
Σε προηγούμενο άρθρο μας, με τίτλο: «Άστοχοι στόχοι», αναφέραμε το παράδειγμα της εταιρείας Χ, παρόχου ηλεκτρικής ενέργειας, και τον τρόπο που αυτή χάνει πελάτες κυριολεκτικά μέσα από τα χέρια της. Η εταιρεία είναι υπαρκτή, και η περίπτωση πραγματική. Ο πελάτης υπέστη υπερβολική κατ’ εκτίμηση χρέωση «έναντι» κατανάλωσης. Δαπάνησε κυριολεκτικά ώρες σε τηλεφωνικές συνομιλίες με το τμήμα εξυπηρέτησης πελατών της εταιρείας, και έστειλε επανειλημμένα γραπτά αιτήματα για να διορθωθεί το πρόβλημα. Από την άλλη μεριά σιγή ασυρμάτου, αδιαφορία, και συνέχιση της καταχρηστικής συμπεριφοράς απέναντί του. Ώσπου τελικά ο πελάτης αποφάσισε και εγκατέλειψε τη συγκεκριμένη εταιρεία. Ασφαλώς μεταπήδησε στον ανταγωνισμό.
Και τότε, εγένετο θαύμα! Όταν έλαβαν το αίτημα αλλαγής παρόχου, τον κάλεσαν από το τμήμα εξυπηρέτησης πελατών της αρχικής εταιρείας. «Λάβαμε το αίτημά σας για αλλαγή παρόχου, και θέλουμε να σας προτείνουμε ένα οικονομικότερο πρόγραμμα που έχουμε, ώστε να μείνετε μαζί μας…» του πρότειναν. «Ο λόγος που αποχωρώ δεν είναι οικονομικός», τους απαντά. «Είναι η άρνηση της εταιρείας σας να με ακούσει, η κώφευση στα αιτήματά μου, το γεγονός ότι με αγνοήσατε επιδεικτικά και για μεγάλο χρονικό διάστημα. Σας ευχαριστώ, αλλά δε με ενδιαφέρει πλέον η συνεργασία μαζί σας…». Και έτσι, έληξε άδοξα η συνεργασία τους. Όμως η ιστορία δεν τελειώνει εδώ.
Έπειτα από δυο εβδομάδες, μια άλλη υπάλληλος, από το ίδιο τμήμα της ίδιας εταιρείας, καλεί τον ίδιο -πρώην- πελάτη. «Μάθαμε ότι θέλετε να φύγετε από την εταιρεία μας» του λέει. «Έχω ήδη αποχωρήσει!» απαντά εκείνος θριαμβευτικά. «Θα θέλαμε να σας έχουμε ξανά κοντά μας» συνεχίζει ακάθεκτη η κυρία. «Σας προσφέρουμε τιμή κιλοβατώρας που δεν υπάρχει πουθενά αλλού στην αγορά. Επιπλέον, 100 ευρώ έκπτωση, και ακόμα τρεις δωροεπιταγές των 20 ευρώ η καθεμιά τους πρώτους τρεις μήνες για αγορές στο supermarket Σ. Επιπλέον, θα σας δώσω τον προσωπικό μου αριθμό τηλεφώνου, για να με καλείτε αν έχετε κάποιο πρόβλημα. Μπορώ να σας στείλω τώρα ένα μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου με την προσφορά μας αυτή, και το μόνο που θα χρειασθεί να κάνετε είναι να απαντήσετε με τη λέξη “συμφωνώ”, ώστε να αναλάβουμε εμείς την επαναφορά σας σε εμάς…».
Λένε ότι η εκδίκηση είναι ένα πιάτο που τρώγεται κρύο. Αυτό ίσχυσε και εδώ. Η απάντηση ήταν σύντομη, και δεν επιδέχονταν επιπλέον συζήτηση: «Σας ευχαριστώ. Η δελεαστική προσφορά σας, μου είναι τελείως αδιάφορη. Η εταιρεία σας αδιαφόρησε απέναντί μου επανειλημμένως. Δε με ενδιαφέρει πλέον καμιά συνεργασία μαζί σας».
Κατόπιν εορτής
Η συγκεκριμένη περίπτωση, μοιάζει στην εικόνα του να έχουμε όλη την πυροσβεστική δύναμη να ασχολείται με κάθε μέσον να σβήσει μια καταστρεπτική φωτιά που έχει ήδη ολοκληρώσει το έργο της και έχει ήδη σβήσει. Ματαιοπονία, σπατάλη πόρων, άσκοπη ενασχόληση.
Μερικά συμπεράσματα στον κόσμο των επιχειρήσεων:
- Είναι απλούστερο και σοφότερο να διαθέτουμε ένα καλό τμήμα εξυπηρέτησης πελατών
- Πρέπει να φροντίζουμε να μην υπάρχουν προβλήματα στη σχέση με τους πελάτες μας
- Αν παρ’ όλα αυτά προκύψει κάποιο θέμα, φροντίζουμε να το λύσουμε εν τω γεννάσθαι, και όχι όταν φουντώσει η πυρκαγιά. Πολύ περισσότερο είναι άσκοπο να προσπαθούμε να τη σβήσουμε όταν έχει γίνει η καταστροφή
- Είναι οικονομικότερο να επενδύουμε στην ποιοτική εξυπηρέτηση, από το να δίνουμε «γη και ύδωρ» εκ των υστέρων
- Όταν η αβλεψία είναι μικρή, μπορούμε να επανορθώσουμε. Όταν είναι σοβαρή και κυρίως επαναλαμβανόμενη, ματαιοπονούμε
- Συνήθως όταν χάσουμε ένα πολύ δυσαρεστημένο πελάτη, τον χάνουμε δια παντός
- Ένας δυσαρεστημένος πελάτης, διαδίδει την άσχημη εμπειρία του σε όλο τον κύκλο των επαφών του. Σήμερα, με τη δύναμη του διαδικτύου τα πράγματα μπορεί να είναι ιδιαίτερα σοβαρά σε αυτό το σημείο
Όλα αυτά είναι αυτονόητα. Ποιος είπε όμως ότι τα αυτονόητα αποτελούν κοινή πρακτική; Εκεί ακριβώς διαφέρουν οι επιτυχημένες επιχειρήσεις από τις μέτριες, και πολύ περισσότερο από τις αποτυχημένες. Εν προκειμένω το μήνυμα είναι απλό: τη φωτιά την προλαβαίνεις. Έστω, τη σβήνεις στην αρχή της. Μετά την καταστροφή, ματαιοπονείς σβήνοντας τα καμμένα.
*Ο Σταμάτης Παππάς, MEng/MBA, είναι Σύμβουλος Επιχειρήσεων


Latest News
![Οι αλλαγές που υπάρχουν στα φορολογικά έντυπα για τα εισοδήματα του φορολογικού έτους 2024 από ακίνητα [Γ’ Μέρος]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/akinita-600x400.jpeg)
Οι αλλαγές στα φορολογικά έντυπα για τα εισοδήματα από ακίνητα [Γ' Μέρος]
Συχνές ερωτήσεις – απαντήσεις

ΑΟΖ και Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός
Ο Πέτρος Λιάκουρας γράφει στο in για το Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό και τις εκκρεμότητες που κλείνει – Γιατί είναι καλή στιγμή να επανακκινήσει ο διάλογος με την Τουρκία
![Ελάχιστο ετήσιο εισόδημα αυτοαπασχολούμενων [Β’ Μέρος]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/taxpayers-600x337.jpg)
Ελάχιστο ετήσιο εισόδημα αυτοαπασχολούμενων [Β’ Μέρος]
Προσαύξηση βάσει ετήσιου κόστους μισθοδοσίας

Ο Δαίδαλος και οι Μινώταυροι
Η ανθρώπινη δημιουργικότητα – στο πλαίσιο της Τεχνητής Νοημοσύνης – επιβάλλεται να σέβεται ηθικούς κανόνες και αξίες.

Η ΕΚΤ επιμένει σε χαμηλότερα επιτόκια – Πώς το αντιλαμβάνονται οι επενδυτές
Μολονότι η Πρόεδρος της ΕΚΤ, Christine Lagarde, προτείνει αυξημένη προσοχή σχετικά με την επόμενη ημέρα της Ευρωζώνης, η μείωση των επιτοκίων αποδεικνύει ότι η ευρωπαϊκή οικονομία δεν αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα.

Αναδιάταξη της οικονομικής τάξης
Ο κίνδυνος που ενέχει αυτή η ανορθόδοξη οικονομική πολιτική είναι ότι η προσδοκώμενη αύξηση εσόδων από δασμούς είναι πιθανό να μην αποδώσει

Αναπάντεχη η ανθεκτικότητα στην αγορά κρυπτονομισμάτων – Τί αναμένεται για τη συνέχεια
Σε μια αγορά όπου κυριαρχεί η έντονη μεταβλητότητα, θα περίμενε κανείς να δει υπερβολές μετά από τέτοια αναταραχή στις χρηματαγορές. Κι όμως, φαίνεται ότι οι μεγάλοι πάικτες κρυπτονομισμάτων κάτι περιμένουν.

Η «παγίδα Kindleberger» και η κινεζική απάντηση στους δασμούς Τραμπ
Η ίδια δυναμική που χαρακτήρισε τον πρώτο εμπορικό πόλεμο του Τραμπ εμφανίζεται ξανά

Άμεσες και έμμεσες επιπτώσεις
Η απόφαση του Τραμπ να κλιμακώσει τον εμπορικό πόλεμο έχει άμεσες επιπτώσεις στις διεθνείς αγορές και στις στρατηγικές μεγάλων πολυεθνικών εταιρειών

Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός – Στην αφετηρία μιας νέας φάσης στις ελληνοτουρκικές σχέσεις
Ο Κώστας Υφαντής γράφει στο in για το Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό και τι θεωρεί η Ελλάδα νομικά διεκδικήσιμο