Ο ρόλος των εταιρειών δημοσίων σχέσεων και των διαφημιστικών πρακτορείων στο «greenwashing» των ορυκτών καυσίμων έχει βρεθεί στο στόχαστρο των ρυθμιστικών αρχών τους τελευταίους μήνες, με τις εν λόγω εταιρείες να κατηγορούνται ότι παρεμπόδισαν τη δράση για το κλίμα διαδίδοντας παραπληροφόρηση για λογαριασμό των πελατών τους.

Ο όρος greenwashing αναφέρεται στην τεχνική εξαπάτησης του καταναλωτή μέσω παραπλανητικών πληροφοριών σχετικά με το πώς τα προϊόντα μιας εταιρείας είναι πιο φιλικά στο περιβάλλον, υγιεινά ή βιώσιμα, έχοντας ως απώτερο στόχο τη θετική προβολή της εταιρείας, καταλήγοντας εννοείται στην αύξηση των πωλήσεών της. Ο όρος υιοθετήθηκε πρώτη φορά τη δεκαετία του ’60, όταν ένα ξενοδοχείο τοποθέτησε ανακοινώσεις στους χώρους του ζητώντας από τους πελάτες να χρησιμοποιούν τις πετσέτες τους για πάνω από μία μέρα, ώστε να σωθεί ο πλανήτης.

Και ο κλάδος των δημοσίων σχέσεων φαίνεται ότι έχει πρόβλημα… δημοσίων σχέσεων.

Οι μελέτη

Όπως αποκαλύπτει το CNBC, μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στα τέλη του περασμένου έτους στο περιοδικό Climatic Change ήταν η πρώτη που κατέγραψε αναλυτικά τον ρόλο που έπαιξαν οι εταιρείες δημοσίων σχέσεων βοηθώντας τις πιο κερδοφόρες εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου στον κόσμο να βελτιώσουν την περιβαλλοντική τους εικόνα και να εμποδίσουν τη δράση για το κλίμα.

Η μελέτη αυτή, δείχνει ότι οι ενεργειακοί γίγαντες έχουν βασιστεί σε εταιρείες δημοσίων σχέσεων και διαφημιστικές εταιρείες για να τελειοποιήσουν τα δημόσια μηνύματα τους για περισσότερες από τρεις δεκαετίες.

Για παράδειγμα, οι συντάκτες της έρευνα σημειώνουν πώς η βιομηχανία δημοσίων σχέσεων έπαιξε βασικό ρόλο στην υποβάθμιση της σοβαρότητας της κλιματικής κρίσης, προωθώντας λύσεις που ευνοούνται από τη βιομηχανία ως προτιμώμενη πορεία δράσης και δίνοντας έμφαση στα οφέλη της χρήσης ορυκτών καυσίμων.

Και όμως, ο ρόλος των εταιρειών δημοσίων σχέσεων στην κλιματική πολιτική έχει συνήθως παραβλεφθεί, σε μεγάλο βαθμό επειδή οι εταιρείες αυτές προσπάθησαν να παραμείνουν σύμφωνες με το ρητό ότι «το καλύτερο PR είναι το αόρατο PR».

«Το συμπέρασμα μου ήταν, ξέρετε, πρέπει πραγματικά να δώσουμε προσοχή σε αυτό», είπε στο CNBC μέσω τηλεφώνου ο Μπομπ Μπρουλ, επισκέπτης καθηγητής περιβάλλοντος και κοινωνίας στο Πανεπιστήμιο Brown και κύριος συντάκτης της έκθεσης.

Η μελέτη αναφέρει ότι οι εταιρείες δημοσίων σχέσεων ήταν υπεύθυνες για ορισμένους από τους όρους που χρησιμοποιούνται ακόμα σήμερα για να δικαιολογήσουν την κλιματική αδράνεια, όπως «καθαρός άνθρακας», «ανανεώσιμο φυσικό αέριο» και «αποτύπωμα άνθρακα».

Η ακαδημαϊκή έρευνα που ποσοτικοποιεί τον ρόλο της βιομηχανίας δημοσίων σχέσεων στην κλιματική πολιτική έχει έκτοτε ακολουθηθεί από εντεινόμενες πιέσεις από εξωτερικές ομάδες εκστρατειών, επιστήμονες και περιβαλλοντικούς ακτιβιστές.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Green