
Νέες τεχνικές κατευθυντήριες γραμμές σχετικά με τη θωράκιση των έργων υποδομής έναντι της κλιματικής αλλαγής για την περίοδο 2021-2027 εξέδωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Οι κατευθυντήριες γραμμές, όπως επισημαίνεται από την Κομισιόν, θα συμβάλουν στην ενσωμάτωση κλιματικών παραμέτρων στις μελλοντικές επενδύσεις και στην ανάπτυξη έργων υποδομής από κτίρια και υποδομές δικτύων έως μια σειρά δομημένων συστημάτων και περιουσιακών στοιχείων.
Κατ’ αυτόν τον τρόπο, οι θεσμικοί και ιδιωτικοί Ευρωπαίοι επενδυτές θα είναι σε θέση να λαμβάνουν αποφάσεις μετά λόγου γνώσεως σχετικά με έργα που θεωρούνται συμβατά με τη συμφωνία του Παρισιού και τους στόχους της ΕΕ για το κλίμα.
Ως εκ τούτου, σημειώνει η Επιτροπή, οι κατευθυντήριες γραμμές που εγκρίθηκαν σήμερα θα βοηθήσουν την ΕΕ να υλοποιήσει την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, να εφαρμόσει τις απαιτήσεις του ευρωπαϊκού νόμου για το κλίμα και να καταστήσει οικολογικότερες τις δαπάνες της ΕΕ.
Τα χαρακτηριστικά των νέων κατευθυντηρίων γραμμών συνοψίζονται στα εξης:
- Ευθυγραμμίζονται με την πορεία μείωσης των καθαρών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά -55 % έως το 2030 και με την κλιματική ουδετερότητα έως το 2050.
- Ακολουθούν τις αρχές της «προτεραιότητας στην ενεργειακή απόδοση» και της «μη πρόκλησης σημαντικής ζημίας».
- Πληρούν τις απαιτήσεις που ορίζονται στη νομοθεσία για διάφορα ταμεία της ΕΕ, όπως το InvestEU, ο μηχανισμός «Συνδέοντας την Ευρώπη» (ΜΣΕ), το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ), το Ταμείο Συνοχής (ΤΣ) και το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης (ΤΔΜ).
Ο αντίκτυπος της κλιματικής αλλαγής έχει ήδη επιπτώσεις σε περιουσιακά στοιχεία και υποδομές με μακρά διάρκεια ζωής, όπως οι σιδηρόδρομοι, οι γέφυρες ή οι σταθμοί ηλεκτροπαραγωγής, και οι επιπτώσεις αυτές αναμένεται να ενταθούν στο μέλλον. Για παράδειγμα, η δόμηση σε περιοχές που ενδέχεται να επηρεαστούν από την άνοδο της στάθμης της θάλασσας απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή.
Ομοίως, η αντοχή στη θερμότητα για τις σιδηροδρομικές γραμμές πρέπει να λαμβάνει υπόψη την προβλεπόμενη υψηλότερη μέγιστη θερμοκρασία και όχι τις ιστορικές τιμές. Κατά συνέπεια, είναι απαραίτητο να προσδιοριστούν με σαφήνεια υποδομές που είναι έτοιμες για ένα μέλλον που θα χαρακτηρίζεται από κλιματική ουδετερότητα και κλιματική ανθεκτικότητα — και, κατόπιν, να πραγματοποιηθούν επενδύσεις σε αυτές τις υποδομές, τονίζεται.
Η Κομισιόν, στην ανακοίνωσή της υπογραμμίζει ότι η θωράκιση έναντι της κλιματικής αλλαγής αποτελεί διαδικασία που ενσωματώνει στην ανάπτυξη έργων υποδομής μέτρα για τον μετριασμό της κλιματικής αλλαγής και για την προσαρμογή σε αυτήν.
Οι τεχνικές κατευθυντήριες γραμμές που εγκρίθηκαν σήμερα καθορίζουν κοινές αρχές και πρακτικές για τον εντοπισμό, την ταξινόμηση και τη διαχείριση των φυσικών κλιματικών κινδύνων κατά τον σχεδιασμό, την ανάπτυξη, την εκτέλεση και την παρακολούθηση έργων και προγραμμάτων υποδομής, αναφέρεται.
Η διαδικασία διακρίνεται σε δύο πυλώνες (μετριασμός, προσαρμογή) και σε δύο φάσεις (αναλυτική εξέταση, λεπτομερής ανάλυση), ενώ η τεκμηρίωση και η επαλήθευση της θωράκισης έναντι της κλιματικής αλλαγής θεωρούνται ουσιαστικό μέρος του σκεπτικού για τη λήψη επενδυτικών αποφάσεων.
Συγκεκριμένα, για τις υποδομές με διάρκεια ζωής πέραν του 2050, οι κατευθυντήριες γραμμές ορίζουν ότι η λειτουργία, η συντήρηση και ο τελικός παροπλισμός οποιουδήποτε έργου θα πρέπει να πραγματοποιούνται με κλιματικά ουδέτερο τρόπο, ο οποίος μπορεί να περιλαμβάνει παραμέτρους κυκλικής οικονομίας, όπως η ανακύκλωση ή η αναδιάθεση των υλικών.
Η ανθεκτικότητα των νέων έργων υποδομής στην κλιματική αλλαγή θα πρέπει να διασφαλίζεται μέσω κατάλληλων μέτρων προσαρμογής, βάσει εκτίμησης κλιματικών κινδύνων.


Latest News

ΕΕ: Η «πράσινη» απάντηση στο «πακέτο Μπάιντεν» και γιατί ανησυχεί η Ιταλία
Οι τέσσερις πυλώνες του σχεδίου, οι επικριτές του και οι φόβοι για πλουσιοπάροχες ενισχύσεις στις βιομηχανίες του γαλλογερμανικού άξονα

Το νέο mega-project για τη σωτηρία του κλίματος
Επενδύσεις δισεκατομμυρίων στον Πρίνο και τη Δυτική Μακεδονία - Πώς λειτουργεί η αποθήκευση

Πότε αναμένονται οι επιδοτήσεις για ηλιακούς, φωτοβολταϊκά
Τι ανέφερε για τα τιμολόγια ρεύματος και φυσικού αερίου

Ασπίδα για τα απειλούμενα είδη της Ελλάδας
Επιστήμονες από 32 ομάδες θα μελετήσουν ζώα και φυτά που κινδυνεύουν με εξαφάνιση, με στόχο την αποτελεσματικότερη προστασία τους

Έρευνα: Η στροφή στην ηλεκτροκίνηση δεν γίνεται για την κλιματική αλλαγή
Οι περιβαλλοντικές ευαισθησίες δεν είναι το πρώτο κριτήριο για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου, σύμφωνα με έρευνα της Deloitte

Πώς θα αναστήσετε ένα δάσος χωρίς να το ξανασκοτώσετε
Πρότυπη αναδάσωση του WWF σε έκταση του Εθνικού Δρυμού που κάηκε δύο φορές.

Η έλλειψη χιονιού απειλεί την Ευρώπη
Πλήγμα στη ναυτιλία, τη γεωργία και την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας

«Πρασινίζει» το σχολικό συγρότημα της Γκράβας - Επένδυση 6 εκατ.
Το έργο εντάσσεται στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Αττική 2014-2020»

«Φουρτούνες» για το πρώτο πλοίο μεταφοράς υγροποιημένου υδρογόνου
Δυσκολίες κατά τη δρομολόγηση του «Susio Frontier»

EE: Αυξάνεται η χρήση ενέργειας από ΑΠΕ για θέρμανση και ψύξη
Ποιες χώρες έχουν τα υψηλότερα μερίδια και ποια είναι η θέση της Ελλάδας