Ένταση επικρατεί στα καταστήματα McDonald’s σε όλη τη Μέση Ανατολή καθώς μαίνεται ο πόλεμος Ισραήλ-Χαμάς.

Στο Ισραήλ, μια τοπική εταιρεία McDonald’s προσφέρει εκπτώσεις σε στρατιώτες, δυνάμεις ασφαλείας και άλλους μετά την επίθεση της Χαμάς στις 7 Οκτωβρίου. Η McDonald’s Israel έχει δώσει μέχρι στιγμής 100.000 δωρεάν γεύματα, σύμφωνα με αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Πολλοί διαχειριστές franchise McDonald’s στη Μέση Ανατολή γρήγορα πήραν αποστάσεις από τις ενέργειες του Ισραηλινού διαχειριστή. Ομάδες franchise στο Κουβέιτ, το Πακιστάν και άλλες χώρες εξέδωσαν δηλώσεις λέγοντας ότι δεν είχαν σχέση την ιδιοκτησία με το ισραηλινό franchise. Και ορισμένοι από αυτούς τους διαχειριστές franchise σημείωσαν ότι έχουν κάνει οικονομικές δωρεές για να βοηθήσουν τους κατοίκους της Γάζας.

Το ζήτημα είναι ότι το μοντέλο franchise της McDonald’s, όπου τα εστιατόρια λειτουργούν ανεξάρτητα και λαμβάνουν αποφάσεις χωριστά από την εταιρεία, δεν είναι γνωστό στο ευρύ κοινό. Οι πελάτες ασφαλώς δεν είναι σε θέση να γνωρίζουν τη διάκριση μεταξύ μητρικής και τοπικού καταστήματος και να πιστεύουν ότι μια ενέργεια που κάνει ένα κατάστημα είναι πάντα επισήμως εγκεκριμένη από την εταιρεία McDonald’s ή αντανακλά τις θέσεις και άλλων καταστημάτων.

Η συντριπτική πλειονότητα των καταστημάτων της McDonald’s διευθύνεται από τοπικούς διαχειριστές franchise. Αυτοί οι φορείς εκμετάλλευσης ενεργούν με πολλούς τρόπους ως ανεξάρτητες επιχειρήσεις: Καθορίζουν μισθούς και τιμές και, όταν αισθάνονται ότι πρέπει, κάνουν ανακοινώσεις ή δωρεές κατά την κρίση τους. Αυτή η προσέγγιση βοήθησε να γίνει η McDonald’s παγκόσμιο φαινόμενο, με περισσότερες από 40.000 τοποθεσίες παγκοσμίως, συμπεριλαμβανομένων σχεδόν 27.000 εκτός των Ηνωμένων Πολιτειών. Αλλά αυτό σημαίνει ότι η εταιρεία δεν μπορεί να υπαγορεύσει πώς θα αντιδράσει κάθε διαχειριστής σε μια κρίση, καλώς ή κακώς .

«Βλέπετε τον κίνδυνο να διαδραματίζεται αυτή τη στιγμή σε αυτό το επιχειρηματικό μοντέλο», δήλωσε στο CNN ο Άντριου Γκίλμαν, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της CommCore, μιας συμβουλευτικής ομάδας με ειδίκευση στην επικοινωνία κρίσεων. «Είναι mikr;oτερος έλεγχος».

Καθώς η δημόσια κόντρα διαδραματίζεται στη Μέση Ανατολή, η εταιρεία McDonald’s δεν έχει πει πολλά για τον πόλεμο.

Η εταιρεία είπε στο CNN ότι δίνει προτεραιότητα στην ασφάλεια των δικαιοδόχων της και τους προσφέρει υποστήριξη, προσθέτοντας ότι κάνει μια δωρεά 1 εκατομμυρίου δολαρίων που θα μοιραστεί ομοιόμορφα μεταξύ του Ερυθρού Σταυρού και του Παγκόσμιου Επισιτιστικού Προγράμματος για να βοηθήσει όσους βρίσκονται στην περιοχή.

Πώς λειτουργεί το franchising

Όταν τα αμερικανικά εστιατόρια επεκτείνονται διεθνώς, βασίζονται συνήθως σε τοπικούς διαχειριστές franchise, επειδή οι ιδιοκτήτες τοπικών επιχειρήσεων είναι καλύτερα εξοπλισμένοι για να αντιμετωπίσουν την τοπική δυναμική και να προσελκύουν τα τοπικά γούστα. Κάνοντας αυτό, παραχωρούν επίσης κάποιο έλεγχο στην επιχείρηση.

Σε ένα μοντέλο franchise, «οι μάρκες έχουν τον έλεγχο των προτύπων της επωνυμίας τους, του τι εξυπηρετούν και της ποιότητας της υπηρεσίας και όλα αυτά», δήλωσε στο CNN ο Μάικλ Σάιντ, διευθύνων σύμβουλος της MSA Worldwide που προσφέρει συμβουλευτικές υπηρεσίες franchise.

«Το μόνο που έχει κάνει η McDonald’s είναι η αδειοδότηση ενός συστήματος», είπε. “Αυτό το σύστημα δεν πρόκειται να πει σε έναν δικαιοδόχο: “Παρεμπιπτόντως, έχουμε μια σύγκρουση στις Ηνωμένες Πολιτείες ή υπάρχει μια σύγκρουση στο Ισραήλ, και δεν θέλουμε να κάνετε το εξής”, δεν έχει αυτόν τον έλεγχο».

Ωστόσο, πολλοί πελάτες μπορεί να μην γνωρίζουν ή να μην ενδιαφέρονται για τη διάκριση μεταξύ τοπικών παρόχων και της εταιρικής επωνυμίας. Μπορεί απλώς να δουν τα McDonald’s ως McDonald’s.

MINOLTA DIGITAL CAMERA

Τι συμβαίνει με τα McDonald’s στη Μέση Ανατολή

Διαδικτυακά, οι χειριστές της McDonald’s έχουν καταστήσει σαφές ότι είναι ανεξάρτητοι ο ένας από τον άλλο.

«Το Πακιστάν McDonald’s είναι μια εξ ολοκλήρου πακιστανική οντότητα που ανήκει και διαχειρίζεται η SIZA foods», αναφέρεται σε ανακοίνωση που δημοσιεύτηκε από την McDonald’s Pakistan στο X, πρώην Twitter.

Η McDonald’s Kuwait ανέφερε σε δήλωση, η οποία αναρτήθηκε επίσης στο X, ότι «η McDonald’s Kuwait είναι μια 100% τοπική ιδιοκτησία και λειτουργία εταιρείας του Κουβέιτ, που ανήκει στην Al Maousherji Catering Company», η οποία τάσσεται «με τους αδελφούς και τις αδελφές μας στην Παλαιστίνη, ειδικά στη Γάζα». Ο διαχειριστής είπε ότι η τοπική εταιρεία έχει κάνει μια δωρεά 250.000 δολαρίων στην Εταιρεία Ερυθράς Ημισελήνου του Κουβέιτ «για να βοηθήσει στις προσπάθειες ανακούφισης στη Γάζα». Η McDonald’s στο Πακιστάν δήλωσε επίσης ότι έχει κάνει μια δωρεά για να βοηθήσει στην ανακούφιση της «τραγικής ανθρωπιστικής κρίσης στη Γάζα».

Άλλοι διαχειριστές franchise έχουν κάνει παρόμοιες δηλώσεις και δωρεές.

Ωστόσο, υπήρξαν εκκλήσεις για μποϊκοτάζ στο διαδίκτυο, καθώς και αναφορές για βανδαλισμούς σε καταστήματα McDonald’s στον αραβικό κόσμο. Ανεξάρτητα από το πόσο ξεκάθαρα δηλώνουν οι χειριστές franchise τη θέση τους, «αν κάποιος υποκινήσει έναν όχλο, το κατάστημά του κινδυνεύει», τόνισε ο Γκίλμαν.

Σε εταιρικό επίπεδο, η McDonald’s θα πρέπει να “παρακολουθήσει προσεκτικά” πώς αντιδρούν οι άνθρωποι για την επωνυμία της σε τοπικό επίπεδο και σε άλλες αγορές, για να δει εάν οι πελάτες εξάγουν συμπεράσματα σχετικά με τη θέση της.

Μένοντας έξω από τη μάχη

Κατά κάποιο τρόπο, αυτή η έλλειψη ελέγχου μπορεί να λειτουργήσει υπέρ της McDonald’s, δήλωσε ο Έβαν Νίρμαν, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Red Banyan, μιας παγκόσμιας υπηρεσίας επικοινωνιών κρίσεων. «Μπορούν να πουν αξιόπιστα ότι, ως εταιρική οντότητα, δεν έχουν πάρει θέση με τον ένα ή τον άλλο τρόπο», είπε.

Ο Νίρμαν υποψιάζεται ότι πολλοί πελάτες της McDonald’s μπορεί να μην δίνουν πολλή προσοχή ούτε με τον άλλο τρόπο.

«Πιστεύω ότι ο μέσος πελάτης των McDonald’s θέλει να πάρει τις πατάτες και τα McFlurries του και ανησυχεί πολύ λιγότερο για το πώς βλέπει η εταιρεία μια τρέχουσα σύγκρουση στη Μέση Ανατολή», κατέληξε ο Νίρμαν.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επικαιρότητα
Ευρωεκλογές: Η δημοσκόπηση των δημοσκοπήσεων – Οι «κερδισμένοι» και οι «χαμένοι»
Επικαιρότητα |

Η δημοσκόπηση των δημοσκοπήσεων για τις ευρωεκλογές – Οι «κερδισμένοι» και οι «χαμένοι»

Σχεδόν τέσσερις εβδομάδες από τις ευρωεκλογές το σκηνικό δείχνει «καθαρό» ως προς το κόμμα που θα τερματίσει πρώτο όμως οι κάλπες θα μετρήσουν το ποσοστό δυσαρέσκειας των πολιτών και θα εξαχθούν χρήσιμα συμπεράσματα.