Οι βιώσιμες εγκαταστάσεις γραφείων βρίσκονται στην κορυφή της λίστας επιθυμιών πολλών εταιρειών, στο πλαίσιο του στόχου μηδενικών εκπομπών. Την ίδια στιγμή, όμως, τα «πράσινα» γραφεία είναι δυσεύρετα, πολύ πιο ακριβά και συχνά δεν ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις αισθητικής, όπως λένε στο CNBC στελέχη της αγοράς.
Τα κτίρια του Λονδίνου με πράσινα διαπιστευτήρια είναι 26% πιο ακριβά, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας ερευνών στις επενδύσεις MSCI. Όμως, συχνά είναι μονόδρομος πλέον για τους εργοδότες στις σύγχρονες συνθήκες καθώς οι εργαζόμενοι επιδιώκουν να δουλεύουν σε βιώσιμους χώρους.
Ακίνητα: Ολα στο… πράσινο για τις επενδύσεις
Το ένα πέμπτο των μεγαλύτερων εταιρειών του κόσμου έχει δεσμευτεί να επιτύχει καθαρές μηδενικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, σύμφωνα με ανάλυση της Μονάδας Πληροφοριών για την Ενέργεια και το Κλίμα του Ηνωμένου Βασιλείου, και ένα μεγάλο μέρος αυτών των εκπομπών προέρχεται από τους εργασιακούς χώρους.
Οι υψηλότερες τιμές πώλησης των κτιρίων με πράσινα διαπιστευτήρια θέτει το δίλημμα για τους επικεφαλής των εταιρειών και τους επενδυτές μεταξύ χαμηλότερων γενικών εξόδων και χαμηλότερων εκπομπών.
Πάντως, ακόμη και με το αυξημένο κόστος, φαίνεται πως οι περισσότερες εταιρείες είναι πρόθυμες να επενδύσουν σε έναν πράσινο χώρο εργασίας, σύμφωνα με την παγκόσμια έρευνα JLL Future of Work Survey 2022. Η έρευνα διαπίστωσε ότι το 74% των εταιρειών που συμμετείχαν στην έρευνα, «είναι πιθανό να πληρώσουν παραπάνω ασφάλιστρο για τα πράσινα διαπιστευτήρια», με το 56% να σχεδιάζει να το κάνει μέχρι το 2025.
Το μεγάλο κίνητρο
Η ικανοποίηση των εργαζομένων είναι ένα ισχυρό κίνητρο για τις εταιρείες να κάνουν στροφή προς τη βιωσιμότητα, τη στιγμή που η Βρετανία αντιμετωπίζει τη στενότερη αγορά εργασίας εδώ και δεκαετίες, με τους εκπροσώπους επιχειρήσεις να μιλούν για έλλειψη εργατικού δυναμικού και απαιτούμενων δεξιοτήτων.
Το ποσοστό ανεργίας ήταν 3,5% τον Οκτώβριο, το χαμηλότερο από το 1974, για να αυξηθεί μόλις στο 3,7% τον Δεκέμβριο.
Όπως είναι λογικό, οι επιχειρήσεις είναι πρόθυμες να κάνουν ό, τι μπορούν για να διατηρήσουν το προσωπικό που έχουν.
Σχεδόν το 80% των οργανισμών που συμμετείχαν στην έρευνα JLL δήλωσε ότι οι εργαζόμενοί του «θα περιμένουν όλο και περισσότερο ο χώρος εργασίας να έχει θετικό αντίκτυπο στο περιβάλλον», ενώ το 75% είπε το ίδιο για θετικό αντίκτυπο στην κοινωνία.
Και η στροφή στην υβριδική εργασία σημαίνει ότι κάθε μέρα, οι εργαζόμενοι αναλογίζονται αν αξίζει να δουλέψουν από το γραφείο, ανέφερε ο CEO εταιρείας ανάπτυξης βιώσιμων ακινήτων Edge.
«Έχουμε δει πολλά παραδείγματα γραφείων τόσο χαμηλής ποιότητας που οι άνθρωποι δεν θέλουν πια να πάνε στο γραφείο», είπε ο Coen van Oostrom, προσθέτοντας ότι η έλλειψη επαφής μπορεί να έχει αρνητικό αντίκτυπο σε μια επιχείρηση.
Οικονομική στενότητα
Υπό το πρίσμα της συνεχιζόμενης ενεργειακής κρίσης, οι επιχειρήσεις έχουν έναν ακόμη λόγο να στραφούν σε χώρους με ισχυρά χαρακτηριστικά βιωσιμότητας.
«Είναι κρίσιμο να έχουμε βιωσιμότητα από τη σκοπιά της χρήσης καυσίμου», δήλωσε στο CNBC ο εκτελεστικός διευθυντής της Native Land, εταιρείας ανάπτυξης εμπορικών ακινήτων, Jay Squier, με πολλές εταιρείες να προσβλέπουν σε μελλοντικούς ενεργειακούς στόχους και να προσπαθούν να μειώσουν τους λογαριασμούς τους βραχυπρόθεσμα.
Χαρακτηριστικό της τάσης που διαμορφώνεται είναι ακόμη το γεγονός ότι το 2021 υπολογίστηκε πως το 10% των γραφείων του Λονδίνου θα είναι άχρηστα μέχρι το 2023, όταν πρόκειται να τεθούν σε ισχύ οι νέοι ενεργειακοί κανονισμοί, καθιστώντας τα γραφεία κάτω του βαθμού απόδοσης «Ε» εντελώς παρωχημένα.
Από την άλλη πλευρά, οι ειδικοί της αγοράς εκτιμούν ότι η βιωσιμότητα μπορεί να τεθεί σε δεύτερη μοίρα κάτω από την πίεση της γενικότερης επιδείνωσης της οικονομίας, παρόλο που την ίδια στιγμή είναι αντιληπτή η αδήριτη ανάγκη για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης.
Σε χαμηλά 20 ετών η ζήτηση στο Λονδίνο
Το τελευταίο τρίμηνο του 2022 η εκτίναξη του κόστους δανεισμού μείωσε καθοριστικά τη ζήτηση για γραφεία στο Λονδίνο.
Αυτό αποτυπώνεται άλλωστε στην πτώση κατά 88% της αξίας αγοραπωλησιών στη βρετανική πρωτεύουσα το τρίμηνο Οκτωβρίου – Δεκεμβρίου έναντι του προηγούμενου τριμήνου, σύμφωνα με την CoStar Group, που επικαλείται το Bloomberg. Το πάγωμα των συναλλαγών -χειρότερο από το πτώση κατά τη διάρκεια της χρηματοπιστωτικής κρίσης ή του lockdown της πανδημίας- ήταν αποτέλεσμα των οικονομικών εξαγγελιών πρώην πρωθυπουργού Λιζ Τρας που κλυδώνισαν τις αγορές.
Latest News
Επενδύει στην αγορά pickup του Μεξικού η BYD
Η κινεζική εταιρεία σκοπεύει να δημιουργήσει ένα νέο εργοστάσιο στο Μεξικό, κοντά στην μεγάλη αγορά των ΗΠΑ
«Πράσινο» στοπ στα ομόλογα ορυκτών καυσίμων από την BNP Paribas
Η τράπεζα είναι ο μεγαλύτερος ανάδοχος πράσινων ομολόγων παγκοσμίως
Έρχεται ο συνθετικός καφές: Φθηνός και ... «πράσινος»
Ο ψευδοκαφές μπορεί να παραχθεί με την επεξεργασία μιας σειράς συστατικών, από τα ρεβίθια και τα κουκούτσια των χουρμάδων έως τους σπόρους Ramon
Υβριδικά vs ηλεκτρικά οχήματα - Ποια πουλάνε περισσότερο;
Εταιρείες όπως οι General Motors, Nissan, Hyundai, Volkswagen και Ford δηλώνουν πως θέτουν σαν πρώτη προτεραιότητα την κάλυψη της ζήτησης για υβριδικά
Σωληνουργεία Κορίνθου: Με «πράσινο» χάλυβα ο νέος αγωγός που ανέλαβε στη Β. Θάλασσα
Σωλήνες χάλυβα χαμηλών εκπομπών CO2 για την τελευταία ανάθεση έργου στη Σωληνουργεία Κορίνθου
Απειλή για την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία τα κινεζικά ηλεκτρικά
Ένα μικρό, καλοφτιαγμένο κινέζικο ηλεκτρικό όχημα κάνει τις αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες… να τρέμουν
Αυτοψία Αλεξοπούλου στο έργο σταθμού φόρτισης των νέων ηλεκτρικών λεωφορείων στη Σταυρούπολη
Οι 55 ειδικοί φορτιστές, που τοποθετούνται στο σημείο θα εξυπηρετούν τα 110 ηλεκτρικά λεωφορεία, που έχουν, ήδη, ολοκληρώσει τις δοκιμαστικές διαδρομές.
Αλεξοπούλου: 45.000 οχήματα υψηλής τάσης κινούνται στους ελληνικούς δρόμους
Τα προγράμματα εκπαίδευσης δημιουργούν καταρτισμένο προσωπικό απαραίτητο για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας, σημείωσε η υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών
Στο μικροσκόπιο της ΕΕ οι «πράσινες διαφημίσεις» των αεροπορικών
Η Επιτροπή έδωσε σε 20 αεροπορικές εταιρείες τελεσίγραφο 30 ημερών για να διορθώσουν τους ισχυρισμούς τους
Κινέζικα ηλεκτρικά λεωφορεία - Η νέα «απειλή» για την ΕΕ
'Ηδη οι κινεζικές εταιρείες κατέχουν το ένα τρίτο της ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικών λεωφορείων