Αλεξανδρούπολη

Πλειάδα ελληνικών βιομηχανιών επιμένουν, επενδύουν και παραμένουν στις ακριτικές περιοχές της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.

Και η επιχειρηματική τους διάθεση διατηρείται ισχυρή. Αισιοδοξούν κι ελπίζουν πως οι περιφερειακές ενότητες θα αναβαθμιστούν.

Και το City Hub Events του ομίλου της Alter Ego Media βρέθηκε στην Αλεξανδρούπολη και διοργανώνοντας το East Macedonia & Thrace Forum II άνοιξε το διάλογο για την εξέλιξη των περιοχών σε ενεργειακό και μεταφορικό κόμβο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

«Ο στόχος είναι εφικτός και το όραμα μπορεί να πάρει σάρκα και οστά», είπε χαρακτηριστικά ο διευθύνων σύμβουλος της Alter Ego Media κ. Ιωάννης Βρέντζος.

Και από το βήμα του συνεδρίου οι επιχειρηματίες που συμμετείχαν και συνεχίζουν και σήμερα δεύτερη ημέρα του Forum αφηγούνται το business story τους αλλά και επισημαίνουν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν ως προς την περαιτέρω ανάπτυξη αλλά ακόμα και την επιβίωση τους.

Χωρίς φώτα και κλαρκ

Η έλλειψη υποδομών είναι το κυριότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις της Θράκης.

Η πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδος κυρία Λουκία Σαράντη καυτηρίασε το γεγονός των απαρχαιωμένων υποδομών στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. «Δεν διαθέτει ούτε φωτισμό, ούτε κλαρκ», τόνισε για να συνεχίσει: «Είμαστε πολλές δεκαετίες χωρίς λιμάνι, και βιομηχανία χωρίς λιμάνι δεν υπάρχει», ανέφερε και συμπλήρωσε: «Το λες στους Βούλγαρους και απορούν. Όπως και για τρένο, που το σιδηροδρομικό δίκτυο βουλγαρίας κινείται με ασύλληπτες ταχύτητες», πρόσθεσε, τονίζοντας ότι το σιδηροδρομικό δίκτυο στην περιοχή είναι ανύπαρκτο. Μάλιστα η κατάσταση είναι πολύ χειρότερη από ό,τι αρκετές δεκαετίες πριν.

Χωρίς ρεύμα και ίντερνετ…

Προβλήματα υπάρχουν και στον τομέα της ενέργειας, καθώς, σύμφωνα με την ίδια «στο Σουφλί όταν βρέχει πέφτει το ρεύμα». Προκαλούνται αυξομειώσεις τάσης που οδηγούν σε αναγκαστική διακοπή της παραγωγής. Πρόβλημα υπάρχει και στο ίντερνετ, όπως η ίδια περιέγραψε.

… και ΒΙΠΕ χωρίς νερό και αποχέτευση

Αίσθηση όμως προκάλεσαν και τα όσα είπε στο East Macedonia & Thrace Forum II ο κ. Πάρης Γραβουνιώτης διευθύνων σύμβουλος της Χαρτοποιίας «Ελίνα» στην Κομοτηνή.

Όπως έκανε γνωστό – σε μας τους υπόλοιπους που ζούμε στην Αττική – τα πρώτα χρόνια της λειτουργίας της ΒΙΠΕ δεν υπήρχε νερό, ύδρευση και αποχέτευση.

Τα λιμάνια Καβάλας και Αλεξανδρούπολης

Και ο κ. Γραβουνιώτης μίλησε για τις ελλείψεις στις υποδομές. Και έφερε στο προσκήνιο τις περιπέτειες της δικιάς του εταιρείας. Όπως είπε η «Ελίνα» θα μπορούσε να φέρνει πρώτη ύλη από τα λιμάνια της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης, κάτι που θα μείωνε κατά πολύ το κόστος. Όμως επειδή τα δύο λιμάνια της Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης δεν μπορούν να χειριστούν κοντέινερ, η εταιρεία αναγκάζεται να χρησιμοποιεί το λιμάνι της Θεσσαλονίκης με πολλαπλάσιο κόστος.

Οδικός άξονας με απαγορευτικό…

Άλλη έλλειψη, σύμφωνα με τον ίδιο, αποτελεί το γεγονός ότι στον κάθετο άξονα Κάρτζαλι (Βουλγαρία) – Κομοτηνής δεν προβλέφθηκε κυκλοφορία φορτηγών, με αποτέλεσμα για να φτάσει ένα φορτίο στη Ρουμανία να πρέπει να διανύσει 250 χιλιόμετρα παραπάνω. Πρόβλημα υπάρχει και με τα δίκτυα ηλεκτρισμού. Όλα τα παραπάνω έχουν ως αποτέλεσμα οι επιχειρήσεις της Θράκης να μην μπορούν να ανταγωνιστούν όσες εγκαθίστανται σε περιοχές πλησίον της Αθήνας, όπως στο Σχηματάρι.

Φύλλο και φτερό

Και αφού μιλάμε για επιχειρήσεις, επενδύσεις και έργα θα σας πάω και στην αναγκαία χρηματοδότηση.

Και πιο συγκεκριμένα στο Ταμείο Ανάκαμψης.

Όπως έμαθα επί δύο ημέρες (Τρίτη και Τετάρτη), κλιμάκια των Βρυξελλών έκαναν φύλλο και φτερό της υπηρεσίες του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ), ελέγχοντας εάν έχουν τηρηθεί τα ορόσημα του Ταμείου Ανάκαμψης. Σύμφωνα με πληροφορίες, η έναρξη του «Εξοικονομώ – Επιχειρώ» την περασμένη Τρίτη …έσωσε την παρτίδα, καθώς αποτελούσε ένα από τα βασικά ορόσημα και είχε καθυστερήσει σημαντικά.

Ανησυχίες

Επίσης, ανησυχίες εκφράστηκαν από τους ελεγκτές για το εάν τα έργα αποθήκευσης ενέργειας τα οποία θα ενισχυθούν με λειτουργική και επενδυτική ενίσχυση από το Ταμείο Ανάκαμψης θα προλάβουν να ολοκληρωθούν έως το 2026, με δεδομένο ότι από τους τρεις διαγωνισμούς που έπρεπε να γίνουν, ο δεύτερος ολοκληρώθηκε μόλις πριν από έναν μήνα, ενώ ο τρίτος ακόμη δεν έχει προκηρυχθεί.

Κατά τα άλλα, τα πράγματα κύλησαν ομαλά, όπως ισχυρίζεται παράγοντας του ΥΠΕΝ.

Η Θεσσαλία

Παραμένω στα ευρωπαϊκά όργανα και πάω στα απόνερα… του Daniel. Την ίδια ώρα που ολοκληρώθηκε το master plan για την ανασυγκρότηση της Θεσσαλίας από την ολλανδική εταιρεία HVA International και ξεκινά η διαβούλευση με τους φορείς της Θεσσαλίας, έρχεται η Κομισιόν να μας θυμίσει τις διαχρονικές παθογένειες του ελληνικού κράτους.

Η παραπομπή

Χθες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρέπεμψε την Ελλάδα στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΔΕΕ) διότι δεν έχει οριστικοποιήσει τις αναθεωρήσεις των σχεδίων διαχείρισης λεκανών απορροής ποταμού, όπως απαιτείται από την οδηγία-πλαίσιο για τα ύδατα (οδηγία 2000/60/ΕΚ). Τα κράτη μέλη είναι υποχρεωμένα να επικαιροποιούν και να υποβάλλουν ανά εξαετία τα σχέδια τα οποία περιλαμβάνουν μέτρα καθοριστικά για τη διασφάλιση της καλής κατάστασης όλων των υδατικών συστημάτων.

Μετά την παρέλαση…

Πάντως, σύμφωνα με το ΥΠΕΝ, τουλάχιστον 5 από τα 14 σχέδια θα υιοθετηθούν με Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου στο επόμενο Υπουργικό Συμβούλιο που προγραμματίζεται για τις 27 Μαρτίου.

Τα υπόλοιπα θα υιοθετηθούν στο Υπουργικό Συμβούλιο του Απριλίου που ακολουθεί, οπότε εκτιμάται ότι το θέμα θα κλείσει χωρίς καταδίκη της χώρας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.

Σε κάθε περίπτωση, είναι αξιοσημείωτο ότι η Ελλάδα είχε παραπεμφθεί πριν από έναν χρόνο και για τα σχέδια διαχείρισης των κινδύνων πλημμύρας.

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Inside Stories