Δύο χρόνια πριν από τον πόλεμο στην Ουκρανία, ένα ιδιωτικό Boeing 737 συνδεδεμένο με τον Ρώσο ολιγάρχη Βλαντιμίρ Γιεβτουσένκοφ διέσχισε τον κόσμο, καταλαμβάνοντας τη Γαλλική Ριβιέρα, τις Μαλδίβες και τις Σεϋχέλλες μαζί με παγκόσμιες πρωτεύουσες και χρηματοπιστωτικά κέντρα.

Φέτος, αντί για τέτοια ταξίδια, το τζετ επισκέφτηκε μερικές φορές τα πρώην σοβιετικά κράτη Κιργιστάν, Καζακστάν και Λευκορωσία, μαζί με την Κίνα, σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης πτήσεων από το Flightradar24.

Τέλος στην ανταρσία – Ποιοι ολιγάρχες επιστρέφουν στη Ρωσία του Πούτιν

Σε ένδειξη τόσο των περιορισμών όσο και της εμβέλειας των δυτικών κυρώσεων που ίσχυαν από την εισβολή της Μόσχας στην Ουκρανία, ορισμένοι από τους πλούσιους και ισχυρούς της Ρωσίας βρίσκουν τρόπους να διατηρούν τα προσωπικά τζετ στον αέρα, δείχνει το ρεπορτάζ του Reuters, αλλά οι περιορισμοί έχουν μειώσει δραστικά τα σημεία που μπορούν να ταξιδεύουν τα αεροπλάνα.

Το Boeing που συνδέεται με τον Γιεβτουσένκοφ ήταν μεταξύ των τουλάχιστον 50 ιδιωτικών αεροσκαφών που καταχωρήθηκαν εκ νέου υπό ρωσική σημαία από την εισβολή τον Φεβρουάριο του 2022, σύμφωνα με στοιχεία του εθνικού μητρώου αεροσκαφών που δεν είχαν αναφερθεί μέχρι τις αρχές Αυγούστου που εξετάστηκαν από το Reuters.

Ο επαναπατρισμός

Πολλά από τα ιδιωτικά αεροσκάφη που επαναπατρίστηκαν συνδέονταν με εξέχοντες πολιτικούς και επιχειρηματικές προσωπικότητες, σύμφωνα με δύο ανώτερες πηγές της ρωσικής αεροπορικής βιομηχανίας, οι οποίες δεν είχαν εξουσιοδότηση να μιλήσουν στα μέσα ενημέρωσης και μίλησαν υπό τον όρο της ανωνυμίας.

Οι δύο πηγές είπαν ότι ο Γιεβτουσένκοφ χρησιμοποίησε προσωπικά το Boeing-737, το οποίο μέχρι πέρυσι έφερε το λογότυπο της εταιρείας που ίδρυσε, του ομίλου τηλεπικοινωνιών σε ξυλεία AFK Sistema, όπως δείχνουν οι φωτογραφίες στον ιστότοπο Jetphotos.

Ο Γιεβτουσένκοφ είπε ότι δεν θα απαντήσει σε ερωτήσεις σχετικά με το αεροσκάφος, συμπεριλαμβανομένου του εάν χρησιμοποιεί το αεροπλάνο. Ο Γιεβτουσένκοφ παραχώρησε επίσημα τον έλεγχο της Σιστέμα αφού το Ηνωμένο Βασίλειο του επέβαλε κυρώσεις πέρυσι. Παραμένει ο βασικός μέτοχος του ομίλου.

Η αεροπορική αρχή της Ρωσίας, Rosaviatsiya, και το Υπουργείο Μεταφορών δεν απάντησαν σε αιτήματα για σχολιασμό. Δεν υπάρχει καμία ένδειξη ότι εταιρείες που σχετίζονται με τα αεροπλάνα έχουν παραβιάσει τυχόν κυρώσεις με τους επαναπατρισμούς ή τις συνεχιζόμενες πτήσεις.

Η Νήσος του Μαν

Η Αρούμπα και η Νήσος του Μαν, όπου ορισμένα από τα αεριωθούμενα αεροσκάφη ήταν προηγουμένως νηολογημένα, τηρούν τις δυτικές κυρώσεις. Αυτό είχε δυσκολέψει την εξασφάλιση ασφάλισης, καυσίμων και αδειών για αεροσκάφη ρωσικής ιδιοκτησίας που πετούν υπό τις σημαίες τους, είπε μια από τις πηγές.

Τον Δεκέμβριο του 2021, το Boeing φωτογραφήθηκε στην άσφαλτο της Πράγας, φέροντας το νηολόγιο P4-AFK με σημαία Αρούμπα, δείχνει μια φωτογραφία στον ιστότοπο Jetphotos. Το αεροπλάνο είχε γκρι ρίγες, μαζί με το λογότυπο Sistema στην ουρά του.

 Λίγο περισσότερο από ένα χρόνο αργότερα, μετά την έναρξη του πολέμου, το αεροπλάνο εμφανίστηκε στο Μπισκέκ του Κιργιστάν, σύμφωνα με μια φωτογραφία στο Jetphotos. Ο αριθμός ουράς είχε αλλάξει σε ρωσική εγγραφή RA-73890 και το λογότυπο Sistema είχε αφαιρεθεί. Αλλά τα καλύμματα του κινητήρα εξακολουθούσαν να φέρουν την αναγνώριση P4-AFK και οι γκρι ρίγες παρέμειναν.

Η Sistema αρνήθηκε να σχολιάσει το αεροπλάνο ή την ιδιοκτησία του. Οι Ηνωμένες Πολιτείες πρόσθεσαν τη Sistema στη λίστα κυρώσεων στις 2 Νοεμβρίου.

Εκατοντάδες πτήσεις

Μεταξύ των αρχών του 2020 και της εισβολής στην Ουκρανία, την οποία Ρώσοι αξιωματούχοι αποκαλούν «ειδική στρατιωτική επιχείρηση», η P4-AFK πραγματοποίησε πολλαπλά ταξίδια στη Γερμανία, το Λουξεμβούργο, την Ελβετία και τις Μαλδίβες και από ένα στην Κροατία, την Τσεχία και τις Σεϋχέλλες, σύμφωνα με τα δεδομένα από το Flightradar.

Ταξίδεψε επίσης 105 φορές στη Ρωσία, 17 στη Γαλλία, οκτώ στην Ιταλία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και τη Λετονία, πέντε στη Βρετανία και τέσσερις στην Τουρκία.

Μετά την έναρξη της εισβολής, το αεροπλάνο πετούσε μεταξύ των αεροδρομίων της Τουρκίας, των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, του Ομάν και του Καζακστάν για το υπόλοιπο του 2022, χωρίς να περάσει ποτέ στο έδαφος της ΕΕ. Έκανε μόνο 14 ταξίδια κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου.

Σύμφωνα με το μητρώο αεροσκαφών της Ρωσίας, που δημοσιεύτηκε στον ιστότοπο της Rosaviatsiya τον Αύγουστο, το αεροσκάφος είχε καταχωρηθεί υπό ρωσική σημαία στα τέλη Δεκεμβρίου.

Τα τελωνειακά στοιχεία δείχνουν ότι εισήχθη επίσημα στη Ρωσία στις 30 Δεκεμβρίου από το Μπισκέκ, την πρωτεύουσα του πρώην σοβιετικού μέλους Κιργιστάν, μετά την οποία οι πτήσεις του περιορίστηκαν σε μεγάλο βαθμό στη Ρωσία.

Μέχρι στιγμής το 2023, έχει πετάξει 47 φορές εντός της Ρωσίας και συνολικά εννέα φορές στο Καζακστάν, την Κιργιζία, τη Λευκορωσία και την Κίνα.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επικαιρότητα
Ουκρανία: Οι στόχοι του Πούτιν και οι δυνατότητες του Κιέβου
Επικαιρότητα |

Πώς εξελίσσεται ο πόλεμος στην Ουκρανία – Οι στόχοι του Πούτιν και οι δυνατότητες του Κιέβου

Ιδιαίτερα κομβικοί αποδεικνύονται οι πρώτοι μήνες του 2024 σε ό,τι έχει να κάνει με τον πόλεμο στην Ουκρανία με τις δυνάμεις του Κιέβου να προσπαθούν να ανταπεξέλθουν στη ρωσική επίθεση