
Ξεκίνησε από φτωχογειτονιά του Πειραιά, για να ανακαλύψει τον χορό στα 17 και να γίνει τελικά κορυφαία χορεύτρια της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Από το δεύτερο μισό της δεκαετίας του 1940 μέχρι και σχεδόν τα μέσα της δεκαετίας του 1980, η Σάσα Ντάριο ερμήνευσε ρόλους αξιώσεων, έζησε θριάμβους, μέτρησε τραύματα, ως γνήσιο τέκνο μιας μεταπολεμικής Ελλάδας που αναζητούσε το θαύμα ακόμη και στα ερείπια.
Το αυτοβιογραφικό βιβλίο «36 μαθήματα χορού», σε επιμέλεια του δεινού γνώστη Ιάσονα Τριανταφυλλίδη, που αναμένεται στις 16 του μήνα από τις εκδ. Αγρα, δεν είναι μόνο η εξιστόρηση του αγώνα ενός κοριτσιού που, αψηφώντας το δύσκολο και συχνά εχθρικό περιβάλλον στο οποίο ζούσε, δούλεψε σκληρά κάνοντας σωστές επιλογές. Είναι ένα πρίσμα μέσα από το οποίο περνάει η ιστορία της λειτουργίας των πρώτων χρόνων της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, η οποία μέσα από την αφήγηση της Σάσας Ντάριο φωτίζει συνθήκες, όπως η έλλειψη υλικών και τεχνογνωσίας, όσο και τους ίδιους τους ανθρώπους της και τον τρόπο δουλειάς τους, όπως ο Αγγελος Γριμάνης, ο Βασίλης Φωτόπουλος, η Ανθή Ζαχαράτου, ο Νίκος Ζαχαρίου, ο Γιάννης Μέτσης κ.ά.
Η έκδοση συνοδεύεται από μεγάλο αριθμό φωτογραφικών πορτρέτων της Ντάριο, φωτογραφίες από τα ταξίδια της με περιοδείες σε Αίγυπτο και Κωνσταντινούπολη, και ακολούθως τη μετάβαση στο Παρίσι για τη χορευτική της εκπαίδευση, ντοκουμέντα από τον Τύπο της εποχής, καθώς και ένα αυτοτελές αφιέρωμα με σπάνιες και ιστορικές φωτογραφίες από τις σημαντικότερες παραστάσεις όπου συμμετείχε. Από το βιβλίο δημοσιεύουμε σήμερα δύο αποσπάσματα.

Η σεξουαλική παρενόχληση
«Είχα μια πολύ κακή εμπειρία από σεξουαλική παρενόχληση η οποία αποτέλεσε και το γεγονός που με έσπρωξε να φύγω για την Αίγυπτο. Χόρευα ακόμα στον Βαφτιστικό και ο τότε, ας μην πούμε όνομα, καλλιτεχνικός διευθυντής της Λυρικής, με το χαρακτηριστικό του μονόκλ, ήρθε στην παράσταση του Βαφτιστικού και μου είπε να περνούσα όταν θα τελείωνα από το γραφείο του. Εγώ όντας αγαθή ακόμα, μικρό κοριτσάκι (γιατί τότε, εκείνη την εποχή, οι νέοι ήταν ακόμα παιδιά), φαντάστηκα ότι ήθελε να μου συζητήσει επιτέλους ένα συμβόλαιο σολίστ και να μου το αναγγείλει ο ίδιος. Πήγα λοιπόν και τον ζήτησα, με άφησε η γραμματέας του να μπω, του είπα χαμογελώντας: «Τι με θέλετε;», κι όταν έκλεισε η πόρτα πίσω μου εκείνος άρχισε να μιλάει. Μου είπε ότι θέλει να μου προτείνει κάτι κι ότι θα είχα περιθώριο να του απαντήσω μία ολόκληρη εβδομάδα, δεν ήταν ανάγκη να του απαντήσω αμέσως. Μετά από μία εβδομάδα θα έπρεπε σε ό,τι μου έλεγε είτε να δεχτώ είτε να του έλεγα ότι το έχω ξεχάσει. Κι άρχισε να μου λέει ότι είχε μια εγγονή στην ηλικία μου και ότι είχε χάσει το μυαλό του μαζί μου, δεν μπορούσε να κοιμηθεί κι ότι τον είχα τρελάνει, με ήθελε δικιά του. Εγώ πάγωσα, πρώτη φορά βρέθηκα να αντιμετωπίσω τη ζωή με έναν παππού να μου εξομολογείται τον αηδιαστικό έρωτά του, κάτι που για μένα ήταν ανείπωτο, αδύνατο να το σηκώσω… Ετσι λοιπόν, πήρα μια βαθιά ανάσα και την ίδια στιγμή του απάντησα: «Τελειώσατε; Για να μη σας κάνω να περιμένετε μία εβδομάδα, ό,τι μου έχετε πει τα ξέχασα», κι έκανα μεταβολή, άνοιξα την πόρτα κι έφυγα τρέχοντας. Αυτό με στιγμάτισε, με έκανε κι είδα τη ζωή ανάποδα, μέχρι τότε δεν φανταζόμουν ότι ένας γέρος μπορεί να κάνει τέτοια πράγματα και αυτός ήταν και ο λόγος που όταν μου είπε ο Γριμάνης για την Αίγυπτο, εγώ του είπα αμέσως το ναι».
Οι πολύτιμοι συνεργάτες
«Η καριέρα ενός χορευτή δεν εξαρτάται μόνο από τον ίδιον, το ταλέντο και το χαρακτήρα του ή την εργατικότητά του. Ενα από τα πιο σημαντικά στοιχεία της καριέρας ενός χορευτή είναι το πώς θα ντυθείς κι εδώ οφείλω να αναφερθώ στους πολύτιμους συνεργάτες που είχα την τύχη να έχω σε αυτόν τον τομέα. Δεν έχει σημασία το είδος του χορού, ακόμα κι αν πρόκειται για μια χορογραφία που δε χρειάζεται κάτι ειδικό ή ιδιαίτερο θεματικά (εποχής ας πούμε), κάθε ρούχο από το πιο απλό μέχρι το πιο περίπλοκο ήταν ένα αντικείμενο τέχνης. Δε θα ξεχάσω τον σπουδαίο και ιδιοφυή φίλο μου, τον Βασίλη Φωτόπουλο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο, ο οποίος όταν χρειάστηκε να μου φτιάξει κάτι για την ταινία Ατλας μου έφτιαξε κάτι σαν μαγιώ, τόσο απλό και συνάμα τόσο περίτεχνο και λαμπερό που ενσωμάτωνε το χαρακτήρα του ρόλου επάνω μου. Οτι δηλαδή πρέπει να κάνει ένα σωστό θεατρικό κοστούμι. Δε θα μπορούσα να ξεχάσω τον Γιάννη Τσαρούχη, αυτόν τον ανεπανάληπτο καλλιτέχνη, ο οποίος σε κάποια βραδιά μπαλέτου, έφτιαξε για μένα, για τον Γιάννη Μέτση αλλά και για όλους τους υπόλοιπους χορευτές κοστούμια από χαρτί (!) και ο Γριμάνης προσάρμοσε τη χορογραφία ανάλογα. Αλλοι αξιόλογοι και αξέχαστοι συνεργάτες ήταν ο Τζων Στεφανέλλης, που δούλευε μόνιμα στη Λυρική, η Λίζα Ζαΐμη, ο Μάριος Αγγελόπουλος που μου είχε φτιάξει τα κοστούμια στην Αΐντα, ο Γιάννης Καρύδης που είχαμε συνεργαστεί πολλές φορές αλλά και η Ιωάννα Παπαντωνίου που είχαμε δουλέψει σε μια Βραδιά Μπαλέτου στη Λυρική. Ολοι αυτοί και κάποιοι άλλοι ακόμα θαρρείς και έραψαν με τα ρούχα τους πάνω μου μια καινούργια προσωπικότητα, βοηθώντας με να ερμηνεύσω καλύτερα τους ρόλους μου και μάλιστα με κάποιους περάσαμε χρόνια μαζί».


Latest News

Το mega deal της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ με τη Formula 1
Η τολμηρή κίνηση του Σερ Τζιμ Ράτκλιφ και η πιθανή πρόσληψη του μηχανικού της Mercedes F1, Μίκαελ Σανσόνι

Άνοδος του Δείκτη Οικονομικού Κλίματος στο πρώτο τρίμηνο του 2025 - Τι δείχνουν τα στοιχεία ΕΑΣΕ και ICAPCRIF
Το πρώτο τρίμηνο του 2025 ο γενικός δείκτης οικονομικού κλίματος (ΕΑΣΕ/ICAP CRIF-CEO General Index) σημείωσε πτώση στις 146 μονάδες έναντι 160 το προηγούμενο τρίμηνο

Η UEFA ετοιμάζει σαρωτικές αλλαγές στο Champions League – Όλα τα δεδομένα
Ποιες επιπρόσθετες αλλαγές εξετάζει η UEFA για το Champions League, μετά το νέο φορμάτ και τη League Phase.

Θανόπουλος στον ΟΤ: «Γινόμαστε 100% αυτόνομοι ενεργειακά - Τα σχέδια στο delivery»
Ο πρόεδρος της εταιρείας Θανόπουλος, Τέλης Θανόπουλος, μιλάει στον ΟΤ για την πρόσφατη επένδυση σε ΑΠΕ, τη σημασία του Q-Commerce στον κλάδο των τροφίμων και τα επόμενα σχέδια της αλυσίδας

Νέος πρεσβευτής της Chanel ο ράπερ Κέντρικ Λαμάρ
Η σχέση του Κέντρικ Λαμάρ με τον οίκο ξεκίνησε το 2023, όταν παρευρέθηκε στο Met Gala το οποίο είχε ως θέμα «Karl Lagerfeld: A Line of Beauty».

Ο Τι Τζέι Σορτς, οι 450.000 στην Παρί και το «χρυσό» συμβόλαιο που ψάχνει στην αγορά
Ο Τι Τζέι Σορτς απασχολεί τη… μισή Euroleague, μετά την καταπληκτική σεζόν με την Παρί – Πόσα χρήματα παίρνει στη γαλλική ομάδα και πόσα αναμένεται να βρει στην αγορά…

Ποια επαγγέλματα «ανθούν» στην αγορά εργασίας - Τι δείχνει έρευνα του ΙΟΒΕ
Η απασχόληση κερδίζει έδαφος με την αγορά εργασίας στην Ελλάδα να βελτιώνεται αλλά παραμένουν δομικές προκλήσεις

GenZ: Ένας στους δύο σκέφτεται να αλλάξει δουλειά
Ενώ η GenΖ στη Γερμανία θέλει να αλλάζει θέση εργασίας, οι Boomer μένουν δεκαετίες στον ίδιο εργοδότη, αναφέρει η Deutsche Welle

Warner Bros και DC τιμούν την 87η επέτειο του Superman
Η ταινία «Superman» του Τζέιμς Γκαν, μία από πολυαναμενόμενες ταινίες του καλοκαιριού, αναμένεται να κάνει πρεμιέρα στις αίθουσες στις 11 Ιουλίου

Επίσημο: Ο Ντιαλό ανανέωσε για τρία χρόνια με τη Μονακό
Ο Άλφα Ντιαλό παραμένει και επίσημα στο Μόντε Κάρλο, καθώς η Μονακό ανακοίνωσε την ανανέωση του συμβολαίου του για τα επόμενα τρία χρόνια.