
Η γερμανική κυβέρνηση φέρεται να πιέζει την αμερικανική Intel ώστε η τελευταία να… επεκτείνει την επένδυσή της ύψους 17 δισ. ευρώ στο νέο εργοστάσιο κατασκευής μικροτσίπ, με αντάλλαγμα υψηλότερες κρατικές επιδοτήσεις για το έργο ορόσημο.
Η αμερικανική εταιρεία κατασκευής ημιαγωγών πρόκειται να λάβει 6,8 δισεκατομμύρια ευρώ σε επιδοτήσεις από το Βερολίνο για την κατασκευή νέας γραμμής παραγωγής στο Μαγδεμβούργο, στο ανατολικό τμήμα της χώρας.
Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ξένη άμεση επένδυση στη Γερμανία από το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.
Συνεργασία Intel-ARM στη συμβατότητα κατασκευής ημιαγωγών
Σύμφωνα με τους Financial Times, πηγές εντός της εταιρείας ανέφεραν ότι η Intel επιθυμούσε οι εν λόγω επιδοτήσεις να αυξηθούν τουλάχιστον σε 10 δισ. ευρώ, επικαλούμενη υψηλότερα κόστη ενέργειας και κατασκευής. Από την πλευρά τους Γερμανοί αξιωματούχοι αντέτειναν ότι θα μπορούσε να αυξηθεί το ύψος της επιδότησης, αλλά μόνο υπό την προϋπόθεση ότι θα αυξηθούν και οι επενδύσεις της εταιρείας.
«Είναι λογικό ότι εάν αυξηθεί η κλίμακα της επένδυσης, τότε θα αυξηθεί και το επίπεδο της επιδότησης», δήλωσε ο Σβεν Σούλτσε, υπουργός Οικονομίας του κρατιδίου της Σαξονίας-Άνχαλτ, του οποίου το Μαγδεμβούργο είναι πρωτεύουσα.
Ωστόσο, όπως σημειώνουν οι Financial Times, οποιαδήποτε απαίτηση προς την Intel να επενδύσει περισσότερα θα μπορούσε να αυξήσει την οικονομική πίεση στην εταιρεία σε μια κρίσιμη περίοδο. Πρόσφατα ανέφερε ότι θα μετριάσει τις κεφαλαιουχικές δαπάνες φέτος, αφού η απροσδόκητη πτώση των πωλήσεων την ανάγκασε να μειώσει το μέρισμά της για να εξοικονομήσει μετρητά.
Οι συνομιλίες μεταξύ της Intel και της γερμανικής κυβέρνησης έρχονται σε μια περίοδο που η κυβέρνηση Μπάιντεν προσφέρει στους κατασκευαστές ημιαγωγών επιδοτήσεις εκατοντάδων δισεκατομμυρίων δολαρίων ώστε να αυξηθεί η παραγωγή επί αμερικανικού εδάφους.
Προφανώς αυτή η πολιτική ασκεί πίεση στην Ευρωπαϊκή Ένωση ώστε να ανταποκριθεί στις συγκεκριμένες κινήσεις, διαφορετικά κινδυνεύει να δει πλήθος επενδύσεων να μεταναστεύουν στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού.
Οι ευρωπαϊκές… ιδιαιτερότητες
Γερμανοί αξιωματούχοι σημείωναν ότι οι επιδοτήσεις για το έργο της Intel παρέχονται υπό την αιγίδα του ευρωπαϊκού Chips Act, ο οποίος στοχεύει στην κινητοποίηση περισσότερων από 43 δισ. ευρώ σε δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις για τη βιομηχανία ημιαγωγών στην Ένωση, αλλά το οποίο εξακολουθεί να βρίσκεται υπό διαπραγμάτευση.
Θα χρειαστεί επιπλέον έγκριση από τις Βρυξέλλες ότι η προσφερόμενη οικονομική στήριξη συμμορφώνεται με τους κανόνες της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις.
Η σημασία του εγχειρήματος
Το υπό κατασκευή εργοστάσιο της Intel αποτελεί μέρος των προσπαθειών της εταιρείας να ανακτήσει την πρωτοκαθεδρία στη βιομηχανία των ημιαγωγών αφού έχασε σημαντικό έδαφος από τους Ασιάτες ανταγωνιστές της και ειδικά την ταϊβανέζικη TSMC.
Το project του Μαγδεμβούργου σχεδιάστηκε ώστε να αποτελέσει το επίκεντρο ενός επενδυτικού σχεδίου δεκαετίας που θα μπορούσε τελικά να κοστίσει 80 δισ. ευρώ, ανάλογα με τη διαθεσιμότητα μελλοντικών επιδοτήσεων.
Το εγχείρημα είναι επίσης καθοριστικό και για τις φιλοδοξίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ώστε να διπλασιάσει το μερίδιό της στην παγκόσμια αγορά ημιαγωγών, από κάτω του 10% που είναι σήμερα σε 20% έως το 2030.
Αποτελεί δε κεντρικό θέμα στη στρατηγική του Γερμανού καγκελάριου Σολτς να μειώσει της εξάρτηση της Γερμανίας από τους Ασιάτες προμηθευτές προηγμένων μικροτσίπ, τα οποία απαιτούνται για την ολοκλήρωση οποιουδήποτε προϊόντος, από smartphone έως αυτοκίνητα.
Είναι κεντρικό στη στρατηγική του Γερμανού καγκελαρίου Olaf Scholz να μειώσει την εξάρτηση της Γερμανίας από Ασιάτες προμηθευτές για προηγμένα τσιπ χρειάζεται σε οτιδήποτε, από smartphone έως ηλεκτρικά οχήματα.
Ωστόσο, από την εποχή που ανακοινώθηκε η κατασκευή του εργοστασίου πολλά άλλαξαν. Το ενεργειακό κόστος στη Γερμανία έχει εκτοξευθεί, απόρροια της ρωσικής πολιτικής να μειωθούν οι εξαγωγές φυσικού αερίου προς την Ευρώπη μετά την εισβολή στην Ουκρανία. Παράλληλα, ο υψηλός πληθωρισμός είχε επίσης αντίκτυπο στο κόστος κατασκευής, ωθώντας την Intel να ζητήσει περισσότερες επιδοτήσεις.


Latest News

Αναβρασμός με τους δασμούς Τραμπ - Μπορούν οι αναδυόμενες ασιατικές αγορές να βγουν κερδισμένες;
Οι αναδυόμενες αγορές βρίσκονται ανάμεσα στις ΗΠΑ και στην Κίνα - Πώς θα ισορροπήσουν στον εμπορικό πόλεμο

Ο πυρετός του χρυσού στην Κίνα - Οι μικροεπενδυτές και οι προειδοποιήσεις των αρχών
Γιατί οι Κινέοι δανείζονται ή βάζουν τις αποταμιεύσεις τους στον χρυσό

Η μεγάλη επιστροφή του σαουδάραβα κολλητού του Μασκ - Η ταραχώδης ζωή του Αλουαλίντ μπιν Ταλάλ
Ο φανταχτερός Σαουδάραβας δισεκατομμυριούχος επενδυτής Αλουαλίντ επιστρέφει στο προσκήνιο, ενθαρρυμένος από την επιστροφή του Ντόναλντ Τραμπ στον Λευκό Οίκο.

Το Πεκίνο εξετάζει εξαιρέσεις στους δασμούς 125% - Ποια προϊόντα αφορούν
Η Κίνα εξετάζει τώρα εξαιρέσεις από τους δασμούς, στο πνεύμα των αντίστοιχων πρόσφατων αμερικανικών ανακοινώσεων

Goldman: Η Κίνα μπορεί να εξαιρέσει το αιθάνιο και το υγραέριο από υψηλούς δασμούς
Η σημαντική εξάρτηση της κινεζικής βιομηχανίας πλαστικών από τις αμερικανικές εισροές βάζει σε σκέψεις το Πεκίνο, σύμφωνα με τους αναλυτές της Goldman

Ο Τραμπ διαψεύδει... τη διάψευση του Πεκίνου - «Σε εξέλιξη συνομιλίες με την Κίνα»
O αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ υποστηρίζει το ακριβώς αντίθετο από αυτό που λέει το Πεκίνο

Ο κινέζος χειριστής ρομποταξί Pony.ai εξετάζει IPO σε άλλα χρηματιστήρια
Λιγότερο από έξι μήνες μετά την IPO της Νέας Υόρκης, οι αυξανόμενοι φόβοι διαγραφής από ΗΠΑ ωθούν την Pony.ai σε αναζήτηση εναλλακτικής IPO

ΕΚΤ: Οι τράπεζες υποτιμούν τις απώλειες δανείων του τομέα αυτοκινήτων
Η αυτοκινητοβιομηχανία είναι ένας από τους τομείς στους οποίους «οι προβλέψεις των τραπεζών δεν φαίνεται να αντικατοπτρίζουν επαρκώς τους καθοδικούς κινδύνους

Ο Τραμπ βάζει στο μικροσκόπιο την χρηματοδότηση πανεπιστημίων από το εξωτερικό
Νέο εκτελεστικό διάταγμα του Τραμπ απειλεί να περικόψει ομοσπονδιακά χρήματα από τα σχολεία που δεν συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις αποκάλυψης ξένων χρηματοδοτήσεων

Η Boeing απειλεί να σταματήσει να κατασκευάζει αεροσκάφη για την Κίνα
Ο εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ-Κίνας επισκιάζει τα καλύτερα από τα αναμενόμενα οικονομικά αποτελέσματα της Boeing