
Organized food retailing continued its positive course during the four months of 2023, based on the latest data from NielsenIQ and having now overcome the impact of Easter seasonality at the end of April. Compared to the corresponding period last year, organized food retail increased by +9.1%, however this growth is still inflationary, with volumes declining, around -3.5%. At category level, this growth is driven by food and beverages, both fresh (+8.9%) and standardized (+9.3%), mainly due to their significant contribution to the average basket of the Greek household, in relation to non-food categories.
Price hikes
In this highly inflationary environment, and based on recent findings from NielsenIQ surveys, Greek consumers seem, in the vast majority (97% of respondents), to have clearly perceived the increase in the prices of products sold through supermarkets. Trying to cope with this, 68% say they will cut unnecessary spending and luxuries and buy only the essentials, while 1 in 3 say they will now choose cheaper brands.
The above statements seem to be confirmed by NielsenIQ’s sales data, as on the one hand there is a decrease in sales in categories of secondary importance, such as for example mouthwashes (-8.2%) or furniture care products (-5.1 %). At the same time, the value share of private label products continues to move upward, reaching an all-time high of 25% of the total market, with consumers stating that they choose Private Labels not only for their relatively low price ( 58% of the respondents), but also because they are of the same quality as the branded ones, in a percentage of over 75%.
Focusing our analysis further on private label products it is noteworthy that while on average they have increased their price more than twice as compared to branded products, at the same time they have managed to maintain their sales volumes without showing losses, which proves the shift of consumers, in many cases, to low-cost alternatives, which will minimize their overall “out of pocket”.


Latest News

Ένα δαχτυλίδι για τον Πάπα Φραγκίσκο - Πώς έσπασε ακόμη μια παράδοση αιώνων
Τι συμβολίζει το «Δαχτυλίδι του Ψαρά» του Πάπα Φραγκίσκου και γιατί θα καταστραφεί μετά το θάνατό του

Έρευνα για τον θάνατο ναυτικού στο λιμάνι της Πάτρας
Για τον σκοπό αυτό μεταβαίνει στην Πάτρα, κλιμάκιο της Ελληνικής Υπηρεσίας Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων (ΕΛΥΔΝΑ), προκειμένου να διερευνήσει τα αίτια του συμβάντος

Βροχές και χαλαζοπτώσεις την Παρασκευή – Ισχυρές καταιγίδες στην Αττική
Άστατος θα είναι ο καιρός σήμερα Παρασκευή, με κύρια χαρακτηριστικά τις βροχές και τις καταιγίδες. Αναλυτική πρόγνωση

Ο Τραμπ διαψεύδει... τη διάψευση του Πεκίνου - «Σε εξέλιξη συνομιλίες με την Κίνα»
O αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ υποστηρίζει το ακριβώς αντίθετο από αυτό που λέει το Πεκίνο

Οργιάζουν τα σενάρια για την τύχη του Ζελένσκι
Εν μέσω ασφυκτικής πίεσης βρίσκεται ο Βολοντίμιρ Ζελένσκι που καλείται να λάβει κρίσιμες αποφάσεις για τη χώρα του.

ΒΗΜΑ της Κυριακής: Έρχεται στις 27 Απριλίου με συναρπαστικές προσφορές
Το ΒΗΜΑ κυκλοφορεί την Κυριακή 27 Απριλίου μαζί με το ΒΗΜΑ στην Ιστορία «1939-1945 Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος», το περιοδικό Vita, τη μαθητική εφημερίδα της Νάξου και φυσικά, το ΒΗΜΑGAZINO

Το ReArm της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας – Το παρασκήνιο της σύσκεψης στο Μαξίμου
Οι εκπρόσωποι της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας που συμμετείχαν στη σύσκεψη στο Μαξίμου και οι στόχοι που τέθηκαν

Τι αλλάζει στις συναλλαγές με το Δημόσιο – Ποια «δημοφιλή» πιστοποιητικά καταργούνται
Κοινό Δελτίο Τύπου των Υπουργείων Εσωτερικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης

Μητσοτάκης: Συνάντηση με εκπροσώπους εταιρειών της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας
Συζητήθηκαν οι δυνατότητες συνεργειών και οι προοπτικές συμμετοχής των ελληνικών εταιρειών αμυντικής τεχνολογίας σε εγχώρια και ευρωπαϊκά αμυντικά προγράμματα

Συναντήσεις Τζιτζικώστα με Airbus και Boeing
Αντικείμενο των συναντήσεων ήταν η νέα πολιτική της ΕΕ για τις αερομεταφορές και τη νέα Στρατηγική για τις Αερομεταφορές