Σημαντική στροφή προς το υδρογόνο ως βασικό καύσιμο που θα χρησιμοποιείται σε ευρεία γκάμα μεταφορών παρατηρείται το τελευταίο διάστημα, με σημαντικά επιταχυνόμενους μάλιστα ρυθμούς.

Η Κίνα έχει ήδη αρχίσει να κάνει μεγάλα βήματα προς την κατεύθυνση αυτή στα πλαίσια της πρωτοβουλίας του Πεκίνου για μείωση του αποτυπώματος άνθρακα με στόχο να υιοθετηθεί η τεχνολογία από αυτοκίνητα μέχρι πλοία.

Η Ιαπωνία κινείται κι αυτή ταχέως προς αυτή την κατεύθυνση ώστε να βάλει στην άκρη σε μεγάλο βαθμό τη χρήση πετρελαίου και λιγνίτη. Η σημερινή επανάσταση που επιχειρεί η Ιαπωνία με το υδρογόνο είναι παρόμοια με αυτή που έκανε η χώρα τη δεκαετία του 1970 με το φυσικό αέριο σημειώνει σε έρευνά της η Wall Street Journal.

Καθαρό καύσιμο

Το υδρογόνο είναι ένα ιδιαίτερα καθαρό καύσιμο. Όταν χρησιμοποιείται σε κυψέλες καυσίμου παράγει καθαρό ηλεκτρικό ρεύμα αντιδρώντας με οξυγόνο και δημιουργεί μόνο νερό ως υποπροϊόν. Όμως η εξαγωγή υδρογόνου με τη χρήση ορυκτών καυσίμων εξακολουθεί να απαιτεί μεγάλη κατανάλωση ενέργειας. Επίσης ο διαχωρισμός υδρογόνου από οξυγόνο σε μόρια νερού απαιτεί ακόμη περισσότερη ηλεκτρική ενέργεια. Η πρόοδος της τεχνολογίας στον τομέα αυτό θα είναι καθοριστικός παράγοντας για την αξιοποίηση του υδρογόνου στο άμεσο μέλλον και ήδη οι επιστήμονες έχουν βάλει κάτω τα κεφάλια.

Η χρήση του υδρογόνου για ενεργειακές ανάγκες αποτέλεσε όνειρο πολλών χωρών και άλλων εφευρετών για δεκαετίες. Η έρευνα για την παραγωγή ενέργειας μέσω του υδρογόνου πότε επιταχυνόταν και πότε έμενε πιο πίσω εν μέσω πετρελαϊκών κρίσεων, ανησυχιών περί κλιματικής αλλαγής και διακυμάνσεων στις τιμές του μαύρου χρυσού. Στο πλαίσιο της ενίσχυσης των παγκόσμιων δεσμεύσεων και της συνεργασίας για τη μείωση του άνθρακα, τώρα το όλο θέμα έχει έλθει για τα καλά στο προσκήνιο.

Χώρες όπως η Κίνα και η Ιαπωνία συνειδητοποιούν ότι δεν μπορούν να επιτύχουν πλέον τον στόχο των μηδενικών εκπομπών ρύπων έως το 2050 μόνο με ανανεώσιμες πηγές όπως η ηλιακή και η αιολική ενέργεια.

Έρευνα και ανάπτυξη

Καθώς το υδρογόνο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την αντικατάσταση των ορυκτών καυσίμων σε κλάδους όπου οι ανανεώσιμες πηγές δεν προσφέρουν αρκετή ενέργεια, η ιαπωνική κυβέρνηση διπλασίασε τον προϋπολογισμό της για έρευνα και ανάπτυξη που σχετίζεται με το υδρογόνο σε σχεδόν 300 εκατομμύρια δολάρια τα δύο χρόνια από το 2017 έως το 2019.

Στο ποσό αυτό δεν περιλαμβάνονται κεφάλαια που επενδύθηκαν από ιδιωτικές εταιρείες σύμφωνα με στοιχεία της WSJ. Τον Δεκέμβριο, η Ιαπωνία δημοσίευσε έναν προκαταρκτικό οδικό χάρτη με τον οποίο ζητά το 10% της ισχύος για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας στη χώρα να προέρχεται από υδρογόνο – από σχεδόν μηδέν τώρα όπως αναφέρει η WSJ. Επίσης έως το 2050 από υδρογόνο πρέπει να προέρχεται και σημαντικό μέρος της ενέργειας για άλλες χρήσεις όπως η ναυτιλία ή η κατασκευή χάλυβα. Το Τόκιο αναμένεται να παρέχει επιδοτήσεις για υδρογόνο, καθώς και αντικίνητρα για τις τεχνολογίες εκπομπής άνθρακα.

Στην Κίνα υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για την κίνηση αυτοκινήτων με υδρογόνο. Βέβαια οι δυσκολίες αποθήκευσης και μεταφοράς του αερίου αυξάνουν το κόστος. Στις τρέχουσες τιμές αγοράς, το υδρογόνο για την τροφοδοσία ενός αυτοκινήτου κυψελών καυσίμου στην Κίνα κοστίζει περίπου 70 γιουάν (14 $ δολ) ανά κιλό, εκτιμά η Εθνική Επιτροπή Ανάπτυξης και Μεταρρυθμίσεων (NDRC), που είναι η αρμόδια κρατική εταιρεία στην Κίνα. Το ποσό πρέπει να μειωθεί σε λιγότερο από 40 γιουάν ανά κιλό πριν τα υδρογονοκίνητα αυτοκίνητα να μπορούν να ανταγωνιστούν σε κόστος χρήσης τα παραδοσιακά αυτοκίνητα με βενζίνη.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Green