Ο κίνδυνος να έρθει η ναυτιλία αντιμέτωπη με μία πανσπερμία περιβαλλοντικών κανονισμών και να κινείται προς την πράσινη μετάβαση με πολλές και διαφορετικές ταχύτητες, είναι υπαρκτός εάν δεν βγει «λευκός καπνός» από την σύνοδο που ολοκληρώνεται την Παρασκευή της Επιτροπής Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) που πραγματοποιείται στο Λονδίνο.
Έλλειμμα 90.000 αξιωματικών αντιμετωπίζει η παγκόσμια ναυτιλία
Από τα όσα έχουν καταγράψει οι παρατηρητές των συζητήσεων, τις δυο προηγούμενες ημέρες από την Δευτέρα που ξεκίνησε η σύνοδος θεωρείται πολύ δύσκολο για κάποια οριστική απόφαση ωστόσο δεν αποκλείεται τελικά κάτω από τις πιέσεις που δέχεται ο ΙΜΟ να υπάρξει μια κοινή απόφαση για μηδενικές εκπομπές CO2 μέχρι το 2050 η «γύρω» από το 2050. Επίσης συμφωνία μπορεί να υπάρξει και για την υιοθέτηση ενός προτύπου καυσίμου.
Όμως καταγράφονται αγεφύρωτες προς το παρόν διαφορές όσον φορά τα μέτρα οικονομικού χαρακτήρα που θα ληφθούν για την επίτευξη του στόχου αυτού.
Οι διαφορές αφορούν στο εάν θα πρέπει να επιβληθεί ένα τέλος, εισφορά (levy), στο καύσιμο ή τις εκπομπές CO2 και πόσο θα είναι το ύψος αυτού. Να σημειωθεί εδώ ότι ένα τόνος πετρελαίου εκπέμπει τρεις τόνους CO2. Επομένως μία εισφορά 50 δολάρια στο τόνο στο πετρέλαιο μπορεί να σημαίνει 150 δολάρια τον τόνο CO2.
Αντιδρούν οι κυβερνήσεις
Πολλές χώρες της όπως η Κίνα, η Σαουδική Αραβία, η Βραζιλία και η Παραγουάη, μεταξύ άλλων, εξέφρασαν ανησυχίες σχετικά με την καθολική εισφορά για τα αέρια του θερμοκηπίου, υποδηλώνοντας ότι θα είναι επιζήμια για τις οικονομίες τους λόγω της απόστασής τους από τις κύριες εμπορικές οδούς.
Στο μεταξύ εν μέσω αυτών των συζητήσεων και διαφωνιών οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών που έχουν το «προνόμιο» να δρομολογούν τα πλοία τους σε συγκεκριμένα δρομολόγια που πιάνουν τακτικά συγκεκριμένα λιμάνια, ετοιμάζονται να προχωρήσουν δημιουργώντας «πράσινους διαδρόμους» και υλοποιώντας επενδύσεις σε εναλλακτικά καύσιμα τόσο σε πλοία όσο και στη στεριά.
Χαρακτηριστικά η Maersk ανακοίνωσε ότι έχει υπογράψει εννέα συμφωνίες με στρατηγικούς εταίρους που εργάζονται για την προμήθεια του πράσινου καυσίμου που απαιτείται για τα 19 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με μεθανόλη.
Ωστόσο θα πρέπει να σημειωθεί ότι η tramp ναυτιλία (που δεν τηρεί καθορισμένο δρομολόγιο) θα πρέπει προκειμένου να συνεχίσει να λειτουργεί με ασφάλεια και αποτελεσματικά να βρίσκει καύσιμα σε κάθε λιμάνι σε όλο τον κόσμο, κάτι που δεν εξασφαλίζεται μέχρι τώρα.
Το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS) που εκπροσωπεί το 80% της παγκόσμιας ναυτιλίας πάει ένα βήμα πιο μπροστά από τις διαφωνίες και δηλώνει στον ΙΜΟ, ότι οι πλοιοκτήτες είναι πρόθυμοι να πληρώσουν σε ένα παγκόσμιο ταμείο πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων, το οποίο, αν δομηθεί σωστά, θα μειώσει το χάσμα κόστους μεταξύ του συμβατικού μαζούτ και των πολύ πιο ακριβών καυσίμων μηδενικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, καθώς αυτά αρχίζουν να διατίθενται. Επίσης ο μηχανισμός «Fund and Reward» του ICS είναι ένα δίκαιο μέτρο που θα διασφαλίσει ότι οι αναπτυσσόμενες χώρες θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν μερικά από τα δισεκατομμύρια δολάρια που θα δημιουργούνται κάθε χρόνο, από τις συνεισφορές των πλοιοκτητών, για τη δημιουργία των υποδομών του μέλλοντος, δίνοντας παράλληλα κίνητρα στους πρώτους που θα αναλάβουν δράση.
Latest News
Νέος ναυλομεσιτικός οίκος έρχεται στην Αθήνα
Στο πλαίσιο της περαιτέρω επέκτασης των δραστηριοτήτων του στο εξωτερικό, ο Frachtcontor Junge & Co, ανακοίνωσε ότι σύντομα θα ανοίξει γραφεία στην Ελλάδα.
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετική εξέλιξη η νέα συμφωνία με την Righship για τους ελέγχους πλοίων
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών δηλώνει «την απόλυτη στήριξη και εμπιστοσύνη της στο έργο των θεσμικών εκπροσώπων της ναυτιλίας»
Δωρεά 20 δικύκλων και 6 ασθενοφόρων στο ΕΚΑΒ από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών
Με την νέα δωρεά η συνολική προσφορά απο την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στο ΕΚΑΒ ανέρχεται στα 27 σύγχρονα και πλήρως εξοπλισμένα ασθενοφόρα.
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα
Στυλιανίδης καλεί Επιτροπή Ανταγωνισμού για ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δεσπόζουσα θέση στις γραμμές
Το παρασκήνιο της συνάντησης Στυλιανίδη με Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια του 2025
Εκσυγχρονίζεται ο στόλος των Ρυμουλκών
H ΜΑΡΣ απέκτησε πρόσφατα δεύτερο σύγχρονο ρυμουλκό που θεωρείται το δεύτερο ισχυρότερο σε ελκτική δύναμη στην Ελλάδα
Σύσκεψη στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων
Εκτός από την τιμολόγηση για τα ακτοπλοικά εισιτήρια, εξετάστηκαν θέματα ανταγωνισμού και ρυθμιστικού πλαισίου στις θαλάσσιες συγκοινωνίες
Συγχώνευση ελληνικών ναυλομεσιτικών οίκων - Η Golden Destiny περνά στην Intermodal
Την Golden Destiny απορρόφησε ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermoda
«Αργυρό» μετάλλιο στην επιβατική κίνηση για τα ελληνικά λιμάνια - Στην τρίτη θέση ο Πειραιάς
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat δύο ιταλικά λιμάνια προηγούνται του Πειραιά, ο οποίος είναι ο τρίτο σε επιβάτες λιμάνι
Η Χριστίνα Μαργέλου στους κορυφαίους τραπεζίτες της ναυτιλίας το 2024
Η διάκριση αντανακλά την ισχυρή παρουσία της Eurobank και του συνόλου του ελληνικού τραπεζικού κλάδου, στην ναυτιλιακή χρηματοδότηση