Η μεγάλη άνοδος στις τιμές μετάλλων όπως το λίθιο, το νικέλιο και το κοβάλτιο που χρησιμοποιούνται ευρέως για την κατασκευή μπαταριών αναμένεται πλέον να καθυστερήσει για χρόνια την εποχή που τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα είναι τόσο προσιτά όσο τα παραδοσιακά οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Οι πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων αναμένεται βέβαια ότι θα συνεχίσουν να αυξάνονται, αλλά με υψηλό κόστος για την τσέπη των καταναλωτών.



Οι τιμές του νικελίου έχουν ξεπεράσει τα 28.400 δολάρια ανά τόνο καταγράφοντας αύξηση κατά 57% σε σύγκριση με τέτοια εποχή πέρσι. Οι τιμές του κοβαλτίου διαμορφώνονται στα 74.000 δολάρια ο τόνος καταγράφοντας άνοδο σχεδόν 70% από το καλοκαίρι του 2021. Και οι τιμές του λιθίου κατάλληλου για μπαταρίες (Lithium hydroxide) έχουν φτάσει τα 70.000 δολάρια ο τόνος καταγράφοντας άνοδο 426% σε σύγκριση με πέρσι σύμφωνα με στοιχεία της Trading Economics.

Πριν από αυτό το ράλι των τιμών, οι τιμές των μπαταριών για οχήματα πλησίαζαν τα επίπεδα που θα καθιστούσαν το αρχικό κόστος απόκτησης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου ανταγωνιστικό με το κόστος ενός αντίστοιχου περίπου οχήματος με παραδοσιακό κινητήρα εσωτερικής καύσης σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε το Bloomberg NEF.

Τι αλλάζει

Όμως αυτό τώρα αρχίζει να αλλάζει όπως σημειώνεται στη σχετική έκθεση. Οι τιμές των συστοιχιών μπαταριών –ως μονάδα που τοποθετείται σε ένα ηλεκτρικό όχημα και όχι μόνο- πρόκειται να αυξηθούν φέτος για πρώτη φορά εδώ και πάνω από μια δεκαετία. Το ράλι των τιμών που καταγράφεται σε πλέον σε κάθε τομέα οικονομικής δραστηριότητας, από τα υλικά μέχρι την ενέργεια και τα εργατικά κόστη, «θα μπορούσε να καθυστερήσει σοβαρά ένα κρίσιμο σημείο καμπής όπου οι μέσες τιμές μπαταριών έπεφταν κάτω από τα 100 δολάρια την κιλοβατώρα» προειδοποιεί το Bloomberg NEF.

«Η μείωση των τιμών των συστοιχιών μπαταριών στα 100 δολάρια ανά κιλοβατώρα είναι πλέον ένας εφικτός στόχος με την νέα γενιά χημειών μπαταριών και σχεδίων κυψελών» για μπαταρίες, ανέφεραν οι αναλυτές της BNEF στην έκθεση. «Ωστόσο, εάν οι τιμές των πρώτων υλών παραμείνουν υψηλές ή ανέβουν περαιτέρω, αυτό το σημείο [μείωσης των τιμών] θα μπορούσε να καθυστερήσει αρκετά χρόνια», επισημαίνουν.

Όπως σημειώνεται, δεν έχουν όλα χαθεί επειδή από την κατάσταση έχουν αυξηθεί και οι τιμές των συμβατικών οχημάτων. Όμως οι προκλήσεις παραμένουν επειδή η ηλεκτροκίνηση είναι μια πιο νέα τεχνολογία που βασίζεται πιο πολύ σε συγκεκριμένες εξειδικευμένες πρώτες ύλες.

Αισιοδοξία δημιουργεί επίσης το γεγονός ότι τις τελευταίες εβδομάδες έχει μπει φρένο στην ξέφρενη αύξηση των τιμών σε λίθιο, κοβάλτιο και νικέλιο. Την ίδια ώρα οι παραγωγοί αναζητούν συνέχεια νέα κοιτάσματα και ελπίζουν ότι θα καταφέρουν να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις που καταγράφονται σήμερα στην αγορά όσον αφορά την τροφοδοσία

Πανδημία και πόλεμος πίσω από τις αυξήσεις

Βασικοί παράγοντες για τη μεγάλη άνοδο των τιμών στα μέταλλα που χρησιμοποιούνται κατά κόρον για την παραγωγή μπαταριών για ηλεκτρικά οχήματα είναι τα προβλήματα στην εφοδιαστική λόγω της πανδημίας αλλά και οι μεγάλες προκλήσεις που έχουν δημιουργηθεί στην παγκόσμια οικονομία λόγω του πολέμου στην Ουκρανία. Ο πόλεμος ήλθε να κάνει πολύ χειρότερη μια κατάσταση που ήταν ήδη σοβαρή στις τιμές και την εφοδιαστική αλυσίδα, με αποτέλεσμα πλέον οποιαδήποτε πρόβλεψη για το μέλλον να γίνεται εξαιρετικά δύσκολη.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Green