Ο ΟΛΘ και ο 6ος προβλήτας

Πολλά είναι τα περίεργα με την υπόθεση της επαναπροκήρυξης του διαγωνισμού του ΟΛΘ για τον 6ο προβλήτα του λιμανιού της Θεσσαλονίκης.

Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα από την αρχή.

Τον Μάρτιο του 2018 ολοκληρώθηκε η εξαγορά του 67% του ΟΛΘ από την κοινοπραξία South Europe Gateway Thessaloniki (SEGT). Σε αυτήν τότε μετείχαν η Deutsche Invest Equity Partners (DIEP), που κατείχε το 47%, η θυγατρική της γαλλικής ναυτιλιακής τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων CMA CGM, Terminal Link, η οποία κατείχε το 33% και η Belterra Investments συμφερόντων Ιβάν Σαββίδη (20%). Η τελευταία στη συνέχεια απέκτησε την πλειοψηφία των μετοχών του Οργανισμού.

Η αργοπορία…

Από το 2018 μέχρι και το 2023 δηλαδή μέσα σε πεντέμισι χρόνια ο ΟΛΘ, δεν πρόλαβε να ξεκινήσει τα έργα για την κατασκευή του 6ου προβλήτα.

Όπως υποστηρίζει μεταξύ άλλων στο non paper που κυκλοφόρησε ο ΟΛΘ για την επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού, «το αναθεωρημένο νομοθετικό πλαίσιο (Ν.4938/2022, Α΄109, Άρθρο 156) για τη Ρύθμιση θεμάτων Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων σε συμμόρφωση με τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) για τον Λιμένα Πειραιά, υποχρέωσε μεταξύ όλων των άλλων λιμένων και την ΟΛΘ Α.Ε. να εκπονήσει και να υποβάλλει προς έγκριση επικαιροποιημένο Master Plan και Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) πριν την έναρξη υλοποίησης του Έργου «Προβλήτας 6, Επέκταση Λιμενικής Υποδομής». Η απόφαση συνεπώς του ΣτΕ ανέστειλε την εκκίνηση του Έργου Επέκτασης του Προβλήτα 6 της ΟΛΘ Α.Ε».

Και, αλήθεια, μέχρι τον Ιούλιο του 2022 που ψηφίστηκε ο νόμος που επικαλείται τι έκανε η διοίκηση του ΟΛΘ και ο βασικός μέτοχος;

… το γκάζι…

Προσέξτε πόσο “γρήγορα” πήγαινε στον πρώτο διαγωνισμό για τον 6ο προβλήτα. Χρειάστηκε ένας χρόνος (5 Φεβρουαρίου 2021) για να κατατεθούν δεσμευτικές προσφορές και άλλος ένας χρόνος (Φεβρουάριος του 2022) για να ανακηρυχθεί ο ανάδοχος (η κοινοπραξία “MYTILINEOS SA – ROVER MARITIME SL – HDK SA”).

…και το φρένο.

Μετά δεν έκανε τίποτα. Ήρθε το καλοκαίρι του ιδίου έτους ο νέος νόμος τον οποίο ο ΟΛΘ επικαλείται χωρίς όμως ένα ολόκληρο χρόνο να λέει κάτι επίσημα για τον διαγωνισμό. Ψέλιζε κάτι για προεδρικό διατάγματα και master plan και τελικά έφτασε προχθές να τον ακυρώσει, γιατί όπως αναφέρει άλλαξαν οι καταστάσεις, αυξήθηκαν τα κόστη κ.λ.π.

Τρεις μήνες

Και τώρα ο ΟΛΘ τρέχει και ζητά μέσα σε ένα μήνα (22/12) υποβολή εκδήλωσης ενδιαφέροντος και μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2024 θα έχει ολοκληρώσει και τον διαγωνισμό.

Δηλαδή μέσα σε τρεις μήνες, θα κάνει ότι δεν έκανε σε τρία χρόνια! Τι άλλαξε άραγε;

——

«Πονοκέφαλοι»

Τελικώς το νομοσχέδιο για την πάταξη της φοροδιαφυγής, καθώς οι μέρες περνούν, προσθέτει «πονοκεφάλους» στο Μέγαρο Μαξίμου. Οι αντιδρώντες στην κυβέρνηση και την κοινοβουλευτική ομάδα, έχοντας καλλιεργηθεί κλίμα σοβαρών αλλαγών – βρίσκεται στη φάση της διαβούλευσης από χθες – ελπίζουν ότι θα κατορθώσουν να τις επιτύχουν. Αλλά όπως σας έχω ενημερώσει ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών είναι «τσίπης»! Γι΄ αυτό – επαναλαμβάνω – κρατήστε «πολύ – πολύ μικρό καλάθι». Ένα τοσοδούλι….

Ο κ. Μάκης Βορίδης

Μαθαίνω, λοιπόν, ότι ο υπουργός Επικρατείας κ. Μάκης Βορίδης αν μη τι άλλο είναι ένθερμος υποστηρικτής των αλλαγών στο νομοσχέδιο – ορισμένοι τον συγκρίνουν με το πρόεδρο του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών κ. Δημήτρη Βερβεσό, αλλά νομίζω πως είναι υπερβολικοί. Μάλιστα έσπευσε να ανοίξει την συζήτηση για τις – ενδεχόμενες – αλλαγές από την επόμενη ημέρα των ανακοινώσεων του κ. Χατζηδάκη. Αν μη τι άλλο ο κ. Βορίδης – παρά την αστική του καταγωγή – διαθέτει ανεπτυγμένο το λαϊκό αισθητήριο!

Ο κ. Κυρ. Μητσοτάκης

Και λέγεται πως δεν έχει περιοριστεί μόνο στο θέμα των αλλαγών, αλλά φαίνεται ότι επικρίνει τον κ. Χατζηδάκη ακόμη και για προχειρότητα στη σύνταξη του νομοσχεδίου. Όμως ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών δεν δείχνει, απ΄ ότι μου λένε να ανησυχεί, διότι το έχει πάρει πάνω του ο πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης – προ ημερών το διαφήμιζε στις ευρωπαϊκές του συναντήσεις! Και ο κ. Χατζηδάκης διαθέτει έναν ακόμη σύμμαχο. Την εταιρεία πιστοληπτικής αξιολόγησης, την Fitch! Που πρόκειται – είναι η τελευταία – να δώσει στην Ελλάδα την επενδυτική βαθμίδα. Γι΄ αυτό κάνει και τον … Βούδα!

Εκπλήξεις…

Δεν μπορώ να πω πάντως, κάθε μήνας που περνάει όλο και … καλύτερη γίνεται η ατμόσφαιρα στους κυβερνητικούς διαδρόμους. Όταν τελειώσει το «σήριαλ» του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ είναι βέβαιο ότι δεν θα πλήξουμε….

—–

Ενεργοβόρες επιχειρήσεις

Πες, πες οι βιομήχανοι για το υψηλό ενεργειακό κόστος, φαίνεται ότι κάτι κατάφεραν…

Και η κυβέρνηση φαίνεται ότι κάποια επιδότηση ετοιμάζει.

Ψάχνοντας χθες νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας που πήγε στη Βουλή βρήκα ρύθμιση η οποία προβλέπει την ενίσχυση των ενεργοβόρων επιχειρήσεων με σκοπό να αμβλυνθούν οι συνέπειες του ενεργειακού κόστους εξαιτίας των μεγάλων αυξήσεων στις τιμές του φυσικού αερίου και της ηλεκτρικής ενέργειας.

Αναδρομικά

Και μάλιστα θα έχει αναδρομικό χαρακτήρα.

Όπως διαβάζω, «της ενίσχυσης θα προηγείται σχετική εγκριτική απόφαση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και θα παρέχεται από το «Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης» στις ενεργοβόρες επιχειρήσεις για τη χρονική περίοδο από την 1η Απριλίου 2023 έως και την 31η Δεκεμβρίου 2023, σε σχέση με την τιμολογητέα κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας. Η επιδότηση θα πιστώνεται στους λογαριασμούς των δικαιούχων ως έκπτωση από τους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας».

Οι δικαιούχοι καταναλωτές, το ύψος επιδότησης σε ευρώ ανά μεγαβατώρα (MWh) και άλλες λεπτομέρειες θα καθοριστούν με κοινή απόφαση των υπουργών Ενέργειας και Οικονομικών.

Είμαι περίεργος να δω τις λεπτομέρειες…

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Inside Stories