Είναι κοινό μυστικό ότι δύο από τα κράτη-μέλη της ΕΕ που κλείνουν τον δρόμο προς το ενεργειακό εμπάργκο σε βάρος της Μόσχας είναι η Γερμανία και η Ουγγαρία, καθώς το ρωσικό πετρέλαιο και φυσικό αέριο κρατούν ζωντανές και σε κίνηση τις οικονομίες τους. Φαίνεται, όμως, ότι σιγά-σιγά αρχίζουν να μετατοπίζονται, με αποτέλεσμα αρκετοί να θεωρούν πιθανό αυτό να αποφασιστεί στην έκτακτη σύνοδο κορυφής που θα διεξαχθεί στις 30-31 Μαΐου.
Την Τετάρτη, για του λόγου το αληθές, η Γερμανίδα υπουργός Εξωτερικών, Αναλένα Μπέρμποκ, προέβλεψε ότι ως το καλοκαίρι οι εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου από τη χώρα της θα έχουν μειωθεί κατά το ήμισυ, ενώ ως το τέλος του έτους θα έχουν μηδενιστεί. «Στη συνέχεια, θα ακολουθήσει το φυσικό αέριο, με βάση ένα κοινό ευρωπαϊκό οδικό χάρτη», πρόσθεσε η ίδια.
Μία ημέρα αργότερα, ο «προσωπάρχης» του πρωθυπουργού της Ουγγαρίας, Βίκτορ Ορμπάν, εμφανίστηκε πιο διαλλακτικός από ό,τι συνήθως. «Θα θέλαμε να δούμε τις προτάσεις που υπάρχουν στο τραπέζι και κατά πόσο υπάρχουν εναλλακτικές για να καλύψουν τις ποσότητες που φτάνουν από τη Ρωσία», είπε χαρακτηριστικά ο Γκέργκελι Γκούλιας – σημειώνοντας, μάλιστα, ότι οι δυνατότητες είναι κάπως μεγαλύτερες σε επίπεδο πετρελαίου από ό,τι με το αέριο.
«Ελπίζω ότι, τις επόμενες εβδομάδες, θα πείσουμε τους εταίρους μας να σταματήσουν να εισάγουν ρωσικό πετρέλαιο», είπε από την πλευρά του και ο υπουργός Οικονομικών της Γαλλίας, Μπρινό λε Μερ.
Η… λάιτ εκδοχή
Ωστόσο, προκειμένου να μην δημιουργούνται λανθασμένες εντυπώσεις, το ρεπορτάζ στην ιστοσελίδα του Politico ήρθε να βάλει τα πράγματα στη θέση τους. «Η ΕΕ πλησιάζει σε ένα εμπάργκο για το ρωσικό πετρέλαιο – όμως, πόσο σκληρό θα είναι αυτό;», σημειώνει στον τίτλο του, προσθέτοντας ότι «η Ευρώπη εξετάζει διάφορες επιλογές, οι οποίες όμως απέχουν από ένα ολοκληρωτικό εμπάργκο».
Το προηγούμενο που υπάρχει με τις εισαγωγές γαιάνθρακα από τη Ρωσία μπορεί να λειτουργήσει ως «οδηγός» για το τι πιθανότατα θα συμβεί τις επόμενες εβδομάδες, μέχρι τη σύνοδο της ΕΕ. Όπως ίσως θα θυμούνται πολλοί, το Βερολίνο απαίτησε και πέτυχε να υπάρξει μια αρκετά μεγάλη μεταβατική περίοδος, διάρκειας τεσσάρων μηνών, προκειμένου η προσαρμογή της αγοράς και των επιχειρήσεων να είναι σταδιακή και ομαλή.
Τούτου δοθέντος, το αντίστοιχο διάστημα για το πετρέλαιο αναμένεται πως θα είναι ακόμη μεγαλύτερο, φτάνοντας ενδεχομένως ως τα τέλη του 2022 – τότε, δηλαδή, που σύμφωνα με την Μπέρμποκ, η Γερμανία θα έχει ήδη καταφέρει να μηδενίσει τις εισαγωγές από τη Ρωσία. Αυτό, άλλωστε, είναι και το βασικό αντικείμενο του ενεργειακού… σταυρόλεξου που λύνουν αυτές τις ημέρες οι τεχνοκράτες της Κομισιόν, προκειμένου να παρουσιάσουν μια βιώσιμη πρόταση.
Είναι πολλά τα λεφτά
Αξίζει να σημειωθεί πως, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του ινστιτούτου Bruegel, το 2021 από τη Ρωσία προέρχονταν τα 3,5 από τα 15 συνολικά εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου που εισήγε καθημερινά η ΕΕ. Η αναγωγή δε δείχνει ότι οι «27» και η Βρετανία (η οποία ήδη έχει επιβάλει εμπάργκο, όπως και οι ΗΠΑ), κατέβαλαν συνολικά στη Μόσχα 88 δισ. δολάρια στη διάρκεια του περασμένου έτους.
Το νόμισμα, λοιπόν, έχει προφανώς δύο όψεις: Από τη μία, τα προβλήματα που θα αντιμετωπίσει η παραγωγική μηχανή της Ευρώπης χωρίς τους ρωσικούς υδρογονάνθρακες και, από την άλλη, τα ελλείμματα στα ταμεία της Μόσχας χωρίς τα έσοδα από αυτούς. «Το ερώτημα που τίθεται είναι το εξής: Εάν απαγορεύσουμε το πετρέλαιο, θα πληγούν πιο σκληρά οι οικονομίες της ΕΕ ή αυτή της Ρωσίας;», είπε ένας Ευρωπαίος διπλωμάτης.
Επειδή δε απάντηση σαφής δεν έχει δοθεί ακόμη, παρά τους αλλεπάλληλους υπολογισμούς και τις εκτιμήσεις των διάφορων σεναρίων, το μεταβατικό διάστημα φαίνεται πως βολεύει τους πάντες. Κάτι που σημαίνει πως το εμπάργκο, όταν και εφόσον ανακοινωθεί, δεν θα είναι ακριβώς εμπάργκο…
Latest News
Νέα προσφορά ετοιμάζει η BHP για την απόκτηση της Anglo American
Mετά την απόρριψη της αρχικής της προσφοράς ύψους 39 δισ. δολαρίων
Περισσότερες παραδόσεις αεροσκαφών αλλα και επενδύσεις ανακοινώνει ο CEO της Embraer
Η βραζιλιάνικη εταιρεία εκτιμά ότι οι παραδόσεις αεροσκαφών (jets) θα κυμανθούν μεταξύ 125 και 135 φέτος, έναντι 115 το 2023.
Goldman σε μεγαλοστελέχη: Κομμένα τα ταξίδια στο Παρίσι στη διάρκεια των Ολυμπιακών
Οι υπάλληλοι της τράπεζας ειδοποιήθηκαν πως τα ταξίδια στη γαλλική πρωτεύουσα μεταξύ 24 Ιουλίου και 14 Αυγούστου πρέπει πρώτα να λάβουν έγκριση από το αρμόδιο τμήμα
Ποια εταιρεία θα κατασκευάσει για 13 δισ. δολάρια το νέο αεροσκάφος της «Ημέρας της Κρίσεως»
Η ύψους 13 δισεκατομμυρίων δολαρίων σύμβαση αφορά στην ανάπτυξη του νέου αεροσκάφους της «Ημέρας της Κρίσεως» λόγω της ικανότητάς του να επιβιώσει σε πυρηνικό πόλεμο.
Η Ιταλία πιέζει την G7 για ημερομηνία σταδιακής κατάργησης του άνθρακα
Η Ιταλία, η οποία ηγείται της εκ περιτροπής προεδρίας της G7 φέτος, σχεδιάζει επί του παρόντος να απενεργοποιήσει τους σταθμούς παραγωγής ενέργειας από άνθρακα έως το 2025
Γιατι προσφεύγει κατά της κυβέρνησης των ΗΠΑ η Google;
Η κυβέρνηση των ΗΠΑ κατηγορεί την εταιρεία για κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης στον τομέα της ψηφιακής διαφήμισης
Ανησυχία για την επιβράδυνση των βιομηχανικών κερδών στην Κίνα
Ο ρυθμός αύξησης των βιομηχανικών κερδών στην Κίνα το πρώτο τρίμηνο προκαλεί αμφιβολίες για την οικονομική ανάκαμψη
Η γερμανική οικονομία διέψευσε την Bundesbank - Ανακάμπτει μετά από 2 χρόνια στον πάγο
Η αντιστροφή του αρνητικού κλίματος στη λεγόμενη ατμομηχανή της Ευρώπης κερδίζει δυναμική σε τομείς υπηρεσιών
Ο υψηλός πληθωρισμός «περιορίζει» την Fed - Τι θα κάνει με τα επιτόκια
Η οικονομία έχει καταφέρει να αποφύγει την ευρύτερη ζημιά από το πρόβλημα του πληθωρισμού, αν και υπάρχουν κάποιες αξιοσημείωτες ρωγμές
Σκληρό πόκερ για την Gen Z - Η Adidas κοντράρει στα... ίσια τη Nike
Η ανάπτυξη της Adidas ξεπερνάει αυτήν της Nike για πρώτη φορά μετά από πέντε χρόνια το 2024