Ταχύτερα από τον πληθωρισμό αυξάνονται στο Amazon οι αμερικανικές τιμές για τα προϊόντα που κατασκευάζονται στην Κίνα, σύμφωνα με ανάλυση 1.400 διαφορετικών προϊόντων που διεξήχθη αποκλειστικά για το Reuters από την εταιρεία αναλύσεων DataWeave.
Η ανάλυση δείχνει ότι οι αυξήσεις των τιμών για τα εν λόγω προϊόντα επιταχύνθηκαν από τον Μάιο, ένα σημάδι ότι οι δασμοί του Αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ αρχίζουν να διεισδύουν στους καταναλωτές.
Οι πωλήσεις λιανικού εμπορίου υποχώρησαν κατά 0,9% τον Μάιο σε σχέση με τον Απρίλιο, ενώ οι καταναλωτικές δαπάνες μειώθηκαν επίσης απροσδόκητα στον μήνα αυτό
Τι δείχνει ο πληθωρισμός στις ΗΠΑ
Η μέση τιμή ενός καλαθιού με περισσότερα από 1.400 προϊόντα που κατασκευάζονται στην Κίνα και πωλούνται στο Amazon.com σε Αμερικανούς αγοραστές αυξήθηκε κατά 2,6% από τον Ιανουάριο έως τα μέσα Ιουνίου, ξεπερνώντας τον τελευταίο αμερικανικό ρυθμό πληθωρισμού για τα βασικά αγαθά, ο οποίος διαρκεί μόνο μέχρι τον Μάιο.
Οι αυξήσεις των τιμών ποικίλλουν ανάλογα με το είδος που πωλείται και οι τιμές για ορισμένα αγαθά μειώθηκαν.
Για το εξάμηνο έως τον Μάιο, ο βασικός ΔΤΚ αγαθών – ο οποίος δεν περιλαμβάνει τις υπηρεσίες – αυξήθηκε κατά 1%, γεγονός που συνεπάγεται 2% σε ετήσια βάση. Τόσο τα ομοσπονδιακά στοιχεία όσο και η μελέτη της DataWeave δείχνουν ότι το κόστος των αγαθών έχει ανοδική τάση τους τελευταίους δύο μήνες, καθώς οι δασμοί αρχίζουν να ασκούν πίεση στις τιμές.
Η DataWeave ανέλυσε περισσότερα από 25.000 είδη, εστιάζοντας σε 1.407 είδη που πωλούνται στην Amazon, επειδή αυτά αναφέρουν σαφώς την Κίνα ως χώρα προέλευσης. Η εταιρεία χρησιμοποίησε τις διάμεσες τιμές και όχι τους μέσους όρους, καθώς οι μέσοι όροι μπορεί να διαστρεβλωθούν από βραχυπρόθεσμες αιχμές τιμών ή ασυνήθιστα υψηλές ή χαμηλές τιμές.
Το καλάθι των προϊόντων που κατασκευάζονται στην Κίνα περιλαμβάνει προϊόντα που πωλούνται από την Amazon καθώς και από τρίτους πωλητές της. Οι πωλητές τρίτων αντιπροσωπεύουν το 62% όλων των προϊόντων που πωλούνται στην Amazon.

Τα αγαθά που αυξάνονται με τον ταχύτερο ρυθμό περιλαμβάνουν σχολικά είδη και είδη γραφείου, ηλεκτρονικά είδη όπως εκτυπωτές και καταστροφείς, κενά μέσα όπως CD και DVD και οικιακά είδη όπως έπιπλα και μαγειρικά σκεύη. Η Κίνα, η οποία απέστειλε πέρυσι αγαθά αξίας 438,9 δισεκατομμυρίων δολαρίων στις ΗΠΑ, είναι ένας μεγάλος παγκόσμιος προμηθευτής σε όλες αυτές τις κατηγορίες.
Από τα 1.407 είδη που παρακολουθήθηκαν στη μελέτη της DataWeave μεταξύ Ιανουαρίου και Ιουνίου 17, 475 παρουσίασαν αύξηση τιμών, 633 παρέμειναν αμετάβλητες και 299 είδαν μείωση τιμών. Για παράδειγμα, ένας ηλεκτρικός βραστήρας της Hamilton Beach ανέβηκε στη διάμεση τιμή των 73,21 δολαρίων από 49,99 δολάρια, ενώ η τιμή ενός τηγανιού GreenPan υπερδιπλασιάστηκε στα 31,99 δολάρια.
Μέχρι τον Απρίλιο, ο πληθωρισμός στην εν λόγω ομάδα προϊόντων παρέμεινε μέτριος. Οι τιμές αυξήθηκαν απότομα τον Μάιο και επιταχύνθηκαν τον Ιούνιο, ιδίως στις κατηγορίες «Σπίτι και έπιπλα» και «Ηλεκτρονικά είδη», οι οποίες παρουσίασαν μέση αύξηση 3,5% και 3,1%, αντίστοιχα, κατά τη διάρκεια της μελέτης.
Η εποχιακή δυναμική θα μπορούσε να διαδραματίσει κάποιο ρόλο, αλλά η χρονική στιγμή και ο ρυθμός υποδηλώνουν ότι τα σοκ του κόστους διαπερνούν την αλυσίδα εφοδιασμού του λιανικού εμπορίου, δήλωσε ο Karthik Bettadapura, συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της DataWeave.
«Ακόμη και οι μέτριοι δασμοί μπορούν να μεταφραστούν γρήγορα όταν τα περιθώρια κέρδους είναι μικρά και οι κύκλοι αναπλήρωσης γρήγοροι. Αυτό που βλέπουμε τον Ιούνιο είναι η πρώτη ευρεία αύξηση των τιμών, καθώς οι πωλητές αρχίζουν να προσαρμόζονται στο υψηλότερο κόστος εκφόρτωσης», πρόσθεσε ο Bettadapura.
Η Amazon δήλωσε ότι δεν έχει δει τις μέσες τιμές των προϊόντων να αλλάζουν αισθητά προς τα πάνω ή προς τα κάτω εκτός των τυπικών διακυμάνσεων.
«Οποιαδήποτε σύγκριση ενός μικρού αριθμού προϊόντων δεν αντικατοπτρίζει τις τιμές ευρύτερα στα εκατοντάδες εκατομμύρια προϊόντα που είναι διαθέσιμα στην Amazon», ανέφερε εκπρόσωπος της Amazon σε δήλωσή του.

Προειδοποιήσεις από retailers στο Amazon
Πολλές είναι οι εταιρείες που έχουν προειδοποιήσει για αυξήσεις τιμών λόγω δασμών, συμπεριλαμβανομένης της μεγαλύτερης αμερικανικής εταιρείας λιανικής πώλησης Walmart. Η αλυσίδα πολυκαταστημάτων Macy’s τόνισε ότι αυξάνει επιλεκτικά τις τιμές για να αντισταθμίσει τους δασμούς.
Η Nike, η οποία άρχισε πρόσφατα να πωλεί στην Amazon μετά από έξι χρόνια διακοπής, είχε τονίσει ότι θα αυξήσει τις τιμές σε διάφορα προϊόντα από την 1η Ιουνίου.
Ο Τραμπ έχει υπερασπιστεί τους δασμούς ως απαραίτητους για την εξισορρόπηση του παγκόσμιου εμπορίου και την ενίσχυση της μεταποιητικής παραγωγής των ΗΠΑ.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Amazon, Andy Jassy, είχε υπογραμμίσει τον Μάιο ότι η εταιρεία συνεργάστηκε με τους πωλητές για να μεταφέρει τις παραγγελίες στις ΗΠΑ πριν από τους δασμούς και ότι παρέμεινε «μανιωδώς επικεντρωμένη» στη διατήρηση των τιμών σε χαμηλά επίπεδα. Τότε, δήλωσε ότι οι μέσες τιμές πώλησης δεν είχαν αυξηθεί αισθητά.
Οι retailers ήταν επιφυλακτικοί στο να μετακυλήσουν το κόστος των δασμών λόγω της εξασθένησης του καταναλωτικού κλίματος στις ΗΠΑ και των υψηλών επιτοκίων. Οι πωλήσεις λιανικού εμπορίου υποχώρησαν κατά 0,9% τον Μάιο σε σχέση με τον Απρίλιο, ενώ οι καταναλωτικές δαπάνες μειώθηκαν επίσης απροσδόκητα τον προηγούμενο μήνα, σύμφωνα με τα ομοσπονδιακά στοιχεία.
«Πιστεύουμε ότι οι επιχειρήσεις πιθανότατα επιλέγουν να καθυστερήσουν τις αυξήσεις των τιμών», σχολίασε νωρίτερα αυτό το μήνα ο Claudio Irigoyen, οικονομολόγος της Bank of America Securities.
Οι αμερικανικοί δασμοί που ισχύουν σήμερα, περιλαμβάνουν έναν καθολικό δασμό 10%, 50% στα προϊόντα χάλυβα και αλουμινίου και 25% στα αυτοκίνητα και τα ανταλλακτικά αυτοκινήτων. Οι πρόσθετοι δασμοί χάλυβα τέθηκαν σε ισχύ στις 23 Ιουνίου, γεγονός που θα μπορούσε να προκαλέσει «περαιτέρω πίεση στις τιμές των μαγειρικών σκευών, των βραστήρων, των μικρών συσκευών κουζίνας και άλλων ειδών πρώτης ανάγκης για το νοικοκυριό τους επόμενους μήνες», συμπλήρωσε ο Bettadapura.
