Ναύλους αυξημένους κατά 40%-45% σε μία μέρα κατέγραψαν τα τάνκερ και τα πλοία χύδην ξηρού φορτίου που μεταφέρουν κυρίως σιδηρομετάλλευμα, ως αποτέλεσμα των συνθηκών που καταγράφονται στις ναυτιλιακές αγορές. Συνθήκες που συνδέονται με γεωπολιτικές και οικονομικές εξελίξεις αλλά και φυσικά φαινόμενα. Οι ναυλαγορές «τρελάθηκαν» τις τελευταίες ημέρες, με αποτέλεσμα τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν «καθαρά προϊόντα», όπως π.χ. βενζίνες, να πετύχουν για μία ημέρα ναύλους αυξημένους κατά 45% σε σύγκριση με μία ημέρα πριν και να σκαρφαλώσουν στα 51.000 δολάρια την ημέρα στον Ατλαντικό.

Σύμφωνα με τους αναλυτές, η «έκρηξη» οφείλεται στις αυξημένες εισαγωγές προϊόντων πετρελαίου από την Ευρώπη. Η άνοδος των ναύλων στην αγορά του Ατλαντικού έρχεται ως αποτέλεσμα της αύξησης των εισαγωγών προϊόντων από την Ευρώπη, εκτίμησε η νορβηγική επενδυτική τράπεζα Fearnley Securities, η οποία πρόσθεσε ότι σε σύγκριση με μία εβδομάδα πριν ο μέσος ναύλος σε αυτή τη θαλάσσια εμπορική περιοχή αυξήθηκε κατά 133%.

Διαβάστε επίσης: Πώς το εμπάργκο αλλάζει τους θαλάσσιους δρόμους

Ικανοποιητικά κινούνται και τα δεξαμενόπλοια που δραστηριοποιούνται ανατολικά του Σουέζ καθώς ο μέσος ναύλος είναι πάνω από 60.000 δολάρια, ανέφερε η Fearnleys.

Ο μεγαλύτερος ναυλομεσιτικός οίκος του κόσμου, ο βρετανικός Clarksons, εκτιμά ότι η αγορά δεξαμενόπλοιων θα συνεχίσει να βελτιώνεται. Σύμφωνα με την Intermodal, οι εξαγωγές αργού των ΗΠΑ ενισχύθηκαν κατά 13,5% σε μηνιαία βάση και έφτασαν στα 3,626 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα τον Αύγουστο, επιτυγχάνοντας νέο ρεκόρ. Ο κύριος εισαγωγέας αργού πετρελαίου των ΗΠΑ ήταν η Ευρώπη.

Τα πλοία που φέρουν συστήματα καθαρισμού καυσαερίων (scrubbers) κερδίζουν περισσότερα (71.000 δολ. την ημέρα) από αυτά που δεν έχουν κάνει αυτή την επένδυση (43.000 δολ. την ημέρα) γιατί παρουσιάζουν μεγαλύτερη ζήτηση και έχουν μικρότερο κόστος αγοράς καυσίμου.

Τα «οικολογικά»

Τα «οικολογικά», όπως αποκαλούνται τα δεξαμενόπλοια τύπου MR, είχαν «χτυπήσει» το υψηλότερο μέσο ημερήσιο έσοδο του έτους στις αρχές Αυγούστου, 67.000 δολ., για να πέσουν στη συνέχεια στα 35.000 δολ. και τώρα να ενισχύονται σταδιακά στον Ειρηνικό και «απότομα» στον Ατλαντικό.

Καθώς η ενεργειακή κρίση συνεχίζεται και η Ευρώπη προσπαθεί να απεξαρτηθεί γρήγορα από τις ρωσικές πηγές ενέργειας, η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου είναι πιθανό να αυξηθεί, κατά μέσο όρο, κατά 2 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα.

Η Υπηρεσία Ενέργειας των ΗΠΑ (EIA) προβλέπει ότι η παραγωγή αργού πετρελαίου στην αμερικανική αγορά θα φτάσει σε επίπεδα – ρεκόρ το 2023, ενισχύοντας περαιτέρω τον κλάδο των δεξαμενόπλοιων. Ευρώπη και Κίνα είναι πιθανό να αποδειχθούν πρόθυμοι αγοραστές, με τους ναύλους των δεξαμενόπλοιων να παραμένουν σε υψηλά επίπεδα και το 2023.

Απότομο «πέταγμα» των ναύλων κατεγράφη και στα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, κυρίως στα μεγαλύτερου μεγέθους, τα επονομαζόμενα capes. Μέσα σε μία ημέρα, την προηγούμενη Τρίτη, αυξήθηκαν κατά 45%, για να φτάσουν στο υψηλό πέντε εβδομάδων στα 12.977 δολ. την ημέρα, όταν στις 31 Αυγούστου ο μέσος ημερήσιος ναύλος ήταν μόλις 2.505 δολ. την ημέρα.

Η αιτία για τη σημαντική ενίσχυση της αγοράς τις τελευταίες ημέρες αναζητείται όχι μόνο στην άνοδο της ζήτησης σιδηρομεταλλεύματος από την Κίνα, αλλά και στην καταιγίδα που έπληξε τη Βόρεια Σινική Θάλασσα και δημιουργεί προβλήματα στα δρομολόγια από την Αυστραλία προς την Κίνα. Μια κάποια κινητικότητα αρχίζει να επικρατεί και πάλι στον κλάδο των ακινήτων της Κίνας με την επανέναρξη σημαντικών έργων που θα μπορούσαν ενδεχομένως να οδηγήσουν σε υψηλότερα επίπεδα τη ζήτηση για σιδηρομετάλλευμα.

Πηγή: Έντυπη έκδοση Τα Νέα

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ναυτιλία
Στυλιανίδης: Στο Συμβούλιο Επικρατείας θα φανεί ότι έχουμε δίκιο για τις άγονες γραμμές
Ναυτιλία |

Στυλιανίδης: Στο Συμβούλιο Επικρατείας θα φανεί ότι έχουμε δίκιο για τις άγονες γραμμές

Οι ευρωπαϊκές ενισχύσεις που συνδέονται με χρηματοδότηση ακόμα και από ειδικά κεφάλαια, μπορεί να ξεπεράσουν, για πρώτη φορά, τα δύο δισ. ευρώ, είπε ο Χρήστος Στυλιανίδης