Η Κίνα είναι η «κινητήρια δύναμη σταθερότητας και ζήτησης» που έχει διατηρήσει το παγκόσμιο εμπόριο ανθεκτικό απέναντι στους δασμούς του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ, δήλωσε ο επικεφαλής της δεύτερης μεγαλύτερης ναυτιλιακής εταιρείας μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο.
Ο Βίνσεντ Κλερκ, διευθύνων σύμβουλος της AP Møller-Maersk, δήλωσε στους Financial Times ότι ο δανικός όμιλος αναβαθμίζει τις οικονομικές του προβλέψεις στο ανώτατο όριο λόγω της ισχύος της καταναλωτικής ζήτησης και της εμπιστοσύνης ότι οποιαδήποτε επίμονη ανατροπή των υφιστάμενων αλυσίδων εφοδιασμού θα πάρει δεκαετίες.
«Η ανθεκτικότητα της καταναλωτικής ζήτησης ήταν μια έκπληξη και βλέπουμε ότι η δύναμη της Κίνας μόνο και μόνο από το επίπεδο καινοτομίας και τα προϊόντα που φέρνει στην αγορά τροφοδοτεί μεγάλο μέρος αυτής της ζήτησης. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η Κίνα είναι η κινητήρια δύναμη της σταθερότητας και της ζήτησης που βλέπουμε σήμερα», πρόσθεσε.
Ο Τραμπ αύξησε τους δασμούς των ΗΠΑ στο υψηλότερο επίπεδο εδώ και σχεδόν έναν αιώνα, σε μια προσπάθεια να ενθαρρύνει τις εταιρείες να παράγουν περισσότερο στην Αμερική, προκαλώντας ανησυχία για επιβράδυνση του εμπορίου και της οικονομικής ανάπτυξης.
Ωστόσο, η Maersk, η οποία θεωρείται δείκτης εμπορευματικών μεταφορών, καθώς μεταφέρει το ένα πέμπτο όλων των θαλάσσιων εμπορευμάτων, αναβαθμίζει τακτικά τις προβλέψεις της για την παγκόσμια ζήτηση εμπορευματοκιβωτίων φέτος από το αρχικό σοκ των δασμών της «ημέρας της απελευθέρωσης» τον Απρίλιο.

Θα αυξηθεί η ζήτηση μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων
Η εταιρεία ανακοίνωσε την Πέμπτη πως αναμένει ότι η ζήτηση μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θα αυξηθεί περίπου 4% φέτος, από το προηγούμενο εύρος 2-4% και πολύ πάνω από την πρόβλεψή της για πιθανή συρρίκνωση 1% τον Μάιο.
Αυτό συνέβη καθώς η Maersk ανακοίνωσε αποτελέσματα τρίτου τριμήνου που ξεπέρασαν τις προβλέψεις των αναλυτών. Τα λειτουργικά κέρδη μειώθηκαν κατά 61% στα 1,3 δισεκατομμύρια δολάρια – πολύ πάνω από τη μέση πρόβλεψη του 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων. Η Maersk αναμένει τώρα ότι τα υποκείμενα λειτουργικά κέρδη ολόκληρου του έτους θα είναι 3-3,5 δισεκατομμύρια δολάρια, σε σύγκριση με το προηγούμενο εύρος 2-3,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Η εταιρεία είχε τζίρο 3,4 δισεκατομμύρια δολάρια τους πρώτους εννέα μήνες.
Ο Κλερκ δήλωσε ότι αναμένει μια «πιο συγκρατημένη» τιμή ναύλου στο τέταρτο τρίμηνο λόγω της εισαγωγής νέων πλοίων από τους ανταγωνιστές, η οποία θα οδηγήσει σε ένα πιο δύσκολο τέλος του έτους. Οι μετοχές της Maersk υποχώρησαν κατά 6% στις πρωινές συναλλαγές την Πέμπτη, καθώς οι επενδυτές ανησύχησαν για τη μελλοντική κερδοφορία.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Maersk δήλωσε ότι η ειρηνευτική συμφωνία μεταξύ Ισραήλ και Χαμάς, η οποία επιτεύχθηκε με τη μεσολάβηση του Τραμπ, αν και «πολύ εύθραυστη», θα μπορούσε να μετατραπεί «σε κάτι θετικό» και να επιτρέψει την επαναλειτουργία της Ερυθράς Θάλασσας για το εμπόριο μεταξύ Ασίας και Ευρώπης, το οποίο έχει εκτραπεί σε μια μακρύτερη και πιο ακριβή διαδρομή γύρω από την Αφρική. Τόνισε ότι είναι «ακόμα πολύ νωρίς για να πούμε» πότε.

Δύσκολη η πλήρης ανατροπή της αλυσίδας εφοδιασμού
Σχετικά με τις προσπάθειες του Τραμπ να ανατρέψει τις παγκόσμιες ροές παραγωγής, ο Κλερκ δήλωσε: «Η αλυσίδα εφοδιασμού είναι κάτι πολύπλοκο και πολύ, πολύ εδραιωμένο. Αν θέλετε να την αναδιαμορφώσετε, αυτό είναι κάτι που δεν κινείται σε τρίμηνα, αλλά σε χρόνια ή δεκαετίες. Χρειάστηκαν δεκαετίες για να καταλήξει η αλυσίδα εφοδιασμού να είναι πολύ “ασιοκεντρική” για πολλά εμπορεύματα».
Ο Τραμπ έχει επίσης προκαλέσει αβεβαιότητα σχετικά με την πράσινη μετάβαση στον ναυτιλιακό κλάδο, μετά την έντονη αντίθεση των ΗΠΑ που προκάλεσε καθυστέρηση τουλάχιστον ενός έτους στην υιοθέτηση νέων κανόνων για το κλίμα. Ο Κλερκ δήλωσε ότι η Maersk ήταν μια χαρά επειδή όλα τα πλοία της μπορούν να λειτουργούν τόσο με παραδοσιακά όσο και με πιο πράσινα καύσιμα.
Αλλά πρόσθεσε: «Είναι περισσότερο από την οπτική γωνία της μετάβασης, από την οπτική γωνία της δημιουργίας μιας αγοράς καυσίμων, ότι όλη αυτή η αβεβαιότητα κινδυνεύει να καθυστερήσει ορισμένες αποφάσεις και να κάνει το ταξίδι πιο περίπλοκο».












![Ακρίβεια: Μόλις που τα βγάζουν πέρα 6 στα 10 νοικοκυριά [γραφήματα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/11/ot_misthoi_greece24-1024x600-1.jpg)


























