Να αναθεωρήσει τον τρόπο με τον οποίο υπολογίζει τις βασικές οικονομικές της προβλέψεις και να ενσωματώσει καλύτερα κρίσιμους περιβαλλοντικούς παράγοντες στα βασικά της μοντέλα, ζητούν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή περισσότεροι από 200 οικονομολόγοι σε ανοιχτή επιστολή τους, που αποκαλύπτει η Euractiv σήμερα, Πέμπτη .
Η επιστολή συμπίπτει χρονικά με την δημοσιοποίηση των χειμερινών προβλέψεων της Κομισιόν.
Κομισιόν: Στο 2,2% η ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας το 2023 – Στο 2,3% το 2024 και το 2025
Η επιστολή, που υποστηρίζεται από κορυφαίους οικονομολόγους, όπως οι Mariana Mazzucato, Steve Keen, Jason Hickel και Kate Raworth και υπό την επίβλεψη της Ομάδας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου των Πρασίνων/EFA, προειδοποιεί ότι τα μοντέλα στα οποία βασίζεται επί του παρόντος η Επιτροπή για κρίσιμες προβλέψεις και συζητήσεις πολιτικής κινδυνεύουν να αποτύχουν να συνυπολογίσουν τις πιο πιεστικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι πραγματικές οικονομίες του 21ου αιώνα.
«Η επιλογή του μοντέλου για τη λήψη αποφάσεων είναι σαφώς μη ουδέτερη. Αυτή η θεωρητική επιλογή θα καθορίσει από την αρχή μέρος του αποτελέσματος των συστάσεων που απορρέουν από το μοντέλο που χρησιμοποιήθηκε», ανέφερε η επιστολή.
Πολιτικές αποφάσεις που επηρεάζονται από προκαταλήψεις
Οι οικονομολόγοι αναφέρουν ότι επί του παρόντος, η Επιτροπή –και επομένως η ΕΕ γενικά– εξακολουθεί να βασίζεται σε μοντέλα που είναι αυστηρά ενημερωμένα από αρχές γενικής ισορροπίας που μπορεί να μην καταγράφουν τον αντίκτυπο των αυξανόμενων περιβαλλοντικών και κλιματικών παραγόντων στις οικονομικές επιδόσεις των χωρών, συμπεριλαμβανομένων των αυξημένων αντίθετων ανέμων χρηματοπιστωτικής και οικονομικής αστάθειας.
«Ορισμένες δομές μοντέλων και βασικές παραδοχές τείνουν φυσικά να ευνοούν τις λύσεις που βασίζονται στην αγορά έναντι των λύσεων που βασίζονται σε κανονισμούς», ανέφερε.
Και πρόσθεσε ότι οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής θα πρέπει να διευρύνουν και να διαφοροποιήσουν τις επιστημονικές εισροές που χρησιμεύουν ως βάση για αποφάσεις και κατευθύνσεις πολιτικής. Η ενσωμάτωση εργαλείων που αναπτύχθηκαν από οικολόγους οικονομολόγους στην εργαλειοθήκη μοντέλων της ΕΕ θα «βελτίωνε σημαντικά» τις ικανότητες πρόβλεψης της Επιτροπής.
Τα κυρίαρχα οικονομικά δεν αλλάζουν αρκετά γρήγορα
Ο Philippe Lamberts, συμπρόεδρος της ομάδας των Πρασίνων/EFA, είπε στο Euractiv ότι οι αρχές της οικολογικής οικονομίας φαίνεται να κερδίζουν αυξανόμενη αποδοχή μεταξύ των επικρατέστερων οικονομολόγων.
«Νομίζω ότι υπάρχει μια αυξανόμενη συνειδητοποίηση στον κόσμο της μακροοικονομίας ότι κάτι δεν λειτουργεί», είπε.
Ωστόσο, η Eva Alfredsson, οικονομολόγος στο Πανεπιστήμιο της Ουψάλα στη Σουηδία, προειδοποίησε ότι η αποδοχή των οικολογικών οικονομικών αρχών από τους κύριους αναλυτές «δεν συμβαίνει αρκετά γρήγορα».
«Βρισκόμαστε στη μέση μιας κλιματικής κρίσης και πρέπει να δράσουμε αρκετά γρήγορα», είπε.
Άλλοι ανεξάρτητοι εμπειρογνώμονες με τους οποίους επικοινώνησε η Euractiv — κανένας από τους οποίους δεν γνώριζε προηγουμένως την επιστολή — όλοι υποστήριξαν την έκκληση για τις σύγχρονες προβλέψεις να περιλαμβάνουν τα μαθήματα και τις αρχές της οικολογικής οικονομίας.
Κάτι τέτοιο, πρόσθεσαν, θα βελτιώσει την ικανότητα των μοντέλων να προβλέπουν με ακρίβεια «τυποποιημένες» οικονομικές μετρήσεις όπως ο πληθωρισμός και θα ενισχύσει την ικανότητά τους να μετρούν τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο των κυβερνητικών πολιτικών.
«Δεν έχουν τα σωστά δεδομένα εισόδου [άρα] δεν θα λάβουν τα σωστά δεδομένα εξόδου», δήλωσε ο Kristian Skånberg, συνεργαζόμενος ερευνητής στο Ινστιτούτο Περιβάλλοντος της Στοκχόλμης (SEI).
«Και καθώς [τα περιβαλλοντικά ζητήματα] γίνονται ολοένα και πιο σημαντικά και υπάρχουν επιπτώσεις από το κλίμα και υπάρχουν επιπτώσεις από τις ελλείψεις, [θα επηρεάσουν τον πληθωρισμό και το… ΑΕΠ», πρόσθεσε.
Ένας πιο εμπεριστατωμένος έλεγχος πραγματικότητας;
Η Heather Grabbe, ανώτερος συνεργάτης στο think tank Bruegel, σημείωσε ότι τα οικονομικά μοντέλα «επεξεργάζονται από καιρό τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις ως εξωτερικές επιδράσεις» και ότι ο τρόπος με τον οποίο κατασκευάζονται τείνει να δημιουργεί μια προκατάληψη ενάντια στις πράσινες επενδύσεις μεγάλης κλίμακας.
«Η πρόσφατη έρευνα σχετικά με τις μακροοικονομικές επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής και της περιβαλλοντικής υποβάθμισης πρέπει να συμπεριληφθεί στα μοντέλα που χρησιμοποιούν οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής», είπε. «Πρέπει να περιλαμβάνουν όχι μόνο το κόστος της δράσης για το κλίμα αλλά και το κόστος της αδράνειας».
Latest News
Ατμοσφαιρική ρύπανση: Μόνο επτά χώρες στον κόσμο αναπνέουν καθαρό αέρα – Τρεις από αυτές είναι στην Ευρώπη
Οι επιστήμονες χαρακτηρίζουν την ατμοσφαιρική ρύπανση ως μια «παγκόσμια καταστροφή για την υγεία», καθώς οι επιπτώσεις της επηρεάζουν δισεκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο.
Η στενή σχέση Μασκ - Τραμπ και τα... σπασμένα φρένα της μετοχής της Tesla
Η μετοχή της Tesla εκτινάχθηκε σε ένα ακόμα ρεκόρ όλων των εποχών την Παρασκευή, κλείνοντας μια καταπληκτική εβδομάδα για την εταιρεία
Πότε ξεκινούν «Σπίτι μου 2» και «Ανακαινίζω ενεργειακά το σπίτι μου» – Τα ποσά των επιδοτήσεων
Η στρατηγική για την στέγαση είναι πέντε δισ. ευρώ, είπε η υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Σοφία Ζαχαράκη
Υβριδικά και ηλεκτρικά οι μισές νέες ταξινομήσεις στην ΕΕ - Τι αγοράζουν οι Ελληνες
Η Ελλάδα είναι πολύ ψηλά στην κατάταξη των κρατών της ΕΕ στις νέες ταξινομήσεις σε υβριδικά ντιζελοκίνητα-ηλεκτρικά οχήματα
Τεράστιο το ετήσιο αποτύπωμα άνθρακα του TikTok - Μεγαλύτερο και από της Ελλάδας
Το TikTok φαίνεται να έχει μεγαλύτερες ετήσιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ακόμα και από κάποιες ολόκληρες χώρες
ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση
Οι συγκεκριμένες λύσεις του ΗΡΩΝΑ αφορούν τόσο το πανελλαδικής εμβέλειας αναπτυσσόμενο δίκτυο φορτιστών HΡΩΝ PULSE όσο και τη νέα, καινοτόμο υπηρεσία επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων «Φόρτιση Καθ' οδόν»
Η Σεβίλλη δίνει τον δικό της αγώνα ενάντια στην κλιματική αλλαγή
Με συγκροτημένη στρατηγική και ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση η πρωτεύουσα της Ανδαλουσίας προσπαθεί να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής - Δεν είναι εύκολο
Με άλλο EV θα αντικαθιστούσαν 9 στους 10 ιδιοκτήτες EV το όχημά τους
Οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων είναι συντριπτικά πιο πιθανό να παραμείνουν πιστοί στην ηλεκτροκίνηση αντί να επιστρέψουν σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο
Δράση ενημέρωσης για την κυκλική οικονομία στο Νότιο Αιγαίο
Η δράση αυτή αποτελεί μέρος της ευρύτερης προσπάθειας των φορέων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης και της ενεργής συμμετοχής των πολιτών στη βιώσιμη ανάπτυξη
Η ΔΕΗ ξεκινά την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ στην Ιταλία
Ο Όμιλος ΔΕΗ ενισχύει το πράσινο χαρτοφυλάκιο του με την προσθήκη των σταθμών Carcarello και Luxenia, ισχύος 20 MW και 12 MW αντίστοιχα