Κατακόρυφη βουτιά έχουν καταγράψει οι τιμές μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων οι οποίες λόγω της ύφεσης, της επάρκειας αγαθών και της μείωσης της ζήτησης λόγω πληθωρισμού επιστρέφουν πιο κοντά στα επίπεδα προ πανδημίας, γυρίζοντας πίσω στο 2019.
Σε αντίθεση με τους ναύλους στα τάνκερ που τραβάνε την ανηφόρια λόγω του σκληρού πόκερ που παίζεται στην ενέργεια από την κόντρα της Δύσης με τη Ρωσία, η μείωση στο κόστος της μεταφοράς κοντέινερ πλήττει τώρα τις ναυτιλιακές και ευνοεί τους καταναλωτές. Πλέον παράγοντες της διεθνούς αγοράς προβλέπουν ότι η αποκλιμάκωση αυτή στους συγκεκριμένους ναύλους εμπορευματοκιβωτίων δημιουργεί τις προϋποθέσεις να αρχίσουν να υποχωρούν οι τιμές ορισμένων προϊόντων -και ειδικά όσων μεταφέρονται από την Ασία στην Ευρώπη δια θαλάσσης μέσω θαλάσσης.
Τα στοιχεία της Drewry που παρουσιάζει σήμερα ο Οικονομικός Ταχυδρόμος είναι αποκαλυπτικά. Ο σύνθετος δείκτης για τη μεταφορά ενός στάνταρντ κοντέινερ 40 ποδών μειώθηκε κατά 7% μόνο μέσα σε μια εβδομάδα. Πρόκειται για την 38η συνεχόμενη εβδομαδιαία μείωση με αποτέλεσμα ο δείκτης να έχει υποχωρήσει κατά 72% σε σύγκριση με την ίδια εβδομάδα πέρυσι.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ο σύνθετος δείκτης Drewry WCI δείχνει τις μέσες τιμές στα 2.590 δολ. ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδιών, τιμή που είναι 75% κάτω από την κορυφή των 10.377 δολ. που επιτεύχθηκε τον Σεπτέμβριο του 2021. Είναι επίσης 31% χαμηλότερη από τον μέσο όρο 5 ετών, των 3.765 δολαρίων.
Η βουτιά από τα υψηλά
Οι ναύλοι για ένα κοντέινερ στη διαδρομή Σαγκάη – Ρότερνταμ μειώθηκαν κατά μέσα σε μια εβδομάδα κατά 14% ή 439 δολάρια στα 2.690 δολάρια. Οι τιμές για τη διαδρομή Σαγκάη – Γένοβα μειώθηκαν κατά 3% στα 3.410 δολ. Η Drewry αναμένει μικρότερες εβδομαδιαίες μειώσεις στις τιμές τις επόμενες εβδομάδες, όπως αναφέρει.
Είναι ενδεικτικό ότι στη διαδρομή Σαγκάη – Ρότερνταμ οι τιμές τον Αύγουστο του 2021 είχαν φτάσει τα 13.650 δολάρια ανά κοντέινερ για να υποχωρήσουν τώρα στα 2.690 δολάρια. Στη διαδρομή Σαγκάη-Γένοβα είχαν φτάσει τα 12.990 δολάρια για να υποχωρήσουν τώρα στα 3.410 δολάρια.
Γεμάτα τα λιμάνια με άδεια κοντέινερ
Στοιχεία της πλατφόρμας μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Container xChange που επικαλείται ο εξειδικευμένος ιστότοπος SupplyChain, δείχνουν ότι η ύφεση της οικονομίας και τα μεγάλα αποθέματα σε προϊόντα έχουν ρίξει τις τιμές και ότι ταυτόχρονα τα λιμάνια έχουν φράξει με άδεια κοντέινερ.
Τα λιμάνια σε όλο τον κόσμο είναι γεμάτα από άδεια εμπορευματοκιβώτια καθώς η αναπροσαρμογή στις νέες οικονομικές συνθήκες και κυρίως στη λεγόμενη μεταπανδημική αλλαγή στις συμπεριφορές των πελατών, έχει αλλάξει τα δεδομένα.
Ο πολύ υψηλός πληθωρισμός έχει πλέον μειώσει σημαντικά τις αγορές προϊόντων, ενώ ταυτόχρονα τα αποθέματα που έχουν δημιουργήσει λιανοπωλητές είναι μεγάλα, όπως αναφέρεται. Στελέχη της Container xChange λένε επίσης ότι η λεγόμενη περίοδος αιχμής μεταφορών λόγω των εορτών τεχνικά δεν συνέβη φέτος, επειδή οι λιανοπωλητές είναι προσεκτικοί σχετικά με το επίπεδο αποθεμάτων για να μην μείνουν κάποια από αυτά στα αζήτητα.
Δεν είναι τυχαίο ότι πρόσφατα ο ναυτιλιακός κολοσσός A.P Moller-Maersk A/S, προειδοποίησε ότι η Ευρώπη είναι έτοιμη να βρεθεί σε ύφεση με τις ΗΠΑ να μην βρίσκονται και τόσο μακριά από αυτή. Η δεύτερη μεγαλύτερη εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων η οποία ελέγχει το 17% της παγκόσμιας αγοράς κοντέινερ αναφέρει επίσης ότι οι τιμές εμπορευματοκιβωτίων έχουν μειωθεί σημαντικά από τα ύψη στα οποία είχαν φτάσει επί πανδημίας.
Τότε οι ναύλοι είχαν αυξηθεί σημαντικά και -παράλληλα με την υψηλότερη ζήτηση των καταναλωτών κατά τη διάρκεια της πανδημίας,- είχε δημιουργηθεί συμφόρηση σε πολλά λιμάνια και καθυστερήσεις στους χρόνους μεταφοράς και παράδοσης εμπορευμάτων. Μετά από αρκετά τρίμηνα αυξανόμενων κερδών, οι προειδοποιήσεις από ναυτιλιακές όπως η Maersk ευθυγραμμίζονται με την κατάσταση στην παγκόσμια οικονομία η οποία δέχεται πλήγμα λόγω του άλματος του πληθωρισμού και των προβλημάτων στις αλυσίδες εφοδιασμού.
«Το παγκόσμιο εμπόριο κινείται προς τα πίσω φέτος», είχε πει πριν από τρεις εβδομάδες το μεγάλο αφεντικό της Maersk, Σορεν Σκου σε συνέντευξη που παραχώρησε στην τηλεόραση του Bloomberg. «Σίγουρα τα διαρκή αγαθά έχουν μειωθεί -πιθανότατα πολλοί υπερεπένδυσαν σε διαρκή αγαθά στην αρχή της πανδημίας και στη συνέχεια, φυσικά, βλέπουμε την επίδραση της επιβράδυνσης της οικονομίας, του πολέμου στην Ευρώπη και τι έχουν κάνει (όλα αυτά) στην εμπιστοσύνη των καταναλωτών », ανέφερε. Η Maersk είχε ανακοινώσει στις αρχές του Νοεμβρίου ότι οι ναύλοι έχουν μειωθεί ταχύτερα από το αναμενόμενο και πως οι αποθήκες στις ΗΠΑ και την Ευρώπη αρχίζουν να γεμίζουν καθώς η ζήτηση των καταναλωτών για αγαθά μειώνεται.
Latest News
Δεινόσαυροι σε συλλογές δισεκατομμυριούχων - Η μάχη στις δημοπρασίες
Οι δεινόσαυροι υφαρπάζονται από δισεκατομμυριούχους καθώς οι επιστήμονες δεν έχουν τέτοιους πόρους
Ιράν: Νέα πτώση για το ριαλ έναντι του δολαρίου
Συνεχίζεται η καταβαράθρωση του νομίσματος του Ιράν έναντι του δολαρίου. Το ριάλ έπεσε στα 756.000 ανά δολάριο
Μπροστά στην απαγόρευση του TikTok - Πώς προετοιμάζονται οι αγορές μόδας και ομορφιάς
Το timing της απαγόρευσης έρχεται αν και κατά τη φετινή εορταστική σεζόν, οι πωλήσεις του TikTok Shop έχουν αυξηθεί κατακόρυφα
Σκληρό πόκερ Μελόνι και Stellantis για αύξηση παραγωγής της Fiat στην Ιταλία
Η επαναπροσέγγιση μεταξύ των δύο πλευρών δημιουργεί νέες ελπίδες για την αυτοκινητοβιομηχανία Fiat και τους εργαζόμενους
«Πράσινο φως» για το deal των 16,5 δισ. δολ. στα φάρμακα αδυνατίσματος ανάμεσα σε Novo Holdings και Catalent
Η «προίκα» της συμφωνίας της Novo Holding με την Catalent είναι τρία εργοστάσια σε Ιταλία, Βέλγιο και Ηνωμένες Πολιτείες
Αμερικανικό δικαστήριο απορρίπτει αίτημα της TikTok - Η «κλεψύδρα» τελειώνει στις 19/1
Σύμφωνα με το νόμο το TikTok θα απαγορευτεί εκτός αν η κινεζική ByteDance το εκποιήσει μέχρι τις 19 Ιανουαρίου
Παγκόσμια Τράπεζα και ΔΝΤ εγκαταλείπουν τα φτωχά κράτη - Ακόμα και οι διασώσεις γίνονται... ακριβές
Η Παγκόσμια Τράπεζα έχει μείνει πίσω πλέον από την Κίνα που εμφανίζεται ως ο πιο γενναιόδωρος δανειστής στον αναπτυσσόμενο κόσμο
Τέλος οι προσλήψεις στην Klarna, τον λόγο έχει η... τεχνητή νοημοσύνη
O CEO της Klarna θεωρεί ότι η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να κάνει όλες τις δουλειές που κάνουν οι άνθρωποι στην εταιρεία
Baykar: Συμφωνίες εξαγωγής UAV με 34 χώρες για την τουρκική βιομηχανία
Το 2023, το 90% των εσόδων της Baykar προήλθε από τις ξένες αγορές - Οι εξαγωγές της εταιρείας έφρασαν τα 1,8 δισ. δολάρια
«Μαχαιριά« της Moody’s στον φιλόδοξο Μπαϊρού - Τι εκτιμά η DW
Η μείωση του δημόσιου χρέους αποτελεί «στόχο ζωής» για τον Μπαϊρού, αλλά και ο Moody's μάλλον δεν πιστεύει ότι θα την επιτύχει άμεσα