Γερνάει ο παγκόσμιος στόλος δεξαμενοπλοίων και πλοίων χύδην ξηρού φορτίου τα τελευταία δέκα χρόνια ως αποτέλεσμα των συνθηκών της αγοράς αλλά και της αβεβαιότητας που διακατέχει τους πλοιοκτήτες σχετικά με τα καύσιμα του μέλλοντος. Τα τελευταία τρία χρόνια έχουμε δει μεγάλες περιόδους με ικανοποιητικούς ναύλους τόσο στην αγορά των δεξαμενοπλοίων όσο και στην αγορά των πλοίων χύδην ξηρού φορτίου.
Πολλοί πλοιοκτήτες προτιμούν να διατηρούν τα παλαιότερα πλοία τους «ζωντανά», καθώς επιτυγχάνουν έστω και ένα μικρό κέρδος αντί να «τα σκοτώνουν» για παλιοσίδερα, εκτιμούν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv.
Παράλληλα η έλλειψη «ορατότητας» για τα καύσιμα που θα χρησιμοποιούν τα πλοία στο μέλλον κάνουν πολλούς πλοιοκτήτες επιφυλακτικούς στις νέες παραγγελίες όπως τόνισε και ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Euroseas Αριστείδης Πίττας μιλώντας στο πρόσφατο συνέδριο της Capital Link.
Νέες παραγγελίες
Oι παγκόσμιοι στόλοι των πλοίων χύδην ξηρού φορτίου και δεξαμενοπλοίων έχουν αυξηθεί κατά περίπου 36% και 30% αντίστοιχα από το 2013. Η αύξηση αυτή δεν οφείλεται, λέει ο Xclusiv, μόνο στις νέες παραγγελίες που προστέθηκαν στον υφιστάμενο στόλο, αλλά και στο γεγονός ότι και οι δύο αγορές κρατούν τα πλοία εν ζωή πολύ περισσότερα χρόνια. Το 2013, ο μέσος όρος ηλικίας του στόλου χύδην ξηρού φορτίου ήταν 9,3 έτη, με το 10% των πλοίων να είναι ηλικίας άνω των 20 ετών. Ομοίως, κατά το ίδιο χρονικό διάστημα, η μέση ηλικία του συνολικού στόλου των δεξαμενοπλοίων ήταν 8,9 έτη και το 8% του στόλου ανήκε στην ηλικιακή ομάδα 20+ ετών.
Tον Σεπτέμβριο του 2023, η μέση ηλικία των πλοίων στις αγορές ξηρού φορτίου και δεξαμενοπλοίων έχει αυξηθεί κατά 2,6 και 3,6 έτη αντίστοιχα σε σύγκριση με το 2013 και ανέρχεται πλέον σε 11,9 έτη και 12,5 έτη αντίστοιχα. Η αύξηση αυτή μπορεί να δικαιολογηθεί από το γεγονός ότι ένα μεγάλο μέρος του στόλου είναι υπερήλικα (δηλαδή ηλικίας 20+ ετών), με τα ποσοστά του ξηρού χύδην φορτίου και των δεξαμενοπλοίων να είναι τώρα 12% και 13% αντίστοιχα. Στην αγορά χύδην ξηρού φορτίου, τα περισσότερα παλαιότερα πλοία ανήκαν στα τμήματα Handysize, Handymax / Supramax / Ultramax και Panamax / Kamsarmax / P-Panamax, με περίπου 13% του συνολικού ενεργού στόλου κάθε κατηγορίας να ανήκει στην ηλικιακή ομάδα 20+ ετών. Στην αγορά δεξαμενοπλοίων, το MR1 είναι το πιο γερασμένο τμήμα, καθώς το 27% του συνολικού στόλου MR1 είναι ηλικίας άνω των 20 ετών, ενώ ακολουθούν τα τμήματα VLCC και Suezmax με 13% και 14% του στόλου του καθενός αντίστοιχα να έχουν κατασκευαστεί το 2003 ή νωρίτερα.
Ανω των 20 ετών
Η αλήθεια είναι ότι ο στόλος των δεξαμενοπλοίων και των πλοίων ξηρού χύδην φορτίου γερνάει όσο περνούν τα χρόνια, τονίζει ο Xclusiv. Ρίχνοντας μια πιο προσεκτική ματιά στις «δημοφιλείς» κατηγορίες πλοίων όπως τα VLCC, τα Suezmax και τα Aframax στον τομέα των δεξαμενοπλοίων, παρατηρείται ότι η αναλογία των πλοίων ηλικίας άνω των 20 ετών στον ενεργό στόλο έχει αυξητική τάση από το 2020. Οσον αφορά τα bulkers, παρακολουθώντας τις κατηγορίες Kamsarmaxes/Panamaxes, Ultramax/Supramaxes/Handymaxes και Handysizes, παρατηρούμε επίσης μια αυξητική τάση από το 2020 για την αναλογία των πλοίων ηλικίας άνω των 20 ετών στον ενεργό στόλο.
Οπως προαναφέρθηκε, δεδομένου ότι οι αγορές τα τελευταία τρία χρόνια ήταν σχετικά ικανοποιητικές, πολλοί πλοιοκτήτες προτιμούν να διατηρούν τα παλαιότερα πλοία τους «ζωντανά», καθώς προτιμούν να επιτυγχάνουν μικρό κέρδος αντί να «τα σκοτώνουν» για παλιοσίδερα. Το 2023 τα bulkers που διαλύθηκαν σε όρους DWT ήταν περίπου 4 εκατομμύρια σε σύγκριση με τα 4,3 εκατομμύρια το 2022 και τα 5,21 εκατομμύρια το 2021, αριθμοί που είχαν να παρατηρηθούν από το 2008, όταν διαλύθηκαν 5,56 εκατομμύρια DWT. Στην αγορά των δεξαμενοπλοίων η κατάσταση είναι πιο εντυπωσιακή, καθώς το 2023 μέχρι στιγμής έχουν διαλυθεί μόνο 0,28 εκατομμύρια DWT, σημειώνοντας τον χαμηλότερο αριθμό από το 1970.
Latest News
Πέρασε τη διώρυγα της Κορίνθου το ιστιοφόρο που μεταφέρει την Ολυμπιακή Φλόγα
Το m/v Belem συνόδευσε Γαλλικό Πολεμικό Πλοίο μέχρι την Ανατολική Είσοδο της Διώρυγας Κορίνθου στα Ίσθμια
Εφαρμογή της βίζας εξπρές για τούρκους πολίτες και για τα 10 νησιά του Αιγαίου
Από τις 30 Απριλίου
Πότε ξεκινούν οι αιτήσεις για 70.000 voucher στις παιδικές κατασκηνώσεις - Δικαιούχοι και διαδικασία
Το πρόγραμμα θα υλοποιηθεί από 15 Ιουνίου έως 10 Σεπτεμβρίου για τα παιδιά τυπικής ανάπτυξης και έως 20 Σεπτεμβρίου για τα παιδιά με αναπηρία με ποσοστό 50% και άνω
Μητσοτάκης: Μπόνους παραγωγικότητας 15% στους δημοσίους υπαλλήλους
Ανακοινώθηκε το σχέδιο «Μια Ελλάδα για όλους», για τα ΑμΕΑ, που όπως είπε, περιλαμβάνει 170 δράσεις για συμπολίτες με αναπηρία
Ποινές από 3 έως 111 έτη για το Μάτι – Φυγαδεύτηκαν οι κατηγορούμενοι
Απογοήτευση των συγγενών μετά την ανακοίνωση των ποινών – Το δικαστήριο μετέτρεψε τις ποινές σε χρηματικές προς 10 ευρώ ημερησίως
Στη Μέση Ανατολή με ειδική αποστολή ο Μπλίνκεν
Στο Ριάντ, ο Μπλίνκεν αναμένεται να συναντηθεί με υψηλόβαθμους σαουδάραβες ηγέτες
Εκπνέει η προθεσμία για την επιστολική ψήφο - Τι ισχύει με τη διαφορά ώρας
Μέχρι το απόγευμα του Σαββάτου είχαν εγγραφεί στη σχετική ηλεκτρονική πλατφόρμα πάνω από 157.000 Έλληνες πολίτες
Στις 11:00 το υπουργικό συμβούλιο - Στην ατζέντα το Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων
Μεταξύ άλλων ο Άκης Σκέρτσος θα παρουσιάσει στο υπουργικό συμβούλιο την Εθνική Στρατηγική για τα Άτομα με Αναπηρία
Έρχονται βροχές, καταιγίδες και θυελλώδεις άνεμοι
Η θερμοκρασία θα φτάσει τους 22 με 26 βαθμούς κελσίου – Προβλέψεις μέχρι την Μεγάλη Τετάρτη
Κλειστή η Αθηνών-Λαμίας από ανατροπή νταλίκας
Ανατροπή νταλίκας σε τούνελ του Αγίου Κωνσταντίνου στην εθνική οδό Αθηνών – Λαμίας.