Στην κυβέρνηση το γάντι… για το καθεστώς της στρατηγικής εφεδρείας των μονάδων ρεύματος

Δύο ειδήσεις κρύβουν οι επίσημες δηλώσεις του πρωθυπουργού και του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της ΔΕΗ Γιώργου Στάσση από τη χθεσινή επίσκεψη του Κυριάκου Μητσοτάκη στην νέα λιγνιτική μονάδα «Πτολεμαϊδα 5».

Τόσο ο κ. Στάσσης όσο και ο κ. Μητσοτάκης μίλησαν για τη σημασία της συγκεκριμένης μονάδας στην ενεργειακή ασφάλεια της χώρας. Με την ενεργειακή κρίση και τον πόλεμο της Ουκρανίας ο λιγνίτης, ως γνωστόν επανήλθε στο προσκήνιο. Το αποτέλεσμα ήταν αφενός το κλείσιμο ορισμένων μονάδων να πάει πιο πίσω αλλά και η αναγκαιότητα της λειτουργίας της «Πτολεμαϊδας 5» να μην αμφισβητείται, υπό τις παρούσες συνθήκες, από κανέναν.

Μία φράση, χθες, από τον κ. Στάσση και στη συνέχεια από τον κ. Μητσοτάκη δείχνει τις προθέσεις του μελλοντικού ενεργειακού σχεδιασμού της χώρας. Και οι δύο είπαν πως η «Πτολεμαϊδα 5» στο μέλλον θα τεθεί στο καθεστώς της «στρατηγικής εφεδρείας».

Η πρώτη είδηση, λοιπόν, που κρύβεται από αυτή τη φράση είναι πως η ΔΕΗ φαίνεται να παγώνει τα αρχικά της σχέδια για μετατροπή της συγκεκριμένης μονάδας σε μονάδα φυσικού αερίου. Ούτως ή άλλως η δημόσια εταιρεία συμμετέχει με 51% στη μονάδα ηλεκτροπαραγωγής της Αλεξανδρούπολης.

Η δεύτερη είδηση που αναδύεται είναι πως η ΔΕΗ φαίνεται να ανοίγει το θέμα της αποζημίωσης των μονάδων ρεύματος που θα μπουν σε καθεστώς στρατηγικής εφεδρείας. Και το βάζει στο τραπέζι στο πλαίσιο και σχετικών δυνατοτήτων που δίνει το ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο για τις αμοιβές των εργοστασίων ρεύματος προκειμένου να είναι έτοιμες να λειτουργήσουν όταν απαιτηθεί.

Σημειώνεται πως τέτοιο θέμα ανοίγει και για ντιζελοκίνητες μονάδες ρεύματος σε νησιά, όπως στην Κρήτη, αλλά και για μονάδες φυσικού αερίου ιδιωτικών ομίλων και της ΔΕΗ, που στην επόμενη τριετία θα αποσυρθούν.

Με πιο απλά λόγια, η αγορά ηλεκτρικής ενέργειας πετάει στην κυβέρνηση το γάντι της ενεργειακής ασφάλειας. Αν ο εθνικός σχεδιασμός προβλέπει τα επόμενα χρόνια τη διατήρηση θερμικών μονάδων σε καθεστώς εφεδρείας, αυτή η υπηρεσία θα πρέπει να πληρώνεται… Και αυτό η χώρα μας θα πρέπει να το διεκδικήσει από τις Βρυξέλλες.

Η βόμβα της κλιματικής αλλαγής στην οικονομία

Πολλοί περνούν αδιάφορα τα σενάρια για την κλιματική αλλαγή. Αλλοι δεν δείχνουν κανένα ενδιαφέρον για το πόσο οι επιπτώσεις στο περιβάλλον θα επηρεάσουν τις οικονομίες όλου του κόσμου.

Η Τράπεζα της Ελλάδος εδώ και χρόνια ασχολείται με το θέμα κι έχει κάνει τις εκτιμήσεις της για το μέλλον. Και η χθεσινή παρουσίαση της μελέτης του ΙΟΒΕ θα έπρεπε να γίνει «ευαγγέλιο» για τα κόμματα.

Όπως αναφέρεται στη μελέτη, η χώρα πλήττεται ήδη από ακραία καιρικά φαινόμενα, τα οποία αναμένεται να ενταθούν στο μέλλον. Σύμφωνα με στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, εκτιμάται ότι έως το 2100, το ΑΕΠ της χώρας μπορεί να υποστεί μια ετήσια μείωση έως και 6% εάν δε ληφθούν μέτρα μετριασμού και προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή, το οποίο μεταφράζεται σε σωρευτικό κόστος €701 δισεκ.

Οι δράσεις προσαρμογής και μετριασμού που θα ληφθούν σε εθνικό επίπεδο θα καθορίσουν το συνολικό κόστος των επιδράσεων της κλιματικής αλλαγής για την περίοδο έως το 2100, το οποίο κυμαίνεται μεταξύ €436 δισεκ. (σενάριο μετριασμού) έως και €701 δισεκ. (σενάριο μη δράσης – κακό σενάριο).

Συνολικά, εάν η μέση παγκόσμια θερμοκρασία αυξανόταν σήμερα κατά 3-4°C σε σχέση με τα προβιομηχανικά επίπεδα, η ετήσια απώλεια ευημερίας στην ΕΕ θα ξεπερνούσε το 1,4-1,9% του ΑΕΠ

Το κόστος αυτό μπορεί να μειωθεί κατά μέχρι και €123 δισεκ. εάν ληφθούν μέτρα προσαρμογής, επομένως η ανάγκη για τη λήψη τους είναι επιτακτική. Στο εθνικό πλαίσιο για την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή, το οποίο βρίσκεται σε πλήρη εναρμόνιση με το ευρωπαϊκό, περιλαμβάνεται η Εθνική Στρατηγική για την Προσαρμογή στην Κλιματική Αλλαγή (ΕΣΠΚΑ, η οποία εξειδικεύεται σε περιφερειακό επίπεδο με τα Περιφερειακά Σχέδια, ΠεΣΠΚΑ), ο Εθνικός Κλιματικός Νόμος καθώς και άλλοι νόμοι που αφορούν θέματα αδειοδοτήσεων δημόσιων και ιδιωτικών έργων. Η εφαρμογή του θεσμικού πλαισίου προχωρά, ωστόσο με κάποιες καθυστερήσεις, καθώς έξι χρόνια μετά τη θεσμοθέτηση και εφαρμογή της εθνικής στρατηγικής, έχουν εγκριθεί μόλις πέντε ΠεΣΠΚΑ.

Αυξήσεις στα ασφάλιστρα

Κρυφές αυξήσεις στα ασφάλιστρα των αυτοκινήτων και των λοιπών οχημάτων παρατηρούνται τις τελευταίες ημέρες. Οσοι ιδιοκτήτες δουν τα συμβόλαιά τους να λήγουν το επόμενο διάστημα θα διαπιστώσουν ότι η επόμενη ανανέωση θα είναι ακριβότερη.

Πήραμε για παράδειγμα ιδιοκτήτη ο οποίος πλήρωνε μικτή εξαμηνιαία ασφάλιση 380 ευρώ και η ανανέωση του ήρθε με ένα ποσό της τάξης των 409 ευρώ. Δηλαδή αύξηση 27 ευρώ το εξάμηνο ή 54 ευρώ ετησίως. Και μάλιστα για αυτοκίνητο που θεωρητικά έχει μειούμενη αξία.

Τι βάζουν πάνω οι ασφαλιστικές εταιρείες και αυξάνουν το ποσό; Την αύξηση του πληθωρισμού… απαντούν. Και ο Θεός βοηθός.

Δεν έφτανε η ακρίβεια στο ράφι, στην ενέργεια και στη βενζίνη τώρα εκατομμύρια ιδιοκτήτες πρέπει να βάλουν το χέρι στην τσέπη και για τα ασφάλιστρα των οχημάτων τους.

Τεράστια έξοδα για τους υποψήφιους βουλευτές…

Νομαρχιακή μεγάλου κόμματος δεν πλήρωσε το ρεύμα (γιατί δεν είχε λεφτά προφανώς) και της το έκοψαν με αποτέλεσμα να κάνει συνεδριάσεις σε τοπικό καφέ.

Κι αυτό πριν ακόμη ξεκινήσει η προεκλογική περίοδος. Αλλά για φανταστείτε πόσο δαπανηρή είναι μια τέτοια διαδικασία; Το κόστος είναι τεράστιο για βενζίνες υποψηφίων, φυλλάδια, κάρτες, συγκεντρώσεις σε ξενοδοχεία και καφέ, ενοικιάσεις γραφείων, digital επικοινωνία, υπαλλήλους και τόσα άλλα.

Παλαιότερα κάποιοι έλεγαν ότι για να εκλεγούν βουλευτές ξόδεψαν 100 και 200 χιλιάδες ευρώ, ειδικά σε δύσκολες ή μεγάλες περιφέρειες. Βέβαια, δεν έχουν όλοι αυτά τα χρήματα και όχι όλα τα κόμματα. Αλλά αναρωτιόμαστε. Με δύο εκλογικές αναμετρήσεις και με μια προεκλογική περίοδο που επίσημα μπορεί να ξεκινήσει (αν κι έχει ήδη ξεκινήσει) στις 10 Μαρτίου και θα τελειώσει στα τέλη Μαίου πόσο θα εκτοξευτεί το κόστος για υποψήφιους και κόμματα;

…Και χρυσές δουλειές

Από την άλλη… ρέει το χρήμα σε συγκεκριμένους κλάδους. Τρίβουν τα χέρια τους π.χ. οι ιδιοκτήτες παλαιών διαμερισμάτων και γραφείων που νοικιάζουν για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα τα ακίνητα σε υποψήφιους.

Χρυσές δουλειές κάνουν όσοι ασχολούνται με τις εκτυπώσεις καρτών και φυλλαδίων, αλλά και μπαρ, ξενοδοχεία, καφέ που μισθώνουν το χώρο για 2-3 ώρες προκειμένου να κάνουν τις προεκλογικές ομιλίες τους οι υποψήφιοι. Και μιλάμε για εκλογές που θα κρατήσουν μήνες…

Η Ελλάδα στη 10άδα με τις υψηλότερες ενισχύσεις

Στα 900 ευρώ ανά νοικοκυριό ανέρχονται οι επιδοτήσεις που έδωσε η κυβέρνηση στους λογαριασμούς ρεύματος. Αυτό προκύπτει από την επικαιροποιημένη έρευνα του Ινστιτούτου Bruegel που αφορά τα μέτρα στήριξης των ευρωπαϊκών χωρών ώστε νοικοκυριά κι επιχειρήσεις να ανακουφιστούν από τις μεγάλες αυξήσεις των τιμών της ηλεκτρικής ενέργειας. Η Ελλάδα βρίσκεται στις 10 πρώτες χώρες που διέθεσαν τις υψηλότερες ενισχύσεις σε σχέση με το ΑΕΠ τους. Για την ακρίβεια την περίοδο Σεπτεμβρίου 2021 – Ιανουαρίου 2023 διέθεσε 9,5 δισ. ευρώ, ήτοι το 5,2%. Αντιστοιχεί σε 898 ευρώ ανά κάτοικο. Η χώρα μας υποχώρησε στην 8η θέση από την 1η που ήταν το περασμένο καλοκαίρι, καθώς άλλα κράτη ακολούθησαν με υψηλότερα πακέτα στήριξης. Για παράδειγμα η Γερμανία διέθεσε 268,1 δισ. ευρώ ή το 7,5% του ΑΕΠ, το Ηνωμένο Βασίλειο 103,3 δισ. ευρώ, που αντιστοιχούν στο 3,8% του ΑΕΠ κ.ο.κ. Συνολικά οι χώρες της Ευρώπης στήριξαν με σχεδόν 800 δισ. ευρώ τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις.

DT: «Δεν πουλάμε τον ΟΤΕ»

Διαψεύδουν οι Γερμανοί της Deutsche Telekom (DΤ) τη νέα φημολογία περί πώλησης του μεριδίου τους στον ΟΤΕ. Τα σενάρια αυτή τη φορά ανέφεραν ότι το fund CVC έχει εκδηλώσει σχετικό ενδιαφέρον και πως βρίσκεται ήδη σε επαφές με τη γερμανική μητρική του ΟΤΕ. Οι Γερμανοί, βλέποντας τη φημολογία να φουντώνει, εξέδωσαν ανακοίνωση που χαρακτηρίζει «εντελώς ανυπόστατη» τη φημολογούμενη πρόθεση πώλησης της συμμετοχής της DT στον ΟΤΕ, προσθέτοντας ότι αυτή είναι «στρατηγικής σημασίας». «Οι λειτουργικές επιδόσεις του ΟΤΕ είναι εξαιρετικές. Η διοίκηση κάνει πολύ καλή δουλειά. Η DT έχει τονίσει πολλές φορές τους τελευταίους μήνες ότι η επένδυσή της στην Ελλάδα είναι στρατηγικής σημασίας» ξεκαθάρισε η γερμανική εταιρεία. Η DT διατηρεί ποσοστό 50,9% στον ελληνικό τηλεπικοινωνιακό οργανισμό (51,4% εξαιρουμένων των ιδίων μετοχών), το Δημόσιο έχει 1,1% των μετοχών και ο ΕΦΚΑ 6,1%.

Διπλασιάστηκαν οι πωλήσεις ΙΧ

Σημαντική αύξηση παρουσίασαν οι νέες ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων και μοτοσικλετών στην Ελλάδα τον Ιανουάριο καθώς κυκλοφόρησαν στην Ελλάδα 11.638 καινούργια αυτοκίνητα, παρουσιάζοντας αύξηση 92,1% σε ετήσια βάση, σύμφωνα με στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής που επεξεργάστηκε ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων. Τα νέα επιβατικά ανήλθαν σε 10.536 παρουσιάζοντας αύξηση σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2023 κατά 90,8%. Τα καινούργια φορτηγά, ελαφρά και βαρέα, παρουσίασαν αύξηση κατά 103%, ενώ τα νέα λεωφορεία κατά 1.300% δείχνοντας την ανανέωση μέρους το υπάρχοντος στόλου.

Εκπαίδευση μηχανικών αεροσκαφών στα HAE

Η ανάπτυξη και επέκταση του προγράμματος εκπαίδευσης μηχανικών αεροσκαφών από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα στην ΕΑΒ και η επέκταση των υποδομών της βιομηχανίας ήταν το αντικείμενο συνάντησης που έγινε χθες το πλαίσιο της διμερούς συνεργασίας που προωθείται ανάμεσα στην ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, παρουσία του διευθύνοντος συμβούλου της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας (ΕΑΒ), με τον διευθυντή της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης του υπουργείου Αμυνας των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, ST BG ENG Nasir Alnaqbi και στελέχη της πρεσβείας των ΗΑΕ στην Ελλάδα.

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Inside Stories