Με την άνοδο της απήχησης των κρυπτονομισμάτων, οι κυβερνήσεις άρχισαν να δείχνουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τη ρύθμιση της ακμάζουσας αυτής αγοράς. Η αποδοχή του Bitcoin στο Ελ Σαλβαδόρ ως νόμιμο χρήμα τον περασμένο Σεπτέμβριο, με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο να προειδοποιεί τη χώρα ότι η έλλειψη ρύθμισης στον χώρο, θα μπορούσε να έχει αρνητικές επιπτώσεις στο χρηματοπιστωτικό της σύστημα. Ο Λευκός Οίκος αναμένεται να εκδώσει το δικό του σύνολο νόμων για τα κρυπτονομίσματα εντός του Φεβρουαρίου. Ακόμη και ο πρόεδρος της Ρωσίας, Vladimir Putin, προέτρεψε την κεντρική τράπεζα της χώρας να εξετάσει το ενδεχόμενο ρύθμισης της κρύπτο-βιομηχανίας.

Ο αποκεντρωμένος και παγκόσμιος χαρακτήρας των κρύπτο-εταιρειών και του blockchain, καθιστά δύσκολη τη συμμόρφωση με τους κανονισμούς σε κάθε κράτος. Αυτό στοχεύει να λύσει το επερχόμενο νομοσχέδιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Επιχείρηση χωρίς σύνορα για κρύπτο-εταιρείες στην ΕΕ

Το πλαίσιο ‘Markets in Crypto Assets (MiCA)’ της ΕΕ προτάθηκε αρχικά το 2020 ως μέρος του πακέτου Digital Finance της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Και ενώ χρειάστηκε το μεγαλύτερο μέρος του 2021 για το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) και τον Ευρωπαίο Επόπτη Προστασίας Δεδομένων να εγκρίνουν την πρόταση, θα μπορούσαμε να έχουμε μια πιθανή επικύρωσή της στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αυτό το τρίμηνο.

Στην τελευταία έκθεσή της, η εταιρεία ανάλυσης CoinShares σημειώνει ότι οι διαπραγματεύσεις για το MiCA είναι πιθανό να ολοκληρωθούν στα μέσα του έτους, δεδομένης της πολυπλοκότητας της νομοθετικής διαδικασίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Εάν επικυρωθεί, το MiCA θα μπορούσε να ξεκινήσει επίσημα το καλοκαίρι του 2024, μεταμορφώνοντας το ρυθμιστικό τοπίο της Ευρώπης προς όφελος της κρύπτο-βιομηχανίας.

Αυτό που κάνει το MiCA τόσο σημαντικό για τον κλάδο των κρυπτονομισμάτων είναι το γεγονός ότι θα εξαλείψει αποτελεσματικά την ανάγκη συμμόρφωσης με τους τοπικούς κανονισμούς. Παρά το γεγονός ότι όλα βρίσκονται κάτω από την ίδια ομπρέλα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, κανένα από τα κράτη μέλη της ΕΕ δεν έχει το ίδιο φορολογικό και νομικό σύστημα. Αυτό σημαίνει ότι μια εταιρεία που θέλει να δραστηριοποιηθεί στην ευρύτερη ευρωπαϊκή αγορά, πρέπει επί του παρόντος να συμμορφώνεται με 27 διαφορετικά νομικά συστήματα, πολλά από τα οποία εξακολουθούν να μην αναγνωρίζουν τα κρυπτονομίσματα ως κατηγορία περιουσιακών στοιχείων.

Το MiCA θα προσφέρει μια καθολική άδεια λειτουργίας σε κρύπτο-εταιρείες που πληρούν τα πρότυπα που ορίζει. Με άδεια που εκδίδεται στο πλαίσιο του MiCA, οι κρύπτο-εταιρείες θα μπορούν να δραστηριοποιούνται σε οποιαδήποτε χώρα του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου, ακόμα κι αν δεν πληρούν όλα τα νομικά πρότυπα όλων των χωρών της ένωσης.

Μια άδεια που εκδίδεται στο πλαίσιο του MiCA θα λειτουργεί σαν ένα καθολικό διαβατήριο, παρέχοντας σε εταιρείες και έργα ένα επιχειρηματικό περιβάλλον χωρίς σύνορα.

Τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα του εγχειρήματος

Πληθώρα στοιχείων προσδίδουν μοναδικότητα στο MiCA όσον αφορά στον ρυθμιστικό χώρο. Πέραν του ότι συνιστά έναν καινοτόμο τρόπο αντιμετώπισης των εποπτικών αναγκών σε μια κατακερματισμένη ένωση χωρών, είναι επίσης μια από τις πρώτες προτάσεις για την αναγνώριση διαφορετικών τύπων ψηφιακών στοιχείων.

Συγκεκριμένα αναγνωρίζει τέσσερεις διαφορετικούς τύπους ψηφιακών περιουσιακών στοιχείων: payment tokens, asset-referenced tokens, utility tokens και e-money tokens. Η προτεινόμενη νομοθεσία δεν θα ισχύει για CBDC[1] ή security tokens, τα οποία υπόκεινται σε υφιστάμενους ευρωπαϊκούς κανονισμούς λειτουργίας.

Με σαφείς ορισμούς για κάθε μία από τις κατηγορίες token, το MiCA θα παρέχει σε εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην ΕΕ ένα διαφανές ρυθμιστικό περιβάλλον. Θα διευκολύνει επίσης τις εταιρείες που είναι εγγεγραμμένες σε χώρα του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου, να επεκτείνουν τις δραστηριότητές τους στην υπόλοιπη περιοχή.

Πολλές παγκόσμιες κρύπτο-εταιρείες, κυρίως ανταλλακτήρια, έχουν καλωσορίσει αυτό το περιεκτικό νομοσχέδιο και προσβλέπουν σε ένα πιο απλό ρυθμιστικό περιβάλλον.

Ωστόσο, το MiCA συνοδεύεται από ένα μεγάλο σύνολο ελλείψεων.

Η νομοθεσία συντάχθηκε αμέσως μετά την ανακοίνωση του αμφιλεγόμενου token του Facebook ‘Libra’ – το οποίο αργότερα μετονομάστηκε σε ‘Diem’. Ως αποτέλεσμα, ο ορισμός του ‘token’ φαίνεται ειδικά σχεδιασμένος με γνώμονα το Libra και εισάγει κανονισμούς που μπορεί να επηρεάσουν αρνητικά όλα τα stablecoins.

Ένα άλλο σημαντικό πρόβλημα είναι η συνεχής ενημέρωση επί του DeFi οικοσυστήματος. Η αργή και πολύπλοκη διαδικασία σύνταξης νομοθεσίας στην ΕΕ δεν επιτρέπει στις ρυθμιστικές αρχές να συμβαδίζουν με την αγορά. Με τον κλάδο του DeFi να αναπτύσσεται εκθετικά, κάθε νόμος που θα μπορούσε να προτείνει τώρα το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, θα χρειαζόταν χρόνια για να εφαρμοστεί, καθιστώντας τον ουσιαστικά παρωχημένο.

Ωστόσο, το γεγονός ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση προσπαθεί προληπτικά να ρυθμίσει τον κλάδο είναι μια συνολικά θετική εξέλιξη. Παρά το αυξημένο κόστος συμμόρφωσης, μπορούμε να περιμένουμε ότι οι κρύπτο-εταιρείες θα εξετάσουν σοβαρά το ενδεχόμενο να επεκτείνουν τις δραστηριότητές τους στον ΕΟΧ[2]. Με πληθώρα κυβερνήσεων να καταπνίγουν την καινοτομία στον χώρο του blockchain και των κρυπτονομισμάτων, η EΕ με το νομοθετικό πλαίσιο ‘MiCA’, μπορεί να θέσει τα θεμέλια για τη δημιουργία ενός παγκόσμιου κόμβου blockchain, ιδεών και οράματος.

[1] Ψηφιακά Νομίσματα Κεντρικών Τραπεζών

[2] Ευρωπαϊκός Οικονομικός Χώρος

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News