Το 2023 αναμένεται να είναι το πιο θερμό έτος στα χρονικά για όλον τον πλανήτη και αυτό , μεταξύ άλλων, αναγκάζει όλο και περισσότερο την επιστημονική κοινότητα να κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου, αναφορικά με την αύξηση της θερμοκρασίας και την υπερθέρμανση του πλανήτη. Οι θερμοκρασίες που καταγράφονται καταρρίπτουν εκατοντάδες ρεκόρ και ήδη, ο φετινός Οκτώβριος ήταν εξαιρετικά θερμός για αρκετές περιοχές παγκοσμίως. Καταγράφηκε μάλιστα, ως ο θερμότερος Οκτώβριος από το 1979, αποτελώντας μάλιστα τον 5ο συνεχόμενο μήνα (μετά τον Ιούνιο, Ιούλιο, Αύγουστο και Σεπτέμβριο του 2023) που καταγράφεται ως ο θερμότερος στα χρονικά παγκοσμίως για το 2023.
Η θερμότερη χρονιά εδώ και 125.000 χρόνια
«Είναι η πιο ζεστή χρονιά που έχει παρατηρηθεί ποτέ, σε όλο τον πλανήτη. Η προηγούμενη χρονιά δεν ήταν τόσο ζεστή σε σχέση με αυτήν, είναι μία μακροπρόθεσμη τάση του κλίματος. Είναι αλήθεια ότι είμαστε σε μία τάση όπου υπάρχει μία αύξηση της θερμοκρασίας, αλλά δεν μπορούμε να πούμε ότι του χρόνου θα βιώσουμε το ίδιο», επισημαίνει στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο υδρολόγος και ομότιμος διευθυντής έρευνας στο ερευνητικό γαλλικό ινστιτούτο για την ανάπτυξη, και μέλος της ερευνητικής ομάδας για τις υδροεπιστήμες στο Μονπελιέ, Πιέρ Σεβαλιέ.
Ο κ. Σεβαλιέ δηλώνει σχετικά απαισιόδοξος για τον στόχο της Συμφωνίας του Παρισιού για περιορισμό της αύξησης της θερμοκρασίας του πλανήτη στον 1,5 βαθμό Κελσίου, ενώ τονίζει ότι χρειάζεται να ληφθούν παραπάνω μέτρα για να κερδηθεί αυτό το στοίχημα. «Είναι θέμα εκπαίδευσης, ευαισθητοποίησης. Υπάρχουν εργαλεία. Χρειάζονται τοπικές δράσεις όπου και οι τοπικές αρχές αλλά και οι Περιφέρειες θα συμμετέχουν, ενώ είναι ανάγκη οι νέοι να έχουν ενεργό ρόλο σε αυτές», τονίζει χαρακτηριστικά στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Για εκείνον ιδιαίτερη έμφαση θα πρέπει να δοθεί στο ζήτημα της ξηρασίας καθώς, όπως εξηγεί, οι περίοδοι ξηρασίας διαρκούν περισσότερο πλέον. «Η ξηρασία είναι το πιο δύσκολο που πρέπει να διαχειριστούμε. Έχουμε πιο μακρές περιόδους με ξηρασία. Είναι αλήθεια. Πρέπει, ωστόσο, να φροντίσουμε να έχουμε καλές καλλιέργειες σε καλό έδαφος», υπογραμμίζει και προσθέτει πως χρειάζεται πριν καλλιεργήσουμε κάτι να ελέγχουμε το έδαφος: «Πρέπει ουσιαστικά να καλλιεργούμε τα σωστά φυτά στο σωστό έδαφος».
Παράλληλα, σημειώνει ότι θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψιν το πρόβλημα απορροής και διοχέτευσης του νερού που προκύπτει κατόπιν έντονων βροχοπτώσεων, ενώ προσθέτει ότι τα ακραία πλημμυρικά φαινόμενα που έζησαν πολλές περιοχές της Μεσογείου τον φετινό Σεπτέμβριο θα τα βιώσουμε ξανά, δίχως ωστόσο να είναι εφικτό προς το παρόν να προβλεφθεί το πότε και το πόσο συχνά.
Υπερθέμανση και ξηρασία στην Ευρώπη
«Από τη δεκαετία του 1970 και μετά βλέπουμε ότι κάθε δεκαετία ήταν πιο ζεστή από την προηγούμενη. Το 2023 θα είναι η πιο ζεστή χρονιά που έχουμε γνωρίσει έως τώρα», δήλωσε από την πλευρά της η κλιματολόγος Φρανσουάζ Βιμέ, σε διάλεξή της στο πλαίσιο της «1ης Γιορτής της Επιστήμης: Το νερό στη δίνη της κλιματικής κρίσης», που διοργανώνει το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος από τις 9-16 Νοεμβρίου.
Όπως είπε, η κυρία Βιμέ «στην Ευρωπαϊκή Ήπειρο παρατηρείται ότι εδώ και 30-40 έτη η Ευρώπη υπερθερμαίνεται πάνω από δύο φορές πιο γρήγορα σε σχέση με τον παγκόσμιο μέσο όρο». «Αυτή η υπερθέρμανση που παρατηρούμε είναι άνευ προηγουμένου. Η ταχύτητα και το εύρος της αλλαγής είναι άνευ προηγουμένου τα τελευταία χρόνια», υπογράμμισε και προσέθεσε ότι κατά τον 21ο αιώνα παρατηρείται η εντατικοποίηση της ξηρασίας.
«Μια ανάσα» από το όριο των +1,5 βαθμών Κελσίου της Συμφωνίας του Παρισιού βρίσκεται ο πλανήτης, σύμφωνα με τον διευθυντή ερευνών του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών, Κώστα Λαγουβάρδο. «Μέχρι το πρώτο δεκάμηνο του 2023 η μέση θερμοκρασία του πλανήτη είναι στο +1,4 σχετικά με την προβιομηχανική περίοδο. Πλησιάζουμε πολύ κοντά πλέον στο όριο του +1,5. Πολύ σύντομα το φτάνουμε», επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Λαγουβάρδος.
Επιπλέον, ο κ. Λαγουβάρδος τονίζει πως στη Βόρεια Ελλάδα τα τελευταία 30 χρόνια ο ρυθμός αύξησης της θερμοκρασίας είναι πιο μεγάλος. «Τα τελευταία 30 χρόνια που διαπιστώνουμε ότι η θερμοκρασία στη χώρα μας αυξάνεται, παρατηρούμε ότι στη Βόρεια Ελλάδα αυξάνεται πιο γρήγορα από άλλες περιοχές. Ο ρυθμός αύξησης δηλαδή της θερμοκρασίας στη χώρα μας είναι πιο μεγάλος στα βόρεια απ΄ ό,τι στα νότια», αναφέρει.
Σύμφωνα, δε, με την σελίδα climatebook και με στοιχεία από την υπηρεσία Copernicus, στην Ελλάδα η θερμοκρασία τον Οκτώβριο του 2023 κυμάνθηκε αρκετά πάνω από το μέσο όρο της περιόδου 1991-2020, καταγράφοντας έναν από τους θερμότερους μήνες Οκτωβρίου των τελευταίων 30 ετών.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Latest News
Τι αλλάζει για τα φωτοβολταϊκά σε Κρήτη, νησιά, Πελοπόννησο και Εύβοια
Λήγουν σήμερα τα προγράμματα «Φωτοβολταϊκά στη στέγη» και «Φωτοβολταϊκά για αγρότες». Τέλος του μήνα η απόφαση για το net-billing
Επενδύει στην αγορά pickup του Μεξικού η BYD
Η κινεζική εταιρεία σκοπεύει να δημιουργήσει ένα νέο εργοστάσιο στο Μεξικό, κοντά στην μεγάλη αγορά των ΗΠΑ
«Πράσινο» στοπ στα ομόλογα ορυκτών καυσίμων από την BNP Paribas
Η τράπεζα είναι ο μεγαλύτερος ανάδοχος πράσινων ομολόγων παγκοσμίως
Έρχεται ο συνθετικός καφές: Φθηνός και ... «πράσινος»
Ο ψευδοκαφές μπορεί να παραχθεί με την επεξεργασία μιας σειράς συστατικών, από τα ρεβίθια και τα κουκούτσια των χουρμάδων έως τους σπόρους Ramon
Υβριδικά vs ηλεκτρικά οχήματα - Ποια πουλάνε περισσότερο;
Εταιρείες όπως οι General Motors, Nissan, Hyundai, Volkswagen και Ford δηλώνουν πως θέτουν σαν πρώτη προτεραιότητα την κάλυψη της ζήτησης για υβριδικά
Σωληνουργεία Κορίνθου: Με «πράσινο» χάλυβα ο νέος αγωγός που ανέλαβε στη Β. Θάλασσα
Σωλήνες χάλυβα χαμηλών εκπομπών CO2 για την τελευταία ανάθεση έργου στη Σωληνουργεία Κορίνθου
Απειλή για την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία τα κινεζικά ηλεκτρικά
Ένα μικρό, καλοφτιαγμένο κινέζικο ηλεκτρικό όχημα κάνει τις αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες… να τρέμουν
Αυτοψία Αλεξοπούλου στο έργο σταθμού φόρτισης των νέων ηλεκτρικών λεωφορείων στη Σταυρούπολη
Οι 55 ειδικοί φορτιστές, που τοποθετούνται στο σημείο θα εξυπηρετούν τα 110 ηλεκτρικά λεωφορεία, που έχουν, ήδη, ολοκληρώσει τις δοκιμαστικές διαδρομές.
Αλεξοπούλου: 45.000 οχήματα υψηλής τάσης κινούνται στους ελληνικούς δρόμους
Τα προγράμματα εκπαίδευσης δημιουργούν καταρτισμένο προσωπικό απαραίτητο για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας, σημείωσε η υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών
Στο μικροσκόπιο της ΕΕ οι «πράσινες διαφημίσεις» των αεροπορικών
Η Επιτροπή έδωσε σε 20 αεροπορικές εταιρείες τελεσίγραφο 30 ημερών για να διορθώσουν τους ισχυρισμούς τους