Τα Ikea έλκουν πελάτες λόγω της προσιτότητας και της άμεσης ικανοποίησης των καταναλωτών λιανικής, αλλά και των φθηνών και «τίμιων» γευμάτων που προσφέρουν. Ποιος δεν δοκιμάζει τα σουηδικά κεφτεδάκια ή τουλάχιστον ένα hot dog κατά την επίσκεψη; Ιδίως για οικογένειες που επισκέπτονται για στοχευμένες αγορές η επίσκεψη μετατρέπεται σε μια ολοκληρωμένη εμπειρία.
Αλλά, όπως όλη η αγορά, η σουηδική αλυσίδα γνωρίζει τις πιέσεις και για να προσελκύσει αγοραστές η Ikea θα μειώσει τιμές έως και 50% σε πολλά από τα εστιατόρια της εταιρείας παγκοσμίως, καθώς ο στοχεύει να προσελκύσει καταναλωτές που τους νοιάζει το κόστος.
Οι μειώσεις τιμών θα είναι προσωρινό μέτρο για να βοηθήσουν τους καταναλωτές να «επεκτείνουν τον προϋπολογισμό τους» σε μια περίοδο αυξημένης οικονομικής αβεβαιότητας και υψηλής πίεσης στο κόστος ζωής, δήλωσε η εταιρεία, χωρίς να διευκρινίσει πότε θα τεθούν σε ισχύ οι μειώσεις. Η εταιρεία λιανικής πώλησης οικιακών ειδών και επίπλων δήλωσε ότι θα προσφέρει επίσης δωρεάν γεύματα για παιδιά.
«Η εμπιστοσύνη των καταναλωτών έχει μειωθεί. Οι άνθρωποι κρατούν τα χρήματα που έχουν στις τσέπες τους ή σε αποταμιεύσεις», δήλωσε στο CNBC ο Τολγκά Οντζού, COO της Ikea Retail, στο CNBC.
Η Ikea επίπλων μείωσε τις τιμές χονδρικής κατά μέσο όρο 15% πέρυσι, επιτρέποντας στους λιανοπωλητές να μειώσουν τις τιμές για τους καταναλωτές.
Οι προσπάθειες για την ενίσχυση της προσιτότητας κόστισαν 2,1 δισεκατομμύρια ευρώ στην εταιρεία πέρυσι, σύμφωνα με την Οντζού, με τις χαμηλότερες τιμές να οδηγούν σε μείωση των εσόδων κατά περίπου 9% και των λιανικών πωλήσεων κατά 5,3%.
Η Ikea σχεδιάζει επίσης να ανοίξει 58 νέα καταστήματα παγκοσμίως κατά τη διάρκεια του οικονομικού έτους 2025 που λήγει τον Αύγουστο, με το πρώτο της κατάστημα στη Σεούλ – το πέμπτο στη Νότια Κορέα – να λειτουργεί από τον Απρίλιο.

Η Ikea κόντρα στην τάση
Μειώνοντας τόσο σημαντικά τις τιμές, η Ikea αντιτίθεται στην τάση, καθώς γίγαντες λιανικής όπως οι Walmart, Target, Costco και Nike δήλωσαν στις τελευταίες τριμηνιαίες εκθέσεις κερδών τους ότι έχουν ήδη αυξήσει τις τιμές ή σχεδιάζουν να το κάνουν τις επόμενες εβδομάδες, μετακυλώντας στους καταναλωτές μέρος του υψηλότερου κόστους δασμών που εισάγονται στις ΗΠΑ.
Η Ikea δεν είναι «απρόσβλητη» από τους υψηλότερους δασμούς, οι οποίοι αναμένεται να τροφοδοτήσουν τον πληθωρισμό και να επηρεάσουν την καταναλωτική εμπιστοσύνη, δήλωσε ο Οντζού, αν και κατάφερε να «απορροφήσει κάπως τον αντίκτυπο και να μην μετακυλίσει τον συνολικό αντίκτυπο στους πελάτες στις ΗΠΑ».
Οι μειώσεις τιμών, ωστόσο, αποτελούν επείγουσα ανάγκη στην Κίνα, βασική αγορά για την Ikea, όπου οι τοπικές επιχειρήσεις μειώνουν δυναμικά τις τιμές για να παραμείνουν ανταγωνιστικές και να προσελκύσουν πελάτες εν μέσω υποτονικής καταναλωτικής ζήτησης.
Η Ikea διαθέτει 39 καταστήματα στην Κίνα, αν και το μερίδιο των παγκόσμιων πωλήσεών της στη χώρα έχει μειωθεί τα τελευταία χρόνια και ήταν στο 3,5% το οικονομικό έτος 2023-24.
«Η υψηλή ζήτηση στην Κίνα θα περιοριστεί από τη μειωμένη καταναλωτική εμπιστοσύνη», δήλωσε στο CNBC ο Τζον Μερσερ, επικεφαλής παγκόσμιας έρευνας για την Coresight Research και επεσήμανε ότι η «οικονομική αισιοδοξία» μεταξύ των καταναλωτών στην Κίνα μειώθηκε στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων δύο ετών τον Μάιο.
Ο ίδιος υποστηρίζει ότι μια επιθετική τιμολογιακή πολιτική είναι πιθανό να στηρίξει μια αύξηση του μεριδίου αγοράς καθώς οι προσεκτικοί καταναλωτές κάνουν οικονομίες. Βέβαια, υπάρχουν όρια στο πόσο μια αλυσίδα λιανικής μπορεί να τονώσει τη ζήτηση σε ένα τέτοιο αβέβαιο πλαίσιο.
Οι λιανοπωλητές στην Κίνα στοιχηματίζουν πολλά στα τρόφιμα και τα ποτά ως ένα από τα λίγα τμήματα εκτός σύνδεσης όπου οι καταναλωτές συνεχίζουν να ξοδεύουν, αν και με λιγότερη έμφαση στην αξία και το κόστος, δήλωσε ένα πρακτορείο μάρκετινγκ που συμβουλεύει ευρωπαϊκές μάρκες που δραστηριοποιούνται στην Κίνα.

Ποντάροντας στην «ασημένια οικονομία»
Εκτός από τον κλάδο των τροφίμων, η Ikea επιδιώκει επίσης να επεκτείνει τη γκάμα προϊόντων οικιακής επίπλωσης για να εκμεταλλευτεί τον αυξανόμενο πληθυσμό μεγαλύτερης ηλικίας της Κίνας.
Ο Οντζού τόνισε την ανάγκη αξιοποίησης της «ασημένιας οικονομίας» της Κίνας, δηλαδή του τομέα που παρέχει αγαθά και υπηρεσίες σε άτομα άνω των 50 ετών.
Οι οικονομολόγοι εκτιμούν ότι έως το 2040, περίπου το 30% του πληθυσμού της Κίνας θα είναι άνω των 60 ετών, σε σύγκριση με περίπου 15% το 2024. Ο ηλικιωμένος πληθυσμός παρέχει επίσης μια πολλά υποσχόμενη ευκαιρία στην αγορά, καθώς τείνει να είναι πιο οικονομικά εύρωστος, έχοντας συσσωρεύσει πλούτο μαζί με την οικονομική άνοδο της Κίνας.
«Αν κάποιος ξέρει πώς να εξυπηρετήσει τους παγκόσμιους καταναλωτές με μια εξαιρετικά ανταγωνιστική προσφορά σε έπιπλα και οικιακά είδη, αυτή είναι η IKEA», τόνισε ο Μέρσερ της Coresight, αλλά «το αν οι προγραμματισμένες μειώσεις τιμών θα είναι βιώσιμες είναι δουλειά της IKEA να το καθορίσει».
Η σουηδική εταιρεία δήλωσε ότι σχεδιάζει επίσης να εισαγάγει νέα είδη που απευθύνονται στην ασιατική κουζίνα και γεύσεις, κάτι που ελπίζει ότι θα φέρει περίπου 8 εκατομμύρια νέους πελάτες.
«Σύντομα θα λανσάρουμε το πρώτο μας φαλάφελ, προσθέτοντας αυτό το δημοφιλές φαγητό στα εστιατόριά μας και αργότερα στις σουηδικές αγορές τροφίμων μας», δήλωσε σε ανακοίνωσή της η Λορένα Λουρίντο Γκόμεζ, παγκόσμια διευθύντρια τροφίμων στον Όμιλο Ingka, τον παγκόσμιο δικαιοπάροχο της μάρκας.