Όλα τα ρεκόρ έχουν σπάσει το τελευταίο διάστημα οι παραγγελίες για νεότευκτα πλοία, με αποτέλεσμα το order book να ανέρχεται σήμερα σε δυσθεώρητα ύψη, καθώς οι μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες του κόσμου «σπρώχνουν» τα απροσδόκητα πανδημικά τους κέρδη σε νέες ναυπηγήσεις σε πρωτοφανή κλίμακα.
Εταιρείες – κολοσσοί στον κλάδο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων όπως η MSC Mediterranean Shipping Co, η AP Moller-Maersk A/S, η CMA CGM SA και η Hapag-Lloyd AG, όλες υποστηριζόμενες από Ευρωπαίους δισεκατομμυριούχους, ξοδεύουν τα κέρδη ρεκόρ που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης για να καθελκύσουν νέες μονάδες κυρίως από τη Νότια Κορέα και ναυπηγεία της Κίνας. Αυτό -σύμφωνα με το Bloomberg- φτάνει στο ιστορικά υψηλό επίπεδο των 90 δισ. δολαρίων.
Κίνδυνος το φαινόμενο υγροποίησης μετάλλων
Ωστόσο, όπως επισημαίνουν αναλυτές, αυτό καθιστά μια βιομηχανία γνωστή για τους διαρκείς κύκλους άνθησης και κατάρρευσης πιο ευάλωτη σε μία ύφεση. Καθώς, η παλίρροια έχει γυρίσει και οι ναύλοι φλερτάρουν με επίπεδα κάτω από το σημείο καμπής, επανεμφανίζονται οι φόβοι για πλεονάζουσα χωρητικότητα. «Έχουν παραγγελθεί πάρα πολλά μεγάλα containerships», δηλώνει ο Erik I Lassen, διευθύνων σύμβουλος της Danish Ship Finance A/S, μιας εταιρείας που χρηματοδοτεί ναυτιλιακές εταιρείες. Ο ίδιος σημειώνει ότι οι παραδόσεις ξεκινούν τώρα σε μια περίοδο που οι αλυσίδες εφοδιασμού λειτουργούν πιο ομαλά και η ζήτηση για εμπορευματικές μεταφορές έχει επιστρέψει στα προ πανδημίας επίπεδα. «Θα υπάρξουν πλοιοκτήτες εκεί έξω που θα έχουν απλωθεί παραπάνω απ’ όσο θα έπρεπε. Αν και τα τελευταία δύο χρόνια ήταν κερδοφόρα για τη ναυτιλία, τα συσσωρευμένα κέρδη δεν είναι αρκετά για να χρηματοδοτήσουν την επένδυση σε νέα τεχνολογία και πλοία την επόμενη δεκαετία», προσθέτει χαρακτηριστικά.
Οι προοπτικές
Την ώρα που οι προοπτικές γίνονται ολοένα και πιο νεφελώδεις για τους μεγιστάνες, οι εταιρείες τους έχουν ξεκινήσει μια σειρά αρνητικών προβλέψεων για τους επόμενους μήνες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η γαλλική CMA CGM, που ελέγχεται από τον δισεκατομμυριούχο Rodolphe Saade και την οικογένειά του, η οποία την περασμένη εβδομάδα προειδοποίησε για επιδείνωση των συνθηκών της αγοράς, σημειώνοντας ότι η νέα αυξημένη χωρητικότητα του στόλου «είναι πιθανό να επιβαρύνει τους ναύλους». Από την πλευρά του το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο προβλέπει ότι οι όγκοι του εμπορίου θα αυξηθούν μόλις κατά 2% φέτος, μια απότομη επιβράδυνση από το εκτιμώμενο 5,2% το 2022.
Με φόντο αυτό το σκηνικό, το βιβλίο παραγγελιών για νέα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων διευρύνεται με ταχύτητα… φωτός. Σύμφωνα με στοιχεία της Drewry Maritime Research βρίσκονται υπό παραγγελία 890 πλοία από την 1η Ιουλίου, ή το 28% της τρέχουσας χωρητικότητας παγκοσμίως, μετρούμενη σε ισοδύναμες μονάδες εμπορευματοκιβωτίων 20 ποδών TEU’s.
Οι παραδόσεις
Μόνο οι παραδόσεις φέτος αναμένεται να προσθέσουν 1,75 εκατομμύρια TEU’s, ή περίπου το 6,6% του συνολικού στόλου. Η καθαρή νέα χωρητικότητα αναμένεται να αυξηθεί κατά ρεκόρ 1,82 εκατομμυρίων TEU’s το επόμενο έτος και 1,4 εκατ. το 2025 για να φτάσει τα 30,5 εκατομμύρια TEU’s, μια αύξηση σχεδόν κατά 55% σε σχέση με μια δεκαετία νωρίτερα.
Σε επίπεδο εταιρειών, η Maersk παρήγγειλε τον περασμένο μήνα έξι containerships με καύσιμο τη μεθανόλη, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό σε 25. Στο τέλος του περασμένου έτους, η Hapag-Lloyd είχε στο βιβλίο παραγγελιών 15 νέες ναυπηγήσεις, ενώ η CMA CGM έχει δημιουργήσει το δεύτερο μεγαλύτερο βιβλίο παραγγελιών στον κόσμο. «Τα τελευταία χρόνια, η liner με έδρα τη Μασσαλία ήταν εξαιρετικά επιθετική όσον αφορά τις νέες ναυπηγήσεις», ανέφερε η Alphaliner, επισημαίνοντας ταυτόχρονα πως η επέκταση του στόλου της MSC στην πρώτη θέση οφείλεται εν μέρει στις αγορές μεταχειρισμένων πλοίων.
Πηγή: Εντυπη Εκδοση ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
Στυλιανίδης: Στο Συμβούλιο Επικρατείας θα φανεί ότι έχουμε δίκιο για τις άγονες γραμμές
Οι ευρωπαϊκές ενισχύσεις που συνδέονται με χρηματοδότηση ακόμα και από ειδικά κεφάλαια, μπορεί να ξεπεράσουν, για πρώτη φορά, τα δύο δισ. ευρώ, είπε ο Χρήστος Στυλιανίδης
Στο ΣτΕ προσφεύγουν οι ακτοπλοϊκές για τις άγονες γραμμές - Τι απαντά το υπουργείο Ναυτιλίας
Δύο ακτοπλοϊκές εταιρείες προσέφυγαν στην Εθνική Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ)
Νέος ναυλομεσιτικός οίκος έρχεται στην Αθήνα
Στο πλαίσιο της περαιτέρω επέκτασης των δραστηριοτήτων του στο εξωτερικό, ο Frachtcontor Junge & Co, ανακοίνωσε ότι σύντομα θα ανοίξει γραφεία στην Ελλάδα.
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετική εξέλιξη η νέα συμφωνία με την Righship για τους ελέγχους πλοίων
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών δηλώνει «την απόλυτη στήριξη και εμπιστοσύνη της στο έργο των θεσμικών εκπροσώπων της ναυτιλίας»
Δωρεά 20 δικύκλων και 6 ασθενοφόρων στο ΕΚΑΒ από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών
Με την νέα δωρεά η συνολική προσφορά απο την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στο ΕΚΑΒ ανέρχεται στα 27 σύγχρονα και πλήρως εξοπλισμένα ασθενοφόρα.
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα
Στυλιανίδης καλεί Επιτροπή Ανταγωνισμού για ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δεσπόζουσα θέση στις γραμμές
Το παρασκήνιο της συνάντησης Στυλιανίδη με Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια του 2025
Εκσυγχρονίζεται ο στόλος των Ρυμουλκών
H ΜΑΡΣ απέκτησε πρόσφατα δεύτερο σύγχρονο ρυμουλκό που θεωρείται το δεύτερο ισχυρότερο σε ελκτική δύναμη στην Ελλάδα
Σύσκεψη στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων
Εκτός από την τιμολόγηση για τα ακτοπλοικά εισιτήρια, εξετάστηκαν θέματα ανταγωνισμού και ρυθμιστικού πλαισίου στις θαλάσσιες συγκοινωνίες
Συγχώνευση ελληνικών ναυλομεσιτικών οίκων - Η Golden Destiny περνά στην Intermodal
Την Golden Destiny απορρόφησε ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermoda