο για τη χώρα, το σημαντικό εάν πηγαίνουμε στη σωστή ή τη λάθος κατεύθυνση είναι ξανά το παλιό αυτό που παρακολουθούσαμε στα «μαύρα» χρόνια