Ο διευθύνων σύμβουλος της Ryanair Μάικλ Ο’ Λίρι μπορεί να αναγνωρίζει την ανάγκη για φιλόδοξους στόχους στο ζήτημα των βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων, ωστόσο εξέφρασε ανησυχίες για το πώς θα επηρεαστούν οι τιμές των τροφίμων.

Κατά τη διάρκεια σχετικής συζήτησης στο CNBC, ο κ. Ο’ Λίρι είπε ότι η εταιρεία του επένδυσε «πολλά χρήματα» με το πανεπιστήμιο του Δουβλίνου Trinity College στην έρευνα για βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα (SAF). Τον Απρίλιο, οι δύο φορείς δημιούργησαν ένα βιώσιμο ερευνητικό κέντρο αεροπορίας που υποστηρίζεται από δωρεά 1,5 εκατομμυρίου ευρώ που έκανε ο ιρλανδικός αερομεταφορέας.

Εκτός από την εστίαση στα βιώσιμα καύσιμα αεροπορίας, το κέντρο θα εξετάσει τη χαρτογράφηση θορύβου και τα συστήματα πρόωσης μηδενικού άνθρακα για αεροσκάφη.

Η ίδια η Ryanair έχει θέσει ως στόχο την τροφοδοσία του 12,5% των πτήσεών της με καύσιμα SAF έως το έτος 2030. Όμως, ο Ο’ Λίρι διατύπωσε τον προβληματισμό του λέγοντας ότι πρόκειται για «έναν πολύ φιλόδοξο στόχο», και πως «δεν είμαι σίγουρος ότι θα πετύχουμε».

Έθεσε δε και μια άλλη παράμετρο σχετικά με την προώθηση των βιώσιμων καυσίμων στην αεροπορία. «Ανησυχώ μακροπρόθεσμα,… τι θα συμβεί με τις τιμές των τροφίμων στο μέλλον;»

«Πιστεύω ότι θα φτάσουμε σε ένα σημείο στα επόμενα 10 ή 20 χρόνια όπου θα υπάρξουν προκλήσεις όχι μόνο για την αεροπορική βιομηχανία, αλλά για τη βιομηχανία γενικότερα, σχετικά με τα αειφόρα αεροπορικά καύσιμα, όπου μπορεί να έχει ανοδική επίδραση στις τιμές των τροφίμων».

Ζητείται… ορισμός

Αν και ο Οργανισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Αεροπορική Ασφάλεια (EASA) σημειώνει ότι δεν υπάρχει «ούτε ένας διεθνώς συμφωνημένος ορισμός» για τα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα, η κυρίαρχη ιδέα είναι ότι μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη μείωση των εκπομπών των αεροσκαφών.

Η Airbus περιγράφει τα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα ως «παράγωγα από ανανεώσιμες πρώτες ύλες», για παράδειγμα, «καλλιέργειες με βάση ή χρησιμοποιημένο μαγειρικό λάδι και ζωικό λίπος».

Παρά τις ανησυχίες του, ο Ο’ Λίρι ξεκαθάρισε πως είναι βέβαιος ότι πρέπει να τεθούν φιλόδοξοι στόχοι.

«Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θέσει ως στόχο το 5% των βιώσιμων αεροπορικών  καυσίμων έως το 2030», είπε. «Πιστεύουμε ότι μπορούμε να κάνουμε καλύτερα από αυτό – νομίζω ότι θα φτάσουμε στο 10%».

«Εάν μπορούμε να φτάσουμε στο 12,5%, δεν είμαι σίγουρος, αλλά ξέρω ότι αν δεν επενδύσουμε στην έρευνα και σε αυτήν την τεχνολογία τώρα, σίγουρα δεν θα φτάσουμε σε αυτόν τον στόχο».

Τεράστιες προκλήσεις

Σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας, οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τις αερομεταφορές «αυξήθηκαν ραγδαία τις τελευταίες δύο δεκαετίες», αγγίζοντας σχεδόν τον 1 μετρικό γιγατόνο το 2019. Αυτό  ισοδυναμεί με «περίπου 2,8% των παγκόσμιων εκπομπών CO2 από καύση ορυκτών καυσίμων .. »

Επίσης, το Παγκόσμιο Ταμείο Άγριας Ζωής περιγράφει τον κλάδο των αερομεταφορών ως «μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες πηγές εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου που οδηγούν στην παγκόσμια κλιματική αλλαγή». Προσθέτει ότι τα αεροπορικά ταξίδια είναι η δραστηριότητα με την μεγαλύτερη ένταση εκπομπής άνθρακα που μπορεί να κάνει ένα άτομο.

Καθώς αυξάνονται οι ανησυχίες για τη βιωσιμότητα και το περιβάλλον, οι συζητήσεις για τις αερομεταφορές επικεντρώνονται όλο και περισσότερο στο πώς οι νέες καινοτομίες και ιδέες θα μπορούσαν να μειώσουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του κλάδου.

Τον Σεπτέμβριο του 2020, για παράδειγμα, ένα αεροπλάνο κυψελών καυσίμου υδρογόνου ικανό να μεταφέρει επιβάτες έκανε την παρθενική του πτήση πάνω από την Αγγλία.

Τον ίδιο μήνα, η Airbus δημοσίευσε επίσης λεπτομέρειες για τρία πρωτότυπα αεροπλάνα με καύσιμα υδρογόνου, με τον ευρωπαϊκό γίγαντα της αεροδιαστημικής να ισχυρίζεται ότι θα μπορούσαν να πραγματοποιήσουν πτήσεις μέχρι το έτος 2035.

Ο Ο’ Λίρι ήταν επιφυλακτικός όταν του τέθηκε το ερώτημα της προοπτικής για νέες και αναδυόμενες τεχνολογίες στον κλάδο.

«Νομίζω ότι … θα πρέπει να είμαστε και πάλι ειλικρινείς», είπε. «Σίγουρα, για την επόμενη δεκαετία … δεν νομίζω ότι θα δείτε κάτι – δεν υπάρχει καμία τεχνολογία εκεί που θα αντικαταστήσει τον… άνθρακα, και τα τζετ αεροπλάνα».

«Δεν βλέπω την άφιξη … καυσίμων υδρογόνου, δεν βλέπω την άφιξη βιώσιμων καυσίμων, δεν βλέπω την άφιξη ηλεκτρικών προωθητικών συστημάτων, σίγουρα όχι πριν από το 2030», συνέχισε.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Green
Θετικά οικονομικά μεγέθη για την Ελλάκτωρ το 9μηνο του 2021
Green |

Κέρδη για την Ελλάκτωρ το γ' τρίμηνο, μετά από 6 τρίμηνα αρνητικών αποτελεσμάτων

Το EBITDA του ομίλου επηρεάστηκε θετικά από τη βελτίωση του κλάδου του Περιβάλλοντος, των ΑΠΕ, των Παραχωρήσεων ενώ αντίστοιχα επηρεάστηκε αρνητικά από την κάμψη των επιδόσεων του κλάδου της Κατασκευής.