Ρωσία: Από τις κυρώσεις, στα δικά της Starbucks και McDonald’s

Αντεπίθεση από τη Ρωσία - Οι κυρώσεις έδωσαν τη δυνατότητα σε ορισμένες ρωσικές καταναλωτικές εταιρείες να ευδοκιμήσουν

Ρωσία: Από τις κυρώσεις, στα δικά της Starbucks και McDonald’s

Ήταν τον χειμώνα του 1990 όταν δεκάδες χιλιάδες άνθρωποι έκαναν ουρά για ώρες για να επισκεφθούν το πρώτο McDonald’s της Ρωσίας στην πλατεία Πούσκιν στη Μόσχα.

Σήμερα, μπορεί η εικόνα δύο μπιφτεκιών βοδινού σε ψωμάκι με σουσάμι, μαρούλι και τυρί να φαίνεται οικεία, όπως και το στυλιζαρισμένο χρυσό Μ στο κουτί με τις τηγανητές πατάτες, ωστόσο δεν πρόκειται για McDonald’s, αλλά για την αλυσίδα Vkusno i Tochka στη Ρωσία, που δημιουργήθηκε όταν η αμερικανική αλυσίδα πούλησε τα εστιατόριά της σε έναν τοπικό franchisee.

Και αυτή ήταν μια μόνο κίνηση από όσες ακολούθησαν στη μαζική έξοδο εκατοντάδων παγκόσμιων εμπορικών σημάτων – από την Adidas μέχρι τη Zara – μετά την επιβολή κυρώσεων που ακολούθησαν την εισβολή του Κρεμλίνου στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022.

Ρωσία

Vkusno i Tochka, όπως λέμε McDonald’s

Το Vkusno i Tochka, που σημαίνει «Νόστιμο, και αυτό είναι όλο» στα ρωσικά, απέκτησε το δίκτυο εστιατορίων αλλά όχι τα δικαιώματα της επωνυμίας, χωρίς ωστόσο να καταβάλλει προσπάθεια να συγκαλύψει την απομίμηση.

Το λογότυπο θυμίζει αόριστα τις διάσημες Χρυσές Αψίδες των McDonald’s — ακόμα κι αν έχει τροποποιηθεί ώστε να απεικονίζει ένα μίνι μπέργκερ και δύο πατάτες τηγανητές. Η δική του εκδοχή του Big Mac ονομάζεται Big Hit, το Happy Meal είναι ένα Kidz Combo και το Quarter Pounder είναι ένα Big Special.

Στο μενού έχουν εισχωρήσει και ανεπαίσθητες διαφορές, με σπιτικές λιχουδιές όπως μπισκότα σε σχήμα καρυδιού που ονομάζονται Oreshki και φέτες από κέικ μελιού γνωστές ως Medovik. Και οι δύο λιχουδιές θυμίζουν τη σοβιετική εποχή, όταν η δύναμη της Μόσχας αντηχούσε σε όλο τον κόσμο.

Το Vkusno i Tochka υποδέχεται 2 εκατομμύρια πελάτες την ημέρα και πάνω από 50 νέα εστιατόρια ετησίως

Η επιτυχία των αντιγράφων

Ο συνδυασμός των δυτικών κλασικών προϊόντων και της τοπικής τεχνογνωσίας αποτελεί ένδειξη του πόσο καλά έχουν δοκιμάσει την αγορά τα ρωσικά αντίγραφα. Παρόμοιες στρατηγικές σε ορισμένα άλλα αντίγραφα έχουν σχεδιαστεί για να αποτρέψουν τις αρχικές μάρκες από το να προσπαθήσουν να ανακτήσουν τη θέση τους μεταξύ των 140 εκατομμυρίων καταναλωτών της Ρωσίας, οι οποίοι έχουν παραμείνει σχετικά ανθεκτικοί.

Με το τέλος του πολέμου να φαίνεται πως είναι μακριά, οι συνθήκες για την επιστροφή των μεγάλων καταναλωτικών εταιρειών εξακολουθούν να είναι πολύ επικίνδυνες. Αυτό δίνει περισσότερο χρόνο στους Ρώσους ανταγωνιστές τους, να προετοιμαστούν για την αντεπίθεσή τους.

Ρωσία

Η επιτυχία των ρωσικών καταναλωτικών εταιρειών συνοδεύτηκε από ρεκόρ αύξησης εισοδήματος. Η οικονομία που καθοδηγείται από τον πόλεμο αύξησε την παραγωγή σε τομείς που συνδέονται με τον στρατό, δημιουργώντας ελλείψεις εργατικού δυναμικού. Οι αυξήσεις των μισθών που προέκυψαν ξεπέρασαν τον πληθωρισμό, απελευθερώνοντας χρήματα για να δαπανηθούν σε ρούχα και τρόφιμα. Μετά την αρχική αβεβαιότητα, το καταναλωτικό κλίμα ανέκαμψε σε επίπεδα υψηλότερα από τα προπολεμικά επίπεδα, καθώς η καθημερινή ζωή παρέμεινε σε μεγάλο βαθμό αμετάβλητη παρά τις κυρώσεις.

Με 2 εκατομμύρια πελάτες την ημέρα και πάνω από 50 νέα εστιατόρια ετησίως, το Vkusno i Tochka πραγματοποιεί άλματα αφότου η τοπική διοίκηση αγόρασε την επιχείρηση των McDonald’s στη Ρωσία για ένα συμβολικό ποσό τον Ιούνιο του 2022. Τα έσοδα της μητρικής εταιρείας Sistema PBO έχουν έκτοτε υπερδιπλασιαστεί και τα κέρδη έχουν οκταπλασιαστεί.

«Δεν πιστεύουμε ότι μετά την άρση των κυρώσεων, τα πράγματα θα είναι τα ίδια όπως πριν», δήλωσε τον Ιούνιο κατά τη διάρκεια οικονομικού φόρουμ στην Αγία Πετρούπολη ο Όλεγκ Παρόεφ, διευθύνων σύμβουλος της Vkusno i Tochka, ο οποίος ήταν επικεφαλής των McDonald’s Ρωσίας όταν ξεκίνησε ο πόλεμος.

Ρωσία

Το άλμα της Stars Coffee

Ομοίως, η Stars Coffee εξελίχθηκε στη δημοφιλή αλυσίδα καφεστίασης που αντικατέστησε την Starbucks Corp. -επίσης μετά τις κυρώσεις-, ακολουθώντας μια παρόμοια στρατηγική, προσφέροντας στους ντόπιους την αίσθηση ότι δεν χάνουν τίποτα.

Όπως και η Vkusno i Tochka, η εταιρεία δεν κρύβει ότι είναι κλώνος. Στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης , καυχιέται ότι «Οι Bucks έφυγαν, τα αστέρια έμειναν». Το λογότυπό της χρησιμοποιεί παρόμοια χρώματα και στυλ με των Starbucks, αλλά η φιγούρα φοράει ένα Kokoshnik – ένα παραδοσιακό ρωσικό κάλυμμα κεφαλής – αντί για στέμμα.

Η Stars Coffee έχει ανοίξει 82 καταστήματα, μεταφέροντας σκόπιμα την παρουσία της εκτός Μόσχας και της Αγίας Πετρούπολης, σε νέες τοποθεσίες σε μικρότερες πόλεις, όπως το Γκρόζνι, το Ροστόφ επί του Ντον και το Περμ. Στόχος είναι η περαιτέρω επέκταση στο Βελίκι Νόβγκοροντ, το Χάντι-Μανσίσκ και το Νοβοσιμπίρσκ.

«Τα Starbucks δεν ήρθαν ποτέ στην πόλη μου, αλλά το Stars Coffee άνοιξε», δήλωσε η Άννα Βάκοβα, μια influencer ταξιδιών, το περιεχόμενο της οποίας συχνά παρουσιάζει τη ζωή στη Ρωσία που υπόκειται σε κυρώσεις. «Ο χρόνος παίζει μεγάλο ρόλο. Όσο περισσότερο παραμένουν αυτές οι μάρκες στην αγορά, τόσο περισσότερη αναγνώριση και εμπιστοσύνη μπορούν να χτίσουν».

@anna.little.engineAnother fun fact: Stars Coffee is owned by a famous Russian rapper ☕️♬ original sound – Little Engine Travels

Ένδυση, υπόδυση και e-commerce

Η τάση αυτή έχει επεκταθεί και στον τομέα της ένδυσης με πιο «στρογγυλεμένς» γωνίες.
Ο όμιλος Daher με έδρα τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα αγόρασε την πρώην ρωσική επιχείρηση της Inditex SA, συμπεριλαμβανομένης της αλυσίδας μόδας Zara, η οποία μετονομάστηκε σε MAAG, αλλά οι δραστηριότητες έκτοτε έχουν καταγράψει ζημίες για δύο συνεχόμενα έτη, με τα ελλείμματα να επιδεινώνονται πέρυσι.
Όπως αναφέρει και το Bloomberg, τα πράγματα είναι ακόμη χειρότερα για την Just Clothes, η οποία αντικατέστησε την Uniqlo, η οποία έκλεισε ή άλλαξε ονόματα και των 13 καταστημάτων της νωρίτερα φέτος.
Οι δυσκολίες των λιανοπωλητών σχετίζονται με το γεγονός ότι τα πρωτότυπα προϊόντα εξακολουθούν να είναι προσβάσιμα μέσω ηλεκτρονικών καταστημάτων, αφότου το Κρεμλίνο το 2022 επέτρεψε τις λεγόμενες παράλληλες εισαγωγές δυτικών εμπορικών σημάτων. Αυτό δείχνει ότι η γοητεία τους παραμένει ισχυρή παρά τις τοπικές εναλλακτικές λύσεις.
Ρωσία

Μια νέα οικονομία

Ωστόσο, ορισμένες εγχώριες μάρκες όπως η LIMÉ, έχουν αναδειχθεί πολύ πιο βελτιωμένες από τα «αυθεντικά πρωτότυπα». Από το 2008, η εταιρεία ένδυσης έχει ακμάσει από τον πόλεμο με τιμές και στυλ παρόμοια με εκείνα των Mango και Banana Republic. Από το 2021, τα έσοδα έχουν υπερπενταπλασιαστεί στα 39 δισεκατομμύρια ρούβλια (495 εκατομμύρια δολάρια) πέρυσι και το εργατικό δυναμικό της σχεδόν τετραπλασιάστηκε, ανοίγοντας το δρόμο για το πρώτο της κατάστημα στο Ντουμπάι στα τέλη του 2023.
Ομοίως, η Snezhnaya Koroleva — που σημαίνει «Βασίλισσα του Χιονιού» — είναι πλέον η μεγαλύτερη αλυσίδα καταστημάτων ένδυσης πολλαπλών επωνυμιών στη Ρωσία, με περισσότερα από εκατό καταστήματα και ρεκόρ κερδών πέρυσι. Μικροί, ανεξάρτητοι Ρώσοι σχεδιαστές όπως οι Mulier, 2mood και studio29 έχουν επίσης ενδυναμωθεί.
«Πολλές ρωσικές μάρκες έγιναν επιτυχημένες λόγω του κλεισίματος δυτικών εμπορικών σημάτων, που εξακολουθούν να μας λείπουν», δήλωσε η Mary Mateeva, Ρωσίδα influencer μόδας και προσωπική στυλίστρια στη Μόσχα.
«Για τον Βλαντιμίρ Πούτιν, εξάλλου, η υποκατάσταση των εισαγωγών είναι ένα σημαντικό μέρος της ευρύτερης στρατηγικής του — της αψηφώντας τη Δύση και καθιστώντας σαφές ότι η Ρωσία μπορεί να επιβιώσει μόνη της», συμπλήρωσε και ο Μπεν Νόμπλ, αναπληρωτής καθηγητής ρωσικής πολιτικής στο University College London.

OT Originals

Περισσότερα από World

ot.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΟΝΕ DIGITAL SERVICES MONOΠΡΟΣΩΠΗ ΑΕ

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 801010853, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: ot@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Μέλος

ened
ΜΗΤ

Aριθμός Πιστοποίησης
Μ.Η.Τ.232433

Απόρρητο