Από τον Μάιο του 2020, οπότε ο τότε υπουργός Περιβάλλοντος, Κωστής Χατζηδάκης με επιστολή τους προς τις αποκεντρωμένες διοικήσεις μιλούσε για μηδενική ανοχή στην αυθαιρεσία σε δάση, αιγιαλούς και παραλίες, ρέματα και ποτάμια, πολύ νερό έχει κυλήσει στον «μύλο» των καταπατήσεων δημόσιας περιουσίας, επιβεβαιώνοντας για άλλη μια φορά τον … λαϊκό κανόνα «νόμος είναι το δίκαιο του αυθαιρετούχου και του καταπατητή».
Έτσι, έπειτα από το νομοσχέδιο για την εξαγορά δημόσιων καταπατημένων εκτάσεων, του οποίου η δημόσια διαβούλευση ολοκληρώνεται την Πέμπτη, η κυβέρνηση, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας μιλώντας το περασμένο Σάββατο στο «40ο Πανελλήνιο Συνέδριο» της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Ακινήτων (ΠΟΜΙΔΑ) την επόμενη τετραετία θα γίνει νομοθετική παρέμβαση και για τον αιγιαλό.
Μηχανικοί: Γκρεμίστε τα αυθαίρετα στις παραλίες
Είναι αξιοσημείωτο ότι σύμφωνα με τις διατάξεις του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου για τα καταπατημένα εξαιρούνται της εξαγοράς ακίνητα ή τμήματα αυτών, τα οποία κείνται εντός καθορισμένης ζώνης αιγιαλού – παραλίας και εντός χερσαίας ζώνης λιμένα. Η κυβέρνηση έχει ήδη δώσει τρεις παρατάσεις – με την τελευταία να λήγει την 31η Μαρτίου 2023 – στην αναστολή εκτέλεσης πρωτοκόλλων κατεδάφισης και διοικητικής αποβολής για αυθαίρετα σε αιγιαλούς και παραλίες, ρέματα και ποτάμια, ουσιαστικά για υποθέσεις που έχουν τελεσιδικήσει εδώ και μία δεκαετία ή περισσότερο. Και πλέον προετοιμάζει το έδαφος για «τακτοποιήσεις» πολεοδομικών αυθαιρεσιών σε αιγιαλό και παραλία που κατά το Σύνταγμα της χώρας αποτελούν κοινόχρηστο αγαθό.
«Συγχωροχάρτι» σε παράνομες εγκαταστάσεις (τουριστικές, βιομηχανικές, μεταλλευτικές μονάδες κλπ.) εντός ζωνών παραλίας και αιγιαλού είχαν επιχειρήσει και προηγούμενες κυβερνήσεις, αλλά λόγω σφοδρών αντιδράσεων οι σχετικές ρυθμίσεις δεν έφτασαν ποτέ στη Βουλή, ή αποσύρθηκαν.
Τα «κύματα οργής»
Τον Ιούνιο του 2014, η πολιτική ηγεσία του τότε υπουργείου Οικονομικών μετά από τα κύματα οργής, τις κινητοποιήσεις πολιτών και τη θύελλα αντιδράσεων από περιβαλλοντικές οργανώσεις, νομικούς, ακόμη και βουλευτές της τότε κυβέρνησης, προχώρησε σε σημαντικές αλλαγές και υποχώρησε σε πολλά σημεία σε νομοσχέδιο που είχε καταθέσει για παραχωρήσεις και νομιμοποιήσεις κτισμάτων στον αιγιαλό. Τελικά το σχέδιο νόμου αποσύρθηκε.
Λίγα χρόνια αργότερα, τον Απρίλιο του 2019, η τότε κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ είχε στα σκαριά σχέδιο νόμου που έδινε τη δυνατότητα για τακτοποίηση αυθαιρέτων πάνω στο… κύμα, με απόφαση υπουργού Οικονομικών. Μάλιστα επιχείρησε να το εισάγει προς ψήφιση στη Βουλή, όμως και πάλι λόγω σφοδρών αντιδράσεων αποσύρθηκε, καθώς η ζυγαριά …βάρυνε προς το πολιτικό κόστος.
Αλλά και λίγους μήνες αργότερα, το φθινόπωρο του 2019, η νυν κυβέρνηση της ΝΔ απέσυρε από τον αναπτυξιακό νόμο τις διατάξεις για τον αιγιαλό και την παραλία, με τους αρμόδιους υπουργούς να δηλώνουν ότι θα επαναφέρουν τις ρυθμίσεις στο μέλλον.
Η δημόσια περιουσία
Η νομιμοποίηση πολοεδομικών παρανομιών στον αιγιαλό δεν είναι εύκολη υπόθεση. Η νομολογία του ΣτΕ τάσσεται κατά της αλλοίωσης του αιγιαλού, με μοναδική εξαίρεση την περίπτωση που εξυπηρετείται υπέρτατο δημόσιο συμφέρον. Για τον λόγο αυτόν, έως σήμερα, σε κανέναν νόμο τακτοποίησης αυθαιρέτων κτισμάτων δεν μπορούσαν να υπαχθούν αυθαίρετα στον αιγιαλό (όπως και σε δάση).
Πάντως, τα στοιχεία για τα καταπατημένα (από καταγραφή του 2004) που έδωσε ο κ. Σταϊκούρας μιλώντας στο συνέδριο της ΠΟΜΙΔΑ, καταδεικνύουν ότι το Δημόσιο είναι ανίκανο να προστατέψει την περιουσία του. Σε σύνολο 97.029 καταγεγραμμένων δημόσιων και ανταλλάξιμων κτημάτων έχουν καταπατηθεί τα 89.928, δηλαδή ποσοστό 92%. Σύμφωνα με τον υπουργό, η ιδιωτική περιουσία του Δημοσίου αποτέλεσε, από συστάσεως του ελληνικού Κράτους, αντικείμενο ιδιωτικών καταλήψεων, χωρίς το Δημόσιο να καταφέρει να την προστατεύσει, γι΄ αυτό όπως τόνισε, η ελληνική πολιτεία έχει εκδώσει, κατά καιρούς, νόμους με τους οποίους δίνονταν κίνητρα για την παραχώρηση κατεχομένων ακινήτων.
Latest News
«Αθηναϊκή Ενεργειακή Συμμαχία» από 8 δήμους για φθηνό ρεύμα με ΑΠΕ
Η πρωτοβουλία του Χάρη Δούκα – Τα φωτοβολταϊκά και τα PPAs
Μπορεί η Ευρώπη να σταματήσει την επέλαση των κινεζικών EV; - Η Renault έχει την απάντηση…
Σύμφωνα με τον επικεφαλής της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίαςοι δυσχερείς συνθήκες και τα κινεζικά EVS, πλήττουν περίπου το 10% της ευρωπαϊκής παραγωγής
Gaia: Το ΑΙ εργαλείο των τραπεζών για τους κλιματικούς κινδύνους
Τι δείχνει η πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος
Υστερούν οι επιχειρηματικές δράσεις για το κλίμα - Τι δείχνει έρευνα της ΕΥ
Οι οριακές βελτιώσεις στην ποιότητα των εκθέσεων για το κλίμα δεν επαρκούν για να υποστηριχθούν οι αντίστοιχες δεσμεύσεις
15 διαγωνισμοί ύψους 1,3 δισ. ευρώ για τα σκουπίδια
Μονάδες που δεν έχουν δρομολογηθεί και σχεδιάζονται εκ νέου θα χρηματοδοτηθούν από το πρόγραμμα Περιβάλλον και Κλιματική Αλλαγή
Αλλάζει το «Εξοικονομώ» - Ανατροπές σε κριτήρια και επιδοτήσεις το 2024
Τι σχεδιάζει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για το «Εξοικονομώ 2024»
Ποια είναι η startup που πρασινίζει τις μεταφορές με «καύσιμο» την AI
Με την καινοτομία οδηγό, χαράσσει ρότα για ένα πιο βιώσιμο μέλλον
Στόλτενμπεργκ: Η κλιματική αλλαγή απειλεί την παγκόσμια ασφάλεια
«Ο αγώνας εναντίον της κλιματικής αλλαγής είναι σημαντικός για την ασφάλεια του NATO»
Γιατί η BYD αντιμετωπίζει προβλήματα σε αγορές του εξωτερικού
Τα προβλήματα σχετίζονται με την πτώση πωλήσεων EV αλλά και σε εσωτερικά ζητήματα
ΔΕΗ, Motor Oil, HELLENiQ ENERGY και βιομηχανίες στη μάχη για το «πράσινο» υδρογόνο
Σε αναμονή για το ρυθμιστικό πλαίσιο