Την στρατηγική για την άρση των εμποδίων και την προώθηση της συνεργασίας μεταξύ των κρατών μελών στην ενιαία αγορά που καλύπτει τομείς από τη χρηματοδότηση έως την ενέργεια και τις τηλεπικοινωνίες παρουσίασε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Το σχέδιο αποσκοπεί στη μείωση των φραγμών που εμποδίζουν το εμπόριο και τις επενδύσεις, στη βοήθεια των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων να αναπτυχθούν και στην επιτάχυνση της ψηφιοποίησης.
«Στον σημερινό κόσμο, που χαρακτηρίζεται από οικονομική αστάθεια και εμπορικές εντάσεις» αναφέρει η ανακοίνωση της Κομισιόν «η αγορά της ΕΕ είναι ο πρώτος μοχλός της ανταγωνιστικότητάς μας. Η αγορά της ΕΕ έχει αυξήσει το ΑΕΠ της ΕΕ κατά τουλάχιστον 3-4% και έχει δημιουργήσει 3,6 εκατομμύρια θέσεις εργασίας από τη δημιουργία της. Η περαιτέρω ολοκλήρωση της ενιαίας αγοράς θα διπλασιάσει τα ήδη επιτευχθέντα κέρδη.»
450 million strong. One Single Market. Ready to engage the world.
The Single Market is not just in our DNA, it’s where our future lies.
Our new strategy will boost its completion – and make Europe closer, more competitive than ever.
Here’s how ↓
— European Commission (@EU_Commission) May 21, 2025
Από τη δημιουργία της πριν από 30 και πλέον χρόνια, η ενιαία αγορά καλύπτει καλύπτει περίπου 26 εκατομμύρια επιχειρήσεις και 450 εκατομμύρια καταναλωτές, καθιστώντας την περιοχή τη δεύτερη μεγαλύτερη παγκόσμια αγορά με ΑΕΠ ύψους 18 τρισ. ευρώ.
Η στρατηγική για την ενιαία αγορά επικεντρώνεται στις ακόλουθες προτεραιότητες:
Άρση των εμποδίων
Η στρατηγική επικεντρώνεται στην άρση των 10 πιο επιβλαβών εμποδίων που αναφέρθηκαν από τις επιχειρήσεις : περίπλοκη ίδρυση και λειτουργία επιχειρήσεων, πολύπλοκοι κανόνες της ΕΕ, έλλειψη ιδιοκτησίας από τα κράτη μέλη, περιορισμένη αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων, έλλειψη κοινών προτύπων, κατακερματισμένοι κανόνες για τη συσκευασία, έλλειψη συμμόρφωσης με τα προϊόντα, περιοριστικοί και αποκλίνοντες εθνικοί κανονισμοί για τις υπηρεσίες, επαχθείς κανόνες για την απόσπαση εργαζομένων σε τομείς χαμηλού κινδύνου, αδικαιολόγητοι εδαφικοί περιορισμοί της προσφοράς που προκαλούν υψηλές τιμές για τους καταναλωτές.
Οι φραγμοί εντοπίστηκαν με βάση ολοκληρωμένες διαβουλεύσεις με τα ενδιαφερόμενα μέρη. Η άρση τους θα ενισχύσει την ελεύθερη κυκλοφορία ασφαλών προϊόντων, τη διασυνοριακή παροχή υπηρεσιών και την απλουστευμένη εγκατάσταση και λειτουργία επιχειρήσεων σε ολόκληρη την ΕΕ.
Υπηρεσίες
Η στρατηγική επικεντρώνεται σε συγκεκριμένους τομείς υπηρεσιών και προτείνει τα εξής:
- να προωθηθεί ένας νόμος για τις κατασκευαστικές υπηρεσίες και ένας νέος νόμος της ΕΕ για την παράδοση για τον εκσυγχρονισμό των κανόνων τόσο στον κατασκευαστικό τομέα όσο και στον τομέα των ταχυδρομικών υπηρεσιών και των δεμάτων
- να διευκολυνθούν οι υπηρεσίες που σχετίζονται με τη βιομηχανία, όπως οι εγκαταστάσεις, η συντήρηση και οι υπηρεσίες επισκευής
- να υποστηριχθούν τα κράτη μέλη στην απελευθέρωση των ρυθμιζόμενων επιχειρηματικών υπηρεσιών από περιττές ρυθμίσεις.
Όλες αυτές οι δράσεις θα συμπληρώσουν τις τρέχουσες πρωτοβουλίες στους τομείς της ενέργειας, των τηλεπικοινωνιών, των μεταφορών και των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών.
Τα μέτρα μειώνουν το ετήσιο διοικητικό κόστος για τις επιχειρήσεις κατά 400 εκατ. ευρώ
Στήριξη της ανάπτυξης και της μεγέθυνσης των ΜΜΕ
Η στρατηγική προτείνει την «ταυτότητα ΜΜΕ», ένα ηλεκτρονικό εργαλείο που θα προσφέρει έναν απλό τρόπο επαλήθευσης της ιδιότητας της ΜΜΕ. Επιπλέον, το δίκτυο απεσταλμένων των ΜΜΕ θα προωθήσει μέτρα που υποστηρίζουν και διευκολύνουν τη δραστηριότητα των ΜΜΕ στο διασυνοριακό εμπόριο. Οι νέες αυτές πρωτοβουλίες δημοσιεύονται μαζί με την τελευταία ετήσια έκθεση για τις ευρωπαϊκές ΜΜΕ, η οποία υπογραμμίζει την αναμενόμενη αύξηση της προστιθέμενης αξίας και της απασχόλησης των ΜΜΕ.
Απλούστευση των υφιστάμενων κανόνων
Στο πλαίσιο της δέσμευσης της Επιτροπής να μειώσει τον κανονιστικό και διοικητικό φόρτο για τις επιχειρήσεις, η Επιτροπή δημοσιεύει σήμερα επίσης μια τέταρτη δέσμη μέτρων απλούστευσης για τις επιχειρήσεις. Τα μέτρα μειώνουν το ετήσιο διοικητικό κόστος για τις επιχειρήσεις κατά 400 εκατ. ευρώ. Μεταξύ άλλων, οι εταιρείες θα μπορούν να υποβάλλουν έγγραφα ψηφιακά για να συμμορφώνονται με τις υποχρεώσεις που απορρέουν από ορισμένες εναρμονισμένες νομοθεσίες της ΕΕ για τα προϊόντα και να παρέχουν οδηγίες χρήσης προϊόντων ψηφιακά αντί σε χαρτί.
Βελτίωση της κοινής ιδιοκτησίας της ενιαίας αγοράς
Τα κράτη μέλη θα πρέπει να ορίσουν έναν υψηλόβαθμο εκπρόσωπο της ενιαίας αγοράς («Sherpa») για να επιβλέπει την εφαρμογή των κανόνων της ενιαίας αγοράς της ΕΕ. Τα κράτη μέλη ενθαρρύνονται επίσης να αποτρέπουν τους φραγμούς της ενιαίας αγοράς αξιολογώντας την αναλογικότητα των σχεδίων εθνικών τους μέτρων.