Η Κυβέρνησή μας συνεχίζει σταθερά το μεταρρυθμιστικό έργο που ξεκίνησε πριν από τέσσερα χρόνια. Να κάνει, δηλαδή, την Ελλάδα μια χώρα ανταγωνιστική, με μια οικονομία ισχυρή και διαρκώς αναπτυσσόμενη, με κοινωνική συνοχή, όπου κανείς δεν μένει πίσω. Αυτά τα χαρακτηριστικά αποτελούν μια αλυσίδα της οποίας οι κρίκοι είναι άρρηκτα συνδεδεμένοι μεταξύ τους. Η οικονομική ανάπτυξη αυξάνει τον εθνικό πλούτο, από τον οποίο όλοι πρέπει να έχουν μερίδιο. Παράλληλα, κάθε ευρώ που μπαίνει στην οικονομία δημιουργεί τις συνθήκες για περισσότερες και καλύτερα αμειβόμενες δουλειές. Οι ευρωπαϊκοί πόροι ύψους 72 δισ. € που ήδη έχουν ξεκινήσει να εισρέουν στην πατρίδα μας μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και του ΕΣΠΑ 2021-2027 διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στον σχεδιασμό μας για την ενίσχυση τόσο της οικονομίας όσο και της κοινωνίας. Με επενδύσεις, μεταρρυθμίσεις και προγράμματα που εστιάζουν στις ιδιωτικές επενδύσεις με έμφαση στη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα, την ψηφιακή και πράσινη μετάβαση, την απασχόληση και την κοινωνική συνοχή επιδιώκουμε τον ουσιαστικό μετασχηματισμό της Ελλάδας.
Το Ταμείο Ανάκαμψης αποτελεί ένα χρηματοδοτικό εργαλείο, του οποίου ο σχεδιασμός απαιτεί ταχείς ρυθμούς υλοποίησης. Στις 31 Αυγούστου καταθέσαμε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή την πρότασή μας για την αναθεώρηση του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0». Το σχέδιο είναι αποτέλεσμα ευρείας διαβούλευσης με τα Υπουργεία, τους εμπλεκόμενους φορείς και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προσαρμοσμένο στις νέες προκλήσεις που δημιουργούνται σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο διεθνές περιβάλλον. Με την έγκρισή του, θα αυξηθούν κατά 5,8 δισ. € οι πόροι που έχουμε ήδη εξασφαλίσει για την χώρα μας, φτάνοντας τα 36 δισ.€ συνολικά. Περιλαμβάνει την ενίσχυση δράσεων ενεργειακής απόδοσης, το αίτημα για επιπλέον δάνεια 5 δισ.€ που θα προστεθούν στο υφιστάμενο δανειακό πρόγραμμα για περαιτέρω διεύρυνση της περιμέτρου χρηματοδότησης νέων επενδύσεων καθώς και νέες μεταρρυθμίσεις και ανασχεδιασμό των έργων. Ενδεικτικά, δίνουμε έμφαση στην πρόληψη των φυσικών καταστροφών, με την επέκταση του προγράμματος καθαρισμού δασών και διάνοιξης δασικών οδών και ζωνών Anti-nero, με νέο πρόγραμμα προσεισμικού ελέγχου σε δημόσια κτίρια και επέκταση της δράσης Έξυπνες Γέφυρες. Επιπλέον, στο πλαίσιο του συνδυασμού επενδύσεων με μεταρρυθμίσεις που αποτελεί τον πυρήνα του «Ελλάδα 2.0», συμπεριλαμβάνονται σημαντικές μεταρρυθμίσεις για τη φορολογική πολιτική, το πρόγραμμα του Προσωπικού γιατρού και το Κτηματολόγιο. Δεν έχουμε την «πολυτέλεια» να χάσουμε ούτε χρόνο ούτε χρήμα γι’αυτό και με την αναθεώρηση φροντίζουμε να μην αποκλίνουμε από τον πρωταρχικό μας στόχο που είναι η ορθή αξιοποίηση και η ταχύτατη απορρόφηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης στην πραγματική οικονομία. Η συμφωνία για την αναθεώρηση είναι προαπαιτούμενο βήμα έτσι ώστε άμεσα να προχωρήσουμε στην υποβολή του 4ου αιτήματος πληρωμής ύψους 1,72 δισ. ευρώ.
Για τη νέα Προγραμματική Περίοδο 2021-2027 διαθέτουμε πόρους ύψους 26,2 δισ., 7% περισσότερους σε σχέση με τους πόρους του ΕΣΠΑ 2014-2020. Το ΕΣΠΑ 2021-2027 αποτυπώνει τις αναπτυξιακές προτεραιότητες της Ελλάδας για τα επόμενα χρόνια και περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, προγράμματα που εστιάζουν στην στήριξη των επιχειρήσεων, με το Πρόγραμμα «Ανταγωνιστικότητα» να συγκεντρώνει πόρους περί τα 4 δισ.€, στοχεύοντας στη χρηματοδότηση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς τους.
Ο στόχος της συλλογικής προόδου είναι φιλόδοξος αλλά συνάμα και ρεαλιστικός. Με σχέδιο και σκληρή δουλειά, συνεχίζουμε να οικοδομούμε γερά θεμέλια για την οικονομία μας και στέρεες σχέσεις εμπιστοσύνης μεταξύ Πολιτείας και κοινωνίας.
* Ο Νίκος Παπαθανάσης είναι αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
Latest News
Τι μπορεί να δυναμώσει Μέση Ανατολή και Κεντρική Ασία
Η αλλαγή των εμπορικών προτύπων αποτελεί μια μοναδική ευκαιρία για τις χώρες να επαναπροσδιορίσουν τη θέση τους στο παγκόσμιο οικονομικό πλαίσιο
Πόση είναι η διαφθορά στην Κίνα
Γιατί η κινεζική οικονομία αναπτύχθηκε ραγδαία παρά τη διαφθορά; - Και γιατί επιβραδύνεται μόλις τώρα, ύστερα από τέσσερις δεκαετίες συνεχούς άνθησης;
Τι ισχύει και πώς εφαρμόζεται η εξαήμερη εργασία - Προϋποθέσεις και αλλαγές
Το διευθυντικό δικαίωμα, ο καθορισμός ημερών αναπαύσεως μισθωτών και τα συστήματα απασχόλησης
Προσδιορισμός και φορολογία εισοδήματος από επιχειρηματική δραστηριότητα
Επιχειρηματικές δαπάνες οι οποίες εκπίπτουν από τα ακαθάριστα φορολογικά έσοδα
Δημόσιο Χρέος και Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Σταθερότητας
Η προοπτική και τα ανησυχητικά στοιχεία
Τι ισχύει για την εξαήμερη εργασία στην Ελλάδα και πώς εφαρμόζεται
Οι προϋποθέσεις και οι αμοιβές και αλλαγές με Ν. 5053/2023
Crash test για τις αντοχές του συστήματος ηλεκτρικής ενέργειας η πράσινη ανάπτυξη
Κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών, η Ελλάδα έχει κάνει σημαντικά βήματα προς την απανθρακοποίηση
Χρηματικές αξιώσεις κατά του Δημοσίου: Η περίπτωση διακοπής της παραγραφής
Τι ισχύει στην περίπτωση διακοπής της παραγραφής των χρηματικών αξιώσεων κατά του Δημοσίου στο χρονικό σημείο της επίδοσής της στο εναγόμενο με επιμέλεια του ενάγοντος
Άτυπο Υπουργικό Συμβούλιο Υγείας και Συμμαχία για τα Κρίσιμα Φάρμακα
«Βρισκόμαστε σε μια νέα εποχή που χαρακτηρίζεται από εξελισσόμενες ανάγκες υγειονομικής περίθαλψης»
Η μεγάλη περιπέτεια της Ελλάδας και ο ρόλος της Ε.Ε
Η «τιμωρητική» συμπεριφορά εν μέσω κρίσης