Project Syndicate
Στο The Economic Weapon: The Rise of Sanctions as a Tool of Modern War, ο ιστορικός Nicholas Mulder μας υπενθυμίζει ότι ακόμη και όταν η Βρετανία και η Ρωσία πολεμούσαν άγρια κατά τη διάρκεια του Κριμαϊκού Πολέμου 1853-56, συνέχισαν να εξυπηρετούν τα χρέη τους η μια προς την άλλη. Ομοίως, όταν τα hedge funds εξαπέλυσαν ληστρικές επιθέσεις στα ασιατικά νομίσματα κατά τη διάρκεια της ασιατικής οικονομικής κρίσης της δεκαετίας του 1990, τελικά εξακολουθούσαν να παίζουν με τους κανόνες (παρόλο που η ανήθικη συμπεριφορά τους σταμάτησε την οικονομική πρόοδο ορισμένων χωρών της Ανατολικής Ασίας).
Η απόφαση των Ηνωμένων Πολιτειών της 28ης Φεβρουαρίου να παγώσουν περίπου το ήμισυ των συναλλαγματικών διαθεσίμων της Ρωσίας φαίνεται να εμπίπτει σε διαφορετική κατηγορία. Αν και οι ΗΠΑ έχουν προχωρήσει σε παρόμοιες ενέργειες κατά του Ιράν, της Βενεζουέλας και του Αφγανιστάν, οι Κινέζοι οικονομολόγοι θεώρησαν ότι επρόκειτο για εξαιρετικές καταστάσεις και βρίσκουν συγκλονιστικό το γεγονός ότι οι ΗΠΑ υιοθέτησαν τέτοια μέτρα κατά της Ρωσίας.
Το διεθνές χρηματοπιστωτικό σύστημα βασίζεται στην εμπιστοσύνη ότι όλοι οι συμμετέχοντες θα τηρούν τους κανόνες και η τήρηση των υποχρεώσεων του χρέους είναι ένας από τους πιο σημαντικούς κανόνες που υπάρχουν. Οποια και αν είναι η δικαιολογία, το πάγωμα των συναλλαγματικών αποθεμάτων μιας χώρας αποτελεί κατάφωρη παραβίαση αυτής της εμπιστοσύνης. Οι ΗΠΑ, που εκδίδουν το κύριο παγκόσμιο αποθεματικό νόμισμα, θέτουν σε κίνδυνο τη χρηματοπιστωτική τους αξιοπιστία για χάρη κάποιων άπιαστων βραχυπρόθεσμων τακτικών πλεονεκτημάτων. Αυτό είναι μεγάλο λάθος.
Εάν όλα τα ξένα περιουσιακά στοιχεία – δημόσια αλλά και ιδιωτικά – μπορούν να παγώσουν σε κλάσματα δευτερολέπτου από τις χώρες με αποθεματικό νόμισμα, οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής δεν θα πρέπει καν να σπαταλούν τον χρόνο τους με μέτρα αντιστάθμισης κινδύνου, όπως η διαφοροποίηση. Τώρα που οι ΗΠΑ έχουν αποδείξει την προθυμία τους να σταματήσουν να παίζουν με τους κανόνες, τι μπορεί να κάνει η Κίνα για να προστατεύσει τα δικά της περιουσιακά στοιχεία; Δεν γνωρίζω. Αλλά είμαι βέβαιος ότι οι Κινέζοι φορείς χάραξης πολιτικής, και ίσως και εκείνοι σε άλλες χώρες, θα σκεφτούν πολύ σκληρά για να βρουν λύσεις.
*Ο Yu Yongding είναι πρώην πρόεδρος του China Society of World Economics και διευθυντής του Institute of World Economics and Politics στην Κινεζική Ακαδημία Κοινωνικών Επιστημών. Εχει διατελέσει μέλος της επιτροπής χάραξης πολιτικής της Λαϊκής Τράπεζας της Κίνας (2004-2006).
Latest News
Γιατί χρειάζεται δημοσιονομική συγκράτηση
Ο πληθωρισμός έχει μειωθεί, οι οικονομικές συνθήκες έχουν χαλαρώσει και οι κίνδυνοι για τις προοπτικές είναι ισορροπημένοι
Πώς η Κλιματική Αλλαγή επηρεάζει τις τράπεζες
Το «Greenwashing» αποτελεί ανησυχία για τους επενδυτές και τους χρήστες δεδομένων γενικά
Πάσχα: Υποχρεωτικές αργίες και πώς αμείβονται
Τι ισχύει για Μεγάλη Παρασκευή και Μεγάλο Σάββατο - Κυριακή των Βαΐων
Η ανάγκη για επαρκή Κυβερνοασφάλεια σε υπηρεσίες Decentralized Finance
Η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν ανακοίνωσε, στις 15 Σεπτεμβρίου 2021, ότι χρειαζόμαστε μια Ευρωπαϊκή Πολιτική Κυβερνοάμυνας
Ανάπτυξη ίσον μεταρρυθμίσεις
Μεταρρυθμιστικές προτεραιότητες αποτελούν η επιτάχυνση απονομής της δικαιοσύνης, η βελτίωση της εκπαίδευσης, η αναδιοργάνωση της δημόσιας διοίκησης
Η αναδιάρθρωση του χρέους και η συμβολή του Τσαρλς Νταλάρα
Μια τεράστια επιχείρηση που οργάνωσε η Ελληνική Δημοκρατία
Το Δώρο Πάσχα και η μεταφορά της αργίας της Πρωτομαγιάς
Το δώρο (επίδομα) Πάσχα, όπως και αυτό των Χριστουγέννων, το δικαιούνται όλοι οι εργαζόμενοι του ιδιωτικού τομέα στην ελληνική επικράτεια
Παγκόσμια Τράπεζα και Κινητοποίηση του Ιδιωτικού Κεφαλαίου: Μερικές Σκέψεις για την Ελληνική Περίπτωση
Η Ελλάδα απολαμβάνει ένα μικρό χρηματοδοτικό «θαύμα»
Βραχυχρόνια μίσθωση: Διευκρινήσεις και οδηγίες από την διοίκηση
Η Εγκύκλιος Ε.2024/9.4.2024 αφορά κάθε φυσικό και νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα που εκμεταλλεύεται ακίνητα για βραχυχρόνια μίσθωση
Ειδική παροχή προστασίας μητρότητας
Το θεσμικό πλαίσιο και τι προβλέπεται για τις ειδικές περιπτώσεις