Η έλλειψη πρώτων υλών και ειδικότερα των βασικών μετάλλων των μπαταριών προκαλεί έντονο προβληματισμό, όχι μόνο για τη διάδοση και επέκταση της ηλεκτροκίνησης, αλλά και για την συνεχόμενη αύξηση των τιμών τους, που έχει ως συνέπεια την αύξηση της τιμής των αυτοκινήτων.
Έκθεση του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (IEA) αναφέρει ότι μπορεί οι πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων πέρσι να εκτοξεύθηκαν σε υψηλό επίπεδο, με την τάση να συνεχίζει και φέτος να είναι ανοδική, όμως εκφράζει παράλληλα ανησυχίες για την μελλοντική διαθεσιμότητα πρώτων υλών, όπως για παράδειγμα το λίθιο. Με 6,6 εκατομμύρια πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων παγκοσμίως το 2021 και με τις πωλήσεις μόνο το πρώτο τρίμηνο του φετινού έτους πάνω από τα δύο εκατομμύρια, τα δεδομένα αλλάζουν και τα πράγματα δυσκολεύουν για την επάρκεια των πρώτων υλών. Ήδη πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες κάνουν συμφωνίες ή και εξαγορές εταιρειών που ασχολούνται με τις πρώτες ύλες θέλοντας να δώσουν μια σταθερότητα και ώθηση στην πολιτική των πωλήσεών τους. Άλλες, δραστηριοποιούνται με την ανακύκλωση, ώστε να μπορούν από τη μία να δώσουν δεύτερη ευκαιρία ζωής στις μεταχειρισμένες μπαταρίες και από την άλλη να έχουν την δυνατότητα αποσυναρμολόγησης, ώστε να πάρουν από αυτές τα πολύτιμα μέταλλα.
Πού βρίσκονται τα ορυκτά;
Τα πολύτιμα ορυκτά εξορύσσονται κυρίως σε χώρες όπως η Αυστραλία, η Χιλή ή η Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό. Ωστόσο, η Κίνα παράγει τα τρία τέταρτα των μπαταριών ιόντων λιθίου και ελέγχει περισσότερο από το ήμισυ της ικανότητας επεξεργασίας και διύλισης λιθίου, κοβαλτίου και γραφίτη. Σύμφωνα με την έρευνα του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (IEA) οι ανάγκες λιθίου θα εξαπλασιαστούν έως το 2030, φθάνοντας τους 500 κιλοτόνους, απαιτώντας το άνοιγμα 50 νέων ορυχείων.
Από την άλλη η Ευρώπη παράγει το ένα τέταρτο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αλλά ελέγχει ελάχιστα τις πρώτες ύλες. Αυτή η εξέλιξη την φέρνει σε δύσκολη θέση, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να αντιδράσει στο θέμα αύξησης των τιμών. Η τιμή του λιθίου, που αποτελεί μία βασική πρώτη ύλη για τις μπαταρίες, έχει εμφανίσει αύξηση που φτάνει έως και το 500% το τελευταίο χρονικό διάστημα.
Οι επιπτώσεις
Σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες εκτιμήσεις και αναλύσεις, οι επιπτώσεις της πανδημίας και του πολέμου έχουν δημιουργήσει αλυσιδωτές αντιδράσεις που έχουν σαν αποτέλεσμα μία αύξηση πάνω από 1.000 ευρώ στις τιμές των ηλεκτρικών και συμβατικών αυτοκινήτων.
Το λίθιο είναι εξαιρετικά δύσκολο να εξορυχτεί και να επεξεργαστεί, ενώ οι διαδικασίες αυτές έχουν μεγάλο κόστος στο περιβάλλον. Όλα αυτά συμβαίνουν, όταν οι κατασκευαστές θέλουν διακαώς να κατεβάσουν τις τιμές των ηλεκτρικών στα επίπεδα των συμβατικών μοντέλων. Όμως αντιμετωπίζουν μια σειρά από προβλήματα που σχετίζονται με τις πρώτες ύλες και την παραγωγή μπαταριών. Κι όλα αυτά την στιγμή που έχει αποφασιστεί ότι πολύ σύντομα θα σταματήσει η παραγωγή θερμικών κινητήρων.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Latest News
Μαίνεται ο πόλεμος τιμών στα EV -Πόσο φθηνότερα θα πουλά η Xiaomi
Το σχέδιο της κινεζικής εταιρείας για να ανταγωνιστεί την Tesla
Το λιώσιμο των πάγων αλλάζει την... ώρα στα ρολόγια μας
Το νερό που ρέει στους ωκεανούς επιβραδύνει την περιστροφή της Γης
Sunlight Group: Στην παραγωγή πρωτότυπης μπαταρίας 2ης ζωής με αφετηρία το Battery2Life
Στο ερευνητικό ευρωπαϊκό συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα Battery2Life συμμετέχει η Sunlight Group
Greenvolt Next και Globalsat: Πρωτοποριακές λύσεις για την πράσινη και έξυπνη ενέργεια
Τι παρουσιάστηκε στην Ετήσια Έκθεση Forward Green και Renewable EnergyTech
Πότε «κλείνει» το πρόγραμμα ΔΥΠΑ για πράσινη οικονομία - 12.000 ευρώ ανά θέση εργασίας
Εχουν ήδη καλυφθεί 4.750 θέσεις, δηλαδή 95% του συνολικού αριθμού των διαθέσιμων θέσεων
Το ESG όλο και πιο ψηλά στις στρατηγικές των εταιρειών
Οι εταιρικές δομές έχουν προσαρμοστεί στο ESG, τόσο σε επίπεδο διοικητικού συμβουλίου όσο και σε ολόκληρο το εύρος των οργανισμών
Ηγέτιδα της ηλιακής ενέργειας η Ελλάδα – Τα στοιχεία του Ember [γραφήματα]
Η Ελλάδα είχε το υψηλότερο μερίδιο ηλιακής ενέργειας στο μείγμα ηλεκτρικής ενέργειας της με 19%
Υστερούν οι επιχειρηματικές δράσεις για το κλίμα - Τι δείχνει έρευνα της ΕΥ
Οι οριακές βελτιώσεις στην ποιότητα των εκθέσεων για το κλίμα δεν επαρκούν για να υποστηριχθούν οι αντίστοιχες δεσμεύσεις
Εκτός τροχιάς οι στόχοι για τις ΑΠΕ έως το 2030 - Τι δείχνει έρευνα του IRENA
Επίμονοι διαρθρωτικοί φραγμοί και αξιοσημείωτη έλλειψη επενδύσεων απειλούν την πράσινη μετάβαση
Πώς η Αθηναϊκή Ζυθοποιία με οδηγό τις αξίες της παράγει ένα καλύτερο αύριο
Η μεγαλύτερη εταιρία παραγωγής και εμπορίας μπίρας της χώρας δεσμεύτηκε να προχωρήσει στον δρόμο της αειφόρου ανάπτυξης