Μετά από οκτώ συνεχόμενες ανοδικές συνεδριάσεις και μια ανάβαση 80 μονάδων που έφερε τον Γενικό Δείκτη μια ανάσα από τις 2.000 μονάδες, οι αγοραστές έριξαν ρυθμούς.
Και άφησαν χώρο στους πωλητές να… ανασάνουν. Δεν έχουμε παράπονο όμως, αφού οι ρευστοποιήσεις επικεντρώθηκαν κυρίως στα «βαριά χαρτιά» που πρωταγωνίστησαν στο ράλι και είχαν ήδη καταγράψει διψήφια κέρδη.
Κάτι που οι αγορές δεν αφήνουν συχνά χωρίς… διόρθωση.
Ωστόσο, το ταμπλό δεν «μαύρισε» και οι κινήσεις αυτές ερμηνεύονται περισσότερο ως ένα απαραίτητο lifting παρά ως αλλαγή σκηνικού – με τους αναλυτές να μιλούν για υγιή διόρθωση και τον στόχο των 2.000 μονάδων να παραμένει στο προσκήνιο.

———————
Ας κάνουν κάτι…
Δεν μπορώ να το πιστέψω αυτό που γίνεται στα μεγάλα διεθνή μέσα ενημέρωσης, με τους διθυράμβους σχετικά με το turn around της Ελλάδας.
Καλοδεχούμενα βέβαια τα θετικά δημοσιεύματα, αλλά, μεταξύ μας, απέχουμε πολύ από το να θεωρηθούμε success story.
H γραμμή είναι πολύ θολή, και αν νομίζετε ότι μεμψιμοιρώ σας παραπέμπω στο τι συμβαίνει τις τελευταίες ημέρες με τα γερμανικά ομόλογα.
Διότι τα μηνύματα που έρχονται από τη… ναυαρχίδα της ευρωζώνης είναι ανησυχητικά, καθώς η απόδοση των 30ετών γερμανικών ομολόγων σκαρφάλωσε σε ύψη που είχαν να φανούν από την εποχή της κρίσης χρέους.
Ίσα και όμοια…
Το 30ετές κόστος δανεισμού άγγιξε το 3,23%, με τους επενδυτές να απαιτούν πια ασφάλιστρο για να στηρίξουν το Βερολίνο.
Για να σας δείξω το πως λειτουργεί η αγορά, αρκεί να σας πω ότι στην ίδια διάρκεια η Ελλάδα δανείζεται μόλις 100 μονάδες παραπάνω.
Φαίνεται ότι η απόφαση της Γερμανίας να αυξήσει τον δανεισμό κατά 20% μοιάζει με στροφή στον γκρεμό…
Πάντως, παρά την αναταραχή, τα γερμανικά ομόλογα εξακολουθούν να θεωρούνται επενδυτικό καταφύγιο – έστω κι αν δεν είναι πια… τζάμπα.
—————-
«Ενεργειακή σκακιέρα»
Για να επιστρέψω όμως στα δικά μας, στην αγορά ένα είναι το ζήτημα που συζητιέται από τις 10 Ιουλίου, και δεν είναι άλλο από τη συμφωνία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Motor Oil για τη συνένωση των δραστηριοτήτων τους στην προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου, καθώς και στην παραγωγή ρεύματος από μονάδες φυσικού αερίου.
Οι συζητήσεις είχαν ξεκινήσει από καιρό – το θέμα ωρίμαζε υπομονετικά για πάνω από μισό χρόνο – και η ανακοίνωση ήρθε τελικά.
Η ΗΡΩΝ περνά ως σύνολο στον νέο σχήμα από πλευράς ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ενώ από πλευράς Motor Oil η συμβολή αφορά την NRG.
Πρόκειται για μια συμφωνία που όχι μόνο αλλάζει τα δεδομένα στη λιανική αγορά ενέργειας, αλλά δημιουργεί έναν «παίκτη» με σαφή προσανατολισμό στο φυσικό αέριο και την ανταγωνιστική εμπορία ενέργειας.

Το «κρατούμενο»
Το νέο σχήμα αναμένεται να διαθέτει σημαντικό μερίδιο αγοράς και ευελιξία στη διαχείριση της ενεργειακής μετάβασης, ωστόσο από το αρχικό deal απουσιάζει ένα κρίσιμο κομμάτι του ενεργειακού παζλ: οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.
Με δεδομένο ότι οι ΑΠΕ έχουν πλέον κυρίαρχη θέση στο ενεργειακό μείγμα της χώρας – σε ποσοστά που ξεπερνούν το 50% – η έλλειψη πράσινου χαρτοφυλακίου προκαλεί εύλογα ερωτήματα.
Πηγές τη στήλης πάντως αφήνουν να εννοηθεί ότι το κεφάλαιο «ΑΠΕ» δεν έχει κλείσει – αντιθέτως, θα εξεταστεί σε δεύτερη φάση, πιο δομημένα.
Μάλιστα, μαθαίνω ότι ενδεχόμενα projects πράσινης ενέργειας μπορεί να «κουμπώσουν» στο νέο σχήμα μέσω PPAs (διμερών συμβάσεων αγοράς ενέργειας), δίνοντάς του τη δυνατότητα να καλύψει το πεδίο αυτό με ευέλικτες λύσεις αγοράς και συμβολαίων.
————
Ο σχεδιαστής των μεγάλων κινήσεων…
Εν τέλει ο Γιώργος Περιστέρης συνεχίζει να επιβεβαιώνει τον ρόλο του ως πρωταγωνιστή στις στρατηγικές επιχειρηματικές εξελίξεις της χώρας, με διαδοχικά deals που αναδιαμορφώνουν τον χάρτη των υποδομών και της ενέργειας.
Μετά τη συμφωνία για την πώληση της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ, αλλά και την Αττική Οδό, η συμφωνία με τη Motor Oil στον τομέα της προμήθειας και παραγωγής ενέργειας ενισχύει περαιτέρω τη θέση του ως μετρ στο εγχώριο επιχειρείν.
Και δεν σας κρύβω ότι η στήλη περιμένει το επόμενο βήμα του…
————————
Τίποτα δεν αλλάζει
Σε έναν άλλον πρωταγωνιστή τώρα, στη Metlen, η μετοχή φαίνεται ότι έχει βρει ένα σημείο ισορροπίας μεταξύ 45 και 47 ευρώ, όπερ σημαίνει και κεφαλαιοποίηση πάνω από τα 6,5 δισ.
Όπερ σημαίνει με τη σειρά του σε στερλίνες περί τα 5,6 δισ., χωρίς αυτό να σημαίνει ότι όταν εισαχθεί στο Λονδίνο στις 4 Αυγούστου θα είναι η αποτίμησή της σε στερλίνες.
Αλλά είναι ένα μέτρο ότι έχει περάσει τον πήχη του FTSE 100 προ πολλού.
Άλλωστε, το επιβεβαίωσε και ο οίκος MSCI, ο οποίος ανέφερε ότι σε ενδεχόμενη επιτυχή ολοκλήρωση της Προαιρετικής Δημόσιας Πρότασης, θα αντιμετωπίσει τη Metlen PLC ως συνέχεια της Metlen A.E., διατηρώντας τη μετοχή στους δείκτες MSCI Global Standard με ταξινόμηση στην Ελλάδα.
Όσο για τον FTSE Russell γνωστοποίησε πως η Metlen PLC αναμένεται να αποκτήσει βρετανική υπηκοότητα και να ενταχθεί στον δείκτη Developed Europe Mid Cap.
Και οι πρώτες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για ενίσχυση του επενδυτικού προφίλ της εταιρείας, προσέλκυση παθητικών επενδυτικών κεφαλαίων και στρατηγική αναβάθμιση στην παγκόσμια αγορά ενέργειας και μετάλλων.

Άστραψε και πάλι ο Μυτιληναίος
Πάντως, όπως φαίνεται, η πορεία προς το Λονδίνο δεν έχει επουδενί αποπροσανατολίσει τον Ευάγγελο Μυτιληναίο, ο οποίος εξαπέλυσε σφοδρή κριτική κατά των ευρωπαϊκών αρχών, καταγγέλλοντας τη στρατηγική τους ως «σημαντικά λανθασμένη» και «απερίσκεπτη» απέναντι στη βιομηχανία μετάλλων και ειδικότερα στο αλουμίνιο.
Με αφορμή πρόσφατο δημοσίευμα του Bloomberg για τη ραγδαία ενίσχυση της παραγωγής αλουμινίου στην Ινδονησία με τη στήριξη κινεζικών κεφαλαίων και ενέργειας από άνθρακα, ο Μυτιληναίος σημείωσε ότι την ώρα που η Ευρώπη δηλώνει προσήλωση στην πράσινη μετάβαση, τιμωρεί με το ETS τους καθαρούς και αποδοτικούς παραγωγούς εντός της ηπείρου, στρώνοντας ουσιαστικά το έδαφος για αποβιομηχάνιση.
Ζητείται παρέμβαση
Στην ανάρτησή του στο LinkedIn, ο επικεφαλής της Metlen επανέλαβε ότι το ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων οδηγεί σε αθέμιτο ανταγωνισμό, επιβάλλοντας επιπλέον κόστος στις ευρωπαϊκές παραγωγικές μονάδες διύλισης και ανακύκλωσης – τη στιγμή που σε χώρες όπως η Ινδονησία η παραγωγή βασίζεται σε φθηνό άνθρακα χωρίς περιβαλλοντικό κόστος.
Τα αυτονόητα δηλαδή είπε για ακόμη μία φορά, καθώς στην ουσία οι Βρυξέλλες έχουν αποτύχει να αναγνωρίσουν τον στρατηγικό χαρακτήρα της αλυσίδας αξίας του αλουμινίου.
Ζήτησε επίσης παρεμβάσεις, με ξεχωριστό ETS benchmark για τον εξευγενισμό αλουμίνας, ειδικό καθεστώς για την ανακύκλωση και εξαίρεση των CRM παραγωγών από το δυσβάστακτο επιπλέον κόστος.
Θυμίζω εδώ ότι το δημοσίευμα του Bloomberg που επικαλέστηκε ο Μυτιληναίος παρουσιάζει την Ινδονησία ως τον επόμενο παγκόσμιο κόμβο παραγωγής αλουμινίου, αναδεικνύοντας τον ρόλο των κινεζικών εταιρειών και της πολιτικής «downstreaming» της Τζακάρτας.
—————-
Ο δικός του ρυθμός
Να φύγω από τη βιομηχανία και την ενέργεια όμως, καθώς δεν μπορώ να μην κάνω αναφορά στον Σαράντη, από τους πρωταγωνιστές της χθεσινής συνεδρίασης, αλλά για ακόμη μία φορά επιβεβαίωσε ότι σαν μετοχή έχει τους δικούς της ρυθμούς.
Κράταγε… ομπρέλα στο οκταήμερο ανοδικό σερί του γενικού, αλλά έκανε το άλμα όταν η αγορά διόρθωσε.
Με όγκο μάλιστα που ήταν οκταπλάσιος του μέσου όρου των τελευταίων συνεδριάσεων.
Δεύτερη… από το τέλος στην αποτίμηση της υψηλής κεφαλαιοποίησης, ενώ η ακύρωση των ιδίων μετοχών δεν έδειξε να βοηθά να ξαναπιάσει τα ιστορικά του υψηλά στα 14,50 ευρώ.
Βρίσκεται ένα ευρώ χαμηλότερα.
——————–
Ο «άλλος» εργαζόμενος
Δεν σας κρύβω ότι το περίμενα, αλλά όχι και τόσο σύντομα.
Η Goldman Sachs αποκάλυψε ότι προσέλαβε τον πρώτο της… άψυχο υπάλληλο. Ονόματι Devin.
Είναι «μηχανικός λογισμικού», αλλά ρομπότ. Το ανέπτυξε η startup τεχνητής νοημοσύνης Cognition και αναμένεται να ενταχθεί σύντομα στις τάξεις των προγραμματιστών της τράπεζας.
Δεν θα ήθελα να είμαι ανάμεσα τους, αν και έχει αναφερθεί από την τράπεζα ότι ο Devin θα αναλάβει βαρετές εργασίες όπως η ανανέωση παλιού κώδικα – πάντα υπό ανθρώπινη επίβλεψη.
Προς το παρόν, διότι βλέπω «εκατοντάδες Devins» να… προσλαμβάνονται.
Πάντως, η Goldman έγινε η πρώτη μεγάλη τράπεζα που έβαλε έναν «ψηφιακό υπάλληλο» στο payroll – χωρίς γραφείο, χωρίς άδεια και… χωρίς παράπονα.