Ο κίνδυνος να έρθει η ναυτιλία αντιμέτωπη με μία πανσπερμία περιβαλλοντικών κανονισμών και να κινείται προς την πράσινη μετάβαση με πολλές και διαφορετικές ταχύτητες, είναι υπαρκτός εάν δεν βγει «λευκός καπνός» από την σύνοδο που ολοκληρώνεται την Παρασκευή της Επιτροπής Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) που πραγματοποιείται στο Λονδίνο.
Έλλειμμα 90.000 αξιωματικών αντιμετωπίζει η παγκόσμια ναυτιλία
Από τα όσα έχουν καταγράψει οι παρατηρητές των συζητήσεων, τις δυο προηγούμενες ημέρες από την Δευτέρα που ξεκίνησε η σύνοδος θεωρείται πολύ δύσκολο για κάποια οριστική απόφαση ωστόσο δεν αποκλείεται τελικά κάτω από τις πιέσεις που δέχεται ο ΙΜΟ να υπάρξει μια κοινή απόφαση για μηδενικές εκπομπές CO2 μέχρι το 2050 η «γύρω» από το 2050. Επίσης συμφωνία μπορεί να υπάρξει και για την υιοθέτηση ενός προτύπου καυσίμου.
Όμως καταγράφονται αγεφύρωτες προς το παρόν διαφορές όσον φορά τα μέτρα οικονομικού χαρακτήρα που θα ληφθούν για την επίτευξη του στόχου αυτού.
Οι διαφορές αφορούν στο εάν θα πρέπει να επιβληθεί ένα τέλος, εισφορά (levy), στο καύσιμο ή τις εκπομπές CO2 και πόσο θα είναι το ύψος αυτού. Να σημειωθεί εδώ ότι ένα τόνος πετρελαίου εκπέμπει τρεις τόνους CO2. Επομένως μία εισφορά 50 δολάρια στο τόνο στο πετρέλαιο μπορεί να σημαίνει 150 δολάρια τον τόνο CO2.
Αντιδρούν οι κυβερνήσεις
Πολλές χώρες της όπως η Κίνα, η Σαουδική Αραβία, η Βραζιλία και η Παραγουάη, μεταξύ άλλων, εξέφρασαν ανησυχίες σχετικά με την καθολική εισφορά για τα αέρια του θερμοκηπίου, υποδηλώνοντας ότι θα είναι επιζήμια για τις οικονομίες τους λόγω της απόστασής τους από τις κύριες εμπορικές οδούς.
Στο μεταξύ εν μέσω αυτών των συζητήσεων και διαφωνιών οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών που έχουν το «προνόμιο» να δρομολογούν τα πλοία τους σε συγκεκριμένα δρομολόγια που πιάνουν τακτικά συγκεκριμένα λιμάνια, ετοιμάζονται να προχωρήσουν δημιουργώντας «πράσινους διαδρόμους» και υλοποιώντας επενδύσεις σε εναλλακτικά καύσιμα τόσο σε πλοία όσο και στη στεριά.
Χαρακτηριστικά η Maersk ανακοίνωσε ότι έχει υπογράψει εννέα συμφωνίες με στρατηγικούς εταίρους που εργάζονται για την προμήθεια του πράσινου καυσίμου που απαιτείται για τα 19 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με μεθανόλη.
Ωστόσο θα πρέπει να σημειωθεί ότι η tramp ναυτιλία (που δεν τηρεί καθορισμένο δρομολόγιο) θα πρέπει προκειμένου να συνεχίσει να λειτουργεί με ασφάλεια και αποτελεσματικά να βρίσκει καύσιμα σε κάθε λιμάνι σε όλο τον κόσμο, κάτι που δεν εξασφαλίζεται μέχρι τώρα.
Το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS) που εκπροσωπεί το 80% της παγκόσμιας ναυτιλίας πάει ένα βήμα πιο μπροστά από τις διαφωνίες και δηλώνει στον ΙΜΟ, ότι οι πλοιοκτήτες είναι πρόθυμοι να πληρώσουν σε ένα παγκόσμιο ταμείο πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων, το οποίο, αν δομηθεί σωστά, θα μειώσει το χάσμα κόστους μεταξύ του συμβατικού μαζούτ και των πολύ πιο ακριβών καυσίμων μηδενικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, καθώς αυτά αρχίζουν να διατίθενται. Επίσης ο μηχανισμός «Fund and Reward» του ICS είναι ένα δίκαιο μέτρο που θα διασφαλίσει ότι οι αναπτυσσόμενες χώρες θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν μερικά από τα δισεκατομμύρια δολάρια που θα δημιουργούνται κάθε χρόνο, από τις συνεισφορές των πλοιοκτητών, για τη δημιουργία των υποδομών του μέλλοντος, δίνοντας παράλληλα κίνητρα στους πρώτους που θα αναλάβουν δράση.
Latest News
Αλλαγές κορυφής στη διοίκηση του ΟΛΠ - Επιβεβαίωση IL Postino
Οι αλλαγές έρχονται σε μια στιγμή που για τρίτη συνεχόμενη χρονιά τις υψηλότερες επιδόσεις στην ιστορία της, αναφορικά με τα έσοδα και την κερδοφορία
Νέο διπλό χτύπημα των Χούθι στην Ερυθρά- Εκτόξευσαν 3 πυραύλους
Δεν έχουν αναφερθεί τραυματισμοί ή άλλες ζημιές από πλοία των ΗΠΑ, του συνασπισμού ή των εμπορικών πλοίων, σύμφωνα με την CENTCOM
«Κομφούζιο» στα λιμάνια λόγω Πρωτομαγιάς - Οι αλλαγές στα δρομολόγια του Πάσχα
Σχεδόν γεμάτα και με τιμές το ίδιο ακριβές με πέρυσι θα ταξιδέψουν φέτος οι εκδρομείς της Μ. Εβδομάδας
Πλώρη για τους 40 εκατ. ταξιδιώτες έβαλαν τα κρουαζιερόπλοια
Ξεπέρασε την προ-Covid κίνηση ο κλάδος φθάνοντας τους 31,7 εκατ. επιβάτες πέρυσι και για το 2024 ανεβάζει τον πήχη στους 35,7 εκατ. επιβάτες
«Οι Βόρειες Σποράδες θα έχουν ίσως και καλύτερο περιβάλλον ακτοπλοϊκών συνδέσεων», λέει ο Στυλιανίδης
Η απάντηση του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστου Στυλιανίδη στη Βουλή, σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΚΚΕ Κωνσταντίνου – Βασίλειου Μεταξά
Επανεξελέγη πρόεδρος της ΔΝΕ ο Αντώνης Βενιέρης
Συγκρότηση σε Σώμα του Διοικητικού Συμβουλίου και κατάρτιση του προεδρείου της
Νέες αναταράξεις στο διεθνές εμπόριο - Οι προειδοποιήσεις των Χούθι
Σοβαρές περιβαλλοντικές επιπτώσεις από τη δρομολόγηση των πλοίων γύρω από την Αφρική
Εκπτώσεις σε ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια για αναπληρωτές εκπαιδευτικούς
Το μέτρο αφορά στη μετάβαση αναπληρωτών εκπαιδευτικών στον τόπο μόνιμης διαμονής τους για τις εορτές του Πάσχα
Εκπέμπουν SOS τα λιμάνια της Μεσόγειου - Δεν έχουν να αποθηκεύσουν τα εμπορεύματα
Νέες προκλήσεις δημιουργεί η αναταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα
Συνάντηση Στυλιανίδη με τον εκτελεστικό διευθυντή του FRONTEX
Συζητήθηκε η προοπτική ενίσχυσης των διεξαγόμενων επιχειρήσεων και βελτίωσης της ανταπόκρισης της ΕΕ στις προκλήσεις που έχουν προκύψει λόγω των γεωπολιτικών εξελίξεων