Θα αλλάξουν οι ιώσεις το χρόνο των εκλογών;

Κι αν από τον Φεβρουάριο έχουμε χιλιάδες κρούσματα κοροναϊού καθημερινά και παράλληλα χιλιάδες πολίτες ταλαιπωρούνται από γρίπη και άλλες ιώσεις; Πώς ο πρωθυπουργός θα ανακοινώσει διάλυση της Βουλής και προκήρυξη εκλογών αρχές Απριλίου, όπως είναι το πιθανό σενάριο;

Μπορούν να στηθούν κάλπες 2 ή 9 Απριλίου μετά από μια προεκλογική περίοδο όπου η χώρα μπορεί να «πνίγεται» στα κρούσματα και ταυτόχρονα στις ελλείψεις φαρμάκων;

Είναι πολλά τα ερωτήματα που απασχολούν το Μέγαρο Μαξίμου και όσους προτείνουν στον Κ. Μητσοτάκη εκλογές την Ανοιξη. Γιατί ήδη αρκετοί επιστήμονες μιλούν για 15 χιλιάδες κρούσματα ημερησίως από τα μέσα Φεβρουαρίου και μετά.

Πώς θα γίνονται προεκλογικές συγκεντρώσεις ή απλές μαζώξεις με αυτήν την κατάσταση;

Γι’ αυτό ήδη πολλοί είναι αυτοί που λένε ότι θα ήταν μια καλή, και πραγματική δικαιολογία για να πάνε οι εκλογές στα τέλη της τετραετίας, δηλαδή Μάιο και Ιούνιο.

Λέτε οι αρρώστιες να αλλάξουν τους εκλογικούς σχεδιασμούς;

Χαμός με τις τιμές στα ακίνητα

Αν περιμένετε αποκλιμάκωση των τιμών των ακινήτων για να αγοράσετε, ξεχάστε το. Ετσι όπως πάει η κατάσταση, για τουλάχιστον 2 χρόνια η κτηματαγορά θα είναι στα ύψη. Με το οικοδομικό κόστος να έχει αυξηθεί τουλάχιστον 30%, είναι δεδομένο ότι τόσο οι νέες κατασκευές όσο και οι ανακαινίσεις κτιρίων, θα κοστίζουν πολύ ακριβότερα.

Τα οικοδομικά υλικά πλέον πληρώνονται ακριβά από τους εργολάβους ενώ πληροφορίες αναφέρουν ότι υπάρχουν και κάποιες ελλείψεις στις μάντρες. Με αυτά τα δεδομένα τα σπίτια που θα παραδοθούν το επόμενο διάστημα, είτε νεόδμητα είτε τα παλαιά που βγαίνουν ανακαινισμένα ξανά στην αγορά, θα δουν τις τιμές να απογειώνονται.

Οποιος πρόλαβε κι έκανε συμβόλαιο για «κλειστή» τιμή με τον εργολάβο, θα γλιτώσει μια αύξηση στις τιμές από 10% έως 20%.

Κατά τα λοιπά, οι ειδικοί της αγοράς λένε ότι οι τιμές στην κτηματαγορά θα συνεχίσουν να είναι σε υψηλά επίπεδα για τουλάχιστον μια διετία και βλέπουμε. Κι έτσι θα έχουν σβήσει τη μεγάλη χασούρα της μνημονιακής εποχής.

Τι έκαναν τα μαγαζιά στις γιορτές

Οι προσφορές ξεκινούν και οι καταστηματάρχες περιμένουν αυξημένους τζίρους, αλλά τα στοιχεία από την χριστουγεννιάτικη περίοδο έχουν ενδιαφέρον.

Σύμφωνα με έρευνα της ΕΣΕΕ:

Μία στις τέσσερις επιχειρήσεις (26,4%) σημείωσε υψηλότερες πωλήσεις συγκριτικά με την αντίστοιχη εορταστική περίοδο του 2021-22 ενώ σχεδόν μία στις δύο (43,6%) επιχειρήσεις δεν κατέγραψε κάποια μεταβολή. Ωστόσο, το 29,4% των επιχειρήσεων εμφάνισε επιδείνωση των πωλήσεων σε σχέση με πέρυσι. Στο περυσινό δελτίο οι επιδόσεις των καταστημάτων συγκρίνονταν με εκείνες του 2020, οπότε η αγορά λειτουργούσε υπό τους ασφυκτικούς περιορισμούς της πανδημίας.

Λαμβάνοντας υπόψη τις νέες προκλήσεις (ενεργειακή κρίση/ ανατιμήσεις), το 27% των επιχειρήσεων δήλωσε πολύ/ πάρα πολύ ικανοποιημένο από τις πωλήσεις κατά την εορταστική περίοδο. Περισσότερες από τις μισές (54,0%) εμφανίζεται μέτρια ικανοποιημένο ενώ το 19% λίγο έως καθόλου. Το ευρήματα αυτά αφορούν την απόσταση μεταξύ των προσδοκιών και των πραγματικών πωλήσεων.

Ο υψηλός βαθμός ικανοποίησης από την επισκεψιμότητα στα καταστήματα οφείλεται στην άρση των περιορισμών των μετακινήσεων, και της επιθυμίας των καταναλωτών για επιστροφή στην κανονικότητα. Περισσότερες από μία στις τρεις (36,8%) δήλωσε από πολύ έως πάρα πολύ ικανοποιημένες από την επισκεψιμότητα, ενώ σχεδόν οι μισές (47,9%) δήλωσαν μέτρια ικανοποιημένες.

Οι παρατεταμένες αναταράξεις και η αβεβαιότητα στην αγορά οδήγησαν μία στις τρεις επιχειρήσεις (35,6%) να πραγματοποιήσουν προσφορές/ εκπτώσεις ακόμα και κατά την εορταστική περίοδο. Ειδικότερα, το 71% των επιχειρήσεων που προχώρησαν σε εκπτώσεις, υιοθέτησαν ποσοστό που κυμάνθηκε από 11% έως 30%. Το εύρημα αυτό εξηγεί, εν μέρει, ότι στις μισές (50,3%) κινήθηκαν περισσότερο τα πιο φθηνά εμπορεύματα. Μια δεύτερη εξήγηση μπορεί να δοθεί και από το γεγονός ότι ευνοήθηκαν οι επισκέψεις/ συναθροίσεις και συνεπώς η ανάγκη για ανταλλαγή συμβολικών δώρων

Το μοντέλο Estrella και ο Χαρδούβελης

Υφεση για το 2023 στις ΗΠΑ, προβλέπει ο αρθρογράφος των «Νew Υork Τimes», Peter Coy, στο τελευταίο του άρθρο πριν απ’ τα Χριστούγεννα. Ο ίδιος γράφει ότι η πρόβλεψή του στηρίζεται σε μία παλιά έρευνα της FED, μία έρευνα του 1989. Ηταν μία έρευνα που υπέγραφαν δύο σημερινοί καθηγητές, που τότε βρέθηκαν μαζί στη FED, o Πορτορικανός Arturo Estrella και ο δικός μας Γκίκας Χαρδούβελης. Μια έρευνα που δημοσιεύθηκε στο κορυφαίο χρηματοοικονομικό περιοδικό του κόσμου, Journal of Finance, ως η πρώτη που συνέδεσε την αντιστροφή της καμπύλης αποδόσεων των ομολόγων, με επερχόμενη ύφεση. Από τότε αποτελεί αναπόσπαστο εργαλείο, για όλους τους οικονομικούς αναλυτές της Wall Street. Αυτό που ίσως λίγοι γνωρίζουν είναι ότι αυτή η έρευνα παραμένει για 33 χρόνια σημείο αναφοράς και για τους ακαδημαϊκούς οικονομολόγους, οι οποίοι συνεχίζουν να τη χρησιμοποιούν στις επιστημονικές τους εργασίες, αφού συνέδεσε τη χρηματοοικονομική πλευρά της οικονομίας με την πραγματική οικονομία.

Ενστάσεις για τις αντικειμενικές

Μεγαλώνει συνεχώς το κύμα αιτημάτων από τους δήμους για «κούρεμα» των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων. Πρώτος μπήκε στον χορό των διεκδικήσεων ο Δήμος Αθηναίων, ο οποίος ζήτησε μείωση των νέων αντικειμενικών σε όλα τα δημοτικά διαμερίσματα. Τον δρόμο που άνοιξε ο μεγαλύτερος δήμος της Ελλάδας ακολούθησαν οι Δήμοι Γλυφάδας, Πατρέων, Παλλήνης, Μοσχάτου – Ταύρου, Πύλου – Νέστορος, Κέρκυρας, Κορινθίων. Μέρα με την ημέρα, μακραίνει ο κατάλογος των δήμων που ζητούν από το υπουργείο Οικονομικών μείωση των αντικειμενικών τιμών θεωρώντας ότι είναι αισθητά υψηλότερες από τις πραγματικές, με αποτέλεσμα να προκύπτουν άδικες επιβαρύνσεις στον ΕΝΦΙΑ και άλλους 18 φόρους που επιβάλλονται στα ακίνητα. Οι δήμοι έχουν προθεσμία να υποβάλλουν τις προτάσεις τους για την αναθεώρηση των αντικειμενικών τιμών εντός των ορίων τους, έως τις 20 Ιανουαρίου 2023. Από την πλευρά του, το υπουργείο Οικονομικών δεν έχει αφήσει το παραμικρό περιθώριο αναδρομικών διορθώσεων, καθώς θα επηρεαστεί ο ΕΝΦΙΑ του 2022 και ενδεχομένως ούτε του 2023.

Προορισμός Νο 2 παγκοσμίως η Κρήτη

Στη δεύτερη θέση παγκοσμίως βρίσκεται η Κρήτη ως τουριστικός προορισμός σε μια λίστα δέκα κορυφαίων που κατάρτισε η Mabrian Technologies, υποστηρίζοντας ότι θα είναι στη μόδα το 2023 χάρη στο μείγμα διακοπών που προσφέρει και περιλαμβάνει τουριστικά προϊόντα, αεροπορική συνδεσιμότητα και προσφορά ξενοδοχειακών καταλυμάτων. Οπως σημειώνει η Mabrian Technologies, το 2022 θα μείνει στη μνήμη μας ως το έτος ανάκαμψης του τουρισμού για πολλούς από τους πιο παραδοσιακούς προορισμούς στην Ευρώπη, την Καραϊβική και τη Μέση Ανατολή.

Για τις πλασματικές εκπτώσεις

Μηχανισμό προστασίας του καταναλωτή από πλασματικές εκπτώσεις σχεδιάζει το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, όπως ανέφερε ο αναπληρωτής υπουργός Νίκος Παπαθανάσης, μιλώντας στην ΕΡΤ. Οπως είπε ο κ. Παπαθανάσης «παρότι υπάρχει ένας μηχανισμός ελέγχου, επεξεργαζόμαστε έναν άλλο μηχανισμό που θα παίρνουμε την τιμή των τελευταίων 30 ημερών του προϊόντος. Η τιμή θα ορίζεται ως η τιμή από όπου θα αρχίζει η έκπτωση του προϊόντος. Είναι κάτι το οποίο επεξεργαζόμαστε. Αυτό είναι στη διαβούλευση και θα έρθει σύντομα για ψήφιση στη Βουλή».

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Inside Stories