Ευοίωνες κρίνονται οι προοπτικές για τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου καθώς η προσφορά χωρητικότητας μειώνεται, ενώ από την άλλη πλευρά η ζήτηση παραμένει σταθερή. Οι ναυλομεσιτικοί οίκοι στην Ελλάδα όπως η Intermodal και Xclusiv στα τελευταία reports αναφέρονται στον κλάδο μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και δίνουν ορισμένα στοιχεία που δείχνουν μια θετική προοπτική μέχρι το τέλος του χρόνου αλλά και το 2024.
Η αύξηση του στόλου θα είναι φέτος περίπου στο 3%, εκτιμά η Intermodal, καθώς «έπεσαν» μέχρι στιγμής στο νερό περισσότερα από 416 νεότευκτα πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου, συνολικής μεταφορικής 30,72 εκατομμυρίων, ενώ αναμένεται μέχρι το τέλος του χρόνου αύξηση κατά 2,59 εκατ.dwt, με αποτέλεσμα το σύνολο να ανέλθει σε 33,31 εκατ. dwt. Από την άλλη πλευρά έχει καταγραφεί μέχρι τώρα η διάλυση 86 πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, που αντιστοιχούν σε συνολική χωρητικότητα 5,62 εκατ.dwt. Να σημειωθεί ότι οι ετήσιοι ρυθμοί αύξησης του στόλου για τα έτη 2022, 2021 και 2020 ήταν 2,9%, 3,5% και 3,9% αντίστοιχα. Το 2022 παρουσίασε το χαμηλότερο ποσοστό νέων παραδόσεων από το 2018, τάση που ακολουθείται και το τρέχον έτος. Ωστόσο, η δραστηριότητα διάλυσης το 2022 ήταν η μικρότερη από το 2007, με μόλις 53 πλοία να παροπλίζονται.
Ναυτιλία: Γήρανση στα χύδην ξηρού φορτίου
Ανοδος
Ο ναυλομεσιτικός οίκοςXclusiv εστιάζει στη ζήτηση και καταγράφει μια ανοδική κίνηση των δεικτών των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου το τελευταίο διάστημα, που αντικατοπτρίζουν την άνοδο των ναύλων. Ενδεικτικά ο δείκτης των πλοίωνpanamax, οBPI, την Παρασκευή 17 Νοεμβρίου 2023 έφτασε τις 1.874 μονάδες και ο μέσος ναύλος τα 16.868 δολάρια την ημέρα. Ο δείκτης Panamax έχει να δει αυτά τα επίπεδα από τις 27 Οκτωβρίου 2022, όταν βρισκόταν στις 1.900 μονάδες. Ο BPI σημείωσε αύξηση περίπου 30% τις τελευταίες 10 ημέρες, προκειμένου να φτάσει σχεδόν σε υψηλό 11 μηνών.
Περνώντας στους άλλους δείκτες, ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου, ο BDI, έκλεισε την προηγούμενη εβδομάδα στο όριο των 1.820 μονάδων, σημειώνοντας άνοδο 10,77% και ο BCI έκλεισε στις 2.763 μονάδες, σημειώνοντας άνοδο 6,72%. Οπως αναφέρουν οι αναλυτές, καταγράφεται υψηλή ζήτηση για panamaxes, ενώ η προσφορά χωρητικότητας είναι αρκετά περιορισμένη. Οι όγκοι εμπορευμάτων που περιμένουν για μεταφορά βρίσκονται σε υγιή επίπεδα. Οι εξαγωγές σιτηρών από τις ΗΠΑ είναι αυξημένες λόγω της πολύ καλής συγκομιδής. Επίσης, οι εισαγωγές άνθρακα από τις ασιατικές χώρες είναι αυξημένες λόγω της χαμηλής τιμής του άνθρακα και της αναπλήρωσης των αποθεμάτων. Η ζήτηση σιδηρομεταλλεύματος είναι σταθερή, αλλά με θετικές προοπτικές, καθώς το Πεκίνο δήλωσε ότι θα επιταχύνει την έκδοση ομολόγων για να στοχεύσει στις χαλυβουργικές υποδομές και τις μεταποιητικές επιχειρήσεις.
Προβλέψεις
Για το 2024, το εμπόριο χύδην ξηρού φορτίου θα έρθει αντιμέτωπο με την προσθήκη 495 νεότευκτων πλοίων συνολικής μεταφορικής ικανότητας 34,8 εκατ. dwt, σημειώνει η Intermodal. Η εισροή αυτή θα αποτελείται από διάφορους τύπους πλοίων: 38 Capesize, 6 Post Panamax, 124 Kamsarmax/Panamax, 169 Ultramax/Supramax και 158 Handysize, στα οποία περιλαμβάνονται 18 πλοία κάτω των 20.000 dwt. Εξετάζοντας την εικόνα μέχρι το 2025, οι προοπτικές εμφανίζονται πιο ευνοϊκές από την άποψη των πλοιοκτητών. Το έτος αυτό αναμένεται να εισρεύσουν στην αγορά 27,62 εκατομμύρια dwt κατανεμημένα σε 369 πλοία. Ο αριθμός αυτός σηματοδοτεί τον χαμηλότερο αριθμό νέων πλοίων που εισέρχονται στην αγορά από το 2008. Κατά συνέπεια, η τάση αυτή στηρίζει τις προβλέψεις που υποδηλώνουν ότι η αύξηση του στόλου κατά τη διάρκεια του 2025 είναι πιθανό να συγκλίνει γύρω στο 1%, αντιπροσωπεύοντας την πιο μικρή αύξηση από το 2000. Οσον αφορά την τομεακή κατανομή για το 2025, τα πλοία Capesize προβλέπεται να αποτελούν μόνο το 9% των νέων προσθηκών στον στόλο. Ακολουθούν οι τομείς Kamsarmax, Handysize και Handysize, οι οποίοι αναμένεται να αντιπροσωπεύουν το 28%, 30% και 31% της νέας χωρητικότητας, αντίστοιχα.
Πηγή: Έντυπη έκδοση Τα Νέα
Latest News
Στυλιανίδης: Στο Συμβούλιο Επικρατείας θα φανεί ότι έχουμε δίκιο για τις άγονες γραμμές
Οι ευρωπαϊκές ενισχύσεις που συνδέονται με χρηματοδότηση ακόμα και από ειδικά κεφάλαια, μπορεί να ξεπεράσουν, για πρώτη φορά, τα δύο δισ. ευρώ, είπε ο Χρήστος Στυλιανίδης
Στο ΣτΕ προσφεύγουν οι ακτοπλοϊκές για τις άγονες γραμμές - Τι απαντά το υπουργείο Ναυτιλίας
Δύο ακτοπλοϊκές εταιρείες προσέφυγαν στην Εθνική Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ)
Νέος ναυλομεσιτικός οίκος έρχεται στην Αθήνα
Στο πλαίσιο της περαιτέρω επέκτασης των δραστηριοτήτων του στο εξωτερικό, ο Frachtcontor Junge & Co, ανακοίνωσε ότι σύντομα θα ανοίξει γραφεία στην Ελλάδα.
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετική εξέλιξη η νέα συμφωνία με την Righship για τους ελέγχους πλοίων
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών δηλώνει «την απόλυτη στήριξη και εμπιστοσύνη της στο έργο των θεσμικών εκπροσώπων της ναυτιλίας»
Δωρεά 20 δικύκλων και 6 ασθενοφόρων στο ΕΚΑΒ από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών
Με την νέα δωρεά η συνολική προσφορά απο την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στο ΕΚΑΒ ανέρχεται στα 27 σύγχρονα και πλήρως εξοπλισμένα ασθενοφόρα.
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα
Στυλιανίδης καλεί Επιτροπή Ανταγωνισμού για ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δεσπόζουσα θέση στις γραμμές
Το παρασκήνιο της συνάντησης Στυλιανίδη με Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια του 2025
Εκσυγχρονίζεται ο στόλος των Ρυμουλκών
H ΜΑΡΣ απέκτησε πρόσφατα δεύτερο σύγχρονο ρυμουλκό που θεωρείται το δεύτερο ισχυρότερο σε ελκτική δύναμη στην Ελλάδα
Σύσκεψη στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων
Εκτός από την τιμολόγηση για τα ακτοπλοικά εισιτήρια, εξετάστηκαν θέματα ανταγωνισμού και ρυθμιστικού πλαισίου στις θαλάσσιες συγκοινωνίες
Συγχώνευση ελληνικών ναυλομεσιτικών οίκων - Η Golden Destiny περνά στην Intermodal
Την Golden Destiny απορρόφησε ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermoda