«Υπάρχουν τα Μάρμαρα του Παρθενώνα. Δεν υπάρχουν Ελγίνεια Μάρμαρα. ‘Οπως: υπάρχει ο Δαβίδ του Michael Angelo, υπάρχει η Αφροδίτη του Da Vinci, υπάρχει ο Ερμής του Πραξιτέλη, υπάρχουν οι Ψαράδες στη θάλασσα του Turner, υπάρχει η Capella Sixtina. Δεν υπάρχουν Ελγίνεια Μάρμαρα»
Τα παραπάνω ανήκουν στην Μελίνα Μερκούρη η οποία, το 1986, ως υπουργός Πολιτισμού, πήγε στην Οξφόδρη να μιλήσει σε ένα debate για το ζήτημα των Γλυπτών του Παρθενώνα.
Στο κοινό βρισκόταν, ως πρόεδρος μάλιστα της Oxford Union, που διοργάνωσε τη συζήτηση, και ο φοιτητής τότε, πρωθυπουργός σήμερα Μπόρις Τζόνσον, ο οποίος άκουγε με προσοχή την ιστορική, όπως χαρακτηρσίστηκε αργότερα, ομιλία της Μερκούρη.
Οι Βρετανοί συμφωνούν να μας δανείσουν τα «Ελγίνεια Μάρμαρα»
Παρά τις τότε προσπάθειες της Μελίνας Μερκούρη αλλά και τον μετέπειτα αγώνα της για την επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα στην Ελλάδα, παρά τις προσπάθειες επίσης, όλων των ελληνικών κυβέρνησεων μέχρι σήμερα, δεν έχει αλλάξει τίποτα στην νοοτροπία των Βρετανών.
Σε άρθρο του στους Τάιμς του Λονδίνου, σύμφωνα με πληροφορίες της ΕΡΤ, ο νέος πρόεδρος του βρετανικού μουσείου λέει ότι είναι ανοιχτοί να δανείσουν τα “Ελγίνεια Μάρμαρα” στην Ελλάδα.
Ο Τζορτζ Όσμπορν πρώην υπουργός οικονομικών της κυβέρνησης Κάμερον, ανέλαβε πρόεδρος του Βρετανικού Μουσείου τον προηγούμενο μήνα.
Το σημερινό άρθρο του με τίτλο «Είναι δίκαιο να είμαστε περήφανοι για το Βρετανικό Μουσείο», είναι η πρώτη δημόσια παρέμβαση του για τον ρόλο του Μουσείου στη σύγχρονη εποχή.
«Εκείνοι που αμφισβητούν το δικαίωμα μας να υπάρχουμε»
Αφού αναφέρεται μακροσκελώς στα επίκαιρα θέματα της «αφύπνισης» και της αφαίρεσης μνημείων που σχετίζονται με το εμπόριο σκλάβων στη Βρετανία, ο πρώην υπουργός οικονομικών υπερασπίζεται το Βρετανικό Μουσείο ως χώρο σύνδεσης των παγκόσμιων πολιτισμών.
«Σίγουρα, υπάρχουν και εκείνοι που αμφισβητούν το δικαίωμα μας να υπάρχουμε», γράφει ο Όσμπορν «—το έκαναν το 1753 και το κάνουν ξανά το 2021».
«Φυσικά, υπάρχουν και εκείνοι που απαιτούν την επιστροφή αντικειμένων που πιστεύουν ότι δεν έχουμε δικαίωμα να κρατήσουμε. Ούτε αυτό είναι καινούργιο. Ο Λόρδος Μπάιρον σκέφτηκε ότι τα Ελγίνεια μάρμαρα έπρεπε να επιστρέψουν στον Παρθενώνα. Η απάντηση μας δεν είναι απορριπτική».
Ο νέος πρόεδρος του Μουσείου προτείνει τον δανεισμό των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα με τις ανάλογες εγγυήσεις για την ασφαλή διαφύλαξη τους και την επιστροφή τους.
«Είμαστε ανοιχτοί στο δανεισμό των αντικειμένων μας οπουδήποτε μπορεί να τα φροντίσει και να εξασφαλίσει την ασφαλή επιστροφή τους — κάτι που κάνουμε κάθε χρόνο, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας».
Ο προκλητικός κ. Όσμπορν
O κ. Όσμπορν ούτε καν μιλάει για «Γλυπτά του Παρθενώνα», αλλά χρησιμοποιεί τον όρο με τον οποίο έγιναν γνωστά όταν ο Λόρδος Έλγιν τα απέσπασε με βίαιο τρόπο από τον Παρθενώνα, και τα πούλησε στη Βρετανία για να ξεπληρώσει τα χρέη του.
Ωστόσο ο κ. Όσμπορν γράφει στο τέλος ότι δεν πρέπει να «ντρέπονται ούτε να αμύνονται», και ολοκληρώνει την επιχειρηματολογία του με το ξεπερασμένο επιχείρημα: «παραμένουμε ένα από τα πολύ λίγα μέρη στη γη όπου μπορείτε να δείτε τους μεγάλους πολιτισμούς του κόσμου δίπλα δίπλα».
Η παρέμβαση του Τζόρτζ Όσμπορν έρχεται μετά από την επίσκεψη του Έλληνα πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη στο Λονδίνο τον προηγούμενο μήνα, όπου ζήτησε τον επαναπατρισμό των Γλυπτών του Παρθενώνα από τον Μπόρις Τζόνσον.
Latest News
Η δυσκολία διαδοχής CEO
Τα διοικητικά συμβούλια αναγκάζονται να σκεφτούν να βρουν μελλοντικούς ηγέτες νωρίτερα, καθώς οι μέτοχοι απαιτούν περισσότερες πληροφορίες και επικοινωνία
Κυνηγώντας τα πράσινα... ταλέντα - Η μάχη της πληροφορικής για green θέσεις
Ερευνα του ομίλου ManpowerGroup
Τα Αηδόνια της Σιωπής μέσα από μία… «οικονομική» ματιά
Μια βιβλιοκριτική σε ένα οικονομικό site
Προσλήψεις σχεδιάζουν 1 στις 2 επιχειρήσεις - Οι περιζήτητες ειδικότητες και οι πιο υψηλοί μισθοί
Τι αποκαλύπτει η έρευνα HR Trends της Randstad για το 2024
Προ των πυλών deal 1 δισ. FIFA - Apple - Τι θα αφορά
Η συμφωνία με την Apple θα μπορούσε να ανακοινωθεί εντός του Απριλίου
Στην ολομέλεια της βουλής το νομοσχέδιο ενίσχυσης του οπτικοακουστικού τομέα
Δεκτό και στο σύνολό του έγινε από την πλειοψηφία της επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής
Η τέχνη του Κιθ Χάρινγκ ξεκίνησε από τον δρόμο (όχι από τα μουσεία)
Τρεις δεκαετίες μετά το θάνατό του, τα έργα του εξακολουθούν να βρίσκονται στα πωλητήρια των μουσείων. Αλλά η αντίληψή του για τη δημόσια τέχνη διατηρείται πιο έντονα στο δρόμο.
Στα ύψη η ζήτηση για «πράσινα» ταλέντα - Τι δείχνει έρευνα της ManpowerGroup
Σε ποιους κλάδους υπάρχει η υψηλότερη ζήτηση
Αυτές είναι οι χώρες που οι πορτοφολάδες κάνουν... πάρτι
Πιο πιθανό είναι να γίνετε στόχος πορτοφολάδων αν κυκλοφορείτε σε μεγάλα πλήθη
Πολιτική, ουσιαστική, όμορφη - Η 60η Biennale στη Βενετία
Από τις 20.04 μέχρι τις 24.11 διαρκεί η 60η Biennale Σύγχρονης Τέχνης στη Βενετία και τα έχει όλα: αυτόχθονες, βία, μετανάστευση, queer κοινότητα...