Οι περιπέτειες από την πανδημία, ο γεωοικονομικός κατακερματισμός και ο πόλεμος της Ρωσίας στην Ουκρανία έχουν μετατοπίσει τη δυναμική του παγκόσμιου εμπορίου. Αν και αυτό δημιούργησε προκλήσεις, ο αναπροσανατολισμός του εμπορίου δημιούργησε επίσης νέες ευκαιρίες, ιδιαίτερα για τον Καύκασο και την Κεντρική Ασία.
Οι εμπορικοί όγκοι μεταξύ Κίνας και Ευρώπης μέσω της Κεντρικής Ασίας έχουν υπερτετραπλασιαστεί. Αν και αυτή η διαδρομή, γνωστή ως Middle Corridor (Μέσος Διάδρομος), αντιπροσωπεύει μικρό κλάσμα του συνολικού εμπορίου μεταξύ Κίνας και Ευρώπης, υπόσχεται σημαντική οικονομική ανάπτυξη στον Καύκασο και την Κεντρική Ασία και την ενσωμάτωσή της στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού.
Η αλλαγή των εμπορικών προτύπων έχει επίσης ανοίξει ευκαιρίες και αλλού. Για παράδειγμα, χώρες της Μέσης Ανατολής και της Βόρειας Αφρικής, όπως η Αλγερία, το Κουβέιτ, το Ομάν και το Κατάρ, διπλασίασαν περίπου τις εξαγωγές ενέργειάς τους στην Ευρωπαϊκή Ενωση το 2022-2023 για να καλύψουν την αυξανόμενη ζήτηση για μη ρωσικό πετρέλαιο και φυσικό αέριο.
Πιο πρόσφατα, οι ναυτιλιακές επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα που προέκυψαν από τη σύγκρουση στη Γάζα και το Ισραήλ όχι μόνο διατάραξαν το θαλάσσιο εμπόριο και επηρέασαν τις γειτονικές οικονομίες, αλλά αύξησαν επίσης το επίπεδο αβεβαιότητας. Οι επίμονες διαταραχές της Ερυθράς Θάλασσας θα μπορούσαν να έχουν σημαντικές οικονομικές συνέπειες για τις πιο εκτεθειμένες οικονομίες.
Οι χώρες της Μέσης Ανατολής και της Βόρειας Αφρικής μπορούν να μετριάσουν τις συνεχιζόμενες προκλήσεις στη ναυτιλία βελτιώνοντας τη διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας τους, εξασφαλίζοντας νέους προμηθευτές στους τομείς που επηρεάζονται περισσότερο, αναζητώντας εναλλακτικές διαδρομές και αξιολογώντας τις ανάγκες χωρητικότητας αεροπορικής μεταφοράς εμπορευμάτων. Μεσοπρόθεσμα, οι χώρες μπορούν να αυξήσουν την ανθεκτικότητά τους στις διαταραχές του εμπορίου ενισχύοντας και επεκτείνοντας τους περιφερειακούς δεσμούς και τη συνδεσιμότητα. Με τη σειρά του, η επένδυση σε υποδομές μεταφορών, μεταξύ άλλων με την ανάπτυξη καινοτόμων θαλάσσιων-χερσαίων διαδρομών, θα ήταν σημαντική.
Η οικοδόμηση ενός πιο διαφοροποιημένου εμπορικού προφίλ – που περιλαμβάνει εταίρους, προϊόντα και διαδρομές – θα ενίσχυε σημαντικά την ικανότητα της περιοχής να αντέχει τις προκλήσεις. Η αλλαγή των εμπορικών προτύπων αποτελεί μια μοναδική ευκαιρία για τις χώρες να επαναπροσδιορίσουν τη θέση τους στο παγκόσμιο οικονομικό πλαίσιο.
Ο Τζιχάντ Αζούρ είναι διευθυντής του τμήματος Μέσης Ανατολής και Κεντρικής Ασίας του ΔΝΤ. Το άρθρο αποτελεί μέρος εκτενέστερης ανάλυσης που δημοσιεύεται στο Blog του ΔΝΤ
Latest News
Γήρανση του πληθυσμού και μετανάστευση στην Ελλάδα
Ο παγκόσμιος πληθυσμός θα συνεχίσει να αυξάνεται μέχρι το 2090 προσεγγίζοντας τα 11 δισ. άτομα
Οχήματα: Όσα πρέπει να ξέρετε για την άρση ψηφιακής ακινησίας
Ποια είναι η διαδικασία για την άρση ακινησίας για ΙΧ οχήματα
Ψηφιακή έκδοση και διαβίβαση παραστατικών διακίνησης (ΣΤ’ Μέρος)
Τύποι παραστατικών ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών
Οι διεθνείς οργανισμοί απέναντι στο «America First 2.0»
Οι νέες συνθήκες και το δόγμα America First
Αθλητές της παραγωγής Redux
Τι αφορά το αντικίνητρο της υψηλής φορολογίας της ειδικευμένης μισθωτής εργασίας
Η αναγκαιότητα της Ελεγκτικής του Δημοσίου και τα σύγχρονα εργαλεία ορθολογικής διαχείρισης του δημοσίου χρήματος
Η Ελεγκτική του Δημοσίου αποτελεί «θεμέλιο λίθο» στο πλαίσιο της σύγχρονης δημοσιονομικής διαχείρισης,
Τα ελληνικά ομόλογα... αλλάζουν πίστα - Η αναβάθμιση της Scope και η απόδοση του 10ετούς
Πώς φθάσαμε στην αναβάθμιση του ελληνικού αξιόχρεου από τη Scope Ratings - Τα ελληνικά ομόλογα αλλάζουν επίπεδο
Πότε θα καταβληθεί το δώρο Χριστουγέννων - Πόσα χρήματα θα πάρετε [παραδείγματα]
Το δώρο Χριστουγέννων πρέπει να καταβληθεί μέχρι 21 Δεκεμβρίου 2024 και η μη καταβολή του διώκεται ποινικά
Η προφητεία των 100 χιλιάδων δολαρίων στο Bitcoin ανοίγει την όρεξη για το Ethereum
Το επενδυτικό κλίμα παραμένει καλό σε παγκόσμιο επίπεδο και επιτρέπει ανάληψη πιο ριψοκίνδυνων θέσεων, όπως σε διάφορα κρυπτονομίσματα.
Ψηφιακή πλατφόρμα για τα οχήματα myCAR – Άρση ακινησίας
Προϋποθέσεις – Τέλη Κυκλοφορίας και Ασφαλιστήριο Συμβόλαιο