Τεχνητή Νοημοσύνη: Ο αλγόριθμος που κάνει αγορές – Το μέλλον του εμπορίου γράφεται σε κώδικα

Η τεχνητή νοημοσύνη υπόσχεται τεράστια οφέλη για το εμπόριο, αλλά απειλεί να αλλάξει ριζικά το ποιος ελέγχει τα δεδομένα των πελατών

Τεχνητή Νοημοσύνη: Ο αλγόριθμος που κάνει αγορές – Το μέλλον του εμπορίου γράφεται σε κώδικα

Από τα ράφια των φυσικών καταστημάτων μέχρι τις οθόνες των κινητών, το λιανεμπόριο έχει ήδη βιώσει αλλεπάλληλες τεχνολογικές επαναστάσεις. Όμως η επόμενη- και ίσως η πιο ριζική – ήρθε με τη μορφή της τεχνητής νοημοσύνης.

Το επονομομαζόμενο “agentic commerce”, δηλαδή οι αγορές που καθοδηγούνται από συστήματα AI, δεν είναι πια επιστημονική φαντασία.

Είναι το νέο πεδίο μάχης ανάμεσα στις μεγάλες εταιρείες του εμπορίου και τις τεχνολογικές πλατφόρμες.

Τεχνητή Νοημοσύνη: Walmart, Etsy, Shopify και PayPal θα συνεργαστούν με το ChatGPT

Όπως αναφέρουν οι Financial Times, μέσα σε λίγες εβδομάδες, κολοσσοί όπως η Walmart, η Etsy, η Shopify και η PayPal ανακοίνωσαν συνεργασίες με το ChatGPT της OpenAI, επιτρέποντας στους χρήστες να πραγματοποιούν αγορές απευθείας μέσα από τη συνομιλία.

Με ένα απλό ερώτημα όπως «Ποια είναι τα καλύτερα αθλητικά κάτω από 100 ευρώ;», ο χρήστης μπορεί πλέον να προχωρήσει σε αγορά χωρίς καν να επισκεφθεί τον ιστότοπο του καταστήματος.

Οι επενδυτές ενθουσιάζονται – οι αριθμοί το αποδεικνύουν

Η χρηματιστηριακή αγορά ανταποκρίθηκε ακαριαία.

Η Walmart είδε τη χρηματιστηριακή της αξία να αυξάνεται κατά 40 δισ. δολάρια την ημέρα της ανακοίνωσης της συνεργασίας της με την OpenAI, ενώ οι Shopify και Etsy κέρδισαν 11 και 1 δισ. αντίστοιχα. Η υπόσχεση είναι προφανής: ένα νέο κανάλι πωλήσεων που μπορεί να απογειώσει τα έσοδα.

Η Walmart είδε τη χρηματιστηριακή της αξία να αυξάνεται κατά 40 δισ. δολάρια την ημέρα της ανακοίνωσης της συνεργασίας της με την OpenAI

Σύμφωνα με στοιχεία της Adobe, η επισκεψιμότητα από πλατφόρμες γενετικής τεχνητής νοημοσύνης προς αμερικανικά retail sites αυξήθηκε κατά 4.700% μέσα σε έναν χρόνο.

Η McKinsey εκτιμά ότι μέχρι το 2030 η “agentic AI” μπορεί να προσθέσει έως και 1 τρισ. δολάρια στα έσοδα του αμερικανικού λιανεμπορίου και 3-5 τρισ. παγκοσμίως.

Το τίμημα των δεδομένων

Όμως κάθε τεχνολογική ευκαιρία κρύβει και μια …απώλεια.

Οι λιανέμποροι που επιτρέπουν τις αγορές μέσα από εφαρμογές όπως το ChatGPT παραδίδουν πολύτιμα δεδομένα για τις συνήθειες των πελατών τους.

Μέχρι σήμερα, αυτά τα δεδομένα αποτελούσαν τη βάση για την ανάπτυξη των δικών τους διαφημιστικών πλατφορμών —μια αγορά που αναμένεται να αγγίξει τα 97,5 δισ. δολάρια έως το 2029, σύμφωνα με την Emarketer.

Με άλλα λόγια, όσο περισσότερο οι αγορές μεταφέρονται στις συνομιλίες με την τεχνητή νοημοσύνη, τόσο λιγότερα στοιχεία ελέγχουν οι ίδιοι οι έμποροι για τους πελάτες τους. Και αυτό δίνει τεράστια ισχύ σε εταιρείες όπως η OpenAI, που αποκτούν πρόσβαση σε ένα ανεκτίμητο «θησαυρό» δεδομένων.

Από τη Google στην OpenAI: Αλλαγή φρουράς;

Οι λιανέμποροι δεν είναι ξένοι προς τα «διλήμματα εξάρτησης». Εδώ και χρόνια πληρώνουν την Google και την Amazon για να εμφανίζονται ψηλότερα στα αποτελέσματα αναζήτησης ή στις προτάσεις προϊόντων. Το μοντέλο αυτό, αν και αποδοτικό, τους εγκλωβίζει σε ένα σύστημα όπου η προβολή εξαρτάται από αλγόριθμους τρίτων.

Η OpenAI, προς το παρόν, υπόσχεται κάτι πιο «καθαρό»: οργανικά, μη χορηγούμενα αποτελέσματα και μια μικρή προμήθεια ανά ολοκληρωμένη αγορά. Όμως κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί ότι αυτό δεν θα αλλάξει στο μέλλον.

Για πολλούς, ο φόβος είναι πως οι επιχειρήσεις θα αντικαταστήσουν απλώς έναν μεσάζοντα με έναν άλλον — αυτή τη φορά με τεχνητή νοημοσύνη.

Το μέλλον του λιανεμπορίου σε ένα chatbot

Η εξίσωση είναι ξεκάθαρη: οι ευκαιρίες της τεχνητής νοημοσύνης είναι τεράστιες, αλλά συνοδεύονται από έναν υψηλό κίνδυνο απώλειας ελέγχου. Το “agentic commerce” μπορεί να απογειώσει τα έσοδα, να κάνει τις αγορές πιο άμεσες και προσωποποιημένες, αλλά και να ανατρέψει πλήρως το ποιος έχει τον τελευταίο λόγο στον ψηφιακό κόσμο του εμπορίου.

Για τους λιανεμπόρους, η Τεχνητή Νοημοσύνη δεν είναι απλώς ένα εργαλείο – είναι ένας καθρέφτης των επιλογών τους.

Ένα δίκοπο μαχαίρι, όπως την περιγράφουν οι Financial Times, που μπορεί να χαρίσει κέρδη… ή να περιορίσει σε σημαντικό βαθμό την αυτονομία τους.

OT FORUM - Η ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ

6 και 7 Νοεμβρίου 2025 | Μικρό Χρηματιστήριο

ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΟΜΙΛΗΤΕΣ
OT Originals
Περισσότερα από World

ot.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθυντής Σύνταξης: Χρήστος Κολώνας

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΟΝΕ DIGITAL SERVICES MONOΠΡΟΣΩΠΗ ΑΕ

Μέτοχος: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 801010853, ΔΟΥ: ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: ot@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Μέλος

ened
ΜΗΤ

Aριθμός Πιστοποίησης
Μ.Η.Τ.232433

Απόρρητο