Μετά τη Χάλκη και την Αστυπάλαια, σειρά έχει ο Πόρος, που γίνεται το τρίτο «πράσινο νησί», μέσω του πρωτοποριακού project GR-Eco Islands. Τα… αποκαλυπτήρια έκανε ο έλληνας πρωθυπουργός την Παρασκευή, στο πλαίσιο της Διεθνούς Διάσκεψης των Ηνωμένων Εθνών για την κλιματική κρίση (COP28) στο Ντουμπάι.
Η επιλογή του νησιού των σχεδόν 4.000 κατοίκων, που βρίσκεται κοντά στην Αθήνα, δεν ήταν τυχαία. Η πρόοδος που έγινε τα τελευταία χρόνια σε τομείς στους οποίους στοχεύει το πρόγραμμα των GR-Eco Islands, όπως είναι η διαχείριση αποβλήτων, η διαχείριση του νερού αλλά και οι επικοινωνίες και οι μεταφορές στα μικρά νησιά, έπαιξε καθοριστικό ρόλο.
Πόρος: Πώς θα γίνει «πράσινο» νησί – Τι προβλέπει η συμφωνία με τη Masdar
Η ανακοίνωση, μάλιστα, της ελληνικής κυβέρνησης επισφραγίστηκε με την υπογραφή μνημονίου συνεργασίας ανάμεσα στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και την κρατική εταιρεία ενέργειας των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων Masdar, παρουσία του Κυριάκου Μητσοτάκη, του προέδρου της Διάσκεψης και ειδικού απεσταλμένου για την κλιματική αλλαγή των ΗΑΕ, Σουλτάν Αλ Τζάμπερ, του δημάρχου Πόρου, Γιάννη Δημητριάδη, και άλλων αξιωματούχων και επιχειρηματιών των δύο χωρών.
Η επόμενη «πράσινη» μέρα για τον Πόρο περιλαμβάνει «μηδενικά απόβλητα», ηλεκτρικά επιβατηγά σκάφη αλλά και σταδιακή μετατροπή των οχημάτων στο νησί σε ηλεκτρικά. Αλλωστε, σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες για το εγχείρημα, με τους έξυπνους φορτιστές οχημάτων, κάτοικοι και επισκέπτες στον Πόρο θα έχουν άμεση πρόσβαση σε «πράσινη» και φθηνή ενέργεια για τις μετακινήσεις τους.
Ηλεκτρικό πορθμείο
Στόχος, την ίδια στιγμή, είναι η απαλλαγή των θαλάσσιων μεταφορών από τον άνθρακα, και αυτό θα επιτευχθεί με την εισαγωγή ενός νέου, πλήρως ηλεκτρικού πορθμείου. Ταυτόχρονα όμως, θα προωθηθεί η μετατροπή των υφιστάμενων μικρών σκαφών που πραγματοποιούν τα δρομολόγια σε ηλεκτρικά. Ενώ σε ό,τι αφορά το μοντέλο των «μηδενικών αποβλήτων», έμφαση θα δοθεί στη διαλογή στην πηγή, πετυχαίνοντας έτσι εκτροπή αποβλήτων από την ταφή σε ποσοστό που θα ξεπερνά το 90%. Με αυτόν τον τρόπο, η διαχείριση αποβλήτων στο νησί του Πόρου θα γίνεται στο πλαίσιο των αρχών της κυκλικής οικονομίας, με επίτευξη των στόχων του εθνικού σχεδίου διαχείρισης αποβλήτων.
Οπως επισημαίνει στα «ΝΕΑ» ο εν ενεργεία δήμαρχος Πόρου, Γιάννης Δημητριάδης, η προσπάθεια της δημοτικής αρχής τα τελευταία εννέα χρόνια βρισκόταν προς την κατεύθυνση της πράσινης ανάπτυξης αλλά και του… νοικοκυρέματος στον έλεγχο των αυτοκινήτων. «Είχαμε μια περιβαλλοντική ατζέντα και νομίζω ότι αξιολογήθηκαν οι επιδόσεις του νησιού και τα μετρήσιμα δεδομένα». Οσο για το ποιοι είναι οι λόγοι που συνέβαλαν στην επιλογή της κυβέρνησης, ο κ. Δημητριάδης εικάζει πως σε αυτή την απόφαση έπαιξε ρόλο το γεγονός ότι ο Πόρος είναι ένα νησί με υψηλή επισκεψιμότητα, εύκολα προσβάσιμο και από στεριά και από θάλασσα.
«Σε ό,τι αφορά την ηλεκτροκίνηση σε στεριά και θάλασσα, υπάρχει στόχος να δοθεί λύση. Εξάλλου το γεγονός ότι είμαστε ένα νησί πολύ κοντά στην ηπειρωτική χώρα κάνει τα πράγματα πιο εύκολα προς αυτή την κατεύθυνση. Το πορθμείο είναι περίπου στα 500 μέτρα και οι υπόλοιπες βάρκες πρέπει να καλύψουν απόσταση 200 μέτρων, με πολύ συχνά δρομολόγια καθημερινά» σημειώνει ο κ. Δημητριάδης, ο οποίος προσθέτει πως συγκεκριμένα για την αλλαγή του στόλου των οχημάτων σε ηλεκτροκίνητα προτεραιότητα θα δοθεί στα αυτοκίνητα των δημοσίων υπηρεσιών και εκείνα των επιχειρήσεων. «Ωστόσο, θα πρέπει να διευκρινιστεί εάν θα υπάρχουν κίνητρα για τους πολίτες, προκειμένου να προχωρήσουν στην αντικατάσταση των οχημάτων τους σε ηλεκτρικά».
Latest News
Μέγα - αιολικό πάρκο 10 GW στην Αίγυπτο από κοινοπραξία με την Masdar
Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα αιολικά πάρκα στον κόσμο - Θα μειώσει τις εκπομπές άνθρακα κατά 23,8 εκατομμύρια τόνους ετησίως
Ηλεκτρικά Ι.Χ.: Από το γκάζι στο… χειρόφρενο
Τα 3+1 αγκάθια για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα
Η ΕΕ μείωσε τις εκπομπές θερμοκηπίου, αλλά η Ελλάδα στην 5άδα κρατών που τις αύξησαν
Ποιες χώρες της ΕΕ κατάφεραν να μειώσουν τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου αυξάνοντας ταυτόχρονα το ΑΕΠ τους
Νέα κίνητρα για την ενεργειακή απόδοση των βιομηχανιών
Το πρόγραμμα, συνολικού ύψους 176,75 εκατ. ευρώ, θα παραμείνει ανοικτό για υποβολή αιτήσεων μέχρι εξαντλήσεως του προϋπολογισμού
Τι αλλάζει για τα φωτοβολταϊκά σε Κρήτη, νησιά, Πελοπόννησο και Εύβοια
Λήγουν σήμερα τα προγράμματα «Φωτοβολταϊκά στη στέγη» και «Φωτοβολταϊκά για αγρότες». Τέλος του μήνα η απόφαση για το net-billing
Επενδύει στην αγορά pickup του Μεξικού η BYD
Η κινεζική εταιρεία σκοπεύει να δημιουργήσει ένα νέο εργοστάσιο στο Μεξικό, κοντά στην μεγάλη αγορά των ΗΠΑ
«Πράσινο» στοπ στα ομόλογα ορυκτών καυσίμων από την BNP Paribas
Η τράπεζα είναι ο μεγαλύτερος ανάδοχος πράσινων ομολόγων παγκοσμίως
Έρχεται ο συνθετικός καφές: Φθηνός και ... «πράσινος»
Ο ψευδοκαφές μπορεί να παραχθεί με την επεξεργασία μιας σειράς συστατικών, από τα ρεβίθια και τα κουκούτσια των χουρμάδων έως τους σπόρους Ramon
Υβριδικά vs ηλεκτρικά οχήματα - Ποια πουλάνε περισσότερο;
Εταιρείες όπως οι General Motors, Nissan, Hyundai, Volkswagen και Ford δηλώνουν πως θέτουν σαν πρώτη προτεραιότητα την κάλυψη της ζήτησης για υβριδικά
Σωληνουργεία Κορίνθου: Με «πράσινο» χάλυβα ο νέος αγωγός που ανέλαβε στη Β. Θάλασσα
Σωλήνες χάλυβα χαμηλών εκπομπών CO2 για την τελευταία ανάθεση έργου στη Σωληνουργεία Κορίνθου